Edukace v práci sestry
5. Edukační proces ve zdravotnickém zařízení

5. Edukační proces ve zdravotnickém zařízení
Péče o člověka by měla probíhat v období jeho zdraví, kdy zdravotník by měl podporovat jedince v jeho zdravě prospěšných aktivitách, ale i v době nemoci. Z těchto důvodů je nutné, aby součástí práce zdravotníka byla i edukace jedince ve zdraví i v nemoci. Povinnost edukace je zakotvena i v legislativě České republiky.Fáze edukace se zpravidla na pět fází, která ve zdravotnictví nabývají určitých specifik vzhledem k tomu, že edukace probíhá v jiných podmínkách, než jsou ve vzdělávacích institucích. Ve zdravotnické praxi je nutno jednotlivé fáze propojit s fázemi ošetřovatelského procesu.
Fáze edukačního procesu:
- Fáze počáteční pedagogické diagnostiky
- Fáze projektování
- Fáze realizace (motivace → expozice → fixace → průběžná diagnostika → aplikace)
- Fáze prohloubení a upevnění učiva
- Fáze zpětné vazby - viz obr. 1

Obr. 1 Fáze edukačního procesu
Ad 1) Fáze počáteční pedagogické diagnostiky
V první fázi edukačního o procesu se snažíme zjistit o edukantovi co nejvíce informací z oblasti jeho vědomostí, dovedností, postojů, návyků, hodnotového žebříčku, zkušeností, ale i věkových a individuálních zvláštností, rodinného zázemí apod. tak, abychom dokázali t
Ad 2) Fáze projektování
V této fázi edukačního procesu se snažíme na základě zjištěných edukačních potřeb edukantovi naplánovat edukaci tak, abychom tyto potřeby uspokojili. V této fázi stanovujeme cíle edukace, formy a metody edukace, obsah edukace, pomůcky, které využijeme při edukaci, časový rámec edukace, ale i způsob evaluace edukace.
Ad 3) Fáze realizace
Fázi realizace můžeme rozdělit do 5 kroků a to na krok motivace, expozice, fixace, průběžné diagnostiky, aplikace. V prvním kroku motivaci se snažíme s edukantem navázat kontakt, sdělujeme cíl a výstupy edukace a snažíme se ho získat spolupráci na edukaci u dětí např. pomocí hry. Na krok motivace navazuje krok expozice. V tomto kroku edukantovi zprostředkováváme nové poznatky. Snahou v tomto kroku by mělo být i aktivní zapojení edukanta do procesu učení. Dalším krokem fáze realizace je fixace. V tomto kroku bychom se měli snažit nové poznatky procvičit tak, aby edukant byl schopen je navázat na předchozí vědomosti a dovednosti. Po celou dobu naší edukace bychom měli provádět průběžnou diagnostiku, což je další krok naší edukace. V rámci průběžné diagnostiky si ověřujeme správné pochopení učiva edukantem a jeho zájem o edukovanou problematiku. Posledním krokem fáze realizace je krok aplikace. V tomto kroku se snažíme, aby edukant byl schopen nové poznatky použít v praxi.
Ad 4) Fáze upevnění a prohloubení učiva
Ve zdravotnictví je tato fáze často opomíjena. V této fázi se snažíme nové poznatky procvičit, opakovat a případně rozšířit tak, aby byly uloženy do dlouhodobé paměti edukanta.
Ad 5) Fáze zpětné vazby
V této fázi se snažíme hodnotit výsledky edukace, zda bylo nebo nebylo dosaženo stanovených cílů. Zpětná vazba nám přináší, také informaci zda můžeme pokračovat v další edukaci nebo musíme dále procvičit nebo znovu vysvětlit edukovanou problematiku.
Než začneme hovořit o propojení edukačního procesu s ošetřovatelským procesem, měli bychom si připomenout fáze ošetřovatelského procesu:
- Sběr informací/zhodnocení, posouzení (v této fázi získáváme informace).
- Stanoví ošetřovatelské diagnózy (stanovení problémů, potřeb, stanovení příčiny, projevů a důsledků těchto problémů).
- Plánování ošetřovatelské péče (stanovení plánu a řešení problémů pacienta)
- Realizace ošetřovatelského plánu (realizace plánu a pokud možno odstranění problémů pacienta, uspokojení potřeb).
- Hodnocení (hodnocení výsledků naší péče).

Obr. 2 Začlenění edukačního procesu do ošetřovatelského procesu
Jak z obrázku vyplývá, můžeme fázi počáteční pedagogické diagnostiky provádět ve fázi ošetřovatelského procesu – sběr informací/zhodnocení, posouzení. Fázi stanovení ošetřovatelské diagnózy a plánování ošetřovatelské péče odpovídá fáze edukačního procesu plánování. Fázi ošetřovatelského procesu realizace ošetřovatelského plánu odpovídá fáze edukačního procesu realizace a upevnění a prohloubení učiva. Poslední fázi ošetřovatelského procesu hodnocení odpovídá fáze edukačního procesu zpětná vazba.

BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Základy edukace v ošetřovatelské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2171-2.
- PRŮCHA, Jan.Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026204565.
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Bohumíra ŠMAHELOVÁ.Kapitoly z obecné pedagogiky. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2012]. Dostupné také z: https://www.teiresias.muni.cz/knihovna/svokapop.zip
