EDUKAČNÍ STANDARDY Beharková Natália EDUKAČNÍ STANDARD Dohodnutá norma, měřítko, kritérium pro zajištění profesionální kvality edukace Určitá dosažená úroveň kvality edukační činnosti u pacienta, jednotlivce, rodiny, skupiny ❖ má vliv na kvalitu edukace ❖ umožní objektivní hodnocení edukace ❖ závazný pro všechny edukátori ❖ vytyčuje minimální požadavky, které musí být při edukaci naplněny ❖ smysl – koordinace rozsahu a obsahu edukace, tak aby nebyla omezena kreativita FORMULACE EDUKAČNÍHO STANDARDU ❖ jasná, ❖ srozumitelná, ❖ cíle reální a dosažitelné NÁLEŽITOSTI EDUKAČNÍHO STANDARDU I. ❖ Téma edukace – zaměření ❖ Charakteristika standardu (strukturální; procesuální – postupy, činnosti; hodnocení výsledků) ❖ Cíl edukace – výsledek edukace – jaké vědomosti, zručnosti má edukant získat (cíl jasný, srozumitelný, reálný, dosažitelný) ❖ Míra závaznosti – pro koho je standard určen, kdo se jim musí řídit ❖ Doba platnosti standardu ❖ Kontrola standardu – jak často proběhne kontrola standardu, kdo je oprávněn vykonávat kontrolu + podpis odpovědné osoby ❖ Místo realizace NÁLEŽITOSTI EDUKAČNÍHO STANDARDU II. Určení kritérií, která zajistí plnění standardu Strukturální kritéria: ❖ materiální předpoklady - jaké pomůcky budou potřebné - názorné pomůcky, dokumentace … ❖ organizační předpoklady - kde a kdy bude edukace probíhat - vhodné prostředí a čas, zabezpečení kontaktu s blízkými P/K ❖ personální předpoklady - kdo bude edukovat - edukátor, edukační tým Procesuální kritéria (popis postupu edukace - podrobné rozpracování edukačních aktivit dle logického uspořádání a kontinuity Kritéria výsledku - jaký má být výsledek edukace; - určují jakou úroveň edukace chceme docílit; - hodnotí, jaké vědomosti nebo zručnosti edukant získal (vědomosti, zručnosti a postoje), jak byl s procesem edukace spokojen AUDIT – SOUČÁST STANDARDU Hodnotí plnění stanovených kritérií ve standardu (struktura, proces, výsledek) Název auditu Auditoři a kontrolované osoby Datum a podpisy Hodnotí se plnění jednotlivých kritérií metodou: ❖ pozorování sestry při výkonu/edukace ❖ pozorování P/K v průběhu edukace ❖ dotazování – pokládání kontrolních otázek pro edukanta, pro edukátora ❖ kontrola pomůcek ❖ kontrola prostředí ❖ kontrola dokumentace (záznam o edukaci) ❖ hodnocení postupů edukátora při plánování edukace ❖ vyhodnocení realizace edukace ❖ efektivnost týmové spolupráce v průběhu edukace ❖ hodnocení edukace podpornými osobami Kontrolní kritéria jsou hodnoceny odpovědí: ANO - splnil (1 bod) NE - nesplnil (0 bodů) Součet všech bodů prezentuje výsledek o ne/splnění standardu na základě stanoveného kritéria Plný počet bodů 100 % standard je splněn XY součet bodů 80 - 99 % standard je částečně splněn XY součet bodů méně než 80 % standard nesplněn LITERATÚRA: Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010 ISBN 978-80-247-2171-2 Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155, ISBN 978-80-8063-326-4