SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA SZ7BP_SP1P Podzim 2017 PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. ZAJÍMAVOSTI • www.chodicilide.cz • http://chodicilide.cz/pro-ucitele/ • https://youtu.be/-QQV89b4y-M – taxi • https://youtu.be/wvMEpRNobW8 - akrobacie • https://youtu.be/6Rq_12gIy4w - horolezec • https://youtu.be/YjQYLdAFgEA - na zastávku - ZP • https://youtu.be/p26QUHhi28M - překážka - ZP • https://youtu.be/6ZQf6U9Sagw - autobus - ZP • https://youtu.be/MojJ2wLP4Eo - nádraží - SP • https://youtu.be/DCzp-QTCiac - komunikace - TP • https://youtu.be/UrB0ZuZbAUc - plošina - TP • https://youtu.be/1z4Ocjo-9Pg - exkurze - TP OZNAČENÍ ODLIŠNOSTI  žák s postižením, znevýhodněním  dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami  dle zákona č.561/2004 Sb. = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadaný - dřívější definice dle šk. zákona  NOVĚ „…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“  + výčet § 16, odst. 9  vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb.  Vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve znění vyhlášky 270/2017 Sb.  Žáky tak pro vzdělávací účely nečleníme podle původních diagnostických kategorií, ale hodnotíme jen potřebu úpravy podmínek jejich vzdělávání. DĚLENÍ PODLE DRUHŮ POSTIŽENÍ (DLE M. SOVÁKA)  Psychopedie  Somatopedie  Logopedie  Surdopedie  Tyflo- nebo Oftalmopedie  Etopedie  nově  Specifické poruchy učení (SPU)  kombinované postižení - ped. osob se souběžným postižením více vadami METODY  reedukační  kompenzační  rehabilitační SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ ZÁSADY (KÁBELE)  Zásada prevence  Zásada komplexnosti  Zásada dispenzarizace  Zásada integrace, socializace a resocializace  Zásada optimálního prostředí TERMINOLOGIE  postižený člověk – nahrazováno  jedinec se speciálními potřebami, jedinec s postižením  WHO 1980 a změna z r. 1990 – viz kapitoly s. 114, obr. 2  poškození, omezení a postižení x poškození, aktivita a participace  Zdravotní postižení  Zdravotní znevýhodnění  Sociální znevýhodnění  „…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“ POUŽITÁ LITERATURA