Základy edukace a pedagogiky

8.1 Příprava na edukaci


Přípravu na edukaci můžeme rozdělit na:
  • Přípravu zdravotníka
  • Přípravu edukanta
  • Přípravu edukačního prostředí
Příprava zdravotníka
Přípravu zdravotníka můžeme rozdělit na dlouhodobou přípravu. V této přípravě se zdravotníci seznamují s dlouhodobým plánem edukace, s hlavními cíli a obsahem jednotlivých lekcí. V této fázi je nutno znovu přehodnotit, zda dlouhodobá plán edukace odpovídá edukačním potřebám edukanta. Na dlouhodobou přípravu by měla navázat příprava krátkodobá. V krátkodobé provádíme přípravu na konkrétní edukační lekci. Příprava by měla být provedena v písemné podobě.  V přípravě lze využít edukačních standardů. Proces přípravy záleží na tom, o jakou edukační lekci se jedná.  Lekce můžou být zaměřeny na lekce: přípravy (připravujeme edukanta na nějakou činnost), osvojení (lekce zaměřená na nové poznatky), upevnění a opakování učiva (lekce zaměřená a upevnění učiva), použití (lekce zaměřená na aplikaci nabitých vědomostí, dovedností a návyků do praxe), ověřování a hodnocení (v těchto lekcích ověřujeme úroveň vědomostí, dovedností a návyků) a kombinované (lekce se kombinuje všechny předcházející lekce).
Nejčastěji se v praxi používají lekce kombinované. Struktura kombinované lekce je následující:
  1. Přivítání, seznámení s cíli edukace a motivace k edukaci.
  2. Opakování dříve probraného učiva.
  3. Seznámení s novým učivem.
  4. Opakování a procvičení nového učiva.
  5. Diskuze (vzájemné kladení otázek edukátor edukantům a naopak).
  6. Shrnutí obsahu učiva, případné zadání úkolů na příště.
  7. Sdělení tématu na příště (pokud další lekce následuje).
  8. Závěr
Součástí přípravy edukátora na realizaci je i bezprostřední příprava. Tento druh přípravy probíhá těsně před realizací edukace, kdy edukátor kontroluje aktuální připravenost edukantů, prostředí na realizaci a edukace.
Příprava edukanta
Edukant by měl vždy znát cíle edukace a jeho výstupy. Pro lepší motivaci edukanta je nutné, pokud to jeho zdravotní a psychický stav dovoluje, aby se edukant zapojil do plánování edukace. Zapojení edukanta do plánování edukace umožní snadnější realizaci edukace.
Přesto, že jsme si edukaci připravili a naplánovali, může se stát, že zdravotní nebo psychický stav edukanta nám nedovolí realizovat edukaci a edukaci musíme odložit na později. Měli bychom mít na paměti to, že v akutní fázi onemocnění poskytujeme edukaci omezenou pouze na předání informací týkající se jen a teď tady. Po odeznění akutní fáze onemocnění můžeme pokračovat v naší edukaci.
Při realizaci edukace se můžeme setkat s určitými překážkami (barierami) ze strany edukanta, které mohou znesnadňovat nebo zabránit naši edukaci:
  • Onemocnění (poruchy vědomí,…)
  • Změny psychiky
  • Poruchy smyslového vnímání
  • Neznalost českého jazyky
  • Mentální handicapy
  • Odlišné kulturní zvyky
  • Nízká motivace edukanta
 
Příprava prostředí
Při přípravě edukace bychom nikdy neměli zapomenout na přípravu prostředí. Prostředí může negativně nebo pozitivně ovlivnit průběh naší edukace. Prostředí, v kterém probíhá edukace, by mělo být klidné a bez dalších rušivých elementů. Prostředí by mělo být uspořádáno bezbariérově. Prostředí musíme přizpůsobit zvoleným formám, metodám výuky, věku edukantů. Součástí edukace by měla být i příprava pomůcek. U pomůcek bychom měli zkontrolovat jejich funkčnost.
 
 Příklad
 
Téma edukace: Aplikace kontaktních čoček
Cílová skupina: zdravý dospělý jedinec
Místo: ambulance ortoptistky
Cíl:
1. Kognitivní
Edukant umí vysvětlit co je to kontaktní čočka, vyjmenovat druhy kontaktních čoček a jejich použití. Edukant popíše a odůvodní správné zásady péče o kontaktních čočky. Edukant dokáže popsat pracovní postup aplikace kontaktních čoček.
2. Afektivní
Edukant projevuje zvýšený zájem o problematiku kontaktních čoček a způsob jejich správné aplikace do oka.
3. Psychomotorický
Edukant předvede správnou techniku aplikace kontaktních čoček do oka.
Forma výuky: individuální
Metoda výuky: vysvětlování, instruktáž a praktické cvičení
Doba edukace: cca 50 minut
Pomůcky: kontaktní čočky, obraz anatomie oka, brožura aplikace kontaktních čoček
Osnova 2. edukační lekce:
  1. Úvod
  2. Opakování z předchozí lekce
  3. Seznámení s účelem a jednotlivými druhy kontaktních čoček
  4. Seznámení se zásadami péče o kontaktní čočky
  5. Zásady aplikace kontaktních čoček
  6. Ukázky aplikace kontaktních čoček
  7. Praktický nácvik aplikace kontaktních čoček
  8. Diskuze, prostor pro dotazy
  9. Shrnutí
  10. Závěr
 
 
 Pamatujte, že při realizaci edukace musíte vždy přihlédnout k aktuálnímu zdravotnímu a psychickému stavu edukanta, který se může v době nemoci velmi rychle měnit.