FORMY EDUKACE Beharková Natália FORMY EDUKACE ➢ organizační rámec výuky, tj. vyučování a učení ➢ souhrn organizačních opatření a uspořádání výuky (vzdělávání) při realizaci určitého vzdělávacího procesu s kým a jak pracujeme „kde“ výuka probíhá FORMY EDUKACE – DĚLENÍ (PALÁN, 2002) ❖ časové uspořádání ❖ edukační (vyučovací) prostředí ❖ organizační uspořádání studujících ❖ interakce lektor – posluchač ❖ stav systému, v nichž vzdělávání probíhá ❖ zaměření pg. akce přímá nepřímá smíšená VOLBA FORMY EDUKACE Vždy s ohledem na: ❖ vytýčený cíl ❖ obsah probíraného tématu ❖ připravenosti a individuálním/specifickým potřebám edukanta INDIVIDUÁLNÍ FORMA EDUKACE ❖ zohledňuje individuální potřeby konkrétního edukanta ❖ probíhá na pokoji, v ambulanci, vyšetřovně Výhody Nevýhody ❖ edukační plán je stanoven dle individuálních potřeb konkrétního edukanta ❖ kooperace/ výměna zkušeností edukanta s dalšími edukanti není možná ❖ přizpůsobení tempa, obsahu edukace a potřebám edukantovi ❖ časová neefektivita edukátora vzhledem k počtu edukantů ❖ opakovaná zpětná vazba mezi účastníky (edukátorem a edukantem) – prostor pro ověření pochopení osvojených poznatků, prostor pro dotazování… ❖ efektivita učení ❖ motivace a aktivita edukanta ❖ osobní vztah mezi zainteresovanými ❖ pro osoby se specifickými potřebami učení, sníženým intelektem, nedostatečnou gramotností, emocionální nestabilitou… INDIVIDUALIZOVANÁ FORMA EDUKACE ❖ individualizace výuky zdůrazňuje didaktický princip individuálního přístupu k žákům, vnitřní diferenciaci, tj. diferenciace cílů i metod výuky, avšak při zachování hromadná (frontální) výuky. Např. Daltonský plán Tři základní principy ❖zodpovědná svoboda/volnost – učit se zacházet se svobodou, získat odpovědnost ❖samostatnost – učit se samostatně pracovat ❖spolupráce – učit se pracovat v kolektivu - autorka Helen Parkhurstová (1886-1973) SKUPINOVÁ FORMA EDUKACE ❖ různě velké skupiny, individuální počet edukantů ve skupině např. párová výuka počet 2 osob, nebo optimální 3-5 ❖ nejčastěji – svépomocné skupiny, lázeňská rehabilitační péče, léčebná péče v léčebnách/ozdravovnách ❖ možnosti využití - zdravý i chronicky nemocní jedinci ❖ vedení skupiny – edukátor nebo zkušený edukant ❖ vznik skupiny - neformálně – na základě vlastního zájmu - formálně – na základě kritérii (např. druh nemoci, úroveň vědomostí/dovedností, pohlaví, věk); heterogenní a homogenní skupiny ❖ zohledňujeme míru kritérií, interpersonální vztahy event. přání členů skupiny ❖ diskuse, brainstorming Výhoda / nevýhoda homogenní skupina  heterogenní skupina Nevýhoda – nerovné zapojení edukantů ve skupině HROMADNÁ (FRONTÁLNÍ) FORMA EDUKACE ❖ široký záběr edukantů ❖ obsah stejný pro všechny edukanty ❖ přednáška, seminář, výklad učiva výhody nevýhody ❖ časová efektivita ❖ omezení individuálního přístupu a potřeb konkrétního edukanta ❖ sdělení stejného obsahu všem edukantům ❖ minimální zpětná vazba ❖ pasivita edukantů LITERATURA Metodický portál: inspirace a zkušenosti učitelů, online dostupné na http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/15019/VYUKOVE-METODY-KOMPLEXNI---1-CAST.html/ Palán, Z Formy vzdělávání (výuky) dospělých, online dostupné na http://www.andromedia.cz/andragogicky-slovnik/formy-vzdelavani-vyuky-dospelych Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi, Praha:Grada, 2010, s. 77, ISBN978-80-247- 2171-2 Průcha Jan, Pedagogická encyklopedie Praha: Portál, 2009, s. 935, ISBN 978-80-7367-546-2 Organ. formy výuky podle vztahu k osobnosti žáka výuka individuální individualizovaná skupinová hromadní (kolektivní) charakteru výukového prostředí výuka ve třídě/posluchárně v odborných učebnách/laboratořích v dílně na školním pozemku a v přírodě, terénu atd. v muzeu, v koutku tradic učebně výrobní jednotka vycházka nebo exkurze domácí úlohy, úlohy pro samostatnou práci mimo výuku délky trvání vyučovací hodina (základní výuková jednotka) zkrácená nebo prodloužená výuková jednotka vysokoškolská přednáška, seminář, cvičení, speciální kurz… Průcha, J. Pedagogická encyklopedie (2009)