24. 9. 2019 1 SZ6000 Úvod do pedagogiky a psychologie PODZIMNÍ SEMESTR 2019 Vítejte v pedagogickopsychologickém modulu! https://www.ped.muni.cz/pedagogika/bakalarske- vyucovane-predmety/ 24. 9. 2019 2 Koncepce předmětu Přednášky: Středa 8:00-9:50 (skupina 01); 14:00-15:50 (skupina 02); učebna 50 Výuka probíhá každý týden, střídají se přednášky z pedagogiky a psychologie (většinou) přednášející KPed: Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (lojdova@ped.muni.cz) přednášející KPsy: PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (lukas@ped.muni.cz) Prezentace z přednášek budou umístěny v ISu, v sekci Studijní materiály (Učební materiály). Semináře: výuka dle rozvrhu, podrobnosti u vedoucích semináře; provázanost přednášek a seminářů spíše volná Průběh semestru 1 Datum Témata 1 18. 9. Úvodní informace. Studentské portfolio. Úvod do pedagogiky. (Lojdová, Lukas) 2 25. 9. Předmět psychologie; metody zkoumání; biologická, sociální a kulturní podmíněnost psychiky. (Lukas) 3 2. 10. Výchova a vzdělávání. (Lojdová) 4 9. 10. Vědomí, čití a vnímání. Pozornost, paměť. (Lukas) 5 16. 10. Proces výchovy a vzdělávání. Vybrané modely výchovy a vzdělávání. (Lojdová) 6 23. 10. Představivost. Myšlení, řešení problémů. Myšlení a řeč. Inteligence. (Lukas) 24. 9. 2019 3 Průběh semestru 2 Datum Témata 7 30. 10. Pedagogické profese a jejich podstata. Reflexe a sebereflexe pedagoga. (Lojdová) 8 6. 11. Osobnost v psychologii. Motivace, potřeby, hodnoty. (Lukas) 9 13. 11. Žák ve škole. Charakteristika žáků (gender, sociální status,...). (Lojdová) 10 20. 11. Učení (výsledky učení, druhy učení). Emoce, temperament. (Lukas) 11 27. 11. PANEL HOSTŮ 12 4. 12. Národní kurikulum a vzdělávací standardy. Škola jako instituce, organizace, pospolitost. Školský systém v České republice. Výsledky a efekty vzdělávání. (Lojdová) 13 11. 12. Stres, stresory, syndrom vyhoření, psychohygiena. Vůle a volní procesy, rozhodování. (Lukas) Ukončení předmětu SZ6000 Úvod do pedagogiky a psychologie: závěrečný test (30 otázek) SZ6001 Seminář k úvodu do pedagogiky a psychologie: dle pokynů vedoucích semináře (odevzdání seminární práce, pruběžná příprava na semináře, docházka) Všechny seminární skupiny: vypracování reflexe na téma Jak si představuji dobrého učitele – součást studentského portfolia Doporučná literatura:  viz sylaby předmětů + prezentace z přednášek 24. 9. 2019 4 Tvorba portfolia v průběhu studia Studentské portfolio soubor aktivit a produktů činností studenta, který odráží vývoj jeho pedagogické kompetence a je významným prostředkem pro studentovu sebereflexi a sebehodnocení je vytvářeno průběžně! zahrnuje povinné a volitelné součásti (portfoliové úkoly + aplikační úkoly) – ve většině předmětů pedagogicko-psychologického základu budou vyučujícími stanoveny povinné a doporučeny volitelné součásti portfolia využijete jej v průběhu studia i u státních závěrečných zkoušek (v případném navazujícím magisterském studiu) kompletní podklady pro tvorbu studentského portfolia dostupné zde: http://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2018/02/Studentske_portfolio.pdf Pozn.: Tvorba studentského portfolia jako příprava na profesní portfolio učitele – viz např. http://goo.gl/Cqmfm0 Úvod do pedagogiky 1. Když se řekne pedagogika… 2. Čím se pedagogika zabývá? 24. 9. 2019 5 Úvod do pedagogiky Předmět pedagogiky: Pedagogika se zabývá vším tím, co vytváří a determinuje nějaké edukační prostředí, procesy, jež se v těchto prostředích realizují, a výsledky a efekty těchto procesů (Průcha, 2013). Výchova a vzdělávání Výchova je záměrné, cílevědomé působení, které se projevuje všestranným formováním osobnosti. Z moderního hlediska je výchova především procesem záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s jeho individuálními dispozicemi. Vzdělávání je proces, který vede k osvojování vzdělávacích obsahů v rámci dlouhodobého časového horizontu. Vzdělání – formuje se prostřednictvím vzdělávání. Vzdělanost - často je zmiňována v souvislosti s hodnocením vzdělávacích výsledků či s činností učitelů a fungováním škol. Avšak toto pojetí je velmi zúžené, kdy se vzdělanost chápe jako produkt čistě formálního (školního) vzdělávání. 24. 9. 2019 6 Pedagogika – historický pohled Termín pochází z antického Řecka - paidagógos - otrok, který pečoval o syna svého pána a doprovázel ho do školy: ◦ pais=dítě, aigen=vésti Pedagogika – historický pohled Základy tomuto oboru jako systematické vědě o výchově mládeže i dospělých položil svými pedagogickými spisy Jan Amos Komenský. 24. 9. 2019 7 Pedagogika – historický pohled Česká pedagogika jakožto věda se začala vytvářet koncem 19. století. Za historický prvopočátek vědecké pedagogiky u nás lze považovat rok 1882, kdy byl na pražské univerzitě ustanoven první profesor pedagogiky G. A. Lindner (Průcha, 2009). - požadoval vysokoškolské vzdělání pro učitele základních škol a zasazoval se o vyšší vzdělání dívek . Pedagogika – historický pohled Jedny z prvních výzkumů se realizovaly již za první republiky vlivem reformního pedagogického hnutí. Významným představitelem pedagogiky první poloviny 20. století byl například Václav Příhoda. 24. 9. 2019 8 Pedagogika jako věda Pedagogika jako věda o edukaci/edukační realitě -je pedagogika věda? •pedagogika jako teorie a pedagogika jako praxe •paradigma v pedagogice •normativní a explanativní pojetí pedagogiky Pedagogické disciplíny ZÁKLADNÍ: Obecná pedagogika Obecná didaktika/psychodidaktika Teorie výchovy Dějiny pedagogiky Srovnávací (komparativní) pedagogika Pedagogická diagnostika Speciální pedagogika ... APLIKOVANÉ: Předškolní pedagogika Andragogika Gerontopedagogika Pedagogika volného času Pedagogická evaluace Sociální pedagogika … Sociologie výchovy Pedagogická psychologie Filozofie výchovy Školský management Ekonomika vzdělávání Multikulturní výchova … HRANIČNÍ: 24. 9. 2019 9 Úkol Projděte archivy pedagogických časopisů a vyberte téma pedagogického výzkumu, které vás zaujalo. O tématech výzkumu budeme hovořit na přednášce 2. 10. 2019. Přehled vědeckých časopisů Pedagogika: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?lang=cs Pedagogická orientace: https://journals.muni.cz/pedor Studia paedagogica: http://www.phil.muni.cz/journals/studia-paedagogica Orbis Scholae: http://www.orbisscholae.cz/ Literatura Povinná Průcha, J. (2013). Moderní pedagogika. Praha: Portál. Kapitola 1: Co je pedagogika?, s. 19-54. Doporučená Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál. Rozšiřující Cach, J., & Váňová, R. (2000). Václav Příhoda (1889–1979). Život a dílo pedagoga a reformátora školství. Pedagogika, XLX, 3-12. Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=2315&lang=cs Kuhn, T. S. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH. časopis Komenský - Propagace: https://www.youtube.com/watch?v=Ju-OayxWwxs - Web: http://www.ped.muni.cz/komensky/ - Předplatné: https://is.muni.cz/obchod/fakulta/ped/casopisy/casopis_komensky/ 24. 9. 2019 10 Otázky a náměty k dalšímu zamyšlení: Definujte pedagogiku a předmět jejího zájmu. Vysvětlete rozdíl mezi normativním a explanativním pojetím pedagogiky. Charakterizujte alespoň jednu pedagogickou disciplínu. Definujte pojmy a přemýšlejte o tom, jak spolu souvisí: edukace, edukační proces, výchovněvzdělávací proces, edukační realita, výchova, vzdělávání, vzdělání. Vysvětlete pojem paradigma v pedagogice (příp. v sociálních vědách). Jmenujte alespoň jeden vědecký pedagogický časopis a alespoň jeden popularizační (odborný) časopis pro pedagogické pracovníky. Uveďte alespoň jednu osobnost, která se historicky pojí se vznikem pedagogiky. Vysvětlete její přínos pro konstituování pedagogiky jako vědního oboru. Stručně charakterizujte vzdělávání chlapců a dívek v historickém kontextu. Uvažujte o efektech vzdělávání ve společnosti. Co je společnost vědění (knowledge society)?