18 Nejvyšší funkce nervové soustavy Psychologické a sociální aspekty mozkové činnosti II 1 Konflikt mezi limbickým systémem a neokortexem http://all-free-download.com/free-vector/download/love-or-money-work-life-balance-scales_313110.html 2 Konflikt mezi limbickým systémem a neokortexem http:// http://www.terryherring2013.com/wp-content/uploads/2014/03/life-balance.jpg http://thedailypositive.com/wp- content/uploads/2016/06/image1-4- 300x300.jpg 3 Konflikt mezi limbickým systémem a neokortexem http:// http://www.terryherring2013.com/wp-content/uploads/2014/03/life-balance.jpg http://thedailypositive.com/wp- content/uploads/2016/06/image1-4- 300x300.jpg 4 Awareness / Mindfulness https://stuffthingsandopinions.files.wordpr ess.com/2015/12/15655214702_05c357fe 29_o_d.jpg http://cognitivetherapyonline.com/cbt4panic/ wp-content/uploads/2011/03/past-future.gif „When you are hungry, eat; when you are tired, sleep“ Zenbudhistické přísloví 5 Awareness / Mindfulnesshttp://nutritionstudies.org/wp- content/uploads/2014/01/overcoming-emotional- eating-480x250.jpg http://1.bp.blogspot.com/- _GpQ4Y4Dn10/T8WmcpPUtlI/AAAAAAAAAww/9kCQYEuoTBg/s1600/exercise- cartoon.jpg 6 https://whatsinabrain.files.wordpress.com/2013/09/past-present-future.png Awareness / Mindfulness 7 Prokrastinace • Odkládání úkolů, které musí být udělány • Nejedná se o lenost! http://68.media.tumblr.com/7dc8ae528d3b8732ffd83 7ef94536423/tumblr_nvanv5R3oJ1tdi9a1o1_400.jpg 8 Prokrastinace • Odkládání činností, které musí být udělány • Nejedná se o lenost! http://68.media.tumblr.com/7dc8ae528d3b8732ffd83 7ef94536423/tumblr_nvanv5R3oJ1tdi9a1o1_400.jpg 9 https://s3.amazonaws.com/NFIB/AMS%20Content/Images/1/1-68134-Procrastination_WEBREADY-01.jpg Prokrastinace 10 Rizikové faktory • Inteligence ➢ Čím vyšší inteligence, tím lepší schopnost racionalizace • Úloha postrádá smysl ➢ Proč to dělat? • Úloha je nudná ➢ To mě nebaví • Úloha je obtížná ➢ Kde začít? • Úloha je frustrující ➢ Pořád to nejde… • Špatná organizace ➢ Musím na to jít jinak • Nedostatečná odměna za splnění úkolu (zejména vnitřní) ➢ Stejně mi to nic nepřinese 11 Rizikové faktory • Inteligence ➢ Čím vyšší inteligence, tím lepší schopnost racionalizace • Úloha postrádá smysl ➢ Proč to dělat? • Úloha je nudná ➢ To mě nebaví • Úloha je obtížná ➢ Kde začít? • Úloha je frustrující ➢ Pořád to nejde… • Špatná organizace ➢ Musím na to jít jinak • Nedostatečná odměna za splnění úkolu (zejména vnitřní) ➢ Stejně mi to nic nepřinese 12 Rizikové faktory • Inteligence ➢ Čím vyšší inteligence, tím lepší schopnost racionalizace • Úloha postrádá smysl ➢ Proč to dělat? • Úloha je nudná ➢ To mě nebaví • Úloha je obtížná ➢ Kde začít? • Úloha je frustrující ➢ Pořád to nejde… • Špatná organizace ➢ Musím na to jít jinak • Nedostatečná odměna za splnění úkolu (zejména vnitřní) ➢ Stejně mi to nic nepřinese 13 Rizikové faktory • Inteligence ➢ Čím vyšší inteligence, tím lepší schopnost racionalizace • Úloha postrádá smysl ➢ Proč to dělat? • Úloha je nudná ➢ To mě nebaví • Úloha je obtížná ➢ Kde začít? • Úloha je frustrující ➢ Pořád to nejde… • Špatná organizace ➢ Musím na to jít jinak • Nedostatečná odměna za splnění úkolu (zejména vnitřní) ➢ Stejně mi to nic nepřinese 14 Rizikové faktory • Inteligence ➢ Čím vyšší inteligence, tím lepší schopnost racionalizace • Úloha postrádá smysl ➢ Proč to dělat? • Úloha je nudná ➢ To mě nebaví • Úloha je obtížná ➢ Kde začít? • Úloha je frustrující ➢ Pořád to nejde… • Špatná organizace ➢ Musím na to jít jinak • Nedostatečná odměna za splnění úkolu (zejména vnitřní) ➢ Stejně mi to nic nepřinese 15 http://wigan.illarterate.co.uk/wp-content/uploads/2014/01/Emptysupermarket-shelves.jpg https://kristenleoneblog.wordpress.com/2016/04/03/decision-paralysis/ https://11tx7b411ycc3zja3v2vhqz9-wpengine.netdna-ssl.com/wp- content/uploads/2015/07/paradox-of-choice.jpg Rozhodovací paralýza Rozhodovací paralýza 16 Distrakce https://c1.staticflickr.com/5/4060/4432737271_0c27eaac05_b.jpg 17 http://elearninginfographics.com/wp-content/uploads/What-type-of-procrastinator-are-you-V2.png Prokrastinace 18 https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b3/af/3a/b3af3afd894176f4cd9846fd2741ace0.jpg Zásadní role limbického systému http://howtobehappy.guru/wp- content/uploads/2015/08/imag eedit_7_5046245303.jpg Prokrastinace 19 https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b3/af/3a/b3af3afd894176f4cd9846fd2741ace0.jpg Zásadní role limbického systému http://howtobehappy.guru/wp- content/uploads/2015/08/imag eedit_7_5046245303.jpg Prokrastinace 20 https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b3/af/3a/b3af3afd894176f4cd9846fd2741ace0.jpg Zásadní role limbického systému http://howtobehappy.guru/wp- content/uploads/2015/08/imag eedit_7_5046245303.jpg Prokrastinace 21 https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/6d/d4/6f/ 6dd46f7ab780817f0f840a9075a60660.jpg 22 Stephen Covey – Quadrant system http://thecontextofthings.com/wp-content/uploads/2015/10/covey-4-quad-1.jpg 23 http://www.bamradionetwork.com/images/easyblog_images/11545/procrastination-infographic-2.png Prokrastinace https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/6d/d4/6f/ 6dd46f7ab780817f0f840a9075a60660.jpg http://smartlifeblog.com/wp-content/uploads/ 2015/03/pomodoro-timer.jpg 24 Racionalizace • obranný mechanismus pomocí, kterého se vysvětluje a ospravedlňuje kontroverzní chování nebo pocity • logickým zdůvodněním se obchází skutečná podstata špatného chování, které se stává akceptovatelné nebo se dokonce tváří jako jednání správné http://4.bp.blogspot.com/- bZ3xCtBK7WM/TbBVepOG_4I/AAAAAAAABNw/cPsCAT9vglM/s1600/Lies.gif 25 Manipulace • Záměrná vs. nezáměrná ✓ Sebe ✓ Druhých „Proč tedy vidíš třísku v oku svého bratra, ale trámu ve svém oku si nevšímáš „ Matouš ,kap. 7 „Proč tedy vidíš třísku v oku svého bratra, ale trámu ve svém oku si nevšímáš „ Matouš ,kap. 7 http://www.freepik.com/index.php?goto=41&idd=660317&url =aHR0cDovL3d3dy5zeGMuaHUvcGhvdG8vMTI2OTc5Mw== 26 Manipulace • Záměrná vs. nezáměrná ✓ Sebe ✓ Druhých „Proč tedy vidíš třísku v oku svého bratra, ale trámu ve svém oku si nevšímáš „ Matouš ,kap. 7 „Proč tedy vidíš třísku v oku svého bratra, ale trámu ve svém oku si nevšímáš „ Matouš ,kap. 7 http://www.freepik.com/index.php?goto=41&idd=660317&url =aHR0cDovL3d3dy5zeGMuaHUvcGhvdG8vMTI2OTc5Mw== https://plato.stanford.edu/entries/information-semantic/figure1.jpg 27 Manipulace • Záměrná vs. nezáměrná ✓ Sebe ✓ Druhých „Proč tedy vidíš třísku v oku svého bratra, ale trámu ve svém oku si nevšímáš „ Matouš ,kap. 7 „Proč tedy vidíš třísku v oku svého bratra, ale trámu ve svém oku si nevšímáš „ Matouš ,kap. 7 http://www.freepik.com/index.php?goto=41&idd=660317&url =aHR0cDovL3d3dy5zeGMuaHUvcGhvdG8vMTI2OTc5Mw== https://plato.stanford.edu/entries/information-semantic/figure1.jpg 28 Manipulace http://dailynewsdig.com/advertising/ 29 Manipulace http://distrayante.blogspot.cz/2014/07/3-publicites-mensongeres-qui-mont-bien.html30 Manipulace https://s3.amazonaws.com/user- media.venngage.com/9e35bdc2748090dcf73c2 04acd1f6996.jpg http://mannmedia.pbworks.com/f/weasel %20wrods.jpg http://www.diet4india.com/images/image4.gif http://blogs- images.forbes.com/jeffbercovici/fil es/2012/08/dr.-oz-weight-loss- pills.jpg Hra na city / pocit nespokojenosti – limbický systém Pseudoracionálnost (je to uvěřitelné) – neokortex 31 Manipulace a propaganda https://kristinczerminski.wordpress.com/2013/12/10/photo-manipulation-the-impact-on-society-the-advertising-industry/ 32 Propaganda • Manipulace lidí / propaganda je stará jako lidstvo samo a s odstupem času se může zdát absurdní https://2.bp.blogspot.com/- FXZvktB5BuM/V4r9YwAO9VI/AAAAAAAAKk8/PtlGz94QGXYtA_KpphdeS0aQGzts8vurgCLcB/s1600/The%2BSoviet%2Bflag%2Bover%2Bthe%2BReichstag%2 52C%2B1945.jpg 33 Manipulace druhých • Historické prameny mají propagandistický charakter • Dějiny píší vítězové • Subjektivní / angažovaný pohled vs. čistá propaganda http://soren.faculty.arizona.edu/sites/soren.faculty.a rizona.edu/files/newpag10.jpg http://www.colorado.edu/Classics/clas4091/Gra phics/Constarch.jpg https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ f0/f7/64/f0f764198b863f9a882439d8a5dbc134.jpg http://www.encyclopediaofukraine.com/pic%5CR%5CA% 5CRadziwill%20Chronicle%20page%20for%20year%201176.jpg 34 Propaganda https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/dd/09/1f/dd091fe34d2a70d7f1b022b49b08d8b1.jpg 35 Propaganda https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/dd/09/1f/dd091fe34d2a70d7f1b022b49b08d8b1.jpg 36 Propaganda cílí na základní potřeby http://www.simplypsychology.org/maslow-pyramid.jpg 37 Universal Individual Propaganda plodí propagandu https://d.fastcompany.net/multisite_files/fastcomp any/imagecache/slideshow_large/slideshow/2014/0 7/3033287-slide-py3.jpg https://s-media-cache- ak0.pinimg.com/736x/c1/f8/50/c1f850ce1bdddb4edb04a880 bd379bd9.jpg https://s3.amazonaws.com/WCB.com/us- propaganda-during-world-war-ii/us-wwii- poster-united-we-are-strong.jpg https://www.google.cz/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fsecure.stat ic.tumblr.com%2Fd1367a696b356dfe6a9dee6a634da56e%2Fujpgsp 7%2FrO1nwrvh4%2Ftumblr_static_filename_640_v2.jpg&imgrefurl= https%3A%2F%2Fwww.tumblr.com%2Ftagged%2Fnazi-propaganda- poster&docid=WzpFjAHd6Gn2AM&tbnid=29m5HiOvOat5wM%3A& vet=1&w=640&h=407&bih=615&biw=1242&q=wwii%20german%20 propaganda&ved=0ahUKEwiNlNWay8HSAhUGsBQKHWyeCwcQMwi EAShiMGI&iact=mrc&uact=8#h=407&imgrc=29m5HiOvOat5wM:&ve t=1&w=640 http://lh4.ggpht.com/_fps7jxvrEbw/SVjZHsm NP0I/AAAAAAAADyE/Y0J75Yxzlp8/s160/Post er%20%E2%80%90%20Nordmen%20Kjemp% 20For%20Norge.jpg http://4.bp.blogspot.com/-9sUR- aibBw0/VpSWAnjnrQI/AAAAAAABtJU/jBIn6bQ7axM/s1600/German_recr uiting_worldwartwo.filminspector.com_3.jpg 38 Propaganda plodí propagandu https://d.fastcompany.net/multisite_files/fastcomp any/imagecache/slideshow_large/slideshow/2014/0 7/3033287-slide-py3.jpg https://s-media-cache- ak0.pinimg.com/736x/c1/f8/50/c1f850ce1bdddb4edb04a880 bd379bd9.jpg https://s3.amazonaws.com/WCB.com/us- propaganda-during-world-war-ii/us-wwii- poster-united-we-are-strong.jpg https://www.google.cz/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fsecure.stat ic.tumblr.com%2Fd1367a696b356dfe6a9dee6a634da56e%2Fujpgsp 7%2FrO1nwrvh4%2Ftumblr_static_filename_640_v2.jpg&imgrefurl= https%3A%2F%2Fwww.tumblr.com%2Ftagged%2Fnazi-propaganda- poster&docid=WzpFjAHd6Gn2AM&tbnid=29m5HiOvOat5wM%3A& vet=1&w=640&h=407&bih=615&biw=1242&q=wwii%20german%20 propaganda&ved=0ahUKEwiNlNWay8HSAhUGsBQKHWyeCwcQMwi EAShiMGI&iact=mrc&uact=8#h=407&imgrc=29m5HiOvOat5wM:&ve t=1&w=640 http://lh4.ggpht.com/_fps7jxvrEbw/SVjZHsm NP0I/AAAAAAAADyE/Y0J75Yxzlp8/s160/Post er%20%E2%80%90%20Nordmen%20Kjemp% 20For%20Norge.jpg http://4.bp.blogspot.com/-9sUR- aibBw0/VpSWAnjnrQI/AAAAAAABtJU/jBIn6bQ7axM/s1600/German_recr uiting_worldwartwo.filminspector.com_3.jpg https://d.fastcompany.net/multisite_files/fastcomp any/imagecache/slideshow_large/slideshow/2014/0 7/3033287-slide-py3.jpg 39 Dehumanizace • Snižování individuality druhých buď jako jedince nebo jako příslušníka určité skupiny • Animální • Mechanistická http://www.secretsofthefed.com/wp-content/uploads/2012/10/BAR-CODESX.jpg 40 Dehumanizace 41 https://www.google.com/search?q=l%C3%A9ka%C5%99i+a+nacismus&source=lnms &tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjuxc702KjeAhVO_qQKHbT- DesQ_AUIDigB&biw=1536&bih=723&dpr=1.25#imgrc=U_jr_LAPxDLNOM: https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fmrtns.eu%2Ftovar%2F_l% 2F59%2Fl59894.jpg%3Fv%3D1356204130&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.martin us.cz%2F%3FuItem%3D59894&docid=WAMplaQPpahxMM&tbnid=XGwriyWOF1FEO M%3A&vet=10ahUKEwiB5dqe2qjeAhXN2qQKHbSQCOUQMwg- KAAwAA..i&w=450&h=633&bih=723&biw=1536&q=nacisti%C4%8Dt%C3%AD%20l% C3%A9ka%C5%99i&ved=0ahUKEwiB5dqe2qjeAhXN2qQKHbSQCOUQMwg- KAAwAA&iact=mrc&uact=8 Dehumanizace • Snižování individuality druhých buď jako jedince nebo jako příslušníka určité skupiny • Animální • Mechanistická http://www.secretsofthefed.com/wp-content/uploads/2012/10/BAR-CODESX.jpg 42 Memetika • Evoluční model kulturního přenosu informací • Analogie genetického přenosu informace • Mem ➢ „jednotka kultury“ http://media.salon.com/201 3/08/richard_dawkins2.jpg https://geophagus.files.wordpress.com/2009/07/b123pb_lg.jpg • Memetický komplex ➢ systém hodnot/filozofie/náboženské učení Za memetický komplex nutno považovat i životní filosofii motorkáře, fotbalového fanouška či vyznavače konzumního způsobu života Za memetický komplex nutno považovat i životní filosofii motorkáře, fotbalového fanouška či vyznavače konzumního způsobu života 43 Memetika • Evoluční model kulturního přenosu informací • Analogie genetického přenosu informace • Mem ➢ „informační jednotka kultury“ http://media.salon.com/201 3/08/richard_dawkins2.jpg https://geophagus.files.wordpress.com/2009/07/b123pb_lg.jpg • Memetický komplex ➢ systém hodnot/filozofie/náboženské učení 44 Memetika • Evoluční model kulturního přenosu informací • Analogie genetického přenosu informace • Mem ➢ „informační jednotka kultury“ http://media.salon.com/201 3/08/richard_dawkins2.jpg https://geophagus.files.wordpress.com/2009/07/b123pb_lg.jpg • Memetický komplex ➢ systém hodnot/filozofie/náboženské učení Za memetický komplex nutno považovat i životní filosofii motorkáře, fotbalového fanouška či vyznavače konzumního způsobu života Za memetický komplex nutno považovat i životní filosofii motorkáře, fotbalového fanouška či vyznavače konzumního způsobu života 45 Memetika • Aby se memetické komplexy ve společnosti udržely, tak se musí replikovat, jinak se z nich stane „mrtvé učení/informace“ • Memetické komplexy mezi sebou soutěží o „substrát“, kterým jsou lidské mozky http://cdn2.5wm83b1.maxcdn-edge.com/wp- content/uploads/2014/08/pepsiad2.jpg http://4.bp.blogspot.com/_4ryHM8waEOc/S5ZL9uKNi0I/AAAAAAAA A4w/9cYf2Jf7rnc/s400/coke_vs_pepsi.jpg 46 Společnost https://cdn.nexternal.com/tjb/images/FC-11.jpg https://s-media-cache- ak0.pinimg.com/564x/9a/86/da/9a86da32052973bb085dc1511d4b7102.jpg http://previews.123rf.com/images/dja65/dja651107/dja65110700341/10025966-Stone- age-axe-Stock-Photo-tools-ancient-stone.jpg http://www.thebushcraftstore.co.uk/ek mps/shops/bduimportsltd/images/condo r-greenland-pattern-axe-[2]-12105-p.jpg 47 Lékař • Vedení léčby – „Evidence based“ – Racionální – Reprodukovatelnost – Přenositelnost • Přístup k pacientovi – Spíše racionální - vysvětlující Léčitel • Vedení léčby – „Personal ability based“ – Pseudoracionální/iracionální – Reprodukovatelnost problematická – Nepřenositelnost • Přístup k pacientovi – Spíše emocionální - uklidňující Je možné, že lidé s nadpřirozenými schopnostmi existují, ale je jich méně než lidí, kteří nadpřirozené schopnosti nemají… (záměrná/nezáměrná manipulace) Placebo má až 30% efekt, což souvisí anticipační funkcí mozku Každá nemoc je stresor a bude mít negativní vliv na psychiku pacienta Podaří-li se pacienta pozitivně motivovat, je možné zkombinovat účinnou léčbu s efektem placeba Pozitivně motivovat pacienta pomůže empatický přístup 48 Lékař • Vedení léčby – „Evidence based“ – Racionální – Reprodukovatelnost – Přenositelnost • Přístup k pacientovi – Spíše racionální - vysvětlující Léčitel • Vedení léčby – „Personal ability based“ – Pseudoracionální/iracionální – Reprodukovatelnost problematická – Nepřenositelnost • Přístup k pacientovi – Spíše emocionální - uklidňující Je možné, že lidé s nadpřirozenými schopnostmi existují, ale je jich méně než lidí, kteří nadpřirozené schopnosti nemají… (záměrná/nezáměrná manipulace) Placebo má až 30% efekt, což souvisí anticipační funkcí mozku Každá nemoc je stresor a bude mít negativní vliv na psychiku pacienta Podaří-li se pacienta pozitivně motivovat, je možné zkombinovat účinnou léčbu s efektem placeba Pozitivně motivovat pacienta pomůže empatický přístup 49 http://pop.h-cdn.co/assets/15/45/2048x1152/hd- aspect-1446671691-ufo3000.jpg https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/c3/ 53/40/c353406ec16aa486bdf806581839dcb7.jpg https://space.desktopnexus.com/wa llpaper/598423/ ➢ Každý racionálně nevysvětlitelný jev může působit jako něco nadpřirozeného/zázrak 50 ➢ Ale i když nějaký jev nejsme schopni vysvětlit, můžeme hodnotit efekt, reproducibilitu a přenositelnost 51 Lékař • Vedení léčby – „Evidence based“ – Racionální – Reprodukovatelnost – Přenositelnost • Přístup k pacientovi – Spíše racionální - vysvětlující Léčitel • Vedení léčby – „Personal ability based“ – Pseudoracionální/iracionální – Reprodukovatelnost problematická – Nepřenositelnost • Přístup k pacientovi – Spíše emocionální - uklidňující Je možné, že lidé s nadpřirozenými schopnostmi existují, ale je jich méně než lidí, kteří nadpřirozené schopnosti nemají… (záměrná/nezáměrná manipulace) Placebo má až 30% efekt, což souvisí anticipační funkcí mozku Každá nemoc je stresor a bude mít negativní vliv na psychiku pacienta Podaří-li se pacienta pozitivně motivovat, je možné zkombinovat účinnou léčbu s efektem placeba Pozitivně motivovat pacienta pomůže empatický přístup 52 Lékař • Vedení léčby – „Evidence based“ – Racionální – Reprodukovatelnost – Přenositelnost • Přístup k pacientovi – Spíše racionální - vysvětlující Léčitel • Vedení léčby – „Personal ability based“ – Pseudoracionální/iracionální – Reprodukovatelnost problematická – Nepřenositelnost • Přístup k pacientovi – Spíše emocionální - uklidňující Je možné, že lidé s nadpřirozenými schopnostmi existují, ale je jich méně než lidí, kteří nadpřirozené schopnosti nemají… (záměrná/nezáměrná manipulace) Placebo má až 30% efekt, což souvisí anticipační funkcí mozku Každá nemoc je stresor a bude mít negativní vliv na psychiku pacienta Podaří-li se pacienta pozitivně motivovat, je možné zkombinovat účinnou léčbu s efektem placeba 53 Lékař • Vedení léčby – „Evidence based“ – Racionální – Reprodukovatelnost – Přenositelnost • Přístup k pacientovi – Spíše racionální - vysvětlující Léčitel • Vedení léčby – „Personal ability based“ – Pseudoracionální/iracionální – Reprodukovatelnost problematická – Nepřenositelnost • Přístup k pacientovi – Spíše emocionální - uklidňující Je možné, že lidé s nadpřirozenými schopnostmi existují, ale je jich méně než lidí, kteří nadpřirozené schopnosti nemají… (záměrná/nezáměrná manipulace) Placebo má až 30% efekt, což souvisí anticipační funkcí mozku Každá nemoc je stresor a bude mít negativní vliv na psychiku pacienta Podaří-li se pacienta pozitivně motivovat, je možné zkombinovat účinnou léčbu s 54 Lékař • Vedení léčby – „Evidence based“ – Racionální – Reprodukovatelnost – Přenositelnost • Přístup k pacientovi – Spíše racionální - vysvětlující Léčitel • Vedení léčby – „Personal ability based“ – Pseudoracionální/iracionální – Reprodukovatelnost problematická – Nepřenositelnost • Přístup k pacientovi – Spíše emocionální - uklidňující Je možné, že lidé s nadpřirozenými schopnostmi existují, ale je jich méně než lidí, kteří nadpřirozené schopnosti nemají… (záměrná/nezáměrná manipulace) Placebo má až 30% efekt, což souvisí anticipační funkcí mozku Každá nemoc je stresor a bude mít negativní vliv na psychiku pacienta Správným přístupem k pacientovi je možné zkombinovat účinnou léčbu s efektem placeba 55 Empatie http://img.candybuzz.net/1/og 12672015062617284011 http://blogscat.com/agricultures/wp- content/uploads/sites/3170/2015/10/Rational-vs-Emotional.jpg Racionalita Emocionalita 56