Učení, podmíňování Mgr. Terézia Knejzlíková Učení Učení jsou veškeré behaviorální a mentální změny, které jsou důsledkem životních zkušeností. Tedy ne všechny změny jsou učení - jako například zrání (dorůstají tkáně). Učení jsou změny vznikající na základě interakce s okolím. ●bezděčně - člověk se učí živote ●záměrně - chodíme do školy, vzdělávací proces Některé reakce a vzorce se člověk učit nemusí, jedná se o reflexy a instinkty/pudy.. Reflexy Reflex je základní funkční prvek nervové soustavy. Je to neměnná automatická odpověď organismu na podráždění receptorů zprostředkovaná reflexním obloukem. Podle podmínek vzniku lze reflexy dále rozdělit na nepodmíněné a podmíněné (získané). Nepodmíněné reflexy Podmíněné reflexy ●dávivý reflex ●rohovkový reflex ●sací reflex ●úchopový reflex Pudy Freud, jako důležitý a motivující faktor považoval pudy Hlavní pudy označil pud života (Eros) a pud smrti (Thanatos) pud života - je sexuálního zaměření → vede k uspokojování slastí, rozmnožení, nalezení partnera a založení nového života pud smrti - vyznačuje se destruktivní tendencí a agresivitou – proti sobě (sebedestruktivní sklony) nebo projevy agrese vůči ostatním - snaží se vést člověka k dosažení stavu klidu (nirvány) Bonus - Freudova strukturální model ●Id je oblastí základních instinktů a pudů, základních biologických potřeb, zajišťujících přežití jedince a druhu. ●Ego je subsystém, který usiluje o sladění instinktivních tendencí a přání s tlakem vnější reality a vnitřními normami a hodnotami člověka (Superego). Tento tzv. sekundární proces je založen na racionálním rozboru vnitřních a vnějších sil a stanovuje povahu a vhodnou dobu uplatnění požadavků Id. ●Superego obsahuje omezení a zákazy ukládané dítěti v raném a v mladém věku rodiči a dalšími pro ně významnými dospělými. Tato moralizující síla v osobnosti založená na tzv. principu dokonalosti hodnotí a ovlivňuje vědomé aktivity Ego a především pudové impulzy Id. Sebezáchovný pud Sebepoškozování Sebevražedné myšlenky ●sebevražedné tendence: vágní představy, nespecifický až konkrétní plán, demonstrativní pokus/pokus o sebevraždu, dokonané suicídium. Sebepoškozování Druhy učení Habituace (přivyknutí) Imprintace (vtiskování) Klasické podmiňování Operantní podmiňování Observační učení Učení vhledem Habituace Útlum reakce na postupně "nedůležité" podněty. Opakem je senzitizace - nárůst vnímavosti na základě negativní zkušenosti (např. píchnutí vosy...) příklad: “již tři měsíce u PK probíhá stavba, ze které je velký ruch, ale ja to nyní neslyším” Klasické podmiňování Nepodmíněný podnět/reakce je propojený s podmíněným podnětem/reakcí Pavlovův experiment, ve kterém spojil zvuk zvonku se sliněním psa tím, že zvonil před každým krmením. Experimenty s elektrošoky - experiment s malým Albertem, kdy dítě dostalo elektrošok pokaždé kdy bylo v kontakt u s plyšovým zajíčkem. Tak napodmíňovali reakci strachu až fobie z plyšových i živých zajíčků. Operantní podmiňování https://www.youtube.com/watch?v=JA96Fba-WHk Pozitivní či negativní důsledky určitého chování vedou ke změně pravděpodobnosti jeho dalšího výskytu. -chvála a trest -povšimnutí chování člověka, ignorace chování Observační učení Napodobování probíhá od raného dětství, dítě napodobuje své rodiče, osoby z nejbližšího okolí. Nápodobou se učíme – řeči, mimice, gestikulaci, zdrženlivému nebo živému projevu emocí, přejímání druhů zábavy, trávení volného času, způsobu chování k jiným lidem. Dítě dostává zkušenosti, kdy je chování chváleno, či naopak. Je podporováno odměnami nebo tresty (operantní podmíňování). Učení vhledem Nahlédnutí problému a jeho pochopení. V roce 1917 německý psycholog Köhler testoval duševní schopnosti šimpanzů. Provedl slavný pokus, při kterém si šimpanz přistavil bednu a následně použil hůl, aby dosáhl na vysoko zavěšené banány. Dokázal prohlédnout situaci. Důležitý druh učení v psychoterapii. Sociální učení Sociální učení označuje soubor procesů, jimiž se dítě učí ve styku s druhými lidmi žít ve společnosti, aktivně se do ní začlenit, dodržovat její normy, přejímat sociální role, účastnit se sociální interakce, komunikovat – verbální i neverbální komunikace (mimika, posturika, haptika, gesta, oční kontakt…) Osvojuje si názory a postoje své společnosti a sociální skupiny, sociální dovednosti a návyky, formují se jeho rysy osobnosti týkající se vztahu k lidem. Produktem sociálního učení jsou: role, postoje, hodnoty, ideály apod. +Identifikace a anticipační učení Identifikace – vyjadřuje ztotožnění s osobou, k níž má jedinec vztah a chce se jí přiblížit, přizpůsobit. Dítě se snaží převzít způsob chování a jednání modelu. Působení modelů je jak pozitivní, tak negativní. Může to být např. způsob oblékání, ale přejímání i hodnot a cílů. Jedinec se může identifikovat na osobu z historie, akčního hrdinu nebo i s agresora. Anticipační – jednotlivci i sociální skupiny ovlivňují průběh soc. učení také tím, že projevují očekávání toho, jak se bude jedinec chovat. Př: Matka říká dítěti:,,Dokážeš to, jsi šikovný“ – posiluje důvěru ve schopnost k dosažení cíle. Souvisí se sebehodnocením a sebeuskutečňováním. Může být i negativní předpověď:,,Nic z tebe nebude, skončíš v kriminále“. V mnoha případech se dítě vyvíjí tímto směrem. Na závěr Inspirace z blogu http://www.tatapartak.cz/blog/ucenim-napodobou-az-k-nerespektu-a-krutosti/