7. 10. 2019 Výchova I Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. Současné problémy • Cíl výchovy: výchova jako individualizace x výchova jako socializace • Separace výchovy od vzdělávání • Jednostranný důraz na získávání vědomostí ve škole a faktická rezignace na výchovu (mravní, estetickou, pohybovou..) • Snaha přenést odpovědnost za výchovu z jednoho subjektu na druhý (škola, rodina) • Vést anebo nechat růst? • Utopičnost výchovných cílů? • Výchova jako manipulace, indoktrinace…. • …. 7. 10. 2019 Utváření osobnosti https://is.muni.cz/repo/1091235/Celistve_a_otevrene_pojeti.pdf 7. 10. 2019 Determinanty výchovy: • Biologické • Psychologické • Sociální Extrémní pohledy (filozofie, psychologie, pedagogika): prostředí dědičnost Týkají se jak žáka, tak i učitele. Determinanty výchovy: 7. 10. 2019 Výchova a společnost Výchova ve společnosti • Výchova a socializace • Výchova jako proces vědomé a řízené socializace • Výchovná prostředí: mikrosociální (rodina), makrosociální (společensko-kulturní podmínky), globální prostředí Výchova pro (budoucí) společnost Výchovné cíle jako utopie? Výchova (Průcha, 2013) •Výchova je záměrné, cílevědomé působení, které se projevuje všestranným formováním osobnosti. •Z moderního hlediska je výchova především procesem záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s jeho individuálními dispozicemi. 7. 10. 2019 Různá pojetí výchovy • Výchova jako: • záměrné, cílevědomé působení na člověka • zhodnocování vnitřních předpokladů jedince • příprava pro sociální role • transmise kultury • interakce vychovávaného a vychovávajícího • příprava k sebevýchově • Odlišnost koncepcí: A) dle cílové kategorie (jedinec x společnost) B) dle intenzity účasti vychovávaného C) vnitřní/vnější faktory Náhled na výchovu •Pedagogický optimismus •Pedagogický pesimismus •Pedagogický utopismus •Pedagogický realismus 7. 10. 2019 Náhled na výchovu • člověk se už rodí básníkem, vědcem, virtuosem nebo zločincem, tulákem, prostitutkou • „Mysl právě narozeného dítěte je tabula rasa .“ J. Locke • „Dejte mně tucet dětí a možnost zcela usměrňovat jejich prostředí a já vám z nich udělám, co si budete přát: vědce, komisaře, profesory nebo zločince.“ J. B. Watson Cíle výchovy Ideál z antického Řecka kalokagathia • ideál krásy a dobra – „krásný“ (kalos), „dobrý“ (agathos) • syntéza výchovy rozumové, tělesné, mravní a estetické • ideál, který má za úkol podpořit harmonickou výchovu člověka (tělo a duše) 7. 10. 2019 Základní kategorie výchovy • Cíle výchovy „Cíle si všímej bedlivěji než prostředků!“ (J. A. Komenský) • výchovného cíle dosahujeme soustavou výchovných prostředků v relativně dlouhodobém procesu • problematikou cílů se zabývá pedagogická teleologie (telos) Cíle výchovy •Obecné •Specifické Příklady: Prosociálnost - - Všeobecný přehled - - - operacionalizace 7. 10. 2019 Cíle výchovy •Autonomní •Heteronomní - protiklady? - Interiorizace výchovných cílů Příklad RVP – cíle základního vzdělávání • vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci • vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě; • vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi; Cíle výchovy • Kognitivní – rozvoj poznání a poznávacích schopností • Afektivní – rozvoj postojů, prožitky a hodnoty • Psychomotorické – dovednosti Příklady: • Poznání světa a sebe sama • Sociální návyky (jednání v konkrétní situaci) • Systém postojů a hodnot 7. 10. 2019 Cíle výchovy • Adaptační • Anticipační • Rizika? Cíle výchovy • Materiální – orientace na osvojení konkrétní učební látky • Formální – zaměření na rozvoj schopností člověka, učební látka chápána jako prostředek rozvoje vychovávaného • Příklady Naučit se řešit rovnice o dvou neznámých Naučit se gramatiku latinského jazyka Naučit se hrát na flétnu x Rozvoj logického uvažování Rozvoj filologického cítění Rozvoj estetického vkusu 7. 10. 2019 Cíle výchovy • individuální – snaha o osobní rozvoj a uplatnění jedince (antika, humanismus a reformace, J. Locke J. J. Rousseaua, F. Nietzsche…) • sociální – zaměření k zapojení člověka do společnosti, tak aby byl schopen uvědoměle a kvalifikovaně plnit své sociální funkce; vychovat jedince co nejvíce prospěšného společnosti (Aristoteles, Platon, Lindner, Masaryk…) Chyby učitelů při vymezování cílů • stanoví cíl příliš obecně • nahrazují cíl tématem • namísto cíle popisují svoji činnost • formulace cíle připouští různou interpretaci Příklady chybně vymezených cílů: • Dobrý člověk • Efektivní komunikace • Popovídat si o rizicích užívání návykových látek 7. 10. 2019 Výchova v historických souvislostech: Diskursy výchovy •Humanistický •Rekonstruktivistický a kritický •Postmoderní Tradice humanismu ve výchově: historické kořeny J. A. Komenský • otázky výchovy napříč dílem: Velká didaktika, Informatorium školy mateřské, Svět v obrazech • „všecky všemu naučiti“ - utopický cíl? • J. J. Rousseau • Emil, čili, O vychování • Metoda přirozených následků L. N. Tolstoj • škola v Jasné Poljaně: Bez domácích úkolů, bez nátlaku, bez zasedacího pořádku • důraz na přirozenou vnímavost dětí a radost ze života 7. 10. 2019 Tradice humanismu ve výchově: 20. stol. 1921: založena Alexanderem Sutherlandem Neillem škola Summerhill https://www.youtube.com/watch?v=2Shah1Ulf98 60. léta 20. století: vliv Rogersovy na žáka orientované pedagogiky: Carl Ransom Rogers (1902 –1987) - všechny lidské bytosti mají pozitivní směřování - nutnost být sám sebou, autentický, kongruentní - zkušenostní učení: - je osobním angažováním se žáka (kognice i emoce) - opírá se o iniciativu žáka - hodnocení výsledků učení je svěřeno žákovi - k uchovávání poznatků dojde při vykonávání činností - učení je usnadňováno, nese-li za něj žák část zodpovědnosti, formuluje problémy, vybírá si prameny, určuje postup a zažije důsledky své volby Humanistický diskurs • orientace na individualitu • jedinec se dokáže rozvíjet sám • výchova jako organizace podnětného prostředí • ⇒ Změna role učitele • nedogmatický a sebekritický postoj • učitel jako facilitátor 7. 10. 2019 Rekonstruktivistické a kritické směry • Odškolnění společnosti (Deschooling society ): Ivan Illich • Kritická pedagogika (P. Freire, H. Giroux) • Antiautoritativní pedagogika • Antipedagogika (Schoenbeck) Proměny diskursu o výchově: od výchovy k „nevýchově“ • Humanismus • Pedocentrismus (reformní směry) • Svobodná výchova (Neill) • Nedirektivita (Rogers) • Antipedagogika (Schoenbeck) 7. 10. 2019 Výchova v postmoderní době • Charakteristika postmoderny: „krize kultury“, „krize výchovy“, „krize hodnot • Problém je výzvou k hledání nových řešení Více: Strouhal, 2013: Teorie výchovy, s. 145-164. Současné problémy – některá řešení? • Výchova jako individualizace x výchova jako socializace • individuální a sociální cíle výchovy • Separace výchovy od vzdělávání • Uvědomění si výchovné dimenze v práci učitele, formulace výchovných cílů • Jednostranný důraz na získávání vědomostí ve škole a faktická rezignace na výchovu (mravní, estetickou, pohybovou..) • „výchovy“ ve škole, průřezová témata • Snaha přenést odpovědnost za výchovu z jednoho subjektu na druhý (škola, rodina) • Škola nemůže rodinu nahradit, ale mnohé nedostatky může kompenzovat (uspokojuje základní potřeby jiným způsobem). • Vést anebo nechat růst? • Od humanismu k antipedagogice • Respektovat a být respektován (Kopřiva, 2005) • Utopičnost výchovných cílů? • Výchovné cíle a výchovné ideály: Co znamená „Všecky všemu naučiti?“ • Výchova jako manipulace • Alina Wróbel – Výchova a manipulace 7. 10. 2019 Literatura Povinná: E-learning: https://is.muni.cz/elportal/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/cile.html Doporučená: • Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada. • Kaščák, O., & Pupala, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus. • Rousseau, J. -J. (1926). Emil, čili, O vychování. Olomouc: R. Promberger. Otázky k zamyšlení • Definujte výchovu. Ukažte definice, které se orientují na různé cílové kategorie (jedinec x společnost), intenzitu účasti vychovávaného, vnitřní/vnější faktory. • Diskutujte o cílech výchovy. Uveďte různé náhledy na cíle výchovy s využitím různých typologií výchovných cílů. • Vysvětlete pojem operacionalizace výchovných cílů a uveďte jej na příkladu. • Který z teoretiků výchovy je Vám nejsympatičtější? Proč? S kým naopak nesouhlasíte? • Jaké výchovné působení vede k seberozvoji jedince? Jaké naopak jeho seberozvoj potlačuje? • Co jste se naučili ve vztahu k Vaší budoucí praxi ve škole?