Edukace v práci sestry
9.1 Příprava na edukaci
Přípravu na edukaci můžeme rozdělit na:
- Přípravu zdravotníka
- Přípravu edukanta
- Přípravu edukačního prostředí
Přípravu zdravotníka můžeme rozdělit na dlouhodobou přípravu. V této přípravě se zdravotníci seznamují s dlouhodobým plánem edukace, s hlavními cíli a obsahem jednotlivých lekcí. V této fázi je nutno znovu přehodnotit, zda dlouhodobá plán edukace odpovídá edukačním potřebám edukanta. Na dlouhodobou přípravu by měla navázat příprava krátkodobá. V krátkodobé provádíme přípravu na konkrétní edukační lekci. Příprava by měla být provedena v písemné podobě. V přípravě lze využít edukačních standardů. Proces přípravy záleží na tom, o jakou edukační lekci se jedná. Lekce můžou být zaměřeny na lekce: přípravy (připravujeme edukanta na nějakou činnost), osvojení (lekce zaměřená na nové poznatky), upevnění a opakování učiva (lekce zaměřená a upevnění učiva), použití (lekce zaměřená na aplikaci nabitých vědomostí, dovedností a návyků do praxe), ověřování a hodnocení (v těchto lekcích ověřujeme úroveň vědomostí, dovedností a návyků) a kombinované (lekce se kombinuje všechny předcházející lekce).
Nejčastěji se v praxi používají lekce kombinované. Struktura kombinované lekce je následující:
- Přivítání, seznámení s cíli edukace a motivace k edukaci.
- Opakování dříve probraného učiva.
- Seznámení s novým učivem.
- Opakování a procvičení nového učiva.
- Diskuze (vzájemné kladení otázek edukátor edukantům a naopak).
- Shrnutí obsahu učiva, případné zadání úkolů na příště.
- Sdělení tématu na příště (pokud další lekce následuje).
- Závěr
Příprava edukanta
Edukant by měl vždy znát cíle edukace a jeho výstupy. Pro lepší motivaci edukanta je nutné, pokud to jeho zdravotní a psychický stav dovoluje, aby se edukant zapojil do plánování edukace. Zapojení edukanta do plánování edukace umožní snadnější realizaci edukace.
Přesto, že jsme si edukaci připravili a naplánovali, může se stát, že zdravotní nebo psychický stav edukanta nám nedovolí realizovat edukaci a edukaci musíme odložit na později. Měli bychom mít na paměti to, že v akutní fázi onemocnění poskytujeme edukaci omezenou pouze na předání informací týkající se jen a teď tady. Po odeznění akutní fáze onemocnění můžeme pokračovat v naší edukaci.
Při realizaci edukace se můžeme setkat s určitými překážkami (barierami) ze strany edukanta, které mohou znesnadňovat nebo zabránit naši edukaci:
- Onemocnění (poruchy vědomí,…)
- Změny psychiky
- Poruchy smyslového vnímání
- Neznalost českého jazyky
- Mentální handicapy
- Odlišné kulturní zvyky
- Nízká motivace edukanta
Příprava prostředí
Při přípravě edukace bychom nikdy neměli zapomenout na přípravu prostředí. Prostředí může negativně nebo pozitivně ovlivnit průběh naší edukace. Prostředí, v kterém probíhá edukace, by mělo být klidné a bez dalších rušivých elementů. Prostředí by mělo být uspořádáno bezbariérově. Prostředí musíme přizpůsobit zvoleným formám, metodám výuky, věku edukantů. Součástí edukace by měla být i příprava pomůcek. U pomůcek bychom měli zkontrolovat jejich funkčnost.
Příklad
Téma edukace: Samovyšetření prsu
Cílová skupina: zdravá dospělá žena
Místo: ambulance
Cíl:
1. Kognitivní
Edukant umí vysvětlit a popsat zásady samovyšetření prsu. Edukant umí vysvětlit význam samovyšetření prsu.
2. Afektivní
Edukant projevuje zvýšený zájem o problematiku samovyšetření prsu a verbalizuje ochotu si samovyšetření prsu pravidelně provádět.
3. Psychomotorický
Edukant předvede správnou techniku samovyšetření prsu na modelu. Dokáže na modelu
identifikovat patologie.
Forma výuky: individuální
Metoda výuky: vysvětlování, instruktáž a praktické cvičení
Doba edukace: cca 50 minut
Pomůcky: Obrázky anatomie prsu, obrázky a letáky k samovyšetření prsu, model k samovyšetření prsu.
Osnova 2. edukační lekce:
- Úvod
- Opakování z předchozí lekce
- Zásady samovyšetření prsu
- Význam samovyšetření prsu
- Ukázky samovyšetření prsu
- Praktický nácvik samovyšetření prsu edukantem
- Diskuze, prostor pro dotazy
- Shrnutí
- Závér
Pamatujte, že při realizaci edukace musíte vždy přihlédnout k aktuálnímu zdravotnímu a psychickému stavu edukanta, který se může v době nemoci velmi rychle měnit.