text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 1 Literatura n n nSYSTÉM KRIZOVÉ ŘÍZENÍ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ V ČR n nIng. Eduard Bakoš, Ph.D. ndoc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. nIng. Jakub Dostál - externista nESF MU n n n n24.10.2017 n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 2 PRAMENY n nRelevantní legislativa a dokumenty – viz dále n(Ústava, Bezpečnostní strategie, krizové zákony, resortní zákony) nwebové stránky příslušných institucí n(např. MV ČR, MO ČR, MMR ČR, MZd ČR, MZe ČR, MŽP ČR, MF ČR, kraje, obce) n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 3 OSNOVA Úvod 1. Základní legislativa a pojmy 2. Bezpečnostní systém ČR 3. Krizové řízení v ČR 4. Specifika zdravotnictví text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 4 ÚVOD - HROZBY A RIZIKA PRO ČR A JEJICH ŘEŠENÍ nReálné (již k nim došlo) x potenciální nPřírodní x společenské nÚzká svázanost vnitřní a vnější bezpečnosti, proto propojenost struktur, institucí, sil a zdrojů k jejich řešení. nMezinárodní dopady a proto mezinárodní (koaliční) řešení (EU, NATO, OSN apod.) nFáze krizového řízení: příprava, eliminace (odezva), obnova, prevence text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 5 n n n n1. Základní legislativa a pojmy text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 6 nKoncepce krizového řízení vychází ze : n nSchválená Bezpečnostní strategie České republiky (2015) n nZákonů o bezpečnosti a zajištění obrany České republiky Ø Ústava České republiky Ø Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky Ø Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky Ø nZákonů , tzv. krizových a vybraných zákonů resortních (souvisejících) Ø text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 7 Klíčová legislativa nZákladní normy : n - Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava ČR n - Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR n - Ústavní zákon č. 300/2000 Sb., změna Ústavy a ÚZ č. 110/1998 Sb. n nProváděcí zákony : n - Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení ( krizový zákon ) n - Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému (složky IZS) n - Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové n stavy n - Zákon č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou n - Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 8 nDalší zákony : n n - Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru ČR nZákon č. 273/2008 Sb., o Policii ČR nZákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě nZákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách ČR n - Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně (úplné znění: Zákon č.67/2001 Sb.) n - Zákon č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybra- n nými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky n - Zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího n záření ( atomový zákon ) n - Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči ( veterinární zákon ) n - Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách ( vodní zákon ) n - Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizací n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 9 Pojmy a zákony nZákon č. 239/2000 (IZS) n nZákon č. 240/2000 (KZ) n nZákon č. 241/2000 (HOPKS) n n nZákon č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou •Krizové zákony text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Krizové situace pro ČR Vojenské krizové situace - Napadení státu NATO (spojenecké operace zasahující na území ČR, spojenecké operace vedené v blízkosti území ČR, spojenecké operace vzdálené území ČR) - Narušení mezinárodní bezpečnosti (mezinárodní bezpečnost narušující vojenský konflikt Nevojenské krizové situace -Ohrožení vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku (narušení zákonnosti velkého rozsahu, migrační vlny velkého rozsahu, teroristické útoky) -Ohrožení chodu hospodářství -Ohrožení zdraví a životů osob, majetku a životního prostředí -V současnosti 24 scénářů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Krizový a běžný stav nBěžný stav: Situace, kdy není potřeba řešit škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy nebo jinými hrozbami použitím mimořádných nebo krizových opatření podle specifické právní úpravy(MVČR 2009). nKrizový stav: Stav, který vyhlašuje hejtman kraje nebo primátor hl. m. Prahy (stav nebezpečí), vláda ČR, popř. předseda vlády ČR (nouzový stav) nebo Parlament ČR (stav ohrožení státu a válečný stav) v případě hrozby nebo vzniku krizové situace a v přímé závislosti na jejím charakteru a rozsahu. n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 12 n n n n2. Bezpečnostní systém ČR text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 13 Bezpečnostní strategie nJednotné pojetí vnější a vnitřní bezpečnosti (dominance?) nÚkoly pro profesionální subjekty x celou společnost (např. včetně NNO) nBezpečnost x nákladnost (definování stupně bezpečnosti, resp. míry akceptace nejistoty a ohrožení nHierchizace bezpečnostních dokumentů?! a časová posloupnost nVztah k Bezpečnostní strategii EU a NATO? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 14 Bezpečnostní prostředí – trendy a faktory nNa rovnováhu bezpečnostního prostředí mají zásadní vliv rostoucí ambice nových globálních a regionálních aktérů. Aspirace některých z těchto států jsou spojeny s významným růstem jejich vojenských kapacit včetně zbraní hromadného ničení nBezpečnostní hrozby se do značné míry odvíjejí od slabých či zhroucených států nJedním z dopadů současného vývoje světové ekonomiky může být změna relativní váhy jednotlivých aktérů, včetně možného oslabení postavení Evropy a USA, také pokles obranných rozpočtů evropských zemí text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 15 Bezpečnostní prostředí – bezpečnostní hrozby nTerorismus nŠíření ZHN nKybernetické útoky nNestabilita a regionální konflikty v euroatlantickém prostoru a jeho okolí nNegativní aspekty mezinárodní migrace nOrganizovaný zločin a korupce nOhrožení funkčnosti kritické infrastruktury nPřerušení dodávek strategických surovin nebo energie nPohromy přírodního a antropogenního původu a jiné mimořádné události n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 16 Strategické prosazování bezp. zájmů ČR nCharakter soudobých bezpečnostních hrozeb a trendů vyžaduje široký přístup k bezpečnosti kombinující nevojenské a vojenské nástroje. ČR rozvíjí nástroje k prosazování svých bezpečnostních zájmů jak na národní úrovni, tak i prostřednictvím aktivního působení v multilaterálních a bilaterálních vztazích. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 17 Strategické prosazování bezp. zájmů ČR nKolektivní rozměr zajištění obrany a bezpečnosti nStrategie prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb nEkonomický rámec zajištění bezpečnostních zájmů nInstitucionální rámec zajištění bezpečnosti nBezpečnostní systém ČR text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 18 nBEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM ČR ØPrezident, parlament, vláda ØBezpečnostní rada státu a její pracovní orgány ØÚstřední správní úřady ØOrgány územní samosprávy (kraje a obce) ØPrávnické a fyzické osoby n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 19 ØOzbrojené síly ØOzbrojené bezpečnostní sbory ØZpravodajské služby ØZáchranné sbory ØZáchranné služby ØHavarijní služby Další složky BS tvoří text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 20 •PREZIDENT •VLÁDA ČR •PARLAMENT ČR •Bezpečnostní •rada státu •VOP •VCNP •VKZBP •VZČ • •Česká národní •banka • • •Ministerstva •a jiné ÚSÚ •Ústřední •krizový štáb • • Krizový štáb resortu •Správní úřad Krizový štáb SÚ •Bezpečnostní systém ČR text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 21 •HEJTMAN •Krajský úřad •Bezpečnostní rada •kraje •Krizový štáb •kraje •HZS •kraje •Policie • ČR •Zdravot. •záchr.sl. •Armáda •ČR •Další •slož.IZS • •I •Z •S •Bezpečnostní systém ČR - kraj text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 22 •STAROSTA obce III •Obecní úřad obce III •Bezpečnostní rada •obce III •Krizový štáb obce III •Bezpečnostní systém ČR – obec III text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 23 •STAROSTA •Obecní úřad •Krizový štáb •obce •Bezpečnostní systém ČR – ostatní obce FAKULTATIVNĚ text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 24 n n n n3. Krizové řízení v ČR n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 25 KRIZOVÁ SITUACE nKrizový zákon dále vymezuje pojem krizová situace takto: ”je to mimořádná událost, podle zákona o integrovaném záchranném systému, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu.“ Z dikce zákona o IZS lze dovodit, že je-li tedy mimořádná událost velkého rozsahu a potažmo ohrožení velkého rozsahu (včetně narušení kritické infrastruktury), které není možno odvrátit běžnou činností správních úřadů a složek integrovaného záchranného systému, lze vyhlásit jako neodkladné opatření krizový stav. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz TYPOVÉ SITUACE V ČR - SCENÁŘE n1. Dlouhodobá inverzní situace 2. Povodně velkého rozsahu 3. Jiné živelní pohromy velkého rozsahu, mimo typu krizové situace č. 1 a 2, jako např. rozsáhlé lesní požáry, sněhové kalamity, vichřice, sesuvy půdy, zemětřesení apod. 4. Epidemie - hromadné nákazy osob (včetně hygienických a dalších režimů) 5. Epifytie - hromadné nákazy polních kultur (včetně hygienických a dalších režimů) 6. Epizootie - hromadné nákazy zvířat (včetně hygienických a dalších režimů) 7. Radiační havárie 8. Havárie velkého rozsahu způsobená vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky 9. Jiné technické a technologické havárie velkého rozsahu - požáry, exploze, destrukce nadzemních a podzemních částí staveb 10. Narušení hrází významných vodohospodářských děl se vznikem zvláštní povodně 11. Znečištění vody, ovzduší a přírodního prostředí haváriemi velkého rozsahu 12. Narušení finančního a devizového hospodářství státu velkého rozsahu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz TYPOVÉ SITUACE V ČR - SCENÁŘE n13. Narušení dodávek ropy a ropných produktů velkého rozsahu n14. Narušení dodávek elektrické energie, plynu nebo tepelné energie velkého rozsahu 15. Narušení dodávek potravin velkého rozsahu 16. Narušení dodávek pitné vody velkého rozsahu 17. Narušení dodávek léčiv a zdravotnického materiálu velkého rozsahu 18. Narušení funkčnosti dopravní soustavy velkého rozsahu 19. Narušení funkčnosti veřejných telekomunikačních vazeb velkého rozsahu 20. Narušení funkčnosti veřejných informačních vazeb velkého rozsahu 21. Migrační vlny velkého rozsahu 22. Hromadné postižení osob mimo epidemií - řešení následků včetně hygienických a dalších režimů 23. Narušení zákonnosti velkého rozsahu n24. Narušení funkčnosti poštovních služeb velkého rozsahu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 28 n n n n4. Specifika zdravotnictví text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Specifika zdravotnictví n„typové plány“ nTraumatologické plány nZdravotnické zabezpečení krizových stavů – ochrana zásob nhttp://www.mzcr.cz/Odbornik/obsah/krizove-rizeni_1016_3.html n nV současné době „v likvidaci“? n„tajné nemocnice“ (Bulovka, Těchonín) n 29 • text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Medicína katastrof ninterdisciplinární lékařský obor zahrnující i obory nemedicínské – nkomunikace, koordinace, logistika, řízení. nProblémy vznikají většinou právě v nemedicínských oblastech. •30 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Role zdravotnictví v krizovém řízení nDříve vnímáno jako automatická služba, která má pro zvládání důsledků ohrožení druhořadý význam nZlom: teroristické útoky (WTC, Madrid, Londýn) nSoučást zajištění bezpečnosti obyvatel při mimořádných událostech (Fišer 2006) nMinistr zdravotnictví členem BRS (2002) •31 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Legislativní ukotvení povinnosti státu v ochraně zdraví nListina základních práv a svobod (článek 31) n„Každý má právo na ochranu zdraví“ nKrizové zákony ndefinována povinnost státu při ochraně života a zdraví •32 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zdravotnictví nNavzájem funkčně provázaný systém, který tvoří: nposkytovatelé léčebně preventivní péče norgány a zařízení ochrany veřejného zdraví nsprávní úřady s působností ke zdravotnictví nobčané, poskytovatelé první pomoci nDvě linie norganizačně správní nposkytování zdravotnických služeb. •33 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz n •34 •Zdroj: FIŠER, Václav. Krizové řízení v oblasti zdravotnictví, 2006 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Ministerstvo zdravotnictví a role v krizovém řízení nprostřednictvím tvorby a prosazování státní zdravotní politiky zajistit rámcové podmínky pro poskytování zdravotní péče při mimořádných událostech a za krizových stavů nVčetně zajištění vzdělávání pracovníků resortu v oblasti krizového řízení. •35 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Stav krizové připravenosti ve zdravotnictví nCíl činností ministerstva je, založený na udržení kontinuity: nposkytování nezbytné zdravotní péče odborně způsobilými pracovníky nfungování systému veřejného zdravotního pojištění. •36 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Výkon státní správy v krizovém řízení ve zdravotnictví ntvorba státní zdravotní politiky (včetně „koncepce krizového řízení“ npříprava obecně závazných právních předpisů nřízení zdravotnických zařízení zřízených ve své působnosti nplánování a vytváření zdrojů (koncepce HOPKS) n dozor a metodické usměrňování realizace zdravotní politiky •37 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Obce a kraje nJsou nositeli odpovědnosti za krizovou připravenost zdravotnictví na svém správním území. nKraje – zajištění činnosti IZS na úrovni kraje a dohled nad plněním úkolů jeho zdravotnických složek nObce musí spolupracovat s kraji nORP může nařídit obecně závaznou vyhláškou speciální ochranné dezinsekce a deratizace. •38 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Orgány ochrany veřejného zdraví nvykonávají státní zdravotní dozor nkrajské hygienické stanice a jejich územní pracoviště nV oblasti krizového řízení zejména: nprevence šíření a řešení výskytu nakažlivých nemocí nřízení zvládání epidemií •39 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz KHS mohou z epidemiologických důvodů nařídit: nlékařské prohlídky a potřebná laboratorní i jiná vyšetření nutná k předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění, nmimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku včetně opatření před zavlečením infekčních onemocnění ze zahraničí nkaranténní opatření včetně omezení svobodného pohybu osob nspeciální ochranu dezinfekcí, dezinsekcí a deratizací nmimořádné očkování nposkytnutí vysílacího času v TV a rozhlase pro neodkladná oznámení opatření orgánu ochrany veřejného zdraví •40 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Činnost zdravotnických zařízení neodkladné péče nzáchrana života zásahem posádky ZZS npřevzetí postiženého nemocnicí nebo traumatickým centrem ncitlivé místo řetězce nzáchrana zdraví při neodkladné nemocniční péči a intenzivní léčení zdravotníchnpostižení lékaři specialisty nrehabilitace a sledování. •41 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zdravotnické zařízení neodkladné péče nOrganizace zdravotnické záchranné služby nsíť lůžkových zdravotnických zařízení s takzvanými traumacentry vytvořená podle metodického opatření nV ČR stanovuje síť traumacenter v České republice a jejich spádová území MZ •42 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Obyvatelé nPovinnost poskytnout první pomoc: osoby starší 18 let, pokud tím neohrozí svoje zdraví či život. nPovinnost zabraňovat trestným činů o kterých se dozvíme nPříprava občanů poskytnout nebo zprostředkovat nezbytnou zdravotnickou pomoc je důležitým předpokladem úspěšného zvládání mimořádných situací nZdravotní výchova občanů je proto nedílnou součástí činnosti všech zdravotnických zařízení a zdravotnických pracovníků n •43 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Kdy volat na nouzové linky nVždy, dochází-li k reálnému ohrožení životů, zdraví, životního prostředí nebo majetku, a kdy je nutný okamžitý zásah složek integrovaného záchranného systému. nNásledují příklady těchto situací nPOZOR! - výše uvedený výčet není vyčerpávající. Pokud se dostanete do tísňové situace, která není uvedena, neváhejte zavolat na linku tísňového volání! •44 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Kdy volat na nouzové linky II. nvznikne požár budov, vozidel, lesa nebo jiných objektů; vidíte plameny nebo kouř z oken, z lesa apod. , nje třeba vyprostit uvězněné osoby z havarovaného vozidla, z pod trosek budov nebo spadlých stromů, njste svědkem závažné dopravní nehody se zraněním nebo usmrcením osob, nnaleznete podezřelé zavazadlo nebo předmět připomínající výbušné nástražné systémy, nnaleznete osobu ležící na zemi v bezvědomí, nnejste schopni zastavit krvácení, nse někdo dusí nebo nemůže dýchat, nněkdo utrpěl poranění elektrickým proudem, •45 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Kdy volat na nouzové linky III. npři práci se stroji došlo k závažnému poranění nebo amputaci končetiny, njste svědkem pokusu o sebevraždu, njste svědkem rvačky, výtržnosti nebo násilného jednání, ndošlo ke krádeži peněženky nebo zavazadla, přepadení či loupeži, ndošlo ke krádeži vozidla, vloupání do vozidla nebo vloupání do nemovitosti, nněkdo se snaží poškodit nebo zničit váš majetek, nchcete policii oznámit nějaké poznatky k trestné činnosti nebo informaci k hledaným nebo pohřešovaným osobám. n n •46 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz JMK - jak zjistit stálá ohrožení? •47 lPortál krizového řízení Krizport l [USEMAP] text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz [USEMAP] text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Potraviny v evakuačním zavazadle nTrvanlivé potraviny nPitná voda nObojí na 2 až 3 dny pro každého člena domácnosti nKrmivo pro domácí zvíře (je-li) nHrnek nebo miska, příbor, otvírák nPozor na speciální diety •49 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 50 n n n n n nDěkuji za pozornost!