Základy edukace a pedagogiky
5. Edukační proces ve zdravotnickém zařízení

5. Edukační proces ve zdravotnickém zařízení

Péče o člověka by měla probíhat v období jeho zdraví, kdy zdravotník by měl podporovat jedince v jeho zdravě prospěšných aktivitách, ale i v době nemoci. Z těchto důvodů je nutné, aby součástí práce zdravotníka byla i edukace jedince ve zdraví i v nemoci. Povinnost edukace je zakotvena i v legislativě České republiky.
Fáze edukace se zpravidla na pět fází, která ve zdravotnictví nabývají určitých specifik vzhledem k tomu, že edukace probíhá v jiných podmínkách, než jsou ve vzdělávacích institucích.
Fáze edukačního procesu:
1. Fáze počáteční pedagogické diagnostiky
2. Fáze projektování
3. Fáze realizace (motivace → expozice → fixace → průběžná diagnostika → aplikace)
4. Fáze prohloubení a upevnění učiva
5. Fáze zpětné vazby - viz obr. 1

Obr. 1 Fáze edukačního procesu
Ad 1) Fáze počáteční pedagogické diagnostiky
V první fázi edukačního o procesu se snažíme zjistit o edukantovi co nejvíce informací z oblasti jeho vědomostí, dovedností, postojů, návyků, hodnotového žebříčku, zkušeností, ale i věkových a individuálních zvláštností, rodinného zázemí apod. tak, abychom dokázali identifikovat jeho problémy a potřeby.
Ad 2) Fáze projektování
V této fázi edukačního procesu se snažíme na základě zjištěných edukačních potřeb edukantovi naplánovat edukaci tak, abychom tyto potřeby uspokojili. V této fázi stanovujeme cíle edukace, formy a metody edukace, obsah edukace, pomůcky, které využijeme při edukaci, časový rámec edukace, ale i způsob evaluace edukace.
Ad 3) Fáze realizace
Fázi realizace můžeme rozdělit do 5 kroků a to na krok motivace, expozice, fixace, průběžné diagnostiky, aplikace. V prvním kroku motivaci se snažíme s edukantem navázat kontakt, sdělujeme cíl a výstupy edukace a snažíme se ho získat spolupráci na edukaci u dětí např. pomocí hry. Na krok motivace navazuje krok expozice. V tomto kroku edukantovi zprostředkováváme nové poznatky. Snahou v tomto kroku by mělo být i aktivní zapojení edukanta do procesu učení. Dalším krokem fáze realizace je fixace. V tomto kroku bychom se měli snažit nové poznatky procvičit tak, aby edukant byl schopen je navázat na předchozí vědomosti a dovednosti. Po celou dobu naší edukace bychom měli provádět průběžnou diagnostiku, což je další krok naší edukace. V rámci průběžné diagnostiky si ověřujeme správné pochopení učiva edukantem a jeho zájem o edukovanou problematiku. Posledním krokem fáze realizace je krok aplikace. V tomto kroku se snažíme, aby edukant byl schopen nové poznatky použít v praxi.
Ad 4) Fáze upevnění a prohloubení učiva
Ve zdravotnictví je tato fáze často opomíjena. V této fázi se snažíme nové poznatky procvičit, opakovat a případně rozšířit tak, aby byly uloženy do dlouhodobé paměti edukanta.
Ad 5) Fáze zpětné vazby
V této fázi se snažíme hodnotit výsledky edukace, zda bylo nebo nebylo dosaženo stanovených cílů. Zpětná vazba nám přináší, také informaci zda můžeme pokračovat v další edukaci nebo musíme dále procvičit nebo znovu vysvětlit edukovanou problematiku.

BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Základy edukace v ošetřovatelské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2171-2.
- PRŮCHA, Jan.Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026204565.
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Bohumíra ŠMAHELOVÁ.Kapitoly z obecné pedagogiky. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2012]. Dostupné také z: https://www.teiresias.muni.cz/knihovna/svokapop.zip
