Adobe Systems Vymezení oboru jako vědní disciplíny, konceptuální modely a teorie TERMINOLOGIE - POJMY - KATEGORIE Adobe Systems Jak dělíme potřeby klienta/pacienta? Biologické Psychologické Sociologické Behaviorální Duchovní/Spirituální Estetické Adobe Systems Vědní prvky ̶Filozofie ̶Metaparadigma ̶Paradigma ̶Metodologie ̶Výzkum ̶Systém vzdělávání ̶Profesní organizace Adobe Systems Metaparadigma ̶Vývoj od F.N. (ošetřovatelství) ̶ ̶Vývoj od počátku historie oboru ̶Nejglobálnější stanovisko oboru ̶Charakteristika oboru ̶Předmět zkoumání a praxe ̶Soubor koncepcí Adobe Systems Metaparadigmatické koncepce ̶Člověk/jedinec/osoba (žena, dítě, rodina, komunita) ̶ ̶Prostředí/okolí (kontext) ̶ ̶Zdraví ̶ ̶Činnosti/aktivity porodní asistence/ošetřovatelství Adobe Systems Metaparadigmatické koncepce ̶ Adobe Systems Koncepce často vychází s potřeb jedince Adobe Systems Maslowova pyramida Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Barthelův test všedních činností Adobe Systems Vědní prvky ̶Filozofie ̶Metaparadigma ̶Paradigma ̶Metodologie ̶Výzkum ̶Systém vzdělávání ̶Profesní organizace Adobe Systems Paradigma ̶Příklad ̶Vzor/rámec ̶Model ̶ ̶Způsob uvažování ̶Abstraktní shrnutí / teoretický popis jevů Adobe Systems Paradigma ̶Způsob nazírání ̶ ̶Doporučení pro řešení/pro praxi ̶ ̶Postup pro hodnocení Adobe Systems Paradigma ̶Konceptuální modely a teorie (různé varianty způsobu uvažování/vztahů mezi jednotlivými koncepcemi metaparadigmatu) Adobe Systems Konceptuální modely a teorie ̶Hledání lepších modelů poskytování péče. ̶ ̶Teorie a modely – postupný vývoj odpovídající hodnotám a systémům zdravotnické péče v dobách svého vzniku. ̶ ̶Modely znázorňují podstatu oboru, vznikají cestou induktivní nebo deduktivní. ̶ ̶Kombinace pohledů, názorů a poznatků na jevy světa. Adobe Systems Konceptuální modely a teorie - definice ̶Soubor obecných pojmů a výpovědí, které vytvářejí hlediska hlavních prvků metaparadigmatu, odrážejí filozofické hodnoty pro přiblížení praxe a výzkumu. ̶ ̶Mají systematickou strukturu a logické zdůvodnění činností, vytyčují směr hledání, ukazuji řešení praktických problémů. ̶ ̶ Adobe Systems Konceptuální modely a teorie Součásti modelů: ̶Předpoklady/asumpce ̶Hodnotový systém ̶Hlavní prvky (cíl, klient, role sestry/PA/ZACH, zdroj obtíží, ohnisko zásahu, způsob intervence, výsledky) 1. Předpoklady/asumpce: teoretický podklad koncepce oboru. Odvozeny od vědeckých teorií a praxe – jsou ověřitelné. Liší se u jednotlivých modelů. 2. Hodnotový systém – vyjadřuje: -základní myšlenky – aspekty profese -osobní filozofii a světonázor autorky Adobe Systems Konceptuální modely a teorie Hlavní prvky: •cíle oboru, •klient/příjemce péče, •role porodní asistentky/sestry/záchranáře •zdroj obtíží u klienta, •ohnisko zásahu (zaměření intervencí), •způsob intervence (specifické postupy), •výsledky Prvky formulovány na základě asumpcí a hodnot Adobe Systems Konceptuální modely a teorie Cíle modelů a teorií: ̶ ̶shromažďování poznatků pro zlepšení praxe ̶ ̶třídění informací do logických systémů ̶ ̶logický návod pro posouzení zdravotního stavu klienta ̶poskytnutí kritérií na hodnocení účinnosti péče ̶ ̶směr pro výzkum a studium oboru ̶ ̶odhalování rezerv ve vědomostech ̶ ̶profesionalita, kolegialita, rovnoprávné postavení poskytovatelů péče Adobe Systems Konceptuální modely a teorie Modely vycházejí z: ̶ ̶filozofie a světonázoru a hodnotového systému autora ̶její/jeho empirie ̶výzkumné tradice ̶kognitivní orientace ̶ Koncept je abstraktní – každá sestra má svůj vlastní – koncepční model nám však definuje rámec a náplň přístup Empirie je zkušenost získaná pozorováním, případně pokusem (experimentem). Slovo se používá tam, kde chceme zdůraznit cílený a řízený způsob získávání zkušeností. Empirické vědy jsou vědy založené na opakovatelných a ověřitelných experimentech. Kognitivní: Paměť Pozornost, koncentrace Rychlost zpracování informací, pohotovost Exekutivní funkce včetně emocionální seberegulace Řeč, schopnost vyjadřování a porozumění Prostorová orientace Adobe Systems Konceptuální modely a teorie Základní pojmy: koncepce = abstraktní představa, myšlenkový rámec, obraz reality. ̶ Zahrnují – jedince, prostředí, zdraví, ošetřovatelství/činnosti (metaparadigma) Poskytují různé pohledy na ně. ̶ Adobe Systems Konceptuální modely a teorie Základní pojmy: model = náčrt, zjednodušení, přiblížení reality, sestavený tak, aby ověřil určitou vyslovenou teorii. ̶ rámec = základní struktura koncepční rámec = způsob, jak se dívat na disciplínu (zahrnuje vztahy mezi koncepcemi) ̶ ̶ Adobe Systems Konceptuální modely a teorie Základní pojmy: teorie = specifičtější než model, možnost aplikace přímo do praxe. Adobe Systems Kategorie modelů ̶Humanistické ̶Interakční ̶Systémové ̶Energetického pole ̶Vývojové ̶Potřeb ̶Výsledků ̶Zákroků ̶Náhrady ̶Zachování ̶Podpory ̶Zlepšení ̶ Adobe Systems Teorie ̶Založeny na předpokladech ̶Tvořeny definicemi, pojmy a výpověďmi ̶Vazba na jedince, skupiny, situace, události ̶Objasňují určitý jev ̶Lze je empiricky testovat Adobe Systems Vztahy modelů a teorií k praxi Uplatnění přes proces poskytování péče: ̶Posuzování ̶Diagnostika ̶Plánování ̶Realizace ̶Hodnocení ̶ Adobe Systems VÝZNAM KONCEPTUÁLNÍCH MODELŮ ̶Nový pojem (od F.N.) ̶Orientace pro poskytovatele péče ve službě ̶Specifikace poslání a hranic profese ̶Objasnění odpovědnosti, záznam služby, potřeb klienta ̶Udání směru hledání a řešení ̶Poskytnutí hodnotících kritérií ̶ Adobe Systems Gordonová ̶Dle Gordonové – funkční vzorec zdraví – inspirace pro vznik NANDA ̶ Adobe Systems Koncepční model Royové - adaptační Adobe Systems Oremová – model sebepéče ̶Cíl ošetřovatelství – je taková úroveň sebepéče jednotlivce, aby si udržel optimální zdravotní stav ̶Pacient/klient – jedinec s projevy deficitu sebepéče ̶Role sestry – poskytnutí pomoci ̶Zdroj potíží – překážky sebepéče ̶Ohnisko zásahu – oblasti deficitu sebepéče ̶Způsob intervence – činnosti za nebo pro nemocného, vedení, podpora, poskytnutí podnětného prostředí, učení ̶Důsledky – optimální úroveň sebepéče Filozofie humanismu specifickým zájmem ošetřovatelství je uspokojování potřeb jedinců mobilizováním sebepéče na základě lidské přirozenosti Adobe Systems Model ošetřovatelské péče Roperové, Loganové, Tiernyové Model životních aktivit n_roper Alison Tierney Zobrazit obrázek v plné velikosti Adobe Systems Hlavní jednotky ̶Zdroj potíží – nedostatek síly, vůle a vědomostí jedince ̶ ̶Ohnisko zásahu – neadekvátní aktivity a chování jedince ̶ ̶Způsob intervence – ovlivnění příčin ̶ ̶Důsledky – nezávislost jedince a zvýšení kvality života Adobe Systems Metaparadigmatické koncepce ̶Osoba – je celistvá bytost ̶ ̶Prostředí – úzce souvisí s ADŽ a zdravím ̶ ̶Zdraví – není autorkou definováno ̶ ̶Ošetřovatelství – má jedince vnímat jako celistvou bytost a vycházet z pozorovatelných jevů a měřitelných projevů, ne z intuice a náhody Adobe Systems Aktivity •udržení bezpečného prostředí •komunikace •dýchání •jedení a pití •vylučování •osobní hygiena a oblékání •udržení tělesné teploty •mobilita •práce a hra •vyjadřování sexuality •spánek •umírání Původně jich bylo 16 základem byla každodenní činnosti důležitým prostředkem na určení požadavků na oše. péči společnou pro všechny pacienty Adobe Systems Do příští hodiny ̶Rozeberte si modelky: Charakteristické rysy modelu, hlavní myšlenky; 3-5 slidů prezentace, ̶ ̶Hendersonová – Komplementární model ̶Royová – Adaptační model ̶Rulandová a Moorová – Teorie pokojného konce života ̶Orlandová – Teorie ošetřovatelského procesu ̶Oremová – Model sebepéče ̶I.M. Kingová – Teorie dosažení cíle ̶