LÉKAŘSKÁ FAKULTA MU V BRNĚ KATEDRA PORODNÍ ASISTENCE A ZDRAVOTNICKÝCH ZÁCHRANÁŘŮ MANAGEMENT KVALITY Důvody zájmu o kvalitu 10.1.2019 2 ¨Zdravotnická zařízení: ¨Ekonomické ¨Forenzní ¨Prestižní ¨Konkurenční ¨ ¨Pacienti / klienti: ¨Možnost výběru zdravotnického zařízení Definice kvality péče 10.1.2019 3 ¨Definice WHO: ¨ ¨ „Kvalita zdravotní péče je definována jako stupeň dokonalosti poskytované zdravotní péče ve vztahu k soudobé úrovni znalostí a technologického vývoje.“ Obecné zásady řízení kvality 10.1.2019 4 ¨2 úrovně hodnocení kvality péče – jedinec a organizace. ¨Definice kvality. ¨Subjektivní a objektivní dimenze kvality. ¨Měření a vyhodnocování kvality. ¨„Co nelze měřit, neexistuje.“ ¨Řada modelů a systémů ve vyspělých zemích. ¨V ČR ČSN – globalizace, standardizace na mezinárodní úrovni. ¨ ¨ Systémové modely kvality 10.1.2019 5 ¨Modely systémů řízení kvality – Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO). ¨Modely (národní a nadnárodní) akreditačních standardů (JCAHO, JCIA, SAK ČR). ¨Modely definující tvorby národních akreditačních standardů (ISQua, ALPHA). ¨Modely excelence – světové ceny za kvalitu (Baldrige, EFQM, Six Sigma). Základní prvky systémů 10.1.2019 6 ¨Stanovení kvalitativních požadavků. ¨Určení standardů jakosti. ¨Vytvoření programu sledování jakosti. ¨Vytváření zodpovědného postoje k jakosti. ¨Vybudování informačního systému. ISO certifikace 10.1.2019 7 ¨Intenational Organisation for Standardization. ¨R. 1946, největší org. vyvíjející standardy. ¨Doplňuje se s akreditací. ¨ISO klade větší důraz přímo na kvalitu. ¨Akreditace vypovídají o základních požadavcích na kvalitu a bezpečí. ¨ISO 9001:2000 vede organizaci k excelenci v oblasti kvality. ¨ Normy ISO 10.1.2019 8 ¨ISO 9000:2000 – Systémy managementu jakosti – základy, zásady a slovník. ¨ ¨ISO 9001:2000 – Systémy managementu jakosti – požadavky. (stěžejní, podle této zavádění a prověřování implementovaného systému jakosti). ¨ ¨ISO 9004:2000 - Systémy managementu jakosti – směrnice pro zlepšování výkonnosti. Akreditace ¨Definice: ¨„Uznání oficiálně pověřenou autoritou, že zdravotnické zařízení je způsobilé k poskytování kvalitní zdravotní péče a má vytvořený funkční a účinný způsob pro posuzování výkonnosti a pro kontinuální zvyšování kvality poskytované péče.“ Modely akreditačních standardů 10.1.2019 10 ¨JCAHO – Joint Commision on Accreditation of Healthcare Organizations. ¨JCI – Joint Commision International. ¨Spojená akreditační komise, o.p.s. ¨ ¨ ¨ JCAHO 10.1.2019 11 ¨Společná komise pro akreditace zdravotnických zařízení. ¨Od r. 1951 sleduje úroveň a kvalitu zdravotnictví. ¨Práva pacientů. ¨Etika. ¨Edukace pacienta jeho rodiny. ¨Sledování infekcí. ¨ ¨ JCI 10.1.2019 12 ¨Dceřiná společnost JCAHO. ¨Zlepšení bezpečnosti a kvality péče na mezinárodní úrovni s pomocí mezinárodní akreditace. ¨Vzdělávání, publikace, konzultace, evaluace. ¨1999 mezinárodní standardy pro akreditaci nemocnic. ¨Do r.2012 v ČR: ØNemocnice na Homolce Praha (2005, 2008, 2011) ØÚstav hematologie a krevní transfuze Praha (2007, 2010) ØMasarykův onkologický ústav Brno (2009) ØFakultní nemocnice Ostrava (2010). ¨ ¨ ¨ 10.1.2019 13 ¨Od r. 1998. ¨Vydává národní akreditační standardy. ¨Pomoc při přípravě k akreditaci, tzv.“nanečisto“ ¨Organizace regionálních a celostátních edukačních akcí. ¨Publikace zaměřené na kvalitu péče a bezpečí pacientů. ¨Spolupráce se zahraničím a organizacemi a orgány v ČR. ¨Edukace auditorů a konzultantů. Spojená akreditační komise Modely definující proces tvorby národních akreditačních standardů 10.1.2019 14 ¨ISQua – International Society for Quality in Health Care. ¨Dceřiná org. ALPHA – Agenda for Leadership in Programs in Healthcare Accreditation. ¨Pomáhá zemím vytvářet či zlepšovat akreditační standardy pro zdr. zařízení. ¨Snaží se do nich zabudovat principy ISO a Baldrige. ¨ Modely excelence – světové ceny za kvalitu 10.1.2019 15 ¨Cena Malcolma Baldrige za kvalitu. ¨European Foundation for Quality Management – EFQM. ¨Six Sigma. Cena Malcolma Baldrige 10.1.2019 16 ¨Od. r.1988. ¨Vyhodnocuje systém řízení, nikoli produkt. ¨Týká se oblastí: Øvůdcovství, Østrategického plánování, Øzaměření na zákazníka, Øinformatiky, Ølidských zdrojů, Øřízení procesů, Økvality výstupů. EFQM 10.1.2019 17 ¨European Foundation for Quality Management – Evropská nadace pro řízení kvality. ¨Stimulace evropských institucí ke zlepšování činnosti v oblasti kvality. ¨Poskytuje strategickou osnovu a kritéria pro řízení organizace. ¨Vede organizace EU ke kvalitě pomocí programu TQM (Total Quality Management). Six Sigma 10.1.2019 18 ¨Model pomáhající organizacím plnit požadavky na vysokou kvalitu – procesy bez chyb. ¨V r. 1987 v Motorole. ¨Kontinuální zlepšování a úsilí dosáhnout excelence v oblasti kvality specifickým procesem, který má 5 kroků: Ødefinuj, Øměř, Øvyhodnoť, Øzlepši, Økontroluj. Kvalita zdravotnických služeb 10.1.2019 19 ¨V ČR velký posun v 90.letech. ¨Definována jako: Øsouhrn výsledků dosažených v prevenci, diagnostice a léčbě, Østupeň dokonalosti poskytované péče ve vztahu k soudobé úrovni znalostí a technologického vývoje a v souladu s ekonomickými možnostmi, Østupeň, v němž péče poskytovaná zdravotnickými institucemi zvyšuje pravděpodobnost žádoucích zdravotních výsledků. Vlastnosti kvalitní péče 10.1.2019 20 ¨Účinnost. ¨Dostupnost a včasnost. ¨Bezpečnost. ¨Přiměřenost zdravotnímu stavu. ¨Soustavnost a návaznost. ¨Přijatelnost pro pacienty. ¨Ekonomická efektivnost. Měření účinnosti systému 10.1.2019 21 ¨Data od pacientů a jiných externích a interních klientů, od externích odborníků, z auditů, z indikátorů kvality. ¨ ¨Hodnocení celé instituce. ¨Měření kritických bodů v procesu péče. ¨Měření výsledků ve vztahu k užitku pacientů. Bezpečí poskytované péče 10.1.2019 22 ¨WHO od r. 2004, vzniká Světová aliance pro bezpečí pacientů. ¨Zveřejňování tzv. bezpečí péče pro pacienty – odborná doporučení v oblasti péče o pacienty. ¨Doporučení konkrétního řešení rizikových procesů. ¨Cílem je minimalizovat riziko. ¨ ¨ ¨ Bezpečí poskytované péče 10.1.2019 23 ¨2007 zveřejněna první verze „řešení“: Øidentifikace pacientů, Øřádný postup při hygieně rukou, Øprevence záměny orgánu, strany výkonu či pacienta, Øprevence záměny léků, Øpostup při předávání pac. mezi směnami, Øbezpečné skladování koncentrovaných elektrolytů, Øprevence medikačních chyb při překladech pacientů, Øřádné použití jednorázových pomůcek, Øprevence nesprávných napojení katétrů. Ø ¨ ¨ ¨ Bezpečná péče v ČR 10.1.2019 24 ¨Kniha bezpečí a Rádce pacienta. ¨2010 při MZ ČR Pracovní skupina pro bezpečnost pacientů a kvalitu zdravotní péče. ¨Sekce zdravotní péče MZ ČR. ¨Sekce ochrany a podpory veřejného zdraví. ¨Sekce zdravotního pojištění. ¨Odborné společnosti. ¨Profesní organizace. ¨Zdravotní pojišťovny. ¨Resorty MPSV a MŠMT. ¨Odborná a laická veřejnost. Ø ¨ ¨ ¨ Zvyšování kvality 10.1.2019 25 ¨Akreditace SAK, mezinárodní akreditace JCI. ¨Certifikát „Spokojený pacient“. ¨Certifikát „Baby friendly hospital“. ¨Měření kvality prostřednictvím spokojenosti pacientů. ¨Sledováním nežádoucích událostí a zavedení metodických opatření k jejich prevenci. ¨Zavedení standardů poskytované péče. Ø ¨ ¨ ¨ Standardy péče 10.1.2019 26 ¨Dohodnutá profesní norma kvality. ¨Vymezují minimální úroveň péče. ¨Společné standardy péče pro ošetřovatelství a porodní asistenci jsou vyjádřeny v doporučeních mezinárodních organizací EU, WHO, ICN, ICM. ¨Centrální – vydávané MZ, zákonné či podzákonné normy nebo rámcové standardy. ¨Lokální – rozpracované standardy, v konkrétních zdr. zařízeních. Ø ¨ ¨ ¨ Zaměření standardů 10.1.2019 27 ¨Na strukturu – manažerské ØSměrnice, na národní úrovni definované platnou legislativou. Např. odborná nebo speciální kvalifikace jednotlivých profesí. ¨Na proces – řídící ØPopis činností a výkonů, zajištění jednotného a bezpečného postupu. ¨Na výsledek – monitorovací ØMetody a nástroje pro monitoring, měření, analýzu a hodnocení výsledků. Ø ¨ ¨ ¨ Indikátory kvality 10.1.2019 28 ¨Kvantitativní údaj o kvalitě procesu. ¨Výběr nejrizikovějších, nejdražší a nově zavedené. ¨Audit jako zdroj pro výběr. ¨Vytvoření indikátorů kvality „na míru“. ¨Rozhoduje top management, zdůvodnění, proč zrovna tato. ¨ Ø ¨ ¨ ¨ Nejsledovanější indikátory 10.1.2019 29 ¨Pády a zranění pacientů při hospitalizaci. ¨Šetření dekubitů na národní úrovni. ¨Flebitidy spojené se zavedením perm. žilního katétru. ¨Infekce vzniklé v souvislosti s invazivními vstupy. ¨Výskyt nosokomiálních infekcí. ¨Čekací doby na ošetření v ambulancích. ¨Medikační pochybení. ¨ Ø ¨ ¨ ¨ Nejsledovanější indikátory 10.1.2019 30 ¨Záměna pacientů. ¨Stranová záměna. ¨Neplánovaná znovupřijetí pacientů. ¨Neplánované operační zákroky. ¨Spokojenost pacientů. ¨Zdravotnická dokumentace. ¨Nežádoucí události. ¨Atd. ¨ Ø ¨ ¨ ¨ 10.1.2019 31 ¨„Nejsme ještě dobří, jsme-li jen lepší než ti nejhorší.“ ¨ ¨Latinské přísloví ¨ Zdroje 10.1.2019 32 ¨Gladkij, Strnad, Heger – Kvalita zdravotní péče a metody jejího soustavného zlepšování ¨Gladkij, Strnad – Implementace programů kvality a efektivity v nemocnicích ¨Gladkij a kol. – Management ve zdravotnictví ¨Plevová a kol. – management v ošetřovatelství