Vyšší kognitivní funkce - čtení Vyšší kognitivní funkce - čtení1 Čtení - Čtení je zpracovávání psaného jazyka - Je to komplexní kognitivní (poznávací) proces dekódující symboly, za účelem vytvoření významu - Je prostředkem jazyka, komunikace a předávání informací Vyšší kognitivní funkce - čtení2 Genetická podstata čtení - Byť je lingvistický vliv na formování řeči a schopnosti čtení nepochybný, bylo velmi přesvědčivě dokázáno, že naučení se jazyku (jak psanému, tak i mluvenému) podléhá významným genetickým vlivům - Například vývojová dyslexie měla malou korelaci s domácím gramotnostním prostředím, místo toho se výrazně odrazil přenos genů, které zvyšují její náchylnost Vyšší kognitivní funkce - čtení3 Genetická podstata čtení - Díky projektu GWAS (genome wide association scan) bylo nalezeno několik jednonukleotidových polymorfismů (SNP) na genech ovlivňujících čtení a jazykové schopnosti - Jmenovitě spojení mezi geny CCDC136, FLNC (flamin C) na 7q32.1 a RBFOX2 na 22q12.3 - V souvislosti s expresí recesivní alely u RBFOX2 byla zjistěna redukce šedé hmoty v levém gyrus parietalis, pravém gyrus temporalis medius a pars opercularis a triangularis na gyrus frontalis inferior Vyšší kognitivní funkce - čtení Genome-wide screening for DNA variants associated with reading and language traits; A. Gialluisi et al.4 Genetická podstata čtení - Zatím chybí studie, která by se zabývala korelací genových alel, nálezů šedé hmoty mozkové a jazykovými a čtecími schopnostmi Vyšší kognitivní funkce - čtení5 Zrak a čtení - Aparát oka, oční dráha, primární a sekundární zraková centra a další vyšší asociační oblasti jsou bezpochyby nezbytnými pro schopnost čtení - S variací pro Braillovo písmo, kdy je mozkovou kůrou přijímám taktilní podnět Vyšší kognitivní funkce - čtení6 Mechanismus transformace světelného signálu v elektrický - Pohlcení fotonů viditelného světla s jejich transformace v elektrický signál ve fotoreceptoru je klíčovým dějem v procesu vidění - Dopad určitého kvanta světla vhodné vlnové délky na systém membránových disků zevního segmentu způsobí rozpad fotopigmentu - Chemický proces probíhající v barvivu pak vede ke vzniku napěťové změny generátorového potenciálu - na povrchové membráně fotoreceptoru Vyšší kognitivní funkce - čtení7 University of JordanVyšší kognitivní funkce - čtení8 Mechanismus transformace světelného signálu v elektrický - Generátorový potenciál má charakter hyperpolarizace - Účinkem světla dochází k uzavření Na+ kanálů v zevním segmentu fotoreceptoru -> vzrůstá negativní membránové napětí (-70 mV) směrem k rovnovážnému potenciálu pro iont K+ - Dochází k hyperpolarizaci, napěťová změna se šíří k synaptické terminále, kde prostřednictvím mediátoru vyvolává další lokální napěťové změny na membránách bipolárních a horizontálních buněk Vyšší kognitivní funkce - čtení9 Mechanismus transformace světelného signálu v elektrický - Spojovacím článkem mezi rozpadem fotopigmentu a vznikem generátorového potenciálu je cGMP - Světločivné Na+ kanály jsou ve tmě udržovány v otevřeném stavu díky přítomnosti cGMP - Uzavření Na+ kanálů při osvícení sítnice je vázáno na pokles hladiny cGMP Vyšší kognitivní funkce - čtení10 Molecular Physiology and Pathology of the Retina; Stephen H. TsangVyšší kognitivní funkce - čtení11 Zraková dráha - Je to souhrn neuronů, které převádějí vizuální informaci z oka do příslušné korové projekční oblasti CNS - Trakt je tvořen čtyřmi nervovými buňkami - První neuron představují fotoreceptory, druhý bipolární buňky, třetí mutlipolární neurony sítnice - Neurity třetích neuronů tvoří nervus opticus, který vystupuje z oční koule, některá vlákna se kříží v chiasma opticum Vyšší kognitivní funkce - čtení12 Zraková dráha - Jako trancus opticus vstupují od CNS, kde končí na čtvrtých neuronech v nucleus corporis geniculati lateralis - Neurity tohoto jádra probíhají přes capsula interna jako radiatio optica do zrakové korové oblasti v blízkosti sulcus calcarinus v lobus occipitalis Vyšší kognitivní funkce - čtení13 LESIONS OF THE VISUAL PATHWAYSVyšší kognitivní funkce - čtení14 Sekundární zrakové korové oblasti - Parastirální korová oblast - korový pruh obružující primární zrakovou kůru - Mediotemporální zraková korová oblast - na dně a přilehlém horním a dolním valu zadní třetiny sulcus temporalis superior - Inferotemporální zraková korová oblast - na laterální plše temporlního laloku pod předními dvěma třetinami sulcus temporalis superior - Zadní parietální korová oblast - lokalizace zhruba odpovídá umístění lobulus parietalis superior et inferior, kaudální část Vyšší kognitivní funkce - čtení15 ̶ Secondary visual cortex Vyšší kognitivní funkce - čtení16 Čtení a porozumění textu - Do procesu čtení a porozumění psanému textu je zapojena řada mozkových center - Temporální lalok, který je zodpovědný za fonologické uvědomění a dekódování různých zvuků - Brocova oblast ve frontálním laloku, která má pod kontrolou produkci řeči a porozumění jazyku Vyšší kognitivní funkce - čtení17 Čtení a porozumění - Gyrus angularis a supramarginalis, které spojují různé části mozku, aby se mohli písmena spojit ve slova - Důležitá je také bíla hmota, specificky nucleus arcuatus, který spojuje mozková centra řeči, a fasciculus longitudinalis inferior, který spojuje centra řeči s vizuálním kortexem Vyšší kognitivní funkce - čtení18 Vyšší kognitivní funkce - čtení Neurobiology of language19 Teorie čtení - Existují dvě základní teorie, jak dochází k učení čtení v mozku, v poslední době byla mezi nimi udělána určitá syntéza - První je tzv. lexikální cesta, kdy si čtenář vyhledá slovo, které vidí ve svém mentálním slovíku a přiřadí k němu zvuk - Druhá tzv. sublexikální cesta, říká, že čtenář si zanalyzuje slovo po písmenech, k nim přiřadí hlásky a slovo přečte Vyšší kognitivní funkce - čtení20 Teorie čtení - Lexikální cesta funguje v případě zdatných čtenářů v většiny slov, protože je z velkou pravděpodobností už někdy viděli a jsou schopni si je rychle vybavit - Sublexikální cesta funguje primárně u dětí, které se učí číst, popřípadě u dospělých například u vymyšlených slov Vyšší kognitivní funkce - čtení21 Vyšší kognitivní funkce - Vyšší kognitivní funkce jsou nejvyšším stupněm kognitivních (poznávacích, vědomých) procesů, které jsou nezbytné pro kontrolu myšlení a chování - Zahrnují například: myšlení, pozornost, opatrnost, paměť, schopnost mluvit, učit se, číst, plánovat, řešit problémy - Kognitivní kontrola je snížená při závislosti, ADHD (attention deficiency hyperactivity disorder) a řadě dalších poruch CNS Vyšší kognitivní funkce - čtení22 Vyšší kognitivní funkce - Z neuroanatomického hlediska byla na základě moderních neurozobrazovacích metod a studia lézí identifikovány centra s nimi související především v prefrontálním kortexu - Dorsolaterální prefrontální kortex zpracovává informace pro plánování, organizační schopnosti, pracovní paměť, abstraktní myšlení, atd. - Kortex předního cingula je zodpovědný za rozhodování, chování spojené s motivací, inhibicí nevhodného chování, atd. Vyšší kognitivní funkce - čtení23 Kognitivní funkce - Orbitofrontální kortex monitoruje probíhající chování, společensky vhodné chování, kontrolu impulsů, atd. Vyšší kognitivní funkce - čtení24 Komunikace - Komunikace může probíhat různými cestami například pachově, vizuálně, zvukově, taktilně - Probíhá podle paternu: zdroj - kódování - přenos - dekódování - příjemce - V lidské společnosti může být komunikace non-verbální, která je těžko kontrolovatelná, neboť je pod vlivem limbického systému - Komunikace verbální je velmi dobře ovladatelná, neboť je pod kontrolou mozkového kortexu Vyšší kognitivní funkce - čtení25 Řeč - Řeč je artikulovaný projev člověka sloužící k vzájemnému dorozumívání - Neexistuje lidské společenství, které by nemělo nějaký řečový systém - Řeč se člověk zpravidla, na rozdíl od čtení, učit nemusí - Její osvojení je složitý proces, na kterém se podílí jak senzorický (porozumění), tak i motorický systém (produkce) Vyšší kognitivní funkce - čtení26 Řeč - Hlavní řečová centra jsou Brocovo, které navazuje na motorický kortex, Wernickovo, které navazuje na sluchovou oblast a fasciculus arcuatus - 97% lidí má Brocovu a Wernickovu oblast lokalizovanou v levé hemisféře - Pravá hemisféra hodnotí neverbální stránky projevu, přenesený význam (ironie, metafora) a pochopení složitěji organizovaného projevu Vyšší kognitivní funkce - čtení27 Poruchy čtení - Vývojová dyslexie je vrozená porucha, která se projevuje obtížemi při dekódování psaného textu a/nebo plynulostí čtení - Alexie je získaná porucha čtení, která má velmi podobné příznaky jako vývojová dyslexie - Hyperlexie je schopnost číst o hodně lépe než by nasvědčovalo IQ nebo věk, nachází se na spektrum autismu Vyšší kognitivní funkce - čtení28 Vyšší kognitivní funkce - čtení29 Možnosti individuálního zlepšení čtecích schopností - Porozumění textu je zlepšeno většením čtecího rozsahu - Čtení v příjemném prostředí - pro někoho knihovna, pro jiného kavárna, pro dalšího nádraží - Zlepšení rychlosti čtení například pomocí serveru rozectise.cz - Kurzy rychločtení od Davida Grubera - web - Rychločtení pomáhá nejenom díky zvýšení čtení rychlosti daného textu, ale také zvyšuje úhel textu, který je dané oko schopné přijmout Vyšší kognitivní funkce - čtení30 Děkuji za pozornost a vyplnění testů! Vyšší kognitivní funkce - čtení31