Edukace PhDr. Natália Beharková, Ph.D. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence Ukončení předmětu – zkouška Edukace v práci dentální hygienistky – přednáška Edukace v práci sestry – přednáška Základy edukace a pedagogiky – přednáška Edukace v práci nutričního terapeuta - přednáška 1.-7. týden 7-8:50 2 hod. (21.10.2019 poslední hodina přednášky, 28.10. státní svátek) od 8.-14. týdne cvičení – každý obor samostatně Cvičení prvýkrát v 8.t. Edukace v práci nutričního terapeuta – pondělí 4.11., 7-8:40 Edukace v práci sestry – pondělí 4.11., 9-10:40 Základy edukace a pedagogiky – 5.11., 7-8:50 Edukace v práci dentální hygienistky – 6.11., 14-15:40 Sylabus • Terminologie. • Edukace ve zdravotnictví. • Faktory ovlivňující edukaci. • Osobnost edukátora. • Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. • Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. • Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, didaktické formy, edukační metody, učební pomůcky a didaktická technika. • Sestavování edukačních plánů. • Realizace a hodnocení edukačního procesu. • Dokumentace edukačního procesu. • Edukační materiály. Prezentace dostupné v IS MU Pedagogika Osnova přednášky: • vymezení pojmů, • struktura oboru, • vztah pedagogiky k ostatním vědám, • vztah ošetřovatelství a pedagogiky. Použité zkratky: Pg.= pedagogika; Ed.= edukace; P/K= pacient/klient Pedagogika • Paidagógos – termín z antického Řecka • Paedagogus – antická latina • Pojetí Pg. → laici → odborníci v dané oblasti ➢ přístupy k pojetí Pg. → věda o výchově (výchova= záměrné působení na jedince za účelem dosažení změn v jeho osobnosti (znalosti, dovednosti, hodnot. systém, postoje…), pojem zahrnuje i vzdělávání – normativní charakter vědy → věda o edukační realitě tč. nový přístup, předmětem jsou – typy edukace, Ed. prostředí, Ed. procesy a subjekty; cíl – prozkoumat a objasňovat NE normovat Pedagogika jako věda • interdisciplinární charakter vědy (zejména v důsledku nového pojetí Pg.) ▲objasňování vzdělávacích výsledků žáků ve školách – nestačí pouze Pg. aparát – měření pomocí testů, nutnost využívat poznatky ze sociologie (vliv rodinného prostředí), interkulturní psychologie (vlivy etnické, národní apod.) Struktura pg. vědy – tč: > 20 disciplín • Obecná Pg., • Teorie výchovy, • Filozofie výchovy • Historická Pg., • Srovnávací Pg., • Obecná didaktika, • Speciální didaktika (oborů a předmětů), • Pg. psychologie, • Sociologie výchovy, • Sociální Pg. • Pg. diagnostika a poradenství • Pg. volného času • Speciální pedagogika • Ekonomie vzdělávání a školství • Pg. evaluace • Pg. prognostika • Teorie vzdělávací politiky • Teorie učitelské profesie (pedeutologie) • Etnopedagogika • Andragogika • Komeniologie Struktura Pg. dle determinujících hlediska: • Věkové kategorie – předškolní, primární, středoškolská, vysokoškolská, andragogika, gerontopedagogika • Oblastí edukační reality – rodinná, školní, sportovní, vojenská, mediální, medicínská Pg., léčebná, náboženská… • Hraniční disciplíny – propojení s jinými vědami (multikulturní výchova…), tč. již nepoužívané vymezení ▲obecná didaktika využívá poznatky a přístupy Pg., psychologie teorie učení, teorie kognitivního vývoje… Pg jako věda o edukaci • Předmět Pg.: Pg. se zabývá vším tím, ✓ co vytváří a determinuje edukační prostředí, ✓ procesy, jež se v těchto prostředích realizují, ✓ výsledky a efekty těchto procesů • Struktura Pg.: ✓ teorie ✓ výzkum • Obsahová náplň Pg.: ✓ soubor disciplín (někdy považovaných i za samostatné vědy) Pedagogika jako věda • Tematická šíře Pg. : ➢ minulost + laické vnímání – Pg. doména výchovy a vzdělávání ➢ Tč. nové témata a problémy ▲minulost profesní vzdělávání – pouze příprava mladých, tč. rekvalifikace dospělých; ▲celoživotní vzdělávání (v zahraničí - termín celoživotní učení) → současná Pg. je obohacena o širokou problematiku mimoškolní edukace Pedagogika jako věda • Sociální a sociokulturní orientace Pg. ➢ sociální Pg. = zabývá se edukačním působením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny mládeže a dospělých (2. sv. válce vstupují do výzkumu sociální determinanty edukačních procesů ) ➢ multikulturní edukace (inkluzivní vzdělávání, multik. výchova) – etnické předsudky ➢ Pg. metodologie kvanti i kvalit. výzkum Literatura: • Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80-247-2171-2 • Průcha J. Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936. ISBN 978-80-7367-546-2. • Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0456-5. Terminologie • Výchova „… proces záměrného a cílevědomého působení na vychovávaného, a to zejména cestou vytváření a ovlivňování podmínek pro rozvoj dětí a mladých lidí, pro jejich vlastní bytí se sebou samými, s druhými lidmi, se společenstvím, s přírodou.“ I. Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 66-67 Terminologie • Výuka – prostor pro vyučování a učení (U – Ž/S sledují určité cíle a naplňují tím očekávání společnosti) • Vzdělávání – proces, který u jedince rozvíjí jeho vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti. Výsledným efektem je vzdělanost, vzdělání, kvalifikace • Vzdělanost – odráží celkovou úroveň vzdělání v sociální skupině, státě, národě II. Terminologie ❑Edukátor/ka – ten, kdo někoho edukuje = ten, kdo někoho učí ❑Edukant/ka – ten, kdo se od někoho učí = subjekt učení ❑Edukační potřeby – „deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti nebo budoucnosti“ (Juřeníková, 2011) ❑Edukační prostředí – prostředí, v kterém probíhají edukační procesy - vnější a vnitřní (fyzikální, psychosociální – statické /klima/ proměnlivé /atmosféra/ - typologie je variabilní ❑Edukační konstrukty (vše co usnadňuje, podporuje učení ) – všechny teorie, modely, plány, scénáře, prognózy, zákony, předpisy i jiné teoretické výtvory, které nějakým způsobem určují či ovlivňují reálné edukační procesy (osnovy předmětů, učebnice, výukové filmy, publikace, kuchařky, rady P/K od zdravotníků …); - ovlivňují kvalitu učení III. Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 70 schéma Edukační konstrukty Edukační- didaktické materiályEdukační programy Edukační standardy Ed. plány pro edukanty (rady a doporučení) Ed. listy pro edukanty (souhrny rad a doporučení) Metodické příručky (metodické listy pro edukátory) Společné materiály pro edukátory i edukanty (knihy, časopisy, web. stránky) Edukační konstrukty dle Holmanové, 2003 Edukace (Ed.) – souhrn tradičních pojmů „výchova a vzdělávání“  Educare (lat.) – vzdělávání  Education (angl.) – vzdělávání, výchova  Proces  soustavného ovlivňování chování a jednání jedince  Cíl – navodit pozitivní změny v dovednostech, postojích a návycích. (Cíl – nejen získat určité vědomosti a poznatky, ale dosáhnout změny v chování jedince, přeměna hodnotových a vztahových postojů, citových a volných struktur osobnosti) výchovy a vzdělávání jedince Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 66-67 Vyhláška č. 391/2017 Sb.Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění vyhlášky č. 2/2016 Sb. g) motivuje a edukuje jednotlivce, rodiny a skupiny osob k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe41 h) podílí se na zajištění zapracování nově nastupujících zdravotnických pracovníků, I. Pedagogická diagnostika ve zdravotnictví • odpovídá fázi zjišťování informací o znalostech, dovednostech, zvyklostech někoho o něčem (v podstatě Ošetřovatelský proces 1. fáze posouzení) ▲ zjistit/posoudit (pacientovi, nebo jeho blízkých členů rodiny) dosavadní znalosti o nemoci, potřebu osvojit si nové dovednosti nebo preventivní postupy atd. Literatura: • Bastable S., Essential of patient Education, Jones & Bartlett Learning, 2005, s. 502 ISBN-13: 978-0763748425 • Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80-247-2171-2 • Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155, ISBN 978-80-8063-326-4 • Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259, ISBN 978-80-8063-321-9 • Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 Literatura: • Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936, ISBN 978-80-7367-546-2. • Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0456-5. • Raudenská J, Javůrková A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví, Praha: Grada, 2011, s. 304 ISBN 978-80-247-2223-8. • Závodná V. Pedagogika v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2005, s. 117, 808063193X