www.fss.muni.cz Proč si s pacientem (ne)rozumíme Tomáš Doseděl dotomas@mail.muni.cz Proč lidé jednají zrovna takto? •https://www.youtube.com/watch?v=0Ab1TytgTsc • Proč lidé jednají zrovna takto? •Primární socializace • probíhá v rodině v prvních letech života • základní normy chování, hodnoty • •Sekundární socializace • probíhá ve společnosti (škola, práce) • vliv okolí, spolužáků, televize… • Co si odnášíme z rodiny? • povlečení, hrnce, buchty v ranci, peníze • Co si odnášíme z rodiny? •Kapitál (Pierre Bourdieu) • ekonomický: peníze a majetek • Co si odnášíme z rodiny? •Kapitál (Pierre Bourdieu) • ekonomický: peníze a majetek • sociální: vazby a kontakty • • Každej je něčí známej! • https://youtu.be/CMpzQeFKrYc • Co si odnášíme z rodiny? •Kapitál (Pierre Bourdieu) • ekonomický: peníze a majetek • sociální: vazby a kontakty • kulturní: vzdělání v širším smyslu • Sociální pole •Je strukturované podle jednotlivých kapitálů •Lidé tvoří shluky (distinktivní řezy) Sociální pole •Je strukturované podle jednotlivých kapitálů •Lidé tvoří shluky (distinktivní řezy) •Lidé s podobným kapitálem se podobně chovají – mají stejný habitus Habitus •Vrozené dispozice vkusu • co je pro nás zajímavé • co nás baví • co nás přitahuje • čemu rozumíme • co považujeme za důležité • jak jsme schopni komunikovat Habitus •Lidé s určitým habitem (nízký kulturní kapitál) oceňují jen funkci Habitus •Lidé s určitým habitem (nízký kulturní kapitál) oceňují jen funkci •Jídlo je zdroj energie, nikoliv kulinářský zážitek Habitus •Lidé s určitým habitem (nízký kulturní kapitál) oceňují jen funkci •Jídlo je zdroj energie, nikoliv kulinářský zážitek •Medicína je nástroj, který mi rychle pomůže (opravit) tělo Habitus •Lidé s určitým habitem (nízký kulturní kapitál) oceňují jen funkci •Jídlo je zdroj energie, nikoliv kulinářský zážitek •Medicína je nástroj, který mi rychle pomůže (opravit) tělo •Škola je nástroj, který má moje děti vzdělat • Habitus •Vrozené dispozice vkusu •Mezigenerační reprodukce • Habitus •Vrozené dispozice vkusu •Mezigenerační reprodukce • Učitelé mají vysoký kulturní kapitál • Děti z rodin, kde je vysoký kulturní kapitál, s nimi umí lépe komunikovat • Školství oceňuje rodinné pozadí a tváří se, že oceňuje znalosti Jazykové kódy •Omezený jazykový kód • malá slovní zásoba • jednoduché gramatické struktury • problém s abstraktním myšlením Jazykové kódy •Omezený jazykový kód •Rozvinutý jazykový kód • schopnost komunikovat se „vzdělanými“ • (učitelé, státní úředníci, lékaři…) • • Basil Bernstein • Habitus •Vrozené dispozice vkusu •Mezigenerační reprodukce •Transformace kapitálů • Ekonomický -> Kulturní • Kulturní -> Ekonomický Kdo má pravdu? Kdo má pravdu? •Každá věc vypadá z různých pohledů různě •Všechny pohledy jsou správné •Jak se pozná, kde kdo stojí? • Sociálně podmíněná pravda •Karl Mannheim: Ideologie a utopie (zač. 20. století) •Demokratizace a rozšiřování volebního práva poprvé promíchali různé vrstvy obyvatelstva •Zjistilo se, že každá skupina má jiné vnímání, jiné uvažování, jiné cíle • • Sociálně podmíněná pravda •Falešné vědomí: způsob vnímání pravdy určitou skupinou obyvatel •Ideologie: falešné vědomí prosazované jako pravda vládnoucí třídou • • Sociálně podmíněná pravda •nejlepší porod je uprostřed pšeničného pole •nejlepší porod je bez medikace •nejlepší porod je do vody •nejlepší porod je s dulou •nejlepší porod je v nemocnici • • Jak z toho ven? •Můžeme poznat, co je skutečná pravda? • • Jak z toho ven? •Sociálně nezakotvená inteligence • •Směs lidí z různých sociálních skupin •Díky vzdělání se z těchto skupin odpoutávají •Díky vzdělání schopni nahlédnout různé pohledy a odhalit skutečnou pravdu • • Sociologie vědění •existují způsoby myšlení, které nelze •pochopit, dokud neznáme jejich •společenský původ • Dotazy a připomínky? • • • • • • • • dotomas@mail.muni.cz