Mgr. Kristýna Malinowská 29.11.2016 Obsah: —Zdravotní a výživová gramotnost —Výživa v systému vzdělávání ZŠ v ČR —Školní a mimoškolní projekty v ČR —Školní a mimoškolní projekty v zahraničí —Nadnárodní projekty —České a zahraniční webové stránky — — http://media.novinky.cz/162/321623-original1-cgo8j.jpg —výživa —nezastupitelná složka v lidském životě —základní lidská potřeba —jedna z nejčastějších příčin způsobující problémy související s lidským zdravím — ⇩ —součást učiva v rámci povinné školní docházky ! — —školy — významná role v rozvoji dětí —mohou vytvářet bezpečné a podnětné prostředí podporující zdravé chování —poskytují žákům příležitost naučit se a procvičovat dovednosti týkající se zdravého životního stylu Maslowova pyramida potřeb Maslowova_pyramida_potřeb_-_černobíle.jpg Maslowova pyramida potřeb 2. Maslowova_pyramida_potřeb_-_barevně.jpg —zdravotní gramotnost (dle WHO) —„kognitivní a sociální schopnosti, které určují motivaci a způsobilost jednotlivců k tomu, aby si dokázali získat přístup k informacím, porozumět jim a využívat je způsobem, který podporuje a udržuje dobré zdraví.“ — —„schopnost přijímat správná rozhodnutí mající vztah ke zdraví v kontextu každodenního života – doma, ve společnosti, na pracovišti, ve zdravotnických zařízeních, v obchodě i politice. Je to důležitá metoda zvyšující vliv lidí na své vlastní zdraví a posilující jejich schopnost získávat a využívat informace i přijímat a nést svůj osobní díl odpovědnosti —výživová gramotnost —„míra schopnosti získávat, zpracovávat a pochopit základní informace o výživě.“ (Zoellner a kolektiv) —„výživová gramotnost sleduje analogii s charakteristikou obecné gramotnosti. Tuto analogii lze chápat tak, že výživově gramotný člověk nedisponuje pouze mechanicky osvojenými dílčími dovednostmi a vědomostmi, ale umí je efektivně využívat k individuálně preferovanému účelu.“ (dokumenty MŠMT) — Zdravotní gramotnost —není jí věnována dostatečná pozornost —přínosy rozvoje ZG: —schopnost jedince a společnosti rozhodovat o zdraví —snížení sociální tenze mezi sociálními skupinami (rozdílná úroveň zdraví) —přínos pro ekonomickou stránku státu – čím vyšší je ZG, tím nižší jsou výdaje státu na zdravotní péči —možnost občanů ovlivnit demokratický chod státu —s rostoucí ZG, klesá nemocnost a vzrůstá aktivita ve společenském a kulturním životě — —kurikulární dokumenty —státní úroveň —Národní program vzdělávání (vymezuje hlavní cíle a oblasti vzdělávání jako celku) —rámcové vzdělávací programy - RVP (stanovují rámce vzdělávání pro jednotlivé věkové kategorie - předškolní, základní a střední školy, které jsou závazné, a je nutné se jimi řídit) —školní úroveň —školní vzdělávací programy – ŠVP (řídí se dle nich vzdělávání na školách, individuální pro každou školu, úpravy dle potřeby a možností) —RVP ZV —I. stupeň ZŠ —oblast Člověk a jeho svět (tematický okruh Člověk a jeho zdraví) —oblast Člověk a svět práce (tematický okruh Příprava pokrmů) —Očekávané výstupy: —žák „uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví“ —žák „využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života“ —žák „uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou“ —žák „připraví tabuli pro jednoduché stolování a chová se vhodně při stolování“ —žák „orientuje v základním vybavení kuchyně, připraví samostatně jednoduchý pokrm, dodržuje pravidla správného stolování a společenského chování, udržuje pořádek a čistotu pracovních ploch, dodržuje základy hygieny a bezpečnosti práce; poskytne první pomoc i při úrazu v kuchyni“ —RVP ZV —II. stupeň ZŠ —oblast Člověk a jeho zdraví (tematický okruh Výchova ke zdraví) —oblast Člověk a svět práce (tematický okruh Příprava pokrmů) —Očekávané výstupy: —žák „dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky“ —žák „projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu; dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví v rámci školy a obce“ —žák „používá základní kuchyňský inventář a bezpečně obsluhuje základní spotřebiče“ —žák „připraví jednoduché pokrmy v souladu se zásadami zdravé výživy“ —žák „dodržuje základní principy stolování, společenského chování a obsluhy u stolu ve společnosti“ —žák „dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce; poskytne první pomoc při úrazech“ — Výživa hrou aneb s Danem jíme zdravě Dan.png —vznikl v roce 2006 —určen pro předškolní děti a děti mladšího školního věku —projekt je tvořen počítačovým programem na CD, pracovními listy pro děti, metodickými pokyny a vzorovými řešeními pracovních listů pro učitele —materiály, včetně CD, lze bezplatně stáhnout na webových stránkách —program získal akreditaci MŠMT ČR —vznik interaktivního projektu - Institut Danone — —http://www.vyzivahrou.cz/ Dan 2.png Zdravá Pětka 5.png —celorepublikový projekt realizovaný od roku 2004 —určen pro žáky mateřských a základních škol —projekt je rozdělen do tří výukových programů dle věkových kategorií —MŠ „Zpívánky Zdravé 5“ —I. stupeň ZŠ „Škola Zdravé Pětky“ —II. stupeň ZŠ „Párty se Zdravou 5“ — —„Škola Zdravé Pětky“ - žáci se seznámí s pěti základními zásadami zdravého stravování, kterými jsou správné složení jídelníčku, zařazení ovoce a zeleniny, dostatečný pitný režim, zásady hygieny a bezpečnosti potravin a příprava zdravé svačinky —„Párty se Zdravou 5“ - příprava studeného party pohoštění, žáci se dozvědí užitečné informace o kombinaci zdravých potravin a chutí, naučí se jednoduché triky ze studené kuchyně i zásady správného stolování, připraví občerstvení o 5 chodech —všechny programy probíhají formou dvouhodinových bloků — —interaktivní cestou seznámeni se zásadami zdravé výživy a motivováni k přijetí a začlenění těchto zásad do jejich životního stylu —informace na webových stránkách projektu jsou věnovány pedagogům, kterým nabízí výukové materiály, dále dětem a v neposlední řadě také rodičům —školám poskytován zdarma —program je podpořen Nadačním fondem Albert —www.zdrava5.cz Pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žáků ZŠ (Pohyb a výživa) VIP.png —vyhlášeno MŠMT v březnu 2013 —cíl: ověřit některé konkrétní metody, obsah, formy a organizaci vzdělávání, sledovat jejich přínosy a rizika a následně zhodnotit možnosti jejich využití pro další školy v běžném provozu —vytvořit pro žáky mladšího školního věku podnětné prostředí, které by mělo pozitivní dopad na pohybový a výživový režim žáků à zlepšení pohybové i výživové gramotnosti —v oblasti výživy i pohybu - 6 priorit tzn. 6 P nebo VI P (pravidelnost, pestrost, přiměřenost, pravidla přípravy, pravdivost informací a pitný režim přiměřený aktuálním potřebám dětí) — ZAKERNA_KOSTKA.jpg —žáci dodržující pravidla „VIP školáci“, školy vytvářející vhodné prostředí „VIP škola“ —potraviny a nápoje, které nejsou zařazeny — do pyramidy tzv. „zákeřné kostky“ — (obsahující mnoho cukru, tuku, soli a — dalších přídatných látek (sladkosti, — limonády, chipsy, smažené pokrmy apod.) — 1 porce denně —spolupráce se školními jídelnami —33 škol z 10 krajů ČR – pilotní ověřování à navržena doporučení pro zlepšení rámcových i školních vzdělávacích programů —nositelem projektu je Národní ústav pro vzdělávání —http://pav.rvp.cz/o-pokusnem-overovani-projektu-pohyb-a-vyziva-2 — PaV pyramida.png Výsledky —začlenění součásti programu do ŠVP —začlenění součásti programu do ŠVP školních družin —propagace programu uvnitř škol a tříd —propagace problematiky pohybu a výživy na webových stránkách — —začlenit učivo o výživě do výuky všech ročníků 1. stupně ZŠ (33 škol) —pracovat s pracovními listy pro žáky (33 škol) —zapojit školy do projektu Ovoce a zelenina do škol (33 škol) —dbát na pitný režim žáků – podpora pití čisté vody, vody s citronem, bylinkami, mírně slazeného čaje (28 škol) —prosadit více ovoce a zeleniny do výživy žáků —podporovat výživový režim žáků ve ŠD – často příprava jednoduchých pokrmů, diskuze o zdravé stravě, hygieně, stolování, kvízy, soutěže, pěstování zeleniny, poznávání ovoce a zeleniny včetně návštěvy obchodů apod. (30 škol) —zvýšit pestrost nabízených pokrmů ve školních jídelnách —většinou se na školách, kde byly školní bufety nebo automaty, podařilo změnit sortiment nabízených potravin (automaty zrušily 3 školy, výrazně změnily sortiment automatu nebo bufetu na 7 školách) — — — NestléHealthyKids —určen pro děti školního věku, rodiče a všechny pracovníky, kteří pracují s dětmi —cíl: zábavnou formou seznámit děti a pedagogy se zásadami správného stravování —projekt je rozdělen do dvou cyklů, z nichž každý je složen z devíti lekcí —1. cyklus - poznání světa potravin a jejich vlivu na zdraví člověka —2. cyklus - konkrétní problémy, které mohou vzniknout v důsledku nevyváženosti mezi příjmem a výdejem energie —děti mohou tento projekt absolvovat buď ve škole, nebo individuálně doma přes PC —rodiče musí podepsat písemný souhlas —realizátorem projektu je společnost Nestlé Česko s.r.o. a odborným partnerem je Společnost pro výživu — Škola plná zdraví škola plná.png —probíhá od roku 2010 —určeno pro děti mateřských a základních škol, které se v těchto institucích stravují —cíl: zvýšit kvalitu a kvantitu spotřeby zeleniny v rámci školního stravování, zvýšit oblibu zeleninu u dětí a docílit tak zvýšení konzumace zeleniny i mimo školní zařízení —program je založen na konzumaci zeleniny značky Bonduelle —dle odebraného množství zeleniny do školní jídelny, dostává škola odměny à motivace školní jídelny k zařazování vyššího množství zeleniny do pokrmů —děti sbírají bondíky za každou snězenou zeleninu ve školním obědě a za tyto body mohou získat ceny a soutěžit s ostatními spolužáky —projekt firmy Bonduelle, zaštítila Společnost pro výživu, odborným garant MUDr. Petr Tláskal, CSc. —http://www.skolaplnazdravi.cz/ — Další projekty a odkazy: —Hravě žij zdravě – internetový vzdělávací kurz —http://www.soutez.hravezijzdrave.cz/ —Zrcadlo výživy, Výchova ke zdravé výživě dětí a mládeže v Euroregionu Nisa, Všech 5 pohromadě – lokální projekty, společnost Venkovský prostor o.p.s. —http://www.venkovskyprostor.cz/cz/13/zdrava-vyziva-v-ern/archiv-projektu.htm —http://vyziva.venkovskyprostor.cz/ —http://www.venkovskyprostor.cz/cz/33/vsech-pet-pohromade/projekt.htm —Zdravá strava do škol – vznik v roce 2014 —http://www.zdravastravadoskol.cz/ —Happysnack– zlepšení nabídky potravin v automatech —http://www.happysnack.cz/ —Zdravě i hravě – preventivně-výchovný program zdravotní pojišťovny RBP —www: www.zdraveihrave.cz — — — Let´s GO! lets.png —uznávaný projekt v USA, prevence obezity u dětí ve věku 0-18 let —cíl: zvýšit u dětí fyzickou aktivitu a podpořit u nich správné stravovací návyky prostřednictvím politiky a změnou životního prostředí —projekt se skládá ze šesti odvětví, která se snaží ovlivnit veškeré okolí, ve kterém se děti pohybují (rané dětství, školy, komunity, pracovní místo, volný čas a zdravotní péče) —zpráva 5210 —číslo 5 - děti by měly sníst minimálně 5 porcí ovoce a zeleniny denně —číslo 2 - maximální počet hodin strávených před TV či PC —číslo 1 - minimální čas, který by děti měly strávit fyzickou aktivitou —číslo 0 - množství jednoduchých cukrů, které by děti měly přijmout v nápojích —zaškolení pedagogů, projekt realizují po dobu 10 týdnů —projekt poskytuje soubor nástrojů využitelných ve výuce dětí, on-line zdroje a technickou pomoc —http://www.letsgo.org/ P.A.C.K. – Pack Assorted Colors For Kids Program pack.png —určen pro žáky ZŠ —jednoduchý pětidenní vzdělávací program —cíl: povzbudit děti ke zvýšení konzumace ovoce a zeleniny —v každém z pěti dnů je určena barva, na kterou se mají děti soustředit při výběru ovoce a zeleniny, zeleninu a ovoce vybrané barvy se snaží poté zařadit hlavně do svých svačin a obědů —konzumace ovoce a zeleniny - všechny jejich formy (plody čerstvé, sušené, kandované, zmražené nebo 100% šťávy) —jednoduchost výrazně zvyšuje úspěšnost projektu —USA —http://www.fruitsandveggiesmorematters.org/pack-week Let´s move move.png —USA, první dáma Michelle Obamová —cíl: boj s dětskou obezitou —iniciativa se skládá z devíti programů —Let’s Move! Cities, Towns and Counties – zaměřeno na volené zástupce měst —Chefs Move to Schools – podpořit kuchaře, aby se zapojili do činností škol —Let’s Move Faith and Communities - pomáhající náboženským a komunitním organizacím propagovat zdravý životní styl —Let’s Move Outside - umožňující dětem i jejich rodinám využívat všech možností outdoorových aktivit skrze webové stránky, kde naleznou nápady co dělat, co si vzít sebou a kam se vydat — —Let’s Move! Museums and Gardens - zpřístupnit informace týkající se zdravého životního stylu prostřednictvím interaktivních expozicí v muzeích různých typu, případně prostřednictvím kroužků probíhajících po škole, či v průběhu letních prázdnin —Let’s Move! in Indian Country – průzkum možností, jak zlepšit obezitu u dětí Amerických Indiánů a Aljašských domorodců —Let's Move! Child Care - podporuje zřizovatele škol a vychovatele, aby se dětem věnovali v oblasti výživy a zdravého životního stylu —Let’s Move! in the Clinic - podnítit zájem zdravotnického personálu, poukazovat při komunikaci s pacienty na téma dětské obezity a pomoci dětem porozumět důležitosti dobrých stravovacích návyků —Let's Move Salad Bars 2 Schools - zpřístupnit dětem možnost výběru čerstvé zeleniny a ovoce —http://www.letsmove.gov/ Mission Nutrition mission.png —určeno dětem MŠ a ZŠ (do 8. tříd) —cíl: zábavnou cestou podpořit u dětí zdravé životní návyky a jejich sebevědomí a zajistit tak zdravý dětský růst a vývoj —projekt se skládá z 5 – 10 lekcí dle věku žáků a hlavním motivačním prvkem je cestování vesmírem a plnění misí spolu s mezigalaktickým nutričním týmem —velké množství materiálů pro pedagogy i rodiny např. učební plány rozdělené dle věku žáků, tipy na zábavné aktivity, pracovní listy pro žáky, zajímavé články, tipy na nákupy aj. —dotazník s osmi krátkými otázkami zaměřený na učitele, který by měl sloužit jako zpětná vazba, zda jsou pro děti dobrým vzorem v oblasti výživy a fyzické aktivity —KANADA —http://www.missionnutrition.ca/eng/index.html USDA —United States Department of Agriculture —National School Lunch Program (NSLP) —School Breakfast Program (SBP) —Special Milk Program (SMP) —Fresh Fruit and Vegetable Program —Dig in! - pěstování, sklízení, poznávání a příprava pokrmů z ovoce a zeleniny —Serving Up MyPlate: A Yummy Curriculum - motivace dětí ke konzumaci potravin ze všech potravinových skupin, integrace nutriční výchovu do školních předmětů —Farm To School - podpora regionálního zemědělství —The Great Garden Detektive Adventure – pěstování a tech. úpravy ovoce a zeleniny —http://www.fns.usda.gov/school-meals/child-nutrition-programs — Srovnání pomůcek I. myplate_blue.jpg USA – potravinový talíř, používáno v mnoha amerických projektech pro děti pyramida.jpg Potravinová pyramida – vydaná MZ ČR Srovnání pomůcek II. bateau-alimentaire.png FRANCIE - Plochy jednotlivých dílů lodi (plachty, trup atd.) odpovídají jednotlivým dílům potravy. V případě správných poměrů dílů je loď vyvážená a může plout po vodě – nejcennější tekutině. Alkohol je brzda. pyramida ve formě duhy.png KANADA – potravinová duha, všechny barvy je nutné sníst každý den Srovnání pomůcek III. pyramida Japonsko.png JAPONSKO – otočený kužel, pitný režim ve formě fontány, znázorněný pohyb PaV pyramida.png Další projekty a odkazy: —Food & Fun After School– USA, 11 vzdělávacích lekcí —http://www.foodandfun.org/ —Project Lean - Leaders Encouraging Activity and Nutrition – USA, prevence obezity a dalších souvisejících chronických onemocnění —http://www.californiaprojectlean.org/ —We Can! - Ways to Enhance Children's Activity & Nutrition – USA, děti 8-13 let —http://www.nhlbi.nih.gov/health/educational/wecan/ —Healthy Eating Made Easier – USA, správný výběr potravin, důraz na skupinu mléko a mléčné výrobky —http://www.healthyeating.org/ —Go for 2&5 - Austrálie, zvýšení konzumace ovoce a zeleniny —http://www.gofor2and5.com.au/ images.jpg School Fruit Scheme —zapojeno 24 členských států EU —každý stát vlastní podmínky realizace — —v ČR „Ovoce do škol“ —určeno pro žáky I. stupně, ovoce zcela zdarma —cíl: zvýšení konzumace ovoce a zeleniny, podpoření správných stravovacích návyků u dětí a zlepšení jejich zdravotního stavu —MZE ČR a Státní zemědělský intervenční fond —http://www.ovocedoskol.eu/, http://ec.europa.eu/agriculture/sfs/ fruit_bck.jpg The School Milk Programme —zapojeno 27 členských států EU —státy mají právo si program upravit podle vlastních potřeb a možností — —v ČR „Mléko do škol“ —určeno dětem mateřských, základních i středních škol —cíl: podporovat děti v konzumaci mléka a mléčných výrobků a předcházet tak zdravotním komplikacím, především osteoporóze —každý vyučovací den nárok na 1 dotovaný výrobek —EU přispívá finančními prostředky —http://www.laktea.cz/skolni_mleko, http://ec.europa.eu/agriculture/drinkitup/index_cs.htm kravske-mleko.jpg Health Promoting School (HPS) —zaměřen na mateřské až střední školy —cíl: vytvořit síť spolupracujících škol, které budou budovat pro žáky, v závislosti na okolních podmínkách a potřebách, vyvážené školní prostředí, a tím rozvíjet v rámci školy životní kompetence žáka podporující zdraví a posilovat jeho zodpovědnost ke zdraví svému i svého okolí —projekt zaštítěn WHO — —v ČR „Škola podporující zdraví“, dříve „Zdravá škola“ —http://is.muni.cz/th/105508/pedf_m/Diplomova_prace_Hana.pdf —http://is.muni.cz/th/270898/lf_d/Disertace-def.pdf?lang=en — —FRESH Initiative (Focusing Resources on Effective School Health) —cíl: vyhodnocovat programy již probíhající a na základě vyhodnocování vytvářet doporučení pro nově vznikající programy —na vzniku se podílely organizace WHO, UNESCO, UNICEF a Světová banka —http://www.unesco.org/education/efa/know_sharing/flagship_initiatives/fresh.shtml —Nutrition-Friendly Schools Initiative (NFSI) —cíl: podporovat a vytvářet vhodné prostředí pro zdravý vývoj dětí, jejich vzdělávání a aktivity zaměřené na zdravý životní styl, důraz je kladen na zdravou výživu a dostatečný pohyb dětí —využívá zkušeností z již existujících a osvědčených programů z mnoha zemí —mohou se zapojit všechny školy à akreditaci jako Nutrition Friendly School —http://www.who.int/nutrition/topics/nut_school_aged/en/, http://is.muni.cz/th/270898/lf_d/Disertace-def.pdf?lang=en Kritéria pro hodnocení projektů (dle studentů): — Kritéria pro hodnocení projektů: —Realizovatelnost —Jednoduchost —Časová náročnost – použitelnost v ZŠ, MŠ —Atraktivnost (vizuální, obsahová) —Správnost po obsahové stránce —Didaktická propracovanost —Existence, aktuálnost a design webových stránek Výživa dětí vyziva deti.png —cíl: zvýšení informovanosti rodičů a škol v oblasti výživy dětí —volně ke stažení vzdělávací materiály (omalovánky, ukázkové jídelníčky a skripta pro učitele s názvem „Výživa a zdraví“) —možnost konzultace v oblasti výživy dětí na bezplatné lince centra —provoz stránek je zajišťován Poradenským centrem Výživa dětí —http://vyzivadeti.cz/ KidsHealth kidshealth.png —nejnavštěvovanější americké webové stránky o výživě —veškeré materiály, články, videa a hry prochází před umístěním na internet odbornou kontrolou pediatrů a dalších odborníků z oblasti zdravotnictví —stránky získaly čtyři ocenění za nejlepší stránku pro rodiče a nejlepší stránku o zdraví, dále byly oceněny také mezinárodní cenou za nejlepší vzdělávací médium pro studenty —řešena problematika např. hygieny, bezpečnosti, nemocí a zranění dětí, výživy a alergií u dětí a mládeže, fyzické aktivity aj. —http://kidshealth.org/ SuperKids Nutrition super.png —stránky určeny pro všechny děti mateřských škol až po děti 8. tříd ZŠ, dále rodiče a pedagogy, těhotné a kojící ženy —cíl: pomoci rodičům a komunitám stát se více vzdělanými v oblasti zdravé výživy, aby následně mohli v této oblasti vzdělávat a ovlivňovat své děti —aktivitami děti provází 8 kreslených postaviček —potravinové skupiny jsou znázorněny pomocí barevné duhy —http://www.superkidsnutrition.com/ Odkazy na další webové stránky: —Choose My Plate http://www.choosemyplate.gov/ —BAM! Body and Mind http://www.cdc.gov/bam/ —Healthy Kids: eat well, get active http://healthykids.nsw.gov.au/ —Nourish Interactive http://www.nourishinteractive.com/ —Food a fact of life http://www.foodafactoflife.org.uk/ —Fruits & Veggies More Matters: Eat more! Fill half your plate with fruits & veggies http://www.fruitsandveggiesmorematters.org/ —Discover Dairy http://www.dairy.edu.au/discoverdairy/ Děkuji za pozornost enhanced-buzz-17305-1330456728-9.jpg