Najděte si prosím pro seminář diskuzního partnera a na katedře si do dvojice vezměte klikátko Úvod do lékařské biologie – od odhalení buněčného principu k moderní medicíně seminář ➢ Cílem seminářů je zopakovat a prohloubit si znalosti probírané na přednáškách z Biologie, a především je zasadit do hlubšího medicínského kontextu ➢ Interaktivní formou si studenti procvičí, jak aplikovat teoretické poznatky do medicínské praxe Biologické semináře Hurá do diskuze! ☺ Hlasovací zařízení do dvojice Po diskuzi s kolegou a shodnutí se na správných možnostech stisknete svou volbu (A, B, C, atd.) a dáte OK - pokud se na displeji rozsvítí OK, hlasování se odeslalo Otázky k řešení problému s několika možnostmi odpovědí: Nejlepší způsob, jak se dozvědět veškeré užitečné informace o předmětu Biologie je… Not Voted:13 (13,0%) 00:00 A. zeptat se kolegy, který vypadá fakt chytře B. zajít na Biologický ústav a odchytit prvního člověka C. mrknout na Facebook D. jít na pivo se studenty, co měli Biologii v minulých letech E. sledovat Interaktivní osnovu předmětu v ISu Nejlepší způsob, jak se dozvědět veškeré užitečné informace o předmětu Biologie je… Not Voted:13 (13,0%) 00:00 A. zeptat se kolegy, který vypadá fakt chytře B. zajít na Biologický ústav a odchytit prvního člověka C. mrknout na Facebook D. jít na pivo se studenty, co měli Biologii v minulých letech E. sledovat Interaktivní osnovu předmětu v ISu Praktická zkouška z mikroskopie - 7. týden podzimního semestru - testuje se schopnost připravit nativní preparát a samostatně používat mikroskop (příprava mikroskopu před prací, najití a zaostření pozorovaného objektu, správné nastavení clony) Na průběžné testy z Biologie (2 za každý semestr) se nejlépe připravím… Not Voted:12 (12,0%) 00:22 A. naučením se všech slajdů z přednášek, seminářů a cvičení B. aktivní diskuzí s kolegy o probíraných tématech a tím, že se téma pokusím sám někomu vysvětlit C. maximálně aktivním využitím času na semináři D. doptám se přednášejících hned po přednášce nebo semináři na to, co mi nebylo jasné E. doptám se na nejasnosti v diskuzních fórech před testem Na průběžné testy z Biologie (2 za každý semestr) se nejlépe připravím… Not Voted:12 (12,0%) 00:22 A. naučením se všech slajdů z přednášek, seminářů a cvičení B. aktivní diskuzí s kolegy o probíraných tématech a tím, že se téma pokusím sám někomu vysvětlit C. maximálně aktivním využitím času na semináři D. doptám se přednášejících hned po přednášce nebo semináři na to, co mi nebylo jasné E. doptám se na nejasnosti v diskuzních fórech před testem „Pyramida učení“ – jak si zapamatovat co nejvíc? Aktivní přístup Aktivní diskuze a vysvětlování biologických procesů (a svého názoru) ostatním vám pomůže porozumět tématům víc do hloubky, ale také si je zapamatovat po mnohem delší dobu Pasivní způsoby učení Pro závěrečnou zkoušku z Biologie (jaro 2019) je nejdůležitější… Not Voted:10 (10,0%) 01:17 A. mít fotografickou paměť a naučit se všechny slajdy z přednášek nazpaměť B. jít na pivo se studenty, co měli Biologii minulý rok C. pochopení témat z přednášek, schopnost samostatně přemýšlet a odvozovat řešení vlastní úvahou Pro závěrečnou zkoušku z Biologie (jaro 2019) je nejdůležitější… Not Voted:10 (10,0%) 01:17 A. mít fotografickou paměť a naučit se všechny slajdy z přednášek nazpaměť B. jít na pivo se studenty, co měli Biologii minulý rok C. pochopení témat z přednášek, schopnost samostatně přemýšlet a odvozovat řešení vlastní úvahou ✓ mít vlastní poznámky z přednášek ✓ aktivně se zapojovat během seminářů a cvičení ✓ ptát se ✓ přemýšlet o probíraných tématech ✓ diskutovat a učit se spolu s kolegy… … může rozhodně pomoct ☺ Živé organismy na Zemi Buněčná teorie – o čem to je? Not Voted:16 (16,0%) 00:00 A. všechny živé organismy jsou složeny z buněk B. buňka je základní jednotkou života C. všechny buňky vznikají dělením z už existujících buněk D. buňky obsahují dědičnou informaci, která se přenáší z buňky do buňky při dělení E. všechny základní fyziologické funkce probíhají uvnitř buněk F. aktivita buňky záleží na jejím vnitřním uspořádání a na obsahu organel G. všechny buňky mají podobné základní chemické složení Buněčná teorie – o čem to je? Not Voted:16 (16,0%) 00:00 viry už jsou většinou vědců považované za živé organismy (podle buněčné teorie z počátku 19. století platilo, dnes je aktualizovaná) A. všechny živé organismy jsou složeny z buněk B. buňka je základní jednotkou života C. všechny buňky vznikají dělením z už existujících buněk D. buňky obsahují dědičnou informaci, která se přenáší z buňky do buňky při dělení E. všechny základní fyziologické funkce probíhají uvnitř buněk F. aktivita buňky záleží na jejím vnitřním uspořádání a na obsahu organel G. všechny buňky mají podobné základní chemické složení Buněčná teorie – o čem to je? Bakteriální buňky Lidské krevní buňky Rostlinná buňka A. všechny živé organismy jsou složeny z buněk B. buňka je základní jednotkou života C. všechny buňky vznikají dělením z už existujících buněk D. buňky obsahují dědičnou informaci, která se přenáší z buňky do buňky při dělení E. všechny základní fyziologické funkce probíhají uvnitř buněk F. aktivita buňky záleží na jejím vnitřním uspořádání a na obsahu organel G. všechny buňky mají podobné základní chemické složení Všechny buňky mají podobné základní chemické složení Stavební složky: membrány – fosfolipidy, cyklické uhlovodíky (cholesterol u lidských buněk, ergosterol v buňkách kvasinek a hub, steroly u rostlin, hopanoidy u bakterií) Funkční složky: ribozomy – rRNA a proteiny enzymy – proteiny membránové přenašeče – proteiny Podobné složky, ale rozdílné procentuální zastoupení v důsledku odlišných potřeb bakteriálních, rostlinných, kvasinkových a lidských buněk Mitochondrie k produkci energie Jádro s DNA (dědičná informace pro tvorbu proteinů) Ribozomy k tvorbě proteinů na základě genetické informace Membránové struktury třídící, transportující a metabolizující látky Aktivita buňky záleží na jejím obsahu organel Jaké jsou zásadní rozdíly mezi eukaryotickou a prokaryotickou buňkou? 00:09 Not Voted:11 (11,0%) A. v mechanismu buněčného dělení B. v jejich velikosti C. v přítomnosti buněčné stěny D. v organizaci a složitosti genetické informace E. v chemickém složení F. ve vnitřním uspořádání buňky Jaké jsou zásadní rozdíly mezi eukaryotickou a prokaryotickou buňkou? 00:09 Not Voted:11 (11,0%) A. v mechanismu buněčného dělení B. v jejich velikosti C. v přítomnosti buněčné stěny D. v organizaci a složitosti genetické informace E. v chemickém složení F. ve vnitřním uspořádání buňky • velikost obvykle 10-100 μm • genetická informace – obvykle lineární molekuly DNA (chromozomy), složitější, v jádře, navázaná na histony, diploidní • vnitřní prostor rozdělený membránami do organel specializovaných na různé funkce • buněčná stěna u rostlin a hub (pevné, nepohyblivé organismy); bez buněčné stěny u živočichů a prvoků (pružnost buněk, pohyb z místa na místo) • dělení buněk mitózou (vznik gamet meiózou) • velikost obvykle 1-5 μm • genetická informace – obvykle cirkulární molekula DNA (nukleoid), méně genů, volně v cytoplazmě, haploidní • dělení buněk binárním dělením https://is.muni.cz/auth/do/med/el/anim/index.html Animace pro kurzy Biologie Úvod – k čemu slouží studium Biologie: Vraťte prosím všechna klikátka zpět Nashledanou příští týden