Koncept bazální stimulace Co je BS Je vědecký pedagogicko-ošetřovatelský koncept, který se orientuje na většinu oblastí lidských potřeb. Podporuje vnímání, komunikaci a pohybové schopnosti člověka. Péče o pacienta je v tomto v konceptu strukturovaná tak, aby podporovala a aktivovala jeho zachovalé komunikační i pohybové schopnosti. U pacientů s nevratnými změnami výrazně podporuje kvalitu života. • speciální pedagog prof. Andreas D. Fröhlich •německá zdravotní sestra prof. Christel Bienstein. • v ČR zdravotní sestra PhDr. Karolína Friedlová, PhD. Cíle BS Podpora a umocnění vnímání: - rozvoj vlastní identity, - komunikace s okolím, - orientace v prostoru a času, - zlepšení funkcí organismu. Principy • smysly se utvářejí postupně, • schopnosti a činnosti člověka mají společné neuronální propojení, • člověka formují jeho zkušenosti, • člověk vnímá tak dlouho, dokud dýchá, • nejasné podněty – snížená schopnost reagovat Druhy stimulací Somatické - tělesné podněty (doteky, masáže,...) pomáhají pacientovi vnímat vlastní tělo; Vibrační - pomáhá vnímat vibrace a chvění lidského hlasu. Lze jim také ovlivnit rytmické dýchání pacienta; Vestibulární - pomáhá s orientací v prostoru a uvědomování si své vlastní polohy v něm; Auditivní - pacientovi se pouštějí jeho oblíbené a známé zvuky; Orální - pacientovy oblíbené tekutiny stimulují receptory chuti; Taktilně-haptická - zaměřená na osvojování manipulace s předměty. Pacient a BS - umožňuje cítit hranice svého těla, - vnímat zážitek ze sebe sama, - cítit okolní svět, - cítit přítomnost jiného člověka. BS respektuje různé vývojové stupně člověka ve schopnosti vnímat. Embryo ve 12tg. – vibrace, zvuky, somatické podněty, později další -> olfaktorické, taktilní, optické… - péče o postižení děti, - pacienty v komatózním stavu, - dlouhodobě ležící, - neklidné pacienty, - dezorientované, - geriatrické, - novorozence, - nedonošené děti,… Ztráta schopnosti pohybu vede k senzorické deprivaci a dezorganizaci neuronální sítě. Uplatnění BS - základní lidská schopnost i potřeba, - impulsy z prostředí, způsob komunikace, - terapeutické působení – polohování, RHB cvičení, masáže, pomoc při pohyby nebo korekci polohy ! Nečekané a necílené doteky! - nejistota, strach Iniciální dotek + verbální doprovod. - centrální část těla, pevně, zřetelně, rameno, paže, ruka, - celý tým informovaný, respektuje tento postup. Doteky v lidském životě Reakce na stimulaci - vše zaznamenávat i nepatrné reakce. + hluboký dech, vzdychání, bručení, otvírání očí, úst, úsměv, ↓ svalového tonu, klidné pohledy do okolí - zavírání očí, úst, nepravidelné dýchání, ↑tonu, křeč, odvrácení se, motorický neklid, stereotypie, sebepoškozování Předpoklad kvalitního doteku - klid, způsob, síla a tlak, rytmus opakování, sled. ! Letmé, krátkodobé doteky, rušivé, uspěchané činnosti! Dotek klidný, celou plochou ruky, s určitým tlakem, ritualizace, iniciální dotek. Možnosti somatické BS – celková koupel zklidňující, osvěžující, polohování (mumie, hnízdo), masáž stimulující dýchání, celková bazálně stimulující koupel dle Bobatha. Desatero BS 1.Přivítejte se a rozlučte pokud možno vždy stejnými slovy. 2.Při oslovení vždy iniciální dotek – vždy stejné místo. 3.Hovořte zřetelně, jasně a ne příliš rychle. 4.Nezvyšujte hlas, mluvte přirozeným tónem. 5.Dbejte, aby tón vašeho hlasu, vaše mimika a gestikulace odpovídaly významu vašich slov. 6.Při rozhovoru používejte formu komunikace, na kterou byl zvyklý (důkladná anamnéza). 7.Nepoužívejte zdrobněliny. 8.Nehovořte s více osobami najednou. 9.Při komunikace se pokuste redukovat rušivý zvuk okolí. 10.Umožněte pacientovi reagovat na vaše slova.