Základy edukace a pedagogiky

5. Edukační proces ve zdravotnickém zařízení

CÍL: Student dokáže vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé fáze edukačního procesu. Student dokáže určit zvláštnosti edukace ve zdravotnictví.
 

5. Edukační proces ve zdravotnickém zařízení


        Péče o člověka by měla probíhat v období jeho zdraví, kdy zdravotník by měl podporovat jedince v jeho zdravě prospěšných aktivitách, ale i v době nemoci. Z těchto důvodů je nutné, aby součástí práce zdravotníka byla i edukace jedince ve zdraví i v nemoci. Povinnost edukace je zakotvena i v legislativě České republiky.
Fáze edukace se zpravidla na pět fází, která ve zdravotnictví nabývají určitých specifik vzhledem k tomu, že edukace probíhá v jiných podmínkách, než jsou ve vzdělávacích institucích.
Fáze edukačního procesu:
1. Fáze počáteční pedagogické diagnostiky
2. Fáze projektování
3. Fáze realizace (motivace → expozice → fixace → průběžná diagnostika → aplikace)
4. Fáze prohloubení a upevnění učiva
5. Fáze zpětné vazby - viz obr. 1
 
Obr. 1 Fáze edukačního procesu
 
Ad 1) Fáze počáteční pedagogické diagnostiky
V první fázi edukačního o procesu se snažíme zjistit o edukantovi co nejvíce informací z oblasti jeho vědomostí, dovedností, postojů, návyků, hodnotového žebříčku, zkušeností, ale i věkových a individuálních zvláštností, rodinného zázemí apod. tak, abychom dokázali identifikovat jeho problémy a potřeby.
Ad 2) Fáze projektování
V této fázi edukačního procesu se snažíme na základě zjištěných edukačních potřeb edukantovi naplánovat edukaci tak, abychom tyto potřeby uspokojili. V této fázi stanovujeme cíle edukace, formy a metody edukace, obsah edukace, pomůcky, které využijeme při edukaci, časový rámec edukace, ale i způsob evaluace edukace.
Ad 3) Fáze realizace
Fázi realizace můžeme rozdělit do 5 kroků a to na krok motivace, expozice, fixace, průběžné diagnostiky, aplikace. V prvním kroku motivaci se snažíme s edukantem navázat kontakt, sdělujeme cíl a výstupy edukace a snažíme se ho získat spolupráci na edukaci u dětí např. pomocí hry.  Na krok motivace navazuje krok expozice. V tomto kroku edukantovi zprostředkováváme nové poznatky. Snahou v tomto kroku by mělo být i aktivní zapojení edukanta do procesu učení. Dalším krokem fáze realizace je fixace. V tomto kroku bychom se měli snažit nové poznatky procvičit tak, aby edukant byl schopen je navázat na předchozí vědomosti a dovednosti. Po celou dobu naší edukace bychom měli provádět průběžnou diagnostiku, což je další krok naší edukace. V rámci průběžné diagnostiky si ověřujeme správné pochopení učiva edukantem a jeho zájem o edukovanou problematiku. Posledním krokem fáze realizace je krok aplikace. V tomto kroku se snažíme, aby edukant byl schopen nové poznatky použít v praxi.
Ad 4) Fáze upevnění a prohloubení učiva
Ve zdravotnictví je tato fáze často opomíjena. V této fázi se snažíme nové poznatky procvičit, opakovat a případně rozšířit tak, aby byly uloženy do dlouhodobé paměti edukanta.
Ad 5) Fáze zpětné vazby
V této fázi se snažíme hodnotit výsledky edukace, zda bylo nebo nebylo dosaženo stanovených cílů. Zpětná vazba nám přináší, také informaci zda můžeme pokračovat v další edukaci nebo musíme dále procvičit nebo znovu vysvětlit edukovanou problematiku.
 Je nutné si pamatovat, že pokud chceme, aby byla edukace účinná, je nutné při edukaci projít všemi pěti fázemi edukačního procesu a žádnou nesmíme přeskočit nebo vynechat.
 
BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Základy edukace v ošetřovatelské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • PRŮCHA, Jan.Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026204565.
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Bohumíra ŠMAHELOVÁ.Kapitoly z obecné pedagogiky. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2012]. Dostupné také z: https://www.teiresias.muni.cz/knihovna/svokapop.zip