Název výukové jednotky: Terapie alergických stavů Rozsah a typ výuky: přednáška 1 h cvičení 3h samostudium 1 h Význam výukové jednotky: Hypersenzitivita je jednou z nejčastějších imunologických poruch a její incidence v populaci stále stoupá. Prevence a terapie akutní anafylaktické reakce jsou proto základní farmakologickou znalostí pro studenty bakalářských zdravotnických oborů. Popis výukové jednotky: Výuková jednotka: popisuje fyziologickou a patofyziologickou roli histaminu charakterizuje receptorové subtypy histaminergních receptorů a jejich možné terapeutické ovlivnění uvádí základní farmakologický přehled H1 antihistaminik názorně demonstruje anafylaktickou reakci a její terapii (videoukázky) Významné pojmy histamin původ lokalizace funkce mechanizmus uvolnění receptory Lewisova reakce H1 antihistaminika mechanizmus účinku farmakokinetika nežádoucí účinky zástupci dimetinden promethazin moxastin ketotifen cetirizin, levocetirizin loratadin, desloratadin rupatadin Anafylaktická reakce Výstupy z učení Student zná rozdíly mezi jednotlivými typy alergických reakcí a umí uvést jejich příklady s léčivy. Student vyjmenuje fyziologické a patofyziologické role histaminu v lidském těle. Student zná podtypy, lokalizaci a funkci histaminergních receptorů. Student umí popsat mechanizmus účinku, farmakokinetiku, nežádoucí účinky a nejběžnější zástupce skupiny H1 antihistaminik. Student umí popsat patofyziologii a farmakoterapii anafylaktické reakce. Informační zdroje Podklady k přednášce (IS) Farmakologie pro studenty bakalářských oborů na MU (str. 238-243)