PZ14 Opakování k praktické zkoušce Toto praktikum není povinné, je ale doporučeno přijít (případě i do jiné než své skupiny, v případě hrozícího překročení kapacity praktikárny však mají přednost „domácí“ studenti). Pokud přijdete, není také povinné vyplnění tohoto „protokolu“, poslouží však jako užitečný formulář pro vaše poznámky k výkladu. Tento protokol je pouze pro vaši potřebu, není třeba ho předkládat k podpisu. Úkol: Orientační přehled požadovaných znalostí k praktické zkoušce Prohlédněte si následující orientační přehled, a doplňte si doň vlastní poznámky dle výkladu a praktické demonstrace učitele. Pozor! Jde pouze o orientační přehled, nelze se na něj odvolávat v případě, že u zkoušky bude vyžadována znalost, která byla v praktiku probírána, ale v přehledu chybí. Praktická zkouška není zkouška z opakovacího praktika, ale ze dvou semestrů výuky. Základní znalost k tématu Poznámky studenta Mikroskopie Gramovo barvení v být schopni ho provést v být schopni prohlédnout preparát a identifikovat G+/G- koky/tyčinky (+uspořádání), kvasinky, epitelie, leukocyty v znát princip Nativní preparát, jiná barvení než Gramovo (přehled) (Ziehl-Neelsenovo barvení, viz Acidoresistentní tyčinky) Interpretace mikroskopických nálezů (význam leukocytů, epitelií) Kultivace Nejdůležitější kultivační půdy v být schopni rozeznat krevní agar, Endovu půdu a Müller-Hintonové půdu v umět popsat funkci všech čtrnácti půd z J02 Očkování (umět naočkovat kmen/výtěr) Popis kolonií (prakticky) Biochemická identifikace Katalázový test v být schopni ho předvést v znát jeho princip v vědět příklad jeho praktického použití v diagnostice Tesky s diagnostickými proužky v znát ty nejdůležitější (oxidáza, PYR, INAC) a uvést příklady jejich použití v být schopni je prakticky provést (včetně odečtění výsledků) Hajna, MIU a podobné testy v znát jejich praktické použití a vědět, co jimi lze detekovat Enterotestoidní testy v umět odečíst Entero- (Staphy- …) –test a popsat jeho princip Další poznámky: Vnější vlivy, desinfekce a sterilizace Znát pravidla bezpečnosti v laboratoři Znát nejběžnější desinfekční prostředky a způsob jejich použití (chloramin, NaOCl, Ca(OCl)[2], jodisol, peroxid vodníků, peroctová kyselina, ajatin, desinfekce UV paprsky, horkovzdušná sterilizace, autoklávování, radiační sterilizace) Rozumět metodologickému rozdílu mezi testováním meze růstu a meze přežití Umět odečíst odpovídající testy (viz Úkol 1 z P04) Vědět, jak lze testovat účinnost desinfekce a sterilizace Antimikrobiální látky Znát principy difusního diskového, mikrodilučního a E-testu, rozdíly mezi nimi, umět je odečíst a interpretovat Rozumět významu MIC a porovnání s hodnotou breakpointu Znát hlavní metody testování faktorů rezistence (betalaktamázy) Serologické testy (J06 až J08) Být schopni odečíst výsledky kteréhokoli z těchto testů, studenti dostanou potřebné informace k odečítání (ředění v prvním důlku, jak se u dané konkrétní ELISA počítá c. o. a podobně) Být schopni popsat hlavní indikace daných testů a interpretovat tyto testy v kontextu ostatních údajů o pacientovi (včetně ASLO!) Rozumět principu reakcí antigen/pretilátka a jejich využití k detekci antigenu ve vzorku, antigenní analýze kmene a k detekci protilátky Rozumět hlavnímu rozdílu v interpretaci výsledků přímých a nepřímých diagnostických metod Znát principy aglutinace, precipitace, aglutinace na nosičích, KFR, neutralizace (ASLO, HIT, VNT), reakcí se značenými složkami, western blottingu, včetně rozdílů mezi nimi Rozumět titrům a jejich dynamice, pojmu serokonverze, významu IgM/IgG (a znalosti, které reakce umožňují jejich detekci – význam konjugátu), aviditě (studenti toužící po A) Být schopni sestavit ze stavebnice schéma průkazu HBsAg a anti-HBs Rozumět pojmům „heterofilní protilátky“ a „test antikomplementarity“ Detekce nukleové kyseliny Znát hlavní indikace těchto metod v mikrobiologii Rozumět rozdílu mezi metodami s/bez amplifikace Znát základní princip reakce, včetně dvou metod dekekce produktu Rozumět významu interní kontroly Být prakticky schopni odečíst výsledek PCR (z obrázku), včetně interpretace výsledku IC Další poznámky: Virologie Znát způsoby izolace viru (včetně jednotlivých struktur vaječného zárodku) Umět rozeznat buněčné kultury s/bez CPE (jen v jednoduchých případech) a rozumět významu CPE (plus serologie: HIT, VNT, viz serologie) Být schopen interpretovat dohromady výsledky testů na hepatitidy A, B a C Parazité Znát hlavní parazitologické metody (Faust, Kato, Graham; tlustá kapka a tenký roztěr; C. A. T. a Giemsou barvený nátěr na trichomonády, nepřímé metody u tkáňových parazitóz) Umět rozeznat vajíčka nejvýznamnějších helmintů (roup, škrkavka, tasemnice, tenkohlavec) a článek tasemnice Znát hlavní způsoby odběru vzorků na parazitologické vyšetření Snadno kultivovatelné bakterie a kvasinky (P01–P06; J13) Být schopni nalézt a prakticky použít diagnostický algoritmus k identifikaci běžných bakterií s výjimkou G+ tyčinek (Staphylococcus aureus, koaguláza negativní stafylokoky, Streptococcus pyogenes, S. agalactiae, S. non-A-non-B, S. pneumoniae, ústní streptokoky, Enterococcus faecalis, E. faecium, Escherichia coli, Klebsiella pneumoniae, Salmonella enterica, Proteus sp., Pseudomonas aeruginosa, jiné G- nefermentující, Haemophilus influenzae, H. parainfluenzae, Pasteurella multocida, Neisseria gonorrhoeae, Neisseria meningitidis, ústní neisserie, Moraxella catarrhalis, Candida albicans, Candida sp.) U G+ tyčinek: znát jejich hlavní charakteristiky; umět prakticky identifikovat koryneformní tyčinky dle palisádového uspořádání Anaerobní bakterie Být schopni popsat anaerostat a anaerobní box, jejich části a jejich funkci U klostridií znát jejich hlavní charakteristiky; být schopni identifikovat C. tetani podle jeho charakteristické termínální kulaté endospory Acidorezistentní tyčinky Znát princip barvení dle Ziehl-Neelsena, být chopni rozeznat obrázky pozitivní, negativní a obrázky znázorňující jiná barvení Znát principy kultivace acidorezistentních tyčinek, znát hlavní půdy, být schopni rozeznat pozitivní a negativní výsledek a obrázky znázorňující kultivaci něčeho jiného Interpretovat výsledky nepřímého průkazu TBC (průkaz buněčné imunity) Spirochety Vysvětlit použití (a komplikace použití) přímých metod v diagnostice spirochet Rozumět screeningovým/konfirmačním reakcím u rodů Borrelia a Treponema Být schopni odečíst a interpretovat příslušné testy (viz také Serologie) Houby Znát hlavní mykologické diagnostické metody Dokázat odečíst mikroskopický preparát vláknitých hub Znát hlavní zásady odběru vzorku na mykologii Viz také „Snadno kultivovatelné bakterie a kvasinky (P01–P06; J12))“ Biofilm Znát diagnostické metody detekce biofilmu Znát rozdíly mezi třemi nejtypičtějšími metodami mikrobiologické diagnostiky žilního katetru Být schopni odečíst výsledky pokusu s vlivem času a glukózy na intenzitu biofilmu (viz J14 Úkol 4) Být schopni odečíst MBEC a interpretovat (ve srovnání s MIC) Klinická mikrobiologie Být schopni odečíst výsledek kultivace výtěru z krku Být schopni odečíst výsledek kultivace sputa Být schopni odečíst semikvantitativní, ale i kvalitativní výsledek kultivace moče Být schopni odečíst výsledek kultivace análního výtěru Být schopni odečíst výsledek kultivace nepřímého otisku z rány Být schopni odečíst výsledek kultivace výtěru z rány Být schopni odečíst mikroskopický i kultivační výsledek hemokultury včetně znalosti automatické kultivace Být schopni odečíst výsledek mikroskopie nátěru z pochvy, včetně přibližného výpočtu Nugentova skóre Vysvětlit funkci a význam testu Dentocult SM Pro jednoduché minikasuistiky vybrat vhodnou metodiku odběru, včetně praktického nalezení vhodné odběrové soupravy či nádobky Znát základní principy odebírání za různých okolností Další poznámky: