PZ14 Opakování k praktické zkoušce Toto praktikum není povinné, je ale doporučeno přijít (případě i do jiné než své skupiny, v případě hrozícího překročení kapacity praktikárny však mají přednost „domácí“ studenti). Pokud přijdete, není také povinné vyplnění tohoto „protokolu“, poslouží však jako užitečný formulář pro vaše poznámky k výkladu. Tento protokol je pouze pro vaši potřebu, není třeba ho předkládat k podpisu. Úkol: Orientační přehled požadovaných znalostí k praktické zkoušce Prohlédněte si následující orientační přehled, a doplňte si doň vlastní poznámky dle výkladu a praktické demonstrace učitele. Pozor! Jde pouze o orientační přehled, nelze se na něj odvolávat v případě, že u zkoušky bude vyžadována znalost, která byla v praktiku probírána, ale v přehledu chybí. Praktická zkouška není zkouška z opakovacího praktika, ale ze dvou semestrů výuky. Základní znalost k tématu Poznámky studenta Mikroskopie Gramovo barvení v být schopni ho provést v být schopni prohlédnout preparát a identifikovat G+/G- koky/tyčinky (+uspořádání), kvasinky, epitelie, leukocyty v znát princip Nativní preparát, jiná barvení než Gramovo (přehled) (Ziehl-Neelsenovo barvení, viz Acidoresistentní tyčinky) Interpretace mikroskopických nálezů (význam leukocytů, epitelií) Kultivace Nejdůležitější kultivační půdy v být schopni rozeznat krevní agar, Endovu půdu a Müller-Hintonové půdu v umět popsat funkci všech čtrnácti půd z J02 Očkování (umět naočkovat kmen/výtěr) Popis kolonií (prakticky) Biochemická identifikace Katalázový test v být schopni ho předvést v znát jeho princip v vědět příklad jeho praktického použití v diagnostice Tesky s diagnostickými proužky v znát ty nejdůležitější (oxidáza, PYR, INAC) a uvést příklady jejich použití v být schopni je prakticky provést (včetně odečtění výsledků) Hajna, MIU a podobné testy v znát jejich praktické použití a vědět, co jimi lze detekovat Enterotestoidní testy v umět odečíst Entero- (Staphy- …) –test a popsat jeho princip Další poznámky: Vnější vlivy, desinfekce a sterilizace Znát pravidla bezpečnosti v laboratoři Znát nejběžnější desinfekční prostředky a způsob jejich použití (chloramin, NaOCl, Ca(OCl)[2], jodisol, peroxid vodníků, peroctová kyselina, ajatin, desinfekce UV paprsky, horkovzdušná sterilizace, autoklávování, radiační sterilizace) Rozumět metodologickému rozdílu mezi testováním meze růstu a meze přežití Umět odečíst odpovídající testy (viz Úkol 1 z J05) Vědět, jak lze testovat účinnost desinfekce a sterilizace Antimikrobiální látky Znát principy difusního diskového, mikrodilučního a E-testu, rozdíly mezi nimi, umět je odečíst a interpretovat Rozumět významu MIC a porovnání s hodnotou breakpointu Znát hlavní metody testování faktorů rezistence (betalaktamázy) Serologické testy (J08 až J10) Být schopni odečíst výsledky kteréhokoli z těchto testů, studenti dostanou potřebné informace k odečítání (ředění v prvním důlku, jak se u dané konkrétní ELISA počítá c. o. a podobně) Být schopni popsat hlavní indikace daných testů a interpretovat tyto testy v kontextu ostatních údajů o pacientovi (včetně ASLO!) Rozumět principu reakcí antigen/protilátka a jejich využití k detekci antigenu ve vzorku, antigenní analýze kmene a k detekci protilátky Rozumět hlavnímu rozdílu v interpretaci výsledků přímých a nepřímých diagnostických metod Znát principy aglutinace, precipitace, aglutinace na nosičích, KFR, neutralizace (ASLO, HIT, VNT), reakcí se značenými složkami, western blottingu, včetně rozdílů mezi nimi Rozumět titrům a jejich dynamice, pojmu serokonverze, významu IgM/IgG (a znalosti, které reakce umožňují jejich detekci – význam konjugátu), aviditě (studenti toužící po A) Být schopni sestavit ze stavebnice schéma průkazu HBsAg a anti-HBs Rozumět pojmům „heterofilní protilátky“ a „test antikomplementarity“ Detekce nukleové kyseliny Znát hlavní indikace těchto metod v mikrobiologii Rozumět rozdílu mezi metodami s/bez amplifikace Znát základní princip reakce, včetně dvou metod detekce produktu Rozumět významu interní kontroly Být prakticky schopni odečíst výsledek PCR (z obrázku), včetně interpretace výsledku IC Virologie Znát způsoby izolace viru (včetně jednotlivých struktur vaječného zárodku) Umět rozeznat buněčné kultury s/bez CPE (jen v jednoduchých případech) a rozumět významu CPE (plus serologie: HIT, VNT, viz serologie) Být schopen interpretovat dohromady výsledky testů na hepatitidy A, B a C Parazité Znát hlavní parazitologické metody (Faust, Kato, Graham; tlustá kapka a tenký roztěr; C. A. T. a Giemsou barvený nátěr na trichomonády, nepřímé metody u tkáňových parazitóz) Umět rozeznat vajíčka nejvýznamnějších helmintů (roup, škrkavka, tasemnice, tenkohlavec) a článek tasemnice Znát hlavní způsoby odběru vzorků na parazitologické vyšetření Snadno kultivovatelné bakterie a kvasinky (P01–P06; J13) Být schopni nalézt a prakticky použít diagnostický algoritmus k identifikaci běžných bakterií s výjimkou G+ tyčinek (Staphylococcus aureus, koaguláza negativní stafylokoky, Streptococcus pyogenes, S. agalactiae, S. non-A-non-B, S. pneumoniae, ústní streptokoky, Enterococcus faecalis, E. faecium, Escherichia coli, Klebsiella pneumoniae, Salmonella enterica, Proteus sp., Pseudomonas aeruginosa, jiné G- nefermentující, Haemophilus influenzae, H. parainfluenzae, Pasteurella multocida, Neisseria gonorrhoeae, Neisseria meningitidis, ústní neisserie, Moraxella catarrhalis, Candida albicans, Candida sp.) U G+ tyčinek: znát jejich hlavní charakteristiky; umět prakticky identifikovat koryneformní tyčinky dle palisádového uspořádání Anaerobní bakterie Být schopni popsat anaerostat a anaerobní box, jejich části a jejich funkci U klostridií znát jejich hlavní charakteristiky; být schopni identifikovat C. tetani podle jeho charakteristické terminální kulaté endospory Acidorezistentní tyčinky Znát princip barvení dle Ziehl-Neelsena, být schopni rozeznat obrázky pozitivní, negativní a obrázky znázorňující jiná barvení Znát principy kultivace acidorezistentních tyčinek, znát hlavní půdy, být schopni rozeznat pozitivní a negativní výsledek a obrázky znázorňující kultivaci něčeho jiného Interpretovat výsledky nepřímého průkazu TBC (průkaz buněčné imunity) Spirochety Vysvětlit použití (a komplikace použití) přímých metod v diagnostice spirochet Rozumět screeningovým/konfirmačním reakcím u rodů Borrelia a Treponema Být schopni odečíst a interpretovat příslušné testy (viz také Serologie) Houby Znát hlavní mykologické diagnostické metody Dokázat odečíst mikroskopický preparát vláknitých hub Znát hlavní zásady odběru vzorku na mykologii Viz také „Snadno kultivovatelné bakterie a kvasinky (P01–P06; J12))“ Biofilm Znát diagnostické metody detekce biofilmu Znát rozdíly mezi třemi nejtypičtějšími metodami mikrobiologické diagnostiky žilního katetru Být schopni odečíst výsledky pokusu s vlivem času a glukózy na intenzitu biofilmu (viz J14 Úkol 4) Být schopni odečíst MBEC a interpretovat (ve srovnání s MIC) Klinická mikrobiologie Být schopni odečíst výsledek kultivace výtěru z krku Být schopni odečíst výsledek kultivace sputa Být schopni odečíst semikvantitativní, ale i kvalitativní výsledek kultivace moče Být schopni odečíst výsledek kultivace análního výtěru Být schopni odečíst výsledek kultivace nepřímého otisku z rány Být schopni odečíst výsledek kultivace výtěru z rány Být schopni odečíst mikroskopický i kultivační výsledek hemokultury včetně znalosti automatické kultivace Být schopni odečíst výsledek mikroskopie nátěru z pochvy, včetně přibližného výpočtu Nugentova skóre Vysvětlit funkci a význam testu Dentocult SM Pro jednoduché minikasuistiky vybrat vhodnou metodiku odběru, včetně praktického nalezení vhodné odběrové soupravy či nádobky Znát základní principy odebírání za různých okolností Další poznámky: