Mgr. Jan Krása, Ph.D. Katedra psychologie, PdF MU Dle Eccles, J., Wigfield, A., Byrnes, J. (2003). Cognitive development in adolescence ¡1. praktická (senzomotorická) inteligence (dosaženi cca 18 měsíců): končí vytvořením představy o trvalosti objektů ve skutečném světě ¡ ¡2. fáze reprezentace (dětství): ¡2.1 přípravná f.=předoperační ¡2.2 dokončená f.=konkrétní operace ¡ ¡3. formální operace (adolescence): konstrukce reprezentací, které nejsou nutně součástí empirického světa; aktuální svět je částí možných světů. ¡Počátek 10-13 a dosažení 15-20 let. ¡Vývoj se týká: 1.Změn v poznání (např. v naučeném) – postupný nárůst 2.Změn v samotných funkcích (změn kognitivních modulů) ¡3 oblasti: ¡1. Deklarativní znalosti - Hlavní města, 2+2=4, prvky periodické tabulky, tabulky logaritmů, astronomii ¡ ¡2. Procedurální dovednosti – řídit auto, sčítat zlomky, tvořit dobrý příběh, tančit ¡ ¡3. Konceptuální znalosti – např. vědět proč má člověk při sčítání zlomků použít metodu nejmenšího společného zlomku. ¡=„reprezentace adolescentova pochopení své deklarativní a procedurální znalosti“ (cit.d., 326): ¡ ¡Vývoj v matematice: ¡od 4. třídy: znalost základních aritmetických pravidel ¡ ¡Maturitní ročník: znalost algebraických postupů, sch. tvořit tabulky, uvažovat v geometrických pojmech apod. ¡ ¡Nicméně většina adolescentů neukazuje nijak hluboké konceptuální poznání v žádném z oborů (Byrnes, 2001). ¡Jedním z důvodů asi bude abstraktní, mnohadimenzionální a protiintuitivní charakter většiny pokročilých otázek a problémů v každém oboru. (vliv fáze formálních operací) ¡učení ¡vzpomínání (lepší získávání informací z paměti) ¡uvažování=myšlení (odvozování, inference z jedné či mnoha informací, dedukce, indukce, tvoření pojmů) ¡rozhodování (decision making; zobecňování, hodnocení různých možností a realizace vybraného řešení ¡řešení problémů ¡Pracovní paměť se zlepšuje: prostorová i verbální. ¡ ¡V mnoha testech pracujících s interferencí (zpožďováním opakování apod.) jsou adolescenti a poté i dospělí stále lepší (od 6-35: Swanson, 1999). ¡První stopou DM je schopnost tvořit věty typu Když X, potom Y (podmínkové věty, kondicionál) ¡schopnost odvozovat ze zadaných premis (5-6 let – zvlášť když se nabízený obsah úvah týkal fantazijního světa) ¡Schopnost odlišovat závěry, které z premis vyplývají a které nevyplývají (7-9 let – zvlášť když se jednalo o otázky taxonomické či kauzální) ¡ ¡ ¡Během adolescence pomalu narůstá schopnost vyvozovat správné závěry, vysvětlit svoje myšlenkové postupy, vytvářet a testovat hypotézy, pracovat i s neznámými, abstraktními nebo protipřirozenými premisami (Slon je malé zvíře. Toto je slon. Je malý?; if x=2y+1 then y=0; je hodné zlo lepší než zlé dobro?) ¡Nicméně, jsou-li závěry nebo premisy protipřirozené, skóruje v DM méně než polovina adolescentů. ¡U starších adolescentů lze výkon v takových úkolech zlepšit – zvlášť pokud jim je vysvětlena logika úkolu nebo podobný úkol předtím vykonávali – nejedná se však často o trvalé zlepšení. ¡Shrnutí: ¡Zdá se, že vývoj v deduktivním myšlení od věku 10 let spočívá v narůstající schopnosti odmyslet si vlastní názory nebo postoje a myslet tzv. objektivně o struktuře argumentu. ¡U adolescentů je přesto málo dokladů o schopnosti abstraktně uvažovat nad jednotlivými doménami (myšlení zůstává dlouho domain-specific), tzn. že abstraktní uvažování se netýká hned všech oblastí, ale dlouhou dobu jen jedné či několika specifických oblastí dle zaměření. ¡Sch. rozhodovat se patří mezi klíčové schopnosti, které si adolescenti potřebují osvojit. ¡ ¡Rozhodují-li se lidé: ¡1. stanoví si cíle (najíst se) ¡2. shrnou možnosti dosažení cíle (uvařit si něco, jít na nákup, jít do restaurace) ¡3. vyhodnotí tyto možnosti (domácí jídlo je levnější a zdravější) ¡4. provedou vybranou možnost (uvaří si) ¡ ¡Jindy se lidé rozhodují zda se mají/nemají podílet na nabízeném chování (dát si sklenku). ¡Kompetentní rozhodování zahrnuje schopnost určit rizika a benefity určitého chování. ¡ ¡Starší adolescenti dokáží více než mladší: ¡ 1. odlišit možnosti, které umožňují splnění několika cílů, od možností, které umožňují splnění jednoho cíle ¡2. předvídají širší spektrum následků svých činností ¡3. se s věkem učí stále více z výsledků svého rozhodování. ¡Výzkumů rozhodování u adolescentů je velmi málo. ¡Většina z nich byla laboratorních (hypotetické scénáře apod.) ¡V reálném světě hrají poměrně velkou roli při rozhodování motivační a emocionální faktory. ¡Tzn. že (Eccles, Wigfield, Byrnes, 328)„v laboratoři úspěšní adolescenti mohou v životě dělat velmi neúspěšná rozhodnutí, jestliže jim chybí patřičné seberegulativní strategie“ (sebeuklidňující techniky, zvládání tlaku od vrstevníků, sebemotivace, využití sebepoznání v praxi aj.) ¡Mnoho studií se věnuje riskování adolescentů (většinou: kouření, pití, nechráněný sex). ¡Výsledky ukazují opak toho, co by člověk vyvodil z toho, že rozhodovací procesy se vyvíjí: starší adolescenti jsou mnohem více náchylnější k riskování než mladší adolescenti a preadolescenti (např. kouření). ¡ ¡Opakovaně studie potvrzují, že ty více a méně riskující adolescenty neodlišuje jejich znalost/neznalost možných negativních následků! ¡Ve hře jsou jiné faktory: ony strategie seberegulace, sch. skloubit zdraví prospěšné a sociální cíle. ¡Genderové rozdíly: ¡Muži jsou více než ženy ochotni riskovat v oblastech jako rychlé řízení nebo intelektuální risky. ¡Ženy jsou více než muži ochotny riskovat v oblasti zdraví jako je kouření. ¡ ¡Muži jsou často o trochu lepší ve výsledcích matematických testů (De Lisi, McGillicuddy-De Lisi, 2002). Souvisí to možná opět s větší mírou riskování. ¡