OŠETŘOVACÍ JEDNOTKA DEFINICE  Ošetřovací jednotka=oddělení je základním prvkem každé lůžkové části zdravotnického zařízení.  Počet lůžek této jednotky se liší podle zaměření – specializace tohoto oddělení. V průměru se pohybuje mezi 20 a 30 lůžky v případě standardních oddělení, specializovaná a především intenzívní oddělení jsou menší. NEMOCNICE INTERNÍ KLINIKA AMBULANCE ODDĚLENÍ Odd. A kardiologie 1. 3 lůžka 3. 4 lůžka 5. 4 lůžka 2. 3 lůžka 4. 4. lůžka 6. 3 lůžka Odd. B gastroentero JIP 8 lůžek CHIRUGICKÁ KLINIKA AMBULANCE Odd. KOSTNÍ CHIR. SEPTICKÉ ASEPTICKÉ Odd. CÉVNÍ CHIR. Odd. TRAUMA CHIR. JIP 6 lůžek TYPY OŠETŘOVACÍCH JEDNOTEK  Rozdělení vychází z uspořádání jednotlivých částí oddělení.  Dříve bývalo běžné tzv. SÁLOVÉ ODD., kde na jednom pokoji bylo 12 – 20 lůžek. Tento sál byl rozdělen zástěnami na menší prostory o které se starala 1 sestra.  Velkou nevýhodou bylo vzájemné rušení, nebezpečí šíření nákaz, ztráta soukromí,vysoká náročnost fyzická a psychická pro zdravotníky.  Dnes spíše u JIP, ARO. TYPY OŠETŘOVACÍCH JEDNOTEK  V současné době najdeme běžně uspořádání: ◦ Jednostranné  Výhody: světlé a prostorné chodby (květiny, návštěvy, prostory pro pacienty).  Nevýhody: délka chodby – vzdálenost pokojů a ošetřovny. ◦ Oboustranné  Výhody: menší vzdálenosti, dostatek zázemí pro provoz  Nevýhody: často nepřítomnost denního světla a volných prostor pro návštěvy i pacienty. ◦ Kruhové  Výhody: rychlá dostupnost pokojů, přehlednost, dostupnost provozních prostor  Nevýhody: nepřítomnost denního světla pro personál, omezený prostor. USPOŘÁDÁNÍ OŠETŘOVACÍ JEDNOTKY  Imobilní, nesoběstační a pacienti nároční na ošetřovatelskou péči, zmatení, dementní - blíže ošetřovně.  Seskupování pacientů na pokojích by mělo respektovat jejich míru soběstačnosti, případně závažnost celkového stavu, věk.  Pacienti méně mobilní, ale jinak soběstační – blíže koupelně a WC.  Plně soběstační a chodící – blíže společným prostorům (čítárna, jídelna, místnost s TV,…) DĚLENÍ OŠETŘOVACÍCH JEDNOTEK  STANDARDNÍ  SPECIALIZOVANÉ ◦ INTENZÍVNÍ ◦ ANESTEZIOLOGICKO-RESUSCITAČNÍ ◦ INTERMEDIÁRNÍ POKOJE PACIENTŮ  Vybavení by mělo odpovídat požadavkům EU: ◦ Optimálně 3-4 lůžka (1-4) ◦ Barvy ◦ Osvětlení (denní, noční) ◦ Povrchy ◦ Větrání (vlhkost, teplota) ◦ Domácí prostředí ◦ Bezpečnostní prvky ◦ Signalizace , dorozumívací zařízení ◦ Toaleta, sprcha, umyvadlo, zrcadlo  Nadstandardní pokoje DALŠÍ VYBAVENÍ ODDĚLENÍ  JÍDELNA  KUCHYŇKA  KUCHYŇKA PRO PACIENTY  DENNÍ MÍSTNOST, ČÍTÁRNA  MÍSTNOST PRO NÁVŠTĚVY  KOUPELNY, WC (vybavení pro imobilní)  VYŠETŘOVNA  HERNA PRO DĚTI (dětské odd.) ZÁZEMÍ PRO PERSONÁL  ÚČELNÉ, PŘEHLEDNÉ VYBAVENÍ ◦ PRACOVNA ◦ VYŠETŘOVNA ◦ ČISTÍCÍ MÍSTNOST ◦ DENNÍ MÍSTNOST, ŠATNA ◦ SKLADY PRO MATERIÁL, LÉČIVA, PRÁDLO, ZAŘÍZENÍ ◦ SKLAD PRO POUŽITÉ PRÁDLO A POMŮCKY ◦ MÍSTNOST PRO ZEMŘELÉ BEZPEČNOST PROSTŘEDÍ  Bezpečnost pacientů ◦ Stav absence poškození nebo potenciální možnosti poškození v souvislosti s péčí léčebnou a ošetřovat. ◦ Organizace Joint Commision International sem zahrnuje několik kritérií – kontrola nebezpečného materiálu, požární bezpečnost, bezpečnost při práci s biomedicínským vybavením, prevence a kontrola infekcí, bezpečná likvidace použitých jehel a jiných ostrých předmětů, atd. ◦ Bezpečím se již v minulosti zabývala Virginia Henderson, která odstraňování rizik zahrnula do biologických potřeb jedince a mezi kroky oš. péče zařadila „pomoc pacientovi vyvarovat se nebezpečí z okolí a předcházet zranění sebe a druhých“.  Příklady typických rizik: ◦ Pádů ◦ Vzniku dekubitů ◦ Nutričního deficitu ◦ Nefunkční resuscitační vozíky ◦ Nefunkční signalizace ◦ Mokré podlahy ◦ Nedostatečné značení nouzových východů ◦ Nesprávné uložení léků ◦ Nedostatečná hygiena rukou personálu ◦ Nečitelné a nedostatečné záznamy v dokumentaci pacienta ◦ Atd. FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VZNIK ÚRAZŮ  VĚK  PORUCHY SMYSLOVÉHO VNÍMÁNÍ  ŽIVOTNÍ STYL  ÚROVEŇ VĚDOMÍ  MOBILITA  SCHOPNOST KOMUNIKACE  EMOČNÍ STAV  MÍRA INFORMOVANOSTI PACIENTA PREVENCE ZRANĚNÍ A PÁDŮ  Je jedním z hlavních úkolů zdravotníků nebo pečující osoby v domácnosti  Příklady: ◦ Volné průchody, prostory a cesty ◦ Stabilní nábytek ◦ Dostupnost věcí denní potřeby ◦ Vhodné a přiměřené osvětlení ◦ Dobrý stav podlah ◦ Udržované vybavení ◦ Péče o nohy ◦ Kvalitní a bezpečná obuv  Osoby na lůžku ◦ Přístup k lůžku ze tří stran, dostatek prostoru pro pohyb ◦ Orientaci usnadňuje barva stěn, označení schodů (1.,poslední) ◦ Protiskluzová podlaha, označení nerovností, označení vlhké podlahy, světlo ◦ Polohovatelné, výškově stavitelné lůžko, zábrany, pomocná zařízení,… ◦ Kulaté rohy nábytku, připevnění ke zdi, madla ◦ Signalizace na pokoji, v koupelně, WC, chodbě  Zpracujte pravidla práce s novým pacientem v rámci prevence pádů. PREVENCE SORRORIGENIE  IANTROGENIE = poškození lékařem  SORRORIGENIE = poškození sestrou Zpracujte skutečnou nebo vymyslete modelovou situaci možnosti poškození pacienta, např. při edukaci, ošetření rány, doprovodu na vyšetření, hygienické péči,… ZDRAVOTNICKÝ TÝM 1. ZDRAVOTNICKÝ TÝM 2. OŠETŘOVATELSKÝ TÝM 1. Zdravotnický tým tvoří zdravotníci s různým oborem i úrovní vzdělání. Je multidisciplinární, existuje dělba práce a kompetence, právní zodpovědnost s jedním společným cílem → spokojený, příp. zdravý pacient. Postavení sestry… 2. Ošetřovatelský tým je součástí týmu zdravotnického. Kompetence i kvalifikovanost jeho členů určuje vyhl.39/2004 Sb. Poskytuje oš. péči. Definice… základní, specializovaná, vysoce specializovaná. HIERARCHIE OŠETŘOVATELSKÉHO TÝMU  VŠEOBECNÁ SESTRA ◦ BEZ ODBORNÉHO DOHLEDU ◦ S ODBORNÝM DOHLEDU  ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT  OŠETŘOVATEL  VŠEOBECNÝ SANITÁŘ  VRCHNÍ S.-STANIČNÍ S.-SESTRA U LŮŽKA HIERARCHIE V.IV.III.II.I. Náměstkyně pro oš. péči Vrchní sestra kliniky Staniční sestra oddělení Sestra u lůžka Sestra u lůžka Staniční sestra oddělení Oddělení vzdělávání Vrchní sestra kliniky Staniční sestra operačních sálů Instrumentářka Ošetřovatel Anesteziologická sestra Veobecný sanitář Staniční sestra oddělení Staniční sestra JIP Sestra u lůžka specialistka Všeobecný samitář ošetřovatel Sestra u lůžka specialistka Více najdete v:  Ošetřovatelské postupy I (Vytejčková a kol., str. 27) Doplňte samostudiem kapitolu:  Organizace práce sestry (Vytejčková a kol., str. 13)