Mgr. Jan Krása, Ph.D. Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU ¡THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ¡ ¡VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5. ¡ ¡VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 88 s. ISBN 80-7184-487-X. ¡ ¡LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. ¡ 1.Včasné průběžné odevzdání úkolů do Odevzdávárny v ISu. 40% z celkové známky. 2.Písemný test. 60% z celkové známky. 3.Známka E je rovna 60 % celkové známky ¡ 1. 1. 1. Výsledek obrázku pro bloom's taxonomy revised 1.Genetika, ontogeneze a fylogeneze člověka 2.Prenatální vývoj a lidské receptory 3.Eriksonovo pojetí vývoje člověka 4.Porod, kojenec 5.Batole 6.Předškolák 7.Vývoj paměti a schopnosti učení 8.Vývoj konceptuálních systémů 9.Školní věk 10.Dospívání 11.Morální vývoj 12.Vývoj lidských schopností 13. ¡Embryo – do 8 týdnů ¡Plod ¡Novorozenec – do 4 týdnů ¡Kojenec – do 1 roku ¡Batole – do 3 let ¡Předškolní věk ¡Mladší školní věk ¡Starší školní věk ¡Puberta, adolescence a emerging adulthood ¡Dospělost, střední věk – nejdelší období (cca 30 let dlouhé) ¡Stáří – nejdelší období (20 až 50 let dlouhé) ¡ ¡Tradiční pojetí: ¡genetická determinace – nature = dědičnost §„Zločincem se člověk rodí“ (Lombroso) ¡vliv soc. prostředí – nurture = výchova §Watson: „Udělám vám z dětí, co budete chtít“ §Schopnost učit se fonémům (jen) vlastního jazyka (srov. khoisanské jazyky) §Vygotkij L. S. ¡ vliv sociálních procesů = socializace ¡vliv vlastní osobnosti a zkušenosti, ¡epigenetika ¡Scarr (1992) identifikoval 4 faktory, které vedou k tomu, že jsou děti z jedné rodiny nebo z různých rodin odlišné: ¡1. Genetické odlišnosti (genetika a biologie); ¡2. Odlišnosti v tom, jak k nim přistupovali rodiče a další lidé (sociální prostředí, osobní a rodinná historie a anamnéza); ¡3. Odlišnosti v reagování na tytéž zkušenosti (osobní historie, druh osobnosti); ¡4. Odlišné volby v prostředí (osobní historie, ¡ psychologie motivace). ¡ ¡Učitel často zná u každého žáka většinu odpovědí. ¡ ¡+ 5. vliv klimatických změn (a ekosystémů) na evoluci člověka – změny fylogenetické ¡ C:\Users\Dylan\Desktop\ladybug.jpg C:\Users\Dylan\Desktop\trees.jpg Srov. Siegler et al. (2011, s. 14) instary holometabolního hmyzu ¡početí ¡narození ¡umí chodit ¡umí mluvit ¡jde do školky (nároky instituce – různé nároky v různých zemích) ¡jde do školy (nároky instituce) ¡puberta ¡adolescence ¡stáří – resp. desintegrace těla ¡smrt 1.Haploidní stav 2.Diploidní stav – jednobuněčný stav jedince 3.Mnohobuněčný stav jedince: 4.Morula - blastula – gastrula (diblastica): vločkovci, houbovci, žahavci, žebernatky 5.Triblastica (Prvoústí) – členovci, měkkýši 6.Druhoústí (ostnokožci, strunatci) 7.Savci a placentálové – specifický způsob příchodu na svět. V případě savců (i ptáků) není jedinec „hotov“ hned po porodu (vylíhnutí), ale Příroda-Evoluce mu přidělila rodiče (a jejich pečovatelský pud). Rodiče savců musí potomka přivést k dospělosti, ne-li dále (zde tkví evoluční význam rodičovství a učitelství!). ¡ ¡Průměrný růst (od narození) asi 6 cm/rok ¡5-6 let: 1. tvarová proměna postavy (filipínská míra) ¡6-7 let: objevují se první trvalé zuby (- výměna chrupu) ¡10-11 dívky, 11-12 chlapci: nástup puberty=zvýšení sekrece pohl. hormonů: ¡v nadledvinkách - adrenarche (DHEA, vývoj ochlupení a změna složení potu, zvýšení mastivosti kůže) a: ¡v pohlavních žlázách – gonadarche (osa: hypothalamus-hypofýza-gonády a produkce testosteronu a estrogenu: vývoj tělesného schématu) – 2. tvarová proměna ¡růstový spurt: 9cm/rok dívky a 10,3cm/rok chlapci ¡12-13 dívky – menarche (nejprve anovulatorní + nepravidelný cyklus); ¡13 chlapci – schopnost ejakulace ¡15-17 dívky, 16-18 chlapci: konec adolescence = konec růstu kostí (uzavírají se růstové štěrbiny) ¡+ další tělesné změny u žen v případě těhotenství: tělo znovu začne růst a „dělat si to svoje“. ¡ ¡ ¡Zásadní mezník v lidském životě (?) ¡Od závislosti na poskytování rodičovské péče k schopnosti poskytovat rodičovskou péči ¡Od závislosti k produkci ¡… od ideálního ke skutečnému, od nesmrtelnosti k smrtelnosti ¡Dříve byl tento přechod poznamenán nutností projít iniciačním rituálem, dnes ponechán na sekulární „iniciaci“, sebeiniciaci či zcela bez ní. (srov. vztah k opojným látkám a rizikovým činnostem!) ¡? Jedna z podmínek absolvování předmětu Vývojové psychologie? ¡Podnětný plán s tím nejskvělejším zážitkem na počátku? ¡Tzv. „2. škola života“? ¡? Skládá se tedy život člověka z vlastního dospívání a vychovávání vlastních dětí? Asi ano. ¡Archebacteria ¡Bacteria ¡ ¡Eucaryota (Pravojaderní) - my Prokaryota ¡Lidský genom je složen z: ¡2% genetické informace (exony a introny) ¡98% tvoří nekódující DNA ¡42%!! je tvořeno retrotranspozony = retrovirovými řetězci – datování potvrzuje evoluční strom. David Baltimore (jeden z objevitelů reverzní transkriptázy): „the genome looks like a sea of reverse-transcribed DNA with a small admixture of genes“. ¡ ¡Nejdelší DNA (lidský má 3 miliardy bází, 1m): ¡Protopterus aethiopicus (bahník východoafrický) – 133 miliard ¡Paris japonica - 150 miliard ¡Polychaos dubiumi – 670 miliard http://media-1.web.britannica.com/eb-media/80/55080-004-189D5919.jpg http://www.arcella.nl/sites/default/files/platenvanamoeben/Polychaos-dubium-BBtr-30-um-2.jpg Claim: White flower has world's longest genome Hrotnatka obecná ¡Člověk má zhruba 25 000 genů ¡ ¡Hrotnatka obecná (Daphnia pulex) má 31 000 genů ¡ ¡Topol chlupatoplodý (Populus trichocarpa) – 45 000 genů ¡ ¡Bičenky (Trichomonas sp.) – 60 000 genů ¡(dle Madigan et al., 2014) ¡ ¡Genotyp x fenotyp ¡Geneticky jsou předávány vzorce chování do úrovně novorozeneckých reflexů (jak dlouho budou existovat?) a vrozených vzorců chování (stavění hnízd, migrace, zásnubní tance). ¡ ¡Imprinting vizuální, chemický (K. Lorenz) a vliv zkušenosti. ¡Modré oči – 10 000BC ¡Tolerance alkoholu (10-6 tis) ¡Tolerance laktózy a světlá pleť – 3000BC – jámová kultura na Ukrajině http://www.dabase.org/LorenzAndGeese4.jpg ¡Jednovaječná dvojčata mají shodný genom (a dosti podobný fenotyp). ¡Sourozenci mají 50% shodných genů a 50% genů odlišných. ¡ ¡Fylogeneze (Strom života) ¡Epigeneze ¡Antropogeneze – vývoj člověka ¡Ontogeneze - těžiště zájmu vývojové psychologie, vývoj jedince ¡Embryogeneze – vývoj embrya (končí 9. týden, založením všech orgánových soustav); organogeneze ¡Fetogeneze – vývoj plodu (od 9. týdne do narození) ¡Mikrogeneze – otázka neuropsychologie a kognitivní psychologie: sledování jevů velice krátkých (mikrosekundy), např. šíření zrakového vjemu v CNS ¡Patogeneze – vývoj chorobných změn ¡Imunogeneze - vývoj imunitního systému (buňky i celého organismu) ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡je dnes ve svém zcela naivním pojetí překonán, nicméně v rámci embryogeneze (u člověka) lze spatřit fázi jednobuněčnou, fázi moruly, blastuly a např. žaberních oblouků. http://21stoleti.cz/wp-content/uploads/Haeckels-embryos-486x386.jpg ¡Např. mozek v prvních dvou letech ztrojnásobuje svoji velikost. Dospělý má cca 50-100 miliard. ¡Navíc každou sekundu vyrůstá z neuronů zhruba 250 miliónů dendritů a vytváří synapse (tak u krysy, u člověka patrně mnohem více). ¡Některá spojení mezi neurony i celými oblastmi vznikají automaticky, jiná jen na základě zkušenosti v určitých obdobích: např. myši chované v temnu zrakově nikdy nedoženou normálně se vyvíjející se myši; kočky chované ve stroboskopickém prostředí si nevyvinou korové buňky citlivé na pohyb. (Hunt, 2000, s. 350) ¡ ¡To svědčí o souběhu „neměnného“ zrání a vlivu prostředí. ¡ ¡Lidský vývoj (ontogeneze) je předpřipraven přírodou (jak obsahově, tak i fázováním: např. rozdílný věk dospívání u homininů), nicméně kulturní vývoj jedince předpokládá přítomnost dalších lidí. ¡ ¨2,5 miliónů let: H. rudolfensis – první kamenné nástroje – rozbíjení velkých kostí ¨2,2 miliónů: H. habilis (patrně slepá větev) ¨2 milióny: maso tvořilo značnou část diety – tedy asi přechod k „power-scavenging“ (viz Bickerton, 2009) ¨1,8 miliónů let: H. ergaster, H. erectus ¨Cca 800 tisíc let: ovládnutí ohně ¨lidské druhy začaly aktivně lovit – počátek dělby role: muž x žena (nejstarší dochované doklady oštěpů jsou ovšem staré jen 400.000 let, kompozitní nástroje 300tis. let) ¨Cca 800 tisíc let: První doklady výstavby jednoduchých příbytků ¨Vznik řeči? (mezi kompozitními nástroji a pohřbem, tj. mezi 300-100tis. Lety?) ¨Vznik výtvarného projevu: mladý paleolit 45 000 let (bohunicien+aurignacien+gravettien), dnes jsou již známy malby i z Austrálie, dříve jen z Evropy ¡konec 19. stol. – poč. 20. stol. (Sečenov, Baldwin, Hall) – vývoj dítěte napodobuje vývoj druhu – intelektuální výmysl (překonáno – viz. Haeckelův zákon). ¡20. léta – 50. léta: Hall – „hnutí za výzkum dítěte“ – empirické výzkumy, chyběla však teorie. Gesell (Gesellovy škály): přesný popis normálního vývoje v každém důležitém okamžiku. ¡ Longitudinální výzkumy se ptaly: Které faktory na počátku jsou prediktivní? ¡1. Co je to (v kontextu vývojové psychologie) SIDS? ¡2. Co je to (v kontextu vývojové psychologie) FAS? ¡3. Vymyslete dvě otázky, které si vzhledem k SIDS, FAS a jiným podobným kategoriím kladete. (Dvě otázky, na které byste chtěli znát odpovědi, nebo které byste položili do diskuze.) ¡ ¡Madigan et al. (2014). ¡Scarr. (1992). ¡Siegler et al. (2011).