Role a osobnost sestry Definice pojmů nRole nočekávané chování jedince, které souvisí s jeho určitým postavením ve společnosti nPozice ntj. místo ve společnosti a v sociálním systému, ve kterém působí (prestiž povolání) nImage nje komplex názorů, pocitů a postojů společnosti a jednotlivce k určité profesi Role - obecně nve společenské skupině → určité role nkaždý je nositelem několika rolí: n- dané n- vývojově vznikající n- dočasné nrole → očekávaní určitých chování Povolání versus zaměstnání nPovolání -je práce, která je předmětem osobního zájmu člověka, který ji pravidelně vykonává a má k tomu předpoklady a vzdělání n nZaměstnání n- je činnost, ve které se člověk po určitý čas angažuje Profesionální role nRole nJe očekávané a vyžadované chování, související s určitým postavením člověka ve společnost nSpecifické role každé profese nZakotvena v legislativních normách v každé zemi nJasná představa o povinnostech a kompetencích Role sestry nJsou určeny: nobjektivními danostmi společnosti nhistorickým podmíněním Předpoklady pro identifikaci s rolí nSociální identifikace n nSociálně zralý jedinec n nSpolečenská prestiž Znaky role sestry nFunkční specifita – odborné kompetence nKolektivní orientace - sestra vychází z potřeb nemocného a chápe jeho problémy nUniverzalismus – kladné přijetí člověka nEmocionální neutralita (adaptivní chování) Vývoj role sestry npatři mezi jednu z mála profesí, které v relativně krátkém údobí prodělalo významné změny nprvotně se formovala na půdě charitativních institucí, středověkých hospitálů (charitativní-dobročinná činnost) nve druhé polovině 19. století proniká do nemocnic racionální medicína a postupně se do nich přesouvá těžiště lékařské činnosti a medicínského poznání → základ novodobé profese sestry nlékař ke své činnosti potřeboval pomocníka schopného odborné komunikace a racionálního jednání při ošetřování nemocných Vývoj role sestry, faktory a události naktivita a činnost F. Nightingalové nvývoj medicíny s úzce přírodovědným pojetím zdraví a nemoci n3 funkční okruhy práce v nemocnicích (medicínský, ošetřovatelský, administrativní) nrůst velikostí nemocnic (nové činnosti sestry, přetěžování sester agendou, vzdalování se od nemocného) Role sestry v minulosti n„Anděl milosrdenství“ – v 19.stol. n(vznešená, morální a hluboce věřící bytost, obětavá, bojující za práva pacientů) n„Dívka pro všechno“ – po první světové válce (tichá, oddaná, skromná) n„Hrdinka“ – druhá světová válka n(uznávané a obdivované, odborně vzdělané) n„Matka“ po válce n(vysoký statut, obětavá, pasivní, expresivní, ochraňující) n„Sexuální oběť“ mohou za to média n(romantická, frivolní, sebestředná, promiskuitní) nV současnosti by byla nejideálnější sestra, jež by byla brána jako profesionálka and%C4%9Bl%2520p%C5%99%C3%A1n%C3%AD2 2004-uklizecka 14949458 003700_05_016808 51501~Nurse-Bettie-Posters Role sestry v současnosti nSestra je osoba n nÚspěšně dokončila předepsané studium ošetřovatelství a získala požadovanou kvalifikaci nPomáhá pacientům/ rodinám/ skupinám nHodnotí, plánuje, poskytuje a vyhodnocuje profesionální péči nPracuje samostatně jako člen zdravotnického týmu nPodporuje vhodné aktivní zapojení jedinců,……… do všech forem zdravotní péče Role sestry v současnosti nprofesionalizace nindividuální přístup nzvyšování kvalifikace nodborný růst nposilování spolupráce mezi sestrami a lékařem • • • •Péče •Léčba •Sestra •Lékař •Sekundární role •Primární role •Primární role •Sekundární role •Primární a sekundární role sestry a lékaře Nejčastější role sestry nPoskytovatelka ošetřovatelské péče nManažerka nEdukátorka nAdvokátka nNositelka změn nVýzkumnice nMentorka Profesionalita nse projevuje ve vztahu: -k šíři a hloubce vědomostní báze -specializovanému vzdělávání -etice -autonomii 6 charakteristických znaků profese nSystémová teorie nVážnost a úcta nPrestiž nEtický kodex nProfesionální kultura nHlavní zdroj příjmu pro ty, kteří ji vykonávají Profesionální ošetřovatelství nošetřovatelství prošlo ve vyspělých zemích, přirozeným společenským vývojem n nrychlý vývoj zaznamenalo zejména vzdělávání v ošetřovatelství a široká škála nemocničních a komunitních ošetřovatelských služeb Profesionalizace sestry nSkupina pracovníků vykonává trvale relativně stálé činnosti v rámci dělby práce (společensky uznávané), k jejichž výkonu dává společnost skupině kompetence n nČinnosti jsou zdrojem prostředků obživy n nČinnosti vyžadují kvalifikační průpravu Zásady profesionálního chování n nRespektování práv nemocného nPreferování zájmy a potřeby nemocného nChovat se ke všem stejně nZvládat negativní emoce n Profesionální přístup je charakterizován nS pacientem budou: njednat s respektem a úctou nposkytovat správné informace a respekt jeho pohled a názor nmotivovat, aby převzal a nesl odpovědnost za základní sebepéči a léčení npři vstupu do soukromí nebo při tělesném kontaktu budou respektovat jeho důstojnost nv zájmu dodržovat přísnou mlčenlivost o věcech, o kterých se dozvěděly nv zájmu zlepšení kvality péče a rozvoje nových poznatků se budou podílet o své profesionální zkušenosti a znalosti Profesionální přístup nJe zaměřen: nna pacienta nna spolupráci s ostatními spolupracovníky a členy zdravotnického týmu n nZáklad tvoří: nProfesionální etika Náročnost práce sestry nfyzická n n n n n n npsychická pc Náplň práce sester nnáplň práce jednotlivých kategorií ošetřovatelských pracovníků vydává MZ ČR n Vyhláška č. 391/2017 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění vyhlášky č. 2/2016 Sb. n npodrobněji jsou pak rozepsány zaměstnavatelem příslušného ZZ v pracovní smlouvě Organizace a řízení ošetřovatelské péče na) Činnost prováděna v nepřítomnosti pacienta nvedení záznamu, stavu a potřebách pacientů nvyplňování žádanek o vyšetření, odběr biologických materiálů nzískávání výsledků z laboratoře nzařazení do dokumentace pacientů nzpracování záznamů z lékařských vizit nobjednání diet, stravy nobjednávání léků z ústavní lékárny, uložení léků npříprava pomůcek k vyšetření nb) Činnost prav. u pacienta nShromažďování informací o pacientovi núprava prostředí pacienta npříprava pacienta k vyšetření nasistence při vizitě nc) Činnosti, při kterých je sestra v bezprostředním fyzickém kontaktu nměření FF nodběr materiálu k vyšetření nhygienická péče u ležících pacientů nkrmení, cévkování, klyzma npřevazování ran 1. úseky činnosti Organizace a řízení ošetřovatelské péče n2. Zajišťování péče při směnách n na) dopolední směna n- začátek 6" (- 7") hodin končí v 14" hodin nb) odpolední směna n- začátek v 14" končí ve 22" hodin nc) noční směna n- začátek ve 22" končí v 6" hodin n nharmonogram práce je dle směny n3. Hlášení o průběhu služby n n- sestry na konci, začátku služby předávají hlášení Image sestry nNení pouze jedna n nDělení image nInterní – představuje individuální pohled sestry na sebe samu na ošetřovatelství jako na profesi nExterní – je představa o profesi laickou veřejností, masmédia, politici, lékaři, … Faktory ovlivňující image sestry nKomunikace nPřístup k pacientovi nZpůsob naslouchání a vnímání nReakce nOdbornost nSebezviditelnění Prestiž nkvalifikovaná sestra je uvedena v tabulce v roce 1988 na 13. místě ze 108 povolání nv letech 1990–1992 je zdravotní sestra na 7. až 8. místě ze 39 povolání nv letech 2004 – 2008 provedlo Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologický ústav AV ČR, je sestra na 4. místě z 26 povolání free free Deset nejprestižnějších povolání Regulované povolání nJsou povolání zdravotnické profese, jejichž výkon je spojen s možností ohrožení zdraví a životů jiných lidí n nRegulace je dána povinností splnění stanovených norem Regulace nje řízený zásah n nzachovává stálost, stabilitu funkce a chování řízené soustavy Regulační systém nvytváří určité profesi možnost kontrolovat přípravu na povolání a praxi nuplatňují se především tam, kde se nabízejí služby společnosti nspolečnost i profese se dohodnou na regulaci Faktory ovlivňující regulaci nvláda prostřednictvím legislativy nstavovská organizace předkládáním a deklarováním zájmů profese a požadavků na ni nakceptování sester příslušní legislativy, norem, standardů, etického kodexu, udržování a rozšiřování vlastních kompetencí nzaměstnavatelé prostřednictvím požadavků na pracovníky a kritérií na kvalitu jejich práce Profesionální přístup nJe zaměřen: nna pacienta nna spolupráci s ostatními spolupracovníky a členy zdravotnického týmu n nZáklad tvoří: nProfesionální etika Osobnost sestry nNáleží: nautenticita nakceptace nempatie nNezbytné: nosobnostní zralost nvnitřní stabilita nspíše vyšší frustrační tolerance Osobnost sestry nPředpoklady pro výkon povolání: nsenzomotorické nestetické nintelektové nsociální nautoregulační nkomunikační Vztah sestra-pacient nsestra je ochránkyní zájmů pacienta nsestra má s pacientem častější a užší kontakt než lékař npomáhá pacientovi při plnění jeho potřeb, supluje společenské vztahy nkomunikuje s pacientem a identifikuje jeho potřeby nposkytuje ošetřovatelskou péče naktivní účast pacienta v týmové práci zdravotníků nsestra je prostředník mezi pacientem a lékařem Nedostatky v jednání sestry nchladné nepřístupné chování nnevzbuzení jistoty nnedostatek empatie nnerespektování individuality jedince npacienta považuje za objekt k provedení výkonu nnepříjemné projevy pacienta interpretuje jako útok proti sobě nnedokáže pacienta vyslechnout nneposkytuje informace npacientovi dává najevo, že ji obtěžuje nje verbálně i fyzicky agresivní Zásady navození kladného vztahu nnic nepředpokládat nporozumění nenahrazovat hodnocením nneužívat diagnostických nálepek nneradit a neuklidit před zjištěním skutečné povahy daného problému nnaslouchat Role a osobnost pacienta Osobnost pacienta nVlastnosti – premorbidní osobnost -citové reakce -temperament -vztah ke společenskému okolí -znalosti a informovanost -inteligence -vzdělání a kulturní rozhled -interpersonální vlastnosti Osobnost pacienta nFaktory působící na osobnost: -situačně psychologické faktory -samotný chorobný proces -sekundární vlastnosti onemocnění nTo vše ovlivňuje: -emociální prožitky jedince -hodnotová orientace osobnosti -životní perspektivy pacienta Teorie role pacienta npostavení pacienta se vyvíjelo nz počátku byla medicína v péči o pacienta orientována spíše přírodovědně (biologicky), postupně se měnila k sociologickým tendencím nod počátku 20. stol. vystupuje více otázka role subjektu nemocného, psychických a sociálních podmínek ve vztahu k nemoci nvznikají různé teorie nznačného rozšíření dosáhl směr strukturálně-funkcionalistický (představován T. Parsonsem) Charakteristické rysy role pacienta npacient není zodpovědný za vznik svého stavu a není schopen odstranit ho svou vůlí npacient je zproštěn svých dosavadních povinností npacient by měl dávat najevo obtíže stavu npacient by měl vyhledat odborníky a spolupracovat s nimi, nedojde-li ke spontánní úpravě Pacienti, se kterými přijdou zdravotníci do styku n1. Pacienti hospitalizovaní, nemocní v domácím ošetření n2. Pacienti práce schopní n3. relativně zdraví jedinci – občas potřebují konzultaci s lékařem n4. lidé podílející se na prevenci – jednorázové nebo nepravidelné preventivní prohlídky n5. problematické osoby n nZvláštní skupinu tvoří těhotné, rodičky a novorozenci. Role pacienta npasivní konzument ošetřovatelské péče n naktivní účastník týmového úsilí zdravotníků o udržení nebo návrat vlastního zdraví a soběstačnosti Vliv hospitalizace na život pacienta Pasivita Pacient je předmětem péče mnohých lidí - lékařů, všeobecných sester, dalšího odborného personálu,pomocného personálu atp. Ti jsou hlavními aktéry v jeho životě - ne on. Závislost na druhých lidech Pacient nemůže dělat, co by sám chtěl, ale musí dělat, co mu druzí určí - a musí to dělat tak, jak u to určují. Životní rytmus Pacient je postaven do odlišné situace, než na kterou je zvyklý. Není zvyklý na životní rytmus v nemocnici, nemá ho zažitý. Zdá se mu nepřirozený. Sebedůvěra Pacient musí dělat činnosti, jež neumí a neovládá. To snižuje jeho sebevědomí a jeho sebehodnocení. Sociální interakce Pacient je v relativní sociální interakci v nemocničním prostředí. Stýká se zde s poměrně neznámými lidmi, zatímco kontakt se známými lidmi je mu značně omezen. Životní prostředí Pacient je v nemocnici uzavřen do poměrně neznámého prostředí, kde je vše cizí, nové, ne tak běžné jako bylo doma. Zájmy Okruh zájmů člověka v nemocnici se podstatně zužuje - především s ohledem na zdravotní stav a jeho změny. Vliv hospitalizace na život pacienta Zvládání problémů Pacient svému psychickému a fyzickému stavu moc nerozumí, ztrácí nad ním vládu a neví si s ním často rady (neví, co se s ním děje). Emoce Emocionální stav pacienta charakterizuje v první řadě řada negativních emocí - strach, obavy, bolest, nejistota atp. Časový prostor Pacient žije převážně jen v přítomnosti. Kontakt s minulostí je omezen a budoucnost je nejistá -problematická. Postavení hospitalizovaného pacienta nje vyřazen ze společnosti zdravých nocitá se v postavení člověka psychicky a společensky podřízeného nse vstupem do nemocnice si musí nemocný osvojit novou roli npacient stále více přemýšlí a je informovanější nnestojí o to být pasivním objektem zdravotní péče nv posledních letech je stále více posilována role nemocného (léčba a její kvalita) Negativní stránky pacientova života v nemocnici Depersonalizace Pacient ztrácí v nemocnici svou sociální identitu. Neosobní jednání S pacientem je jednáno do určité míry neosobně - pro řadu lidí je „případem“. Rozhovory Zde se mu moc nenaslouchá, je v postavení, kdy je na mnohé dotazován a komu se přikazuje. Potřeby V nemocnici se zdravotníci zajímají jen o jeho zdravotní potřeby, zatímco jeho ostatní potřeby jsou zasunuty do pozadí. Aktivita Dobrý pacient je “pasivní“ a to se od něj i očekává. Bolest Existuje nízká korelace mezi tím, jak pacient bolest cítí a jak je lékařem popisována. Informovanost V nemocnici řada vyšetření spolu přináší mnoho otázek. Oddalování jejich odpovědí ze strany zdravotnického personálu prohlubuje v pacientovi strach a obavy. Sebekontrola Ukazuje se, že tam, kde nemá pacient možnost něco řídit, jeho psychický stav se zhoršuje. Složení pacientů v dnešní době nstále přibývá věkově starší populace nstále přibývá vzdělanějším pacientů odmítající pasivní roli ve vztahu pacient-lékař opica Očekávání pacienta nPochopení svých problémů i své situace nZajištění pocitu jistoty nPozornost a emocionální podporu nFyzickou a psychickou stimulaci nProfesionální přístup, který se promítá do jednání a chování sestry Potřeba pacienta nPředvídavost komplikací a včasný zásah nAnticipace možných budoucích problémů (potencionální dg.) nPoskytování aktivní vstřícné péče Zásady navození kladného vztahu nNic nepředpokládat nPorozumění nenahrazovat hodnocením nNeužívat diagnostických nálepek nNeradit a neuklidit před zjištěním skutečné povahy daného problému nNaslouchat