Název výukové jednotky: Farmakokinetika Rozsah a typ výuky: přednáška 1,5h cvičení 3 h samostudium 2h Význam výukové jednotky: V rámci přednášky budou studentům představeny obecně platné zákonitosti pohybu léčiva v organismu a následně základní farmakokinetické procesy a jejich měřítka – farmakokinetické parametry. Ve cvičení si studenti nabyté znalosti z přednášky a samostudia upevní a naučí se farmakokinetické parametry prakticky aplikovat v souvislosti s vlastnostmi léčiv, dávkováním léčiv a jejich využitím v predikci farmakokinetických interakcí. Významné pojmy: Přednáška: ADME rozdělovací koeficient pKa prostá difúze aktivní transport invaze léčiva absorpce - biologická dostupnost - AUC - Cmax - Tmax - presystémová eliminace - first pass efekt - P-glykoprotein - proléčivo distribuce - distribuční objem - vazba na plazmatické bílkoviny - nárazová dávka eliminace - kinetika eliminace nultého řádu - kinetika eliminace prvního řádu - saturabilní eliminace - clearance - biologický poločas - eliminační konstanta biotransformace - fáze biotransformace - fáze biotransformace - cytochrom P450 - biodegradace - bioaktivace exkrece - glomerulární filtrace - tubulární sekrece - acidifikace a alkalizace moči - enterohepatální recirkulace - exkrece do mateřského mléka kompartmentové modely Cvičení: průběh plazmatických hladin po jednorázovém podání průběh plazmatických hladin po opakovaném podání průběh plazmatických koncentrací při kontinuálním podání farmakokinetické lékové interakce na úrovni - absorpce - distribuce - metabolismu - exkrece Výstupy z učení: Student zná obecné principy pohybu léčiva v organismu. Student rozumí jednotlivým farmakokinetickým dějům a ví, který farmakokinetický parametr je popisuje. Student chápe a umí vysvětlit principy eliminace 0. a 1. řádu. Student vyjmenuje faktory ovlivňující farmakokinetiku léčiv. Student umí předpovědět základní farmakokinetické interakce a chápe jejich mechanismus. Informační zdroje: Pracovní listy ze cvičení (IS) Podklady k přednášce (IS) Farmakologie pro studenty bakalářských oborů na MU (str. 26-34)