Název výukové jednotky: Farmakodynamika a základy farmakologie VNS Rozsah a typ výuky: přednáška 1h cvičení 2h samostudium 2h Význam výukové jednotky: Znalost obecných farmakologických principů je nezbytná pro další studium farmakologie a jednotlivých farmakoterapeutických skupin. Usnadní studentům porozumět speciálním kapitolám ve farmakologii, pochopit a následně předvídat možné lékové interakce na úrovni farmakodynamiky a odhadnout tak možná rizika při současném podání léčiv. Popis výukové jednotky: Výuková jednotka: seznamuje studenty s klasickou koncepcí působení léčiv na cílové struktury charakterizuje mechanismy účinku specifické a nespecifické, receptorové a nereceptorové vysvětluje receptorovou teorii, pojmy afinita a vnitřní aktivita odlišuje agonismus od antagonismu a vysvětluje rozdíly v jejich jednotlivých typech popisuje možné odlišnosti v odpovědi organismu při opakovaném podání léčiva popisuje základní klasifikaci a farmakologii látek ovlivňujících VNS Významné pojmy Přednáška: farmakodynamika afinita vnitřní aktivita agonismus · plný · parciální · inverzní antagonismus · kompetitivní · nekompetitivní · reverzibilní · ireverzibilní · chemický · fyziologický alosterická modulace mechanismy účinku · specifické · nespecificiké · receptorové o autoreceptory · nereceptorové VNS · receptory o alfa o beta o muskarinové o nikotinové · sympatomimetika o adrenalin o noradrenalin o dobutamin o xylometazolin o metyldopa o salbutamol · sympatolytika o prazosin o [DEL: propranolol :DEL] [INS: metoprolol :INS] · parasympatomimetika o acetylcholin o inhibitory acetylcholinesterázy · parasympatolytika o atropin[INS: :INS] o [INS: solifenacin :INS] o neurotropní spazmolytika Cvičení: ligandem řízený iontový kanál receptor spřažený s G-proteinem receptor spojený s kinázovou aktivitou jaderné receptory křivka dávka-účinek desenzitizace tolerance tachyfylaxe rebound fenomén up regulace down regulace internalizace receptorů dávka – jednotlivá, denní, maximální denní dávka – prahová, podprahová, nadprahová dávka – efektivní, toxická, letální terapeutický index synergismus potenciace adice Výstupy z učení Student zná základní typy mechanismů působení léčiv a vysvětlí receptorovou teorii působení léčiv. Student zná obecné principy působení léčiv na úrovni organismu, orgánů i molekulární úrovni. Student vysvětlí praktické dopady rozdílných mechanismů působení léčiv. Student vysvětlí pojmy plný, parciální agonismus a inverzní agonismus; kompetitivní, nekompetitivní, reverzibilní, ireverzibilní antagonismus. Student popíše závislost účinku léčiva na velikosti dávky, dokáže nakreslit křivky závislosti účinku na dávce. Student vysvětlí druhy dávek - jednotlivá, denní, maximální denní, podprahová, prahová, nadprahová, toxická, letální dávka popíše terapeutický index. Student popíše funkci autoreceptorů. Student zná možné důsledky opakovaného podání léčiv – dokáže vysvětlit pojmy tolerance, tachyfylaxe, up regulace, down regulace, internalizace receptorů. Informační zdroje Pracovní listy ze cvičení (IS) Podklady k přednášce (IS) Farmakologie pro studenty bakalářských oborů na MU (str. 38-47)