Pracovní list č. 1 Textové pole: Sociální komunikace – mnoho definicí - je přenos informací od určitého jedince nebo skupiny k jiným; sdělování (přenos informací či výměna významů) v rámci společenského kontaktu. Pedagogická komunikace – týká se pedagogické problematiky Zkuste si definovat pojmy: sociální a pedagogická komunikace Jak můžeme komunikovat: komunikátor komuniké medium komunikant Dělení komunikace: 1) verbální: a) přímá = ….. b) nepřímá =….. 2) neverbální 3) činem Komunikace verbální Výhody Nevýhody Dá se oddělit verbální a neverbální komunikace? Zdůvodněte: Typy informačních bariér: 1. Čas informaci potřebujeme v jiném čase, než v kterém vznikla - dříve nebo později 2. Prostor informaci potřebujeme mít k dispozici na jiném místě, než na kterém je uložena 3. Informační kompetence § nevíme o zdroji, který obsahuje informaci § víme o zdroji, který obsahuje informaci, ale je pro nás nedostupný (fyzicky, technicky, ekonomicky) § víme o dostupném zdroji, který obsahuje informaci, ale neumíme ji najít (neznáme strukturu nebo jazyk zdroje, nedokážeme stanovit správnou vyhledávací strategii) 4. Věcná kompetence (máme informaci, ale nerozumíme jí) § neznáme jazyk dokumentu § nerozumíme sdělení 5. Informační zahlcení informace jsou k dispozici, ale my nemáme čas je "konzumovat" - rozpor mezi množstvím informací a omezenou kapacitou receptorů člověka Komentář: 5 principů funkční pedagogické komunikace: 1) kooperace – spolupracuj s partnery; repliky formuluj, jak moment dialogu vyžaduje 2) maxima kvantity – řekni dost, ale neříkej víc, než je nezbytné; sdělení musí být informativní a zároveň co nejúspornější 3) maxima kvality – nelži, neříkej nic, pro co nemáš dostatek důkazů 4) maxima relevance – řekni to, co je v daném okamžiku důležité a vhodné vzhledem k tématu, cílům 5) maxima způsobu maxima způsobu – vyjadřuj se jasně, srozumitelně, přesně a jednoznačně Komentář: 1) 2) 3) 4) 5) Funkce pedagogické komunikace · zprostředkovává společnou činnost účastníků, pracovní postupy; · zprostředkovává vzájemná působení účastníků (výměna informací, zkušeností, motivů ad.); · zprostředkovává osobní i neosobní vztahy; · formuje všechny účastníky pedagogického procesu, zejména osobnost žáků; · je prostředkem k uskutečnění výchovy a vzdělávání; cíl, učivo, metody vystupují; · v pedagogickém procesu ve slovní či mimoslovní podobě; · konstituuje každý výchovně vzdělávací systém. Podoby pedagogické komunikace – podle podílu přípravy: 1) detailně připravená komunikace – podoba téměř naprogramované komunikace 2) rámcově připravená komunikace – učitel odhadne, jak bude komunikace probíhat, které možnosti připadají v úvahu 3) nepřipravená komunikace – jedinečné a neopakovatelné situace; nelze tyto situace předvídat, ale je třeba je vyřešit je nutné vcítit se do stavu ostatních účastníků, odhadnout logiku vývoje událostí, možné důsledky a pohotově i správně zareagovat – zkušený učitel se z podobných situací umí poučit Pravidla pedagogické komunikace - část pravidel je přesně formulována, část je stanovena obecnými pravidly chování v dané společnosti, část je výsledkem dohody mezi účastníky - ve školním řádu jsou výslovně formulovaná pravidla pro žákovskou komunikaci → Učitel má právo: kdykoliv si vzít slovo, přerušit žáka, mluvit s kým chce, mluvit o čem chce, mluvit v rámci vyučovací jednotky jak dlouho chce, mluvit v rámci učebny kde chce, mluvit v pozici, kterou považuje za vhodnou → Žák má právo: mluvit jen tehdy, když mu učitel udělí slovo, mluvit jen s tím, kdo mu byl určen, mluvit jen o tom, co mu bylo určeno, mluvit jen tak dlouho, jak mu bylo určeno, mluvit jen na místě, které mu bylo určeno, mluvit v pozici, která mu byla stanovena Komentář : Která pravidla byste změnili? Napište, jak a vysvětlete proč. Hodnocení výstupu - formální stránka projevu verbální složka: přiměřená hlasitost 1 2 3 4 5 přiměřené tempo 1 2 3 4 5 správné frázování 1 2 3 4 5 dynamika řeči 1 2 3 4 5 emocionalita řeči 1 2 3 4 5 adekvátní slovník 1 2 3 4 5 spisovná mluva 1 2 3 4 5 neverbální složka: pohledy 1 2 3 4 5 výraz obličeje 1 2 3 4 5 gesta 1 2 3 4 5 pohyby 1 2 3 4 5 fyzický postoj 1 2 3 4 5 dotyk 1 2 3 4 5 přiblížení -vzdálení 1 2 3 4 5 úprava zevnějšku 1 2 3 4 5 OBSAHOVÁ STRÁNKA PROJEVU: soulad obsahu a formy 1 2 3 4 5 přiměřenost posluchačům 1 2 3 4 5 DALŠÍ ASPEKTY : motivace, "atmosféra", zpětná vazba, udržení pozornosti, netradiční přístup, styl komunikace, pomůcky, tabule, dosažení cíle. POZNÁMKY: CELKOVÉ HODNOCENÍ: Hodnocení výstupu - formální stránka projevu verbální složka: přiměřená hlasitost 1 2 3 4 5 přiměřené tempo 1 2 3 4 5 správné frázování 1 2 3 4 5 dynamika řeči 1 2 3 4 5 emocionalita řeči 1 2 3 4 5 adekvátní slovník 1 2 3 4 5 spisovná mluva 1 2 3 4 5 neverbální složka: pohledy 1 2 3 4 5 výraz obličeje 1 2 3 4 5 gesta 1 2 3 4 5 pohyby 1 2 3 4 5 fyzický postoj 1 2 3 4 5 dotyk 1 2 3 4 5 přiblížení -vzdálení 1 2 3 4 5 úprava zevnějšku 1 2 3 4 5 OBSAHOVÁ STRÁNKA PROJEVU: soulad obsahu a formy 1 2 3 4 5 přiměřenost posluchačům 1 2 3 4 5 DALŠÍ ASPEKTY : motivace, "atmosféra", zpětná vazba, udržení pozornosti, netradiční přístup, styl komunikace, pomůcky, tabule, dosažení cíle. POZNÁMKY: CELKOVÉ HODNOCENÍ: