Základy edukace a pedagogiky
9. Zpětná vazba v edukačním procesu
CÍL: Student verbalizuje význam zpětné vazby. Dokáže vyjmenovat a vysvětlit nejčastější důvody nesplnění cílů. Popíše průběžnou a finální zpětnou varbu a vysvětlí její význam. Dokáže aplikovat zásady zpětné vazby do své seminární práce.
Zpětná vazba je poslední fází edukačního procesu. Ve zpětné vazbě lze hodnotit cokoliv. Nejčastěji hodnotíme, zda edukant v rámci edukace dosáhl stanovených cílů. Slnění cílů by mělo být co největší. V některých případech se můře stát, že edukační cíle se nám nepodaří splnit v různém rozsahu. Mezi nejčastější důvody proč jsme nesplnili cíle, patří:
V případě, že nebylo dosaženo cílů je nutno provést, taková opatření, aby jich v budoucnu bylo dosaženo.
Další co lze hodnotit:
Zpětná vazbu můžeme provádět buď průběžně nebo až na konci edukace (sumární).
Průběžná zpětná vazba (průběžné hodnocení)
Tento druh zpětné vazby se zaměřuje na odhalení nedostatků v průběhu edukace. Cílem edukace je zjistit, jak probíhá edukační proces a zda je reálné dosáhnout cílů. Průběžná zpětná vazba neposkytuje informace jen edukátorovi, ale i edukantovi (viz zákon zpětné vazby). Zjištění nedostatků v průběhu edukace nám může pomoci včas napravit tyto nedostatky. Pokud provádíme zpětnou vazbu u více edukantů, nikdy není cílem hodnocení srovnávat edukanty mezi sebou.
Konečná zpětná vazba (finální, sumativní hodnocení)
Tento druh hodnocení provádíme na konci edukace např. před propuštěním z nemocnice. Přináší informace většinou o splnění dlouhodobých cílů.
Pamatujte, že nelze hodnotit splnění cílů, pokud neprovádíme zpětnou vazbu.
BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE
9. Zpětná vazba v edukačním procesu
Zpětná vazba je poslední fází edukačního procesu. Ve zpětné vazbě lze hodnotit cokoliv. Nejčastěji hodnotíme, zda edukant v rámci edukace dosáhl stanovených cílů. Slnění cílů by mělo být co největší. V některých případech se můře stát, že edukační cíle se nám nepodaří splnit v různém rozsahu. Mezi nejčastější důvody proč jsme nesplnili cíle, patří:
- Nedostatečná nebo nevhodná identifikace potřeb
- Nesprávné stanovení edukační diagnózy (potřeby)
- Volba nevhodné strategie učení
- Nedostatečná nebo žádná motivace
- Nepřiměřený časový plán
- Chyby v komunikaci
V případě, že nebylo dosaženo cílů je nutno provést, taková opatření, aby jich v budoucnu bylo dosaženo.
Další co lze hodnotit:
- Hodnocení obsahu a formy edukace
- Hodnocení edukačních intervencí
- Hodnocení metod
- Hodnocení spokojenosti
- Hodnocení prostředí
- Hodnotit edukátora
Zpětná vazbu můžeme provádět buď průběžně nebo až na konci edukace (sumární).
Průběžná zpětná vazba (průběžné hodnocení)
Tento druh zpětné vazby se zaměřuje na odhalení nedostatků v průběhu edukace. Cílem edukace je zjistit, jak probíhá edukační proces a zda je reálné dosáhnout cílů. Průběžná zpětná vazba neposkytuje informace jen edukátorovi, ale i edukantovi (viz zákon zpětné vazby). Zjištění nedostatků v průběhu edukace nám může pomoci včas napravit tyto nedostatky. Pokud provádíme zpětnou vazbu u více edukantů, nikdy není cílem hodnocení srovnávat edukanty mezi sebou.
Konečná zpětná vazba (finální, sumativní hodnocení)
Tento druh hodnocení provádíme na konci edukace např. před propuštěním z nemocnice. Přináší informace většinou o splnění dlouhodobých cílů.
Pamatujte, že nelze hodnotit splnění cílů, pokud neprovádíme zpětnou vazbu.
BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Základy edukace v ošetřovatelské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2171-2.
- PRŮCHA, Jan.Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026204565.
- ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. 2. vyd. Martin: Osveta, 2005. ISBN 808063193X.