Základy edukace a pedagogiky
6. Počáteční pedagogická diagnostika
CÍL: Student dokáže vyjmenovat oblasti edukace, v kterých by měl získat informace pro oblast edukace. Student dokáže definovat pojem edukační potřeba.
Sběr informací tvoří základ pro další fáze edukace. Pokud se nám nepodaří získat dostatek kvalitních informací, nemůžeme naplánovat edukaci, která by byla efektivní pro edukanta. Informace, které sbíráme, by proto měly být vždy přesné, komplexní.
Při sběru informací pro potřeby edukace se zaměříme na tyto informace:
Informace můžeme získat buď od edukanta (primární zdroj) nebo od doprovodu, rodinných příslušníků, zdravotníků, z dokumentace (sekundární zdroj). Informace, které získáme z různých zdrojů, bychom měli vždy systematicky uspořádat.
Informace, které jsme získali sběrem informací je nutno analyzovat. Na základě analýzy bychom měli určit edukační potřeby edukanta. Edukační potřeby můžeme definovat jako: „deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke svému zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti i v budoucnosti“ (Juřeníková, 2011).
Pamatujte, že pomocí ucelených, systematicky uspořádaných informací můžeme velmi dobře identifikovat edukační potřeby edukanta.
BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE
6. Počáteční pedagogická diagnostika
Sběr informací tvoří základ pro další fáze edukace. Pokud se nám nepodaří získat dostatek kvalitních informací, nemůžeme naplánovat edukaci, která by byla efektivní pro edukanta. Informace, které sbíráme, by proto měly být vždy přesné, komplexní.
Při sběru informací pro potřeby edukace se zaměříme na tyto informace:
- Věk
- Pohlaví
- Rasa, etnikum
- Vzdělání
- Zaměstnání
- Víra
- Dosavadní zkušeností
- Úroveň dosavadních vědomostí, dovedností, návyků, postojů, hodnotový žebříček
- Životní styl
- Motivace edukanta
- Předpoklady k učení
- Styly k učení
- Zdravotní stav
- Psychický stav
- Sociálně-kulturně-ekonomické zázemí
Informace můžeme získat buď od edukanta (primární zdroj) nebo od doprovodu, rodinných příslušníků, zdravotníků, z dokumentace (sekundární zdroj). Informace, které získáme z různých zdrojů, bychom měli vždy systematicky uspořádat.
Informace, které jsme získali sběrem informací je nutno analyzovat. Na základě analýzy bychom měli určit edukační potřeby edukanta. Edukační potřeby můžeme definovat jako: „deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke svému zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti i v budoucnosti“ (Juřeníková, 2011).
Pamatujte, že pomocí ucelených, systematicky uspořádaných informací můžeme velmi dobře identifikovat edukační potřeby edukanta.
BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Základy edukace v ošetřovatelské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2171-2.
- PRŮCHA, Jan.Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026204565.