3. LEKCE RODINA, PROBLÉMOVÁ RODINA, RODINA A ŠKOLA RODINA ¢Definice ¢Přirozené prostředí ¢Základní tabu PROMĚNY RODINY http://www-personal.umich.edu/~kpearce/wonderyears/wymain.jpg http://ducksswiminbubbles.edublogs.org/files/2012/10/1-1vlv1cl.jpg http://img.ct24.cz/cache/616x411/article/46/4526/452531.jpg PROMĚNY RODINY ¢Tradiční rodina •patriarchální, vícegenerační •soběstačná z hlediska produkce statků •náboženský charakter ¢Moderní rodina •1. demografická revoluce: od vysoké porodnosti a úmrtnosti k nízké •komplementární role muže a ženy •nukleární manželská rodina ¢Postmoderní rodina •2. demografická revoluce: pokles porodnosti, kohabitace, růst rozvodovosti, děti mimo manželství •Nnvé typy nerodinných uspořádání •legitimizace sexu mimo manželství •proměny mužských a ženských rolí RODINA A JEJÍ PROMĚNY ¢Jak se v posledních desetiletích proměnila česká rodina? Zformulujte alespoň 5 demografickcýh trendů ¢ ¢ PROMĚNA FUNKCÍ RODINY ¢Ekonomicko-zabezpečovací ¢Biologicko-reprodukční ¢Výchovně-socializační ¢Emocionálně-ochranná ¢ ¢Konec rodiny? ¢- už v Platónových úvahách ¢- komunistická avantgarda (např. S.K. Neumann) ¢- postmoderní individualismus PÁSMA FUNKČNOSTI RODINY ¢Funkční rodina ¢Problémová rodina ¢Dysfunkční rodina ¢Afunkční rodina INTERPRETACE FUNKČNOSTI RODINY ¢Analýza dětské kresby RODINA A ŠKOLA ¢J. Coleman (60. léta 20. stol.): sociální a rodinné zázemí má hlavní vliv na výsledky dítěte ve škole i na jeho profesní kariéru ¢Coleman srovnával různé typy škol a zjistil, že nejúspěšnější jsou katolické školy ¢PISA: závislost výsledků dětí v čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti na charakteristikách rodiny —ČR: vzdělání matky predikuje školní úspěšnost ¢Teoretické explanace: —Sociální kapitál (Coleman) —Kulturní kapitál (Bourdieu) —Jazyková socializace (Bernstein) — SOCIÁLNÍ KAPITÁL ¢příslušnost k fungující rodině, komunitě či společenství, ve kterých existuje vysoká míra důvěry a kde existují jasně vyjádřené normy, doprovázené defektivními sankcemi. Příslušnost k takové sociální struktuře je přitom zvláště důležitá pro děti a adolescenty a má klíčový pozitivní vliv na jejich vzdělávací dráhu KULTURNÍ KAPITÁL ¢Kulturní kapitál je dovednost, která plyne z kulturní kvality prostředí, v němž člověk vyrůstá. ¢Děti z vyšších společenských vrstev pocházejí z jiného kulturního prostředí než děti z nižších společenských vrstev. Mají vyšší úroveň kulturního kapitálu, kterou „zdědily" po svých rodičích. V průběhu výchovy získávají lingvistické schopnosti a kulturní znalosti, které jsou předpokladem jejich úspěchu ve škole. Tuto jejich vybavenost, tyto jejich výhody škola nejen že oceňuje a ony jsou díky ní na její půdě úspěšné, ale také ji transformuje do podoby jejich osobních zásluh, takže je škola vzhledem ke studentům z dělnické třídy definuje jako nadané a schopné. ¢děti z vyšších společenských vrstev jsou podle Bourdieuovy teorie díky prostředí, v němž vyrostly, více obeznámeny s dominantní kulturou, vyznají se v ní a orientují se v jejích pojmech, škola pak tuto jejich obeznámenost zhodnocuje a na jejím základě tyto děti dosahují lepších školních výsledků, než jakých dosahují děti pocházející z nižších společenských vrstev JAZYKOVÝ KÓD ¢omezený jazykový kód ¢ je charakteristický pro děti z nižších sociálních vrstev; „omezený“ je proto, že komunikace omezeným kódem je založena na předpokladech, jejichž znalost je považována za samozřejmou a není proto třeba je verbalizovat; omezené jazykové kódy jsou daleko vhodnější ke předávání praktických zkušeností a jednoznačných vyjádření než k probírání abstraktních pojmů, vztahů a procesů. Rodiče vychovávají své děti formou přímých zákazů a trestů za nesprávné chování, jež se vymyká sdíleným zásadám, považovaným za samozřejmé ¢rozvinutý jazykový kód ¢ verbální projev je méně vázaný na specifický kontext, což umožňuje snazší zobecňování a vyjadřování abstraktních představ; rodiče při výchově dětí častěji vysvětlují, jaké důvody a zásady je vedly k trestům a zákazům; charakteristický pro střední společenskou vrstvu JAZYKOVÝ KÓD PTÁČATA: ANALÝZA RODINNÉHO PROSTŘEDÍ ¢http://www.ceskatelevize.cz/porady/10267754387-ptacata-aneb-nejsme-zadna-becka/210572231010001-sam i-spolu/ PTÁČATA: ANALÝZA RODINNÉHO PROSTŘEDÍ ¢1) Jaké děti jsou v dokumentu? Co to znamená „děti z okraje společnosti“? ¢2) Co to znamená být Rom? ¢3) Jaké jsou výhody a nevýhody zahájení školního roku školou v přírodě? ¢4) Na základě videa zkuste charakterizovat rodinné prostředí žáků z hlediska —struktury rodiny —zaměstnanosti rodičů —hodnotové orientace —kulturního kapitálu – knihy, ICT, kultura ve volném čase —jazykového kódu —finanční gramotnosti ¢ OTÁZKY 1)Definujte rodinu. 2)Jak byste popsali proměny rodiny v posledních desetiletích? 3)Jaká jsou pásma funkčnosti rodiny dle Dunovského? 4)Je funkčnost rodiny vždy ke všem dětem v rodině stejná? Uveďte příklad. 5)Jaké jsou výhody a jaká rizika diagnostiky rodiny skrze projektivní techniku dětské kresby rodiny? 6)Na základě dokumentu Ptáčata zkuste popsat, co charakterizuje „děti z okraje společnosti“. ¢