Zákon o zdravotních službách – práva pacientů Klíčové změny z pohledu pacienta Na jaře 2012 vejde v účinnost nový zákon o zdravotních službách § Postavení pacienta v systému se dočká značného posunu § §Pacient a poskytovatel budou v rovnocenném postavení – lékař musí pacienta informovat, vše mu vysvětlit a probrat s ním postup léčby; pacient již nebude pasivním účastníkem, který je vláčen zdravotním systémem bez možnosti se účinně ozvat § §Práva pacienta budou jasně definována § §Pacient musí být ze zákona poskytovatelem dobře informován § §Pacient bude mít možnost účinněji si stěžovat; zákon ukládá nové povinnosti v oblasti zacházení se stížnostmi Informovaný souhlas Informovaný souhlas pacienta § §Pacient musí být lékařem plně informován a poučen o poskytovaných zdravotních službách a teprve poté vyjádří svůj souhlas či nesouhlas s léčebným postupem či zákrokem § §Pacient musí být informován o možných variantách služeb a výši doplatku či jejich ceně, jsou-li varianty jen částečně hrazené; zdravotnické zařízení musí pacientovi poskytnout přehledný ceník a jasně informovat o tom, které zákroky jsou plně hrazené § §Všechny fakultní nemocnice musí na svých internetových stránkách zveřejňovat průměrné čekací doby na jednotlivé výkony § § Přítomnost zákonného zástupce Rodiče již nebudou pouhá návštěva § §Nezletilí pacienti a pacienti nezpůsobilí k právním úkonům mají nárok na nepřetržitou přítomnost svého právního zástupce či dalších osob během ošetření či v době hospitalizace, pokud to není v rozporu s léčebným režimem § §V situaci, kdy jde o týrané dítě, může dítě či nezpůsobilý pacient naopak vyžadovat, aby při poskytování zdravotních služeb právní zástupce přítomen nebyl Právo na volbu zařízení Právo na volbu zařízení § §Pacient má právo zvolit si konkrétní zdravotnické zařízení, kde má být ošetřen, stejně jako právo na volbu praktického lékaře; není ale možné trvat na volbě konkrétního lékaře v daném zařízení § Práva postižených pacientů § §Postižení pacienti mají jasně stanovená práva tak, aby se cítili bezpečně a zároveň aby nebyla porušována práva ostatních pacientů; pacient neschopný mluvené komunikace má nárok na přítomnost tlumočníka; pacient s asistenčním či slepeckým psem má nárok na jeho přítomnost v nemocnici či u lékaře Právo na volbu zařízení Pacient má právo na druhý názor §V případě, že pacient má pochybnosti o správnosti diagnózy či poskytnuté péče, má právo na vyšetření a názor dalšího lékaře; větší jistota pacienta a prevence chyb § Běžná péče co nejblíže bydlišti, vážné případy do specializovaných center §V budoucnu chceme jasný seznam zdravotnických zařízení, kde pacienta ošetří v blízkosti jeho domova § §V případě náročnější nemocniční péče a úrazů chceme, aby pacient směřoval do specializovaných center, které sice mohou být vzdálenější, ale pacientovi zde bude poskytnuta nejmodernější péče § Právo na informace Pacient má právo znát svůj zdravotní stav... § §Pacient má právo být lékařem plně a srozumitelně informován o svém zdravotním stavu a všech jeho důsledcích, jedině tak může být rovnocenným partnerem lékaře a ovlivňovat průběh léčby; lékař nesmí pacientovi zatajovat informace § ...a právo nebýt informován § §V některých případech může pacient preferovat nevědět některé aspekty svého zdravotního stavu; vysloví-li pacient z jakéhokoli osobního důvodu takové přání, musí být lékařem respektováno § Sdělování zdravotního stavu třetím osobám § §Pacient má právo zakázat či umožnit konkrétním osobám přístup k informacím o svém zdravotním stavu § Právo souhlasit a nesouhlasit s péčí Pacient má právo zákrok přijmout či odmítnout §Vyjma situací, kdy je pacientovi léčba nařízena (například ochranná léčba), musí pacient s vykonáním zákroku souhlasit či zákrok odmítnout § §Při těžkých úrazech či bezvědomí, kdy je pacient neschopen komunikace, bude lékařská péče poskytnuta i bez souhlasu (pokud nemá sepsanou „living will“ – vůli pro případe neschopnosti komunikace) § §Za nezletilé pacienty a pacienty bez způsobilosti k právním úkonům dává souhlas zákonný zástupce; vždy je ale třeba přihlédnout k názoru pacienta v souvislosti s jeho schopností posoudit daný problém § Práva nezletilých a pacientů nezpůsobilých k práv. úk. Pacient má právo zákrok přijmout či odmítnout § §Rodiče mohou dát dětem starším 15 let písemný souhlas se zákrokem a nemusí je doprovázet § §V případě zákroků, které mohou vést k poškození zdraví nezletilého pacienta, musí dát souhlas oba rodiče § §Nedají-li ve výše uvedeném případě souhlas oba rodiče, oznámí případ do 24 hodin lékař soudu a ten určí opatrovníka § §Pokud může zákrok výrazně negativně ovlivnit další zdravotní stav či kvalitu života a názor nezletilého či nezpůsobilého pacienta se liší od názoru právního zástupce, opět stanoví jeho opatrovníka soud § § Právo stanovit předem postup léčby pro určité situace Pacient má právo předem stanovit, jaký léčebný postup má být uplatněn v situaci, kdy již nebude schopen sám vyjádřit své rozhodnutí § §Pacient může písemnou formou uvést své přání – „living will“ - pro případ, že by nebyl schopen vyslovit či nevyslovit souhlas; přání musí mít úředně ověřený podpis § §Vzhledem k rychlému pokroku v medicíně bude přání platné po dobu pěti let § §Lékař musí brát ohled na to, jestli se přání vztahuje na danou konkrétní situaci a jestli se přání pacienta v průběhu času nezměnilo § §Přání nelze uplatnit, pokud by vedlo k aktivní smrti pacienta Povinnosti pacienta V nových zákonech ale klademe nároky i na pacienta: § §Dodržovat léčebný postup, se kterým vyslovil souhlas §Pravidelně informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o vývoji a aktuálním zdravotním stavu a zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli § §Během léčby pacient nesmí užívat návykové látky § §Uhradit cenu nehrazených či rozdíl v ceně částečně hrazených služeb § §Prokázat se průkazem totožnosti žádá-li si zdravotnickou dokumentaci (ochrana proti zneužití dokumentace třetí osobou) Motivace pacienta V budoucnu je třeba rozhodnout, jak odměnit zodpovědné pacienty a naopak jak motivovat nezodpovědné pacienty k lepší kooperaci § §Naopak pacienti, kteří léčebné postupy dodržují a účastní se programů prevence by mohli v budoucnu být bonifikováni § §Zůstává otevřené, zda do by budoucna ti pacienti, kteří nedodržují léčebný postup či své zdraví vědomě poškozují, neměli platit více § Stížnosti pacientů - dnes Možnost stěžovat si je dnes jen velmi omezená, to se od nového roku změní § §Občané mají právo stěžovat si u správních orgánů při nevhodném jednání úředních osob či proti postupu správního orgánu - jenže zdravotnické zařízení nelze považovat za správné orgán, jeho činnost není činností veřejné správy § §Stížnosti jsou dále upraveny pouze vyhláškou o „znaleckých komisích“ § §Jak situaci řeší nový zákon? § § § Stížnosti pacientů – nová úprava Stížnosti pacientů jsou v zákoně zvláštně upraveny § §Stížnostem věnujeme jeden celý oddíl zákona § §Bez možnosti účinně si stěžovat by nebyla práva pacientů vymahatelná § §Stížnosti budou vyřizovány jednotným postupem, poskytovatelé se budou stížnostem muset prokazatelným způsobem věnovat § §Pacient si bude moct stěžovat přímo v zařízení, příslušnému správnímu orgánu či příslušné komoře, eventuelně zdravotní pojišťovně § §Stížnost musí být vyřešena do 30 dnů Stížnosti pacientů – nová úprava Stížnosti pacientů jsou v zákoně zvláštně upraveny § §Poskytovatelé musí vypracovat vlastní vnitřní postupy řešení stížností § §Jejich postup musí být přehledně dostupný i na internetu § §Jsou stanoveny postupy jak vymáhat svá práva v případě, že došlo k poškození zdraví pacienta v důsledku čerpané zdravotní péče – v takovém případě musí případ prošetřit odborná nezávislá komise a výsledky předá k řešení příslušným státním orgánům § §Stížnostmi se budou zabývat nezávislé odborné komise oslovené příslušným správním orgánem, které budou hledat, došlo-li k pochybení a byl-li dodržen správný postup § §Správní orgán musí stížnost vyřídit do 30 dnů, do 90 dnů je-li třeba nezávislý odborník a do 120 dnů, je-li třeba nezávislá odborná komise § Sankce pro poskytovatele Při porušení svých povinností vůči pacientovi hrozí poskytovateli významné sankce. Za porušení povinnosti se považuje například: §Umožnění přítomnosti dalších osob při poskytování zdravotních služeb, ačkoli si pacient jejich přítomnost nepřeje § §Neumožnění přijímání návštěv během hospitalizace § §Neumožnění přijímání duchovní péče od zástupců registrovaných církví § §Neumožnění pacientovi neschopnému běžné komunikace zajistit vhodné komunikační prostředky či tlumočníka § §Poskytnutí zdravotních služeb v rozporu se souhlasem a přáním pacienta Sankce pro poskytovatele Při porušení svých povinností vůči pacientovi hrozí poskytovateli významné sankce. Za porušení povinnosti se považuje například: §Poskytování zdravotních služeb, ke kterým lékař nemá oprávnění (vyjma stavu nouze – například první pomoc a podobně) § §Poskytování zdravotních služeb v nedostatečně vybaveném zařízení a s nedostatečně kvalifikovaným personálem (opět vyjma stavu nouze) § §Neposkytnutí veškerých informací ohledně zdravotního stavu a léčebných postupů pacientovi § §Neumožnění přítomnosti rodičů u poskytování zdravotních služeb jejich dětem • Sankce pro poskytovatele Při porušení svých povinností vůči pacientovi hrozí poskytovateli významné sankce. Za porušení povinností se považuje například: §Neinformování pacienta o ceně zdravotních služeb a nevystavení účtu § §Znemožnění postiženému pacientovi přítomnost asistenčního psa ve zdravotnickém zařízení § §Neumístění ceníku zdravotních služeb tak, aby byl přístupný pacientům § §Neinformuje-li osobu uvedenou pacientem o jeho zdravotním stavu § §Neumožní pacientovi nahlížet a pořídit výpis ze své zdravotnické dokumentace Sankce pro poskytovatele Maximální výše pokuty se liší podle závažnosti daného provinění poskytovatele péče vůči pacientovi. §Shledá-li příslušný správní orgán pochybení ze strany poskytovatele zdravotní péče, může mu uložit pokutu do výše 1 000 000 Kč § §Správní delikty v prvním stupni projednávají v případě provinění vůči pacientovi krajské úřady § §Jde li o služby poskytované v zařízeních zřizovaných ministerstvy vnitra, obrany či spravedlnosti, řeší správní delikty tato ministerstva Naše zákony - posílí práva pacientů - učiní z pacienta a lékaře rovnocenné partnery - umožní pacientovi vymáhat svá práva a efektivně si stěžovat - zajistí pacientovi důstojné zacházení