Pedagogika II – Lekce 1: Humanizace vzdělávání, kurikulární reforma. Průřezová témata a klíčové kompetence v RVP. Kritika vzdělávání v 21. století žSvoboda žDemokracie žLidská důstojnost a participace žSociální ž spravedlnost ž Demokratická komunikace ve třídě §Žák může odpovídat také v sedě §Učitel nechává žákovi dostatek času na odpověď §Žák může odbočit od tématu (otázky) za předpokladu, že je jeho příspěvek hodnotný §Žák může klást učiteli i třídě otázky —subjekty výchovy ž - kdo vychovává —objekty výchovy ž - kdo je adresátem výchovy —cíle výchovy ž - k jakým cílům, pro co, proč vychovávat —prostředky výchovy ž - jak, jakými prostředky vychovávat (činitelé, instituce, organizační formy, obsahy a formy výchovy, výchovné prostředky, následnost procesu atd.) —podmínky výchovy ž - které vnější a vnitřní podmínky ovlivňují podobu výchovy, jak se v procesu výchovy odrážejí změny prostředí jednotlivých aktérů výchovy. — žhttps://www.youtube.com/watch?v=FutaQZNyyvA ž žhttps://www.youtube.com/watch?v=b1dfTdE-r3M ž žhttps://www.youtube.com/watch?v=bW_aQZFbyXk ž žhttps://www.youtube.com/watch?v=9qZSEwREai0 ž žNový školský zákon (zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání), který nabyl účinnosti 1. ledna 2005 žLegislativní rovina žPedagogická rovina žEvaluační rovina žSpolečenská rovina ž žJaké jsou přednosti a jaká úskalí nové kurikulární politiky? žPojetí ZV žVzdělávací oblasti ž ž ž ž ž žPrůřezová témata žKlíčové kompetence ž žZákladní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání. ž žZákladní vzdělávání na 2. stupni pomáhá žákům získat vědomosti, dovednosti a návyky, které jim umožní samostatné učení a utváření takových hodnot a postojů, které vedou k uvážlivému a kultivovanému chování, k zodpovědnému rozhodování a respektování práv a povinností občana našeho státu i Evropské unie. ž žOsobnostní a sociální výchova žVýchova demokratického občana žVýchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech žMultikulturní výchova žEnvironmentální výchova žMediální výchova ž Průřezová témata jako odraz hodnot v RVP žKlíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. žV etapě základního vzdělávání jsou to: Ø kompetence k učení Ø kompetence k řešení problémů Ø kompetence komunikativní Ø kompetence sociální a personální Ø kompetence občanské Ø kompetence pracovní žMohou kompetence nahradit vědomosti? ž „Na Mount Scopus College byla rigidita a institucionální uniformita dominantní školní filozofií. Boty museli mít studenti černé a vyleštěné, vlasy se nosily za ušima, spodní prádlo dívek muselo mít šedou barvu – a toto bylo kontrolováno pravidelně každý měsíc zástupkyní ředitelky“ (Kanpol, 1999). ž ž„V jedenáctém ročníku jsme psali závěrečný test z historie. Bylo třeba získat 50%, aby student prošel. Můžete hádat, co se mi stalo. Získal jsem 48%, čili jsem neprošel. Strach a neustálý tlak vyústil do vytvoření důmyslného systému podvádění u zkoušek. V učebně, kde se psal test, jsme posadili dobré studenty doprostřed, aby každý z nás méně úspěšných seděl za někým z nich a viděl mu přes rameno na odpovědi v testu“ (Kanpol, 1999). žKritika neoliberalismu ve vzdělávání žPropojení ekonomického a politického uvažování žJako éru neoliberalismu označuje Giroux posledních 40 let americké společnosti založené na tržním fundamentalismu, na konzumu, prosazování individuálních zájmů spíše než demokratických práv a sociální zodpovědnosti (Giroux, 2012a). žJak se promítá neoliberalismus do vzdělávání?