Školní zralost Leona Mužíková muzikova@ped.muni.cz • Předškolní věk •Zahájení školní docházky – mimořádná událost v životě dítěte i rodiny •spontánní vývoj x předškolní průprava •Předškolní vzdělávání dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) – dle přiměřenosti věku s respektem k individuálnímu přístupu. •Rozdíly mezi dětmi: •fyzická vyspělost •kognitivní předpoklady •zralost (připravenost) na školní docházku • • • • Co je to školní zralost, školní připravenost? •Školní zralost je dosažení takového stupně vývoje (v oblasti fyzické, mentální, emocionálně-sociální), aby se dítě bylo schopno bez obtíží účastnit výchovně-vzdělávacího procesu; nebo alespoň bez větších obtíží, nejlépe s radostí a dychtivostí. • •Školní připravenost – zahrnuje kompetence v oblasti kognitivní, emocionálně-sociální, pracovní a somatické, které dítě nabývá a rozvíjí učením, sociální zkušeností (zejména v MŠ). •Goleman (1997) – v knize Emoční inteligence uvádí, že připravenost dítěte na školu závisí na znalosti “jak se učit“ – 7 schopností: sebevědomí, zvídavost, schopnost jednat s určitým cílem, sebeovládání, schopnost pracovat s ostatními, schopnost komunikovat, schopnost spolupracovat • Které oblasti jsou důležité pro posuzování školní zralosti? •Tělesný (somatický vývoj) a zdravotní stav •Úroveň vyspělosti poznávacích (kognitivních) funkcí •Úroveň práceschopnosti (pracovní předpoklady, návyky) •Úroveň zralosti osobnosti (emocionálně-sociální) • Tělesný (somatický vývoj) a zdravotní stav •v kompetenci praktického dětského lékaře •nejčastěji probíhá na 5leté preventivní prohlídce •posoudit: tělesná vyspělost (váha, výška), zrak, sluch, motorika, řeč, jiné somatické vady, chronická onemocnění, neurotické potíže Poznávací kognitivní funkce -pro zvládání trivia (čtení, psaní, počítání) je důležitá dostatečná úroveň rozumových schopností a rovnoměrnost vývoje v jednotlivých oblastech • •Vizuomotorika, grafomotorika •Řeč •Sluchové vnímání a paměť •Zrakové vnímání a paměť •Vnímání prostoru •Vnímání času •Základní matematické představy Úroveň práceschopnosti (pracovní předpoklady, návyky) •Důležitá je schopnost tzv. záměrné (volní) koncentrace pozornosti na danou činnost (úkol); smysl pro povinnost, zodpovědnost, dokončení úkolu •Kvalita pozornosti – intenzita, stálost, vytrvalost, odolnost vůči rušivým vlivům Úroveň zralosti osobnosti (emocionálně-sociální) •Emocionální zralost – emocionální stabilita, zvládání emocí, sebeovládání, odolnost vůči frustraci (nezdar, neúspěch,…) •Sociální zralost (psychosociální) – sociální vyspělost, sociální dovednosti, adaptabilita •kolektiv dětí – začlenit se do skupiny vrstevníků, cizí prostředí, odloučení od rodiny,.. • •Nesouvisí s inteligencí dětí! Další faktory ke zvážení •Aktuální životní situace dítěte a jeho rodiny (rozvod, odchod rodiče, úmrtí, přestěhování, změna jazykového prostředí,…) • •Zralé dítě x pocit rodičů (konflikty v rodině) Zápis dítěte do školy •Legislativní úkon •Zákon č. 49/2009 Sb. – zákonný zástupce má povinnost přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, povinná šk. docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku, pokud mu není povolen odklad •Odklad – povoluje ředitel na základě žádosti rodičů, doporučení školské poradenské zařízení, lékař •Dřívější vstup – 5 leté dítě, na základě žádosti rodičů, doporučení školské poradenské zařízení, (lékař) • •Diagnostika dítěte ze strany školy •doporučení k vyšetření v pedagogicko -psychologické poradně, logopedie, edukativně-stimulační skupinky… •Informace pro rodiče (co je od dítěte očekáváno za dovednosti, vědomosti) Grafomotorika, kresba •Obsahové provedení kresby •Formální provedení kresby – držení tužky •Vizuomotorika (koordinace mezi okem a rukou) •Lateralita • • • • HYGIENA ŠKOLNÍHO PROSTŘEDÍ • Leona Mužíková • muzikova@ped.muni.cz • Školní výuka a zdraví •Nervové napětí - vyplívající ze systému přesně plánované a časované práce •Mentální operace - smyslové vnímání, rozlišování, syntézy a analýzy, abstraktní myšlení, práce se symboly •Tělesná únava - statická námaha při dlouhodobém sezení, omezená možnost spontánního pohybu a pobytu na čerstvém vzduchu •Přesáhnou-li uvedené zátěžové momenty přijatelnou mez, mohou postupně narušovat zdravý tělesný a mentální vývoj dítěte! • • Reakce na nepřiměřenou zátěž ve škole •Individuální charakter •Předpoklady dítěte •Zdravotní stav dítěte •Neurologické projevy dítěte •Somatické potíže – nechutenství, bolesti břicha a hlavy, ranní zvracení, bušení srdce, tiky, noční pomočování, poruchy spánku, změny tepu a TK •Poruchy psychické – unavitelnost, poruchy pozornosti, změny nálad, neklid, agresivita, úzkosti, deprese •Změny chování – přejídání/ztráta chuti k jídlu, změna zájmů,… • Únava a přetěžování •Únava – dočasné zhoršení práceschopnosti, které se postupně prohlubuje v průběhu práce, a které mizí po přiměřeném odpočinku •2 fáze, projevy ve třídě: •Nesoustředění, neklid – TV chvilka, změna metody •Ztráta zájmu – útlum •Přetěžování – stav, kdy běžný odpočinek včetně spánku nevede k úplnému zotavení, a kdy dítě přistupuje k nové školní práci ještě částečně unavené se sníženou výkonností • K negativním důsledkům přetěžování přispívá: •Postavení dítěte v rodině •Oslabení nemocemi (akutní, chronické) + vadami (zrak, sluch…) •Děti typově labilní •Učitel + vzájemné vztahy •Specifičnost pedagogického procesu •Školní zralost (při vstupu do školy) • Průběh křivky duševní výkonnosti během dne Režim dne školních dětí •Zdravotní požadavky na režim dne: •Náležitý poměr mezi prací a odpočinkem •Zařazování různých forem činnosti a odpočinku ve vhodné denní době •Pravidelnost – vytvářejí se stereotypy a automatismy Důležitost spánku •Délka spánku •Prostředí, kde dítě spí •Pravidelnost •Ponocování • •Znemožnění spánku: •Snížená výkonnost – přetěžování •Zhoršení intelektuální výkonnosti, nárůst počtu chyb a omylů •V myšlení a řeči se množí krátkodobé zástavy, tzv. bloky •Zpomalují se reakce, snižuje se pozornost •Klesá úroveň vnímání a soustředění •Roste nervozita, neklid, dráždivost, konflikty,… •Odráží se v jídle • • Podmínka školní práce •Hygienické podmínky: •Větrání •Teplota •Osvětlení •Sezení •http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/letaky_pdf/Sedime_zdrave.pdf • • • •Základní pracovní úkony: •Čtení •Psaní •http://www.szu.cz/hygienicky-obcasnik •https://www.epravo.cz/vyhledavani-aspi/?Id=60500&Section=1&IdPara=1&ParaC=2 •http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/skola/2012/letak_brasna_n.pdf • •