Zápatí prezentace1 DIGITALIZACE A ZÁKLADY DIGITÁLNÍHO OBRAZU Vyučující: Erik Staffa V případě dotazů k úkolu pište na: staffa@mail.muni.cz Systém je když… Jde o obecný pojem, který vyjadřuje obvykle nějaké uspořádání prvků a vztahů mezi nimi Příklady systémů: Fylogenetická klasifikace živočichů Model ekosystému Blokové schéma mikroskopu Metabolické dráhy Jak z toho udělat definici? Systém je když…. Pracujeme systematicky Definice: Systém je dvojice množin (P,V), kde P je množina prvků a V je množina vztahů mezi nimi. JAK SOUVISÍ SIGNÁLY A SYSTÉMY? Systém je zdrojem signálu Signál je průchodem systému modifikován Modifikace záměrná: zpracování signálu, filtrace Modifikace nežádoucí: poruchy, šum Co je to šum? Ve zpracovávání signálu může šum znamenat data bez významu, tedy data, která nejsou použita pro přenos signálu a jsou jen produkována jako nechtěný vedlejší produkt jiných aktivit. biosignál SIGNÁL Je fyzikální děj nesoucí informaci o systému Je žádoucí, aby nesl užitečnou informaci Je to výstup systému BIOSIGNÁL Signál, které nese informaci o živém systému A NARÁŽÍME NA OTÁZKY Co je informace? Co je systém? Co je živý systém? Biosignál – stochastický signál Reálná situace: náhody se nezbavíme – šum, případné onemocnění Matematicky jde o náhodný proces Jde popsat jen pravděpodobnostmi (např. Brownův pohyb) Biosignály PASIVNÍ Organizmus není zdrojem energie Organizmus modifikuje vnější energii Např. rtg, ultrazvuk, bioimpedance AKTIVNÍ organizmus je zdrojem energie tuto energii registrujeme a zesilujeme např. ekg, spirometrie, ergometrie Analogový signál / SPOJITÝ SIGNÁL – lze si představit jako plynulý (např. průběh řeči na osciloskopu) Pro digitalizaci signálu je nutné spojitý signál rozdělit na definované úseky (diskrétní hodnoty, přidělit konečnou množinu prvků)  získáváme diskrétní signál Digitalizace Diskrétní signál - okamžitá hodnota se nemění spojitě s časem. Vzorkovaný signál - hodnota se mění pouze v izolovaných okamžicích. Proces diskretizace v časové oblasti. Není spojitý v čase a vzniká vzorkováním analogového signálu – počet vzorků za sekundu udává vzorkovací kmitočet. Tzn. z biosignálu je třeba vybrat jen vzorky. Digitalizace Kvantovaný signál - v libovolném okamžiku nabývá pouze konečného počtu hodnot a ke změně hodnoty signálu může dojít v libovolném čase. Proces diskretizace oboru hodnot signálu. Pro převod A/D převodník. V praxi se obvykle obě metody kombinují. digitální signál - je vzorkovaný a následně kvantovaný. Tvořen vzorky, které mohou nabývat pouze omezeného počtu hodnot- posloupnost celých čísel. Při převodu A na D signál  ztráta informace Řešení  Zvyšováním vzorkovacího kmitočtu a počtu úrovní kvantizace. http://www.tsrb.hr/elektro/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=1 Binární soustava bit a byte  Bit - binary digit (bit = drobek) je základní a nejmenší jednotkou informace, základní jednotka kapacity paměti (v čase 56 kbit/s)  1 bit = informace získaná odpovědí na jednu otázku typu ano/ne. Tyto odpovědi můžeme označit binárními číslicemi 0 a 1.  Skupina 8 bitů se nazývá Byte („bajt“) - tzn. osmiciferné binární číslo. Jeden bajt je obvykle nejmenší objem dat, se kterým dokáže počítač (resp. procesor) přímo pracovat. POŽADAVKY Shanon-Kotelnikovův teorém - Přesná rekonstrukce spojitého, frekvenčně omezeného, signálu z jeho vzorků je možná tehdy, pokud byla vzorkovací frekvence vyšší než dvojnásobek nejvyšší harmonické složky vzorkovaného signálu. (př. CD 44,1 kHz X lidské ucho 20 kHz). Aliasing – při vzorkování dochází k překrývání frekvenčních spekter Nyquistova limita MOARÉ – PROBLÉM PŘI DIGITÁLNÍ FOTOGRAFII Digitální obraz digitální obraz chápeme jako obrazovou informaci, která je převedená do číslicové podoby výhody digitálního obrazu: úprava obrazových dat bez vlivu na data originální oproti úpravám analogových obrazů umožňuje digitální obraz neporovnatelně vyšší možnosti pro úpravy slouží v dnešní době celá řada softwarů rozlišujeme dva typy obrazů: vektorový rastrový CCD Charge-coupled device, Willard Boyle a George E. Smith v roce 1969, 2009 NC Fotoelektrický jev – „fotoefekt“, elektrony jsou uvolňovány z látky v důsledku absorpce elektromagnetického záření látkou. Foton při nárazu do atomu, excituje elektron http://www.kenrockwell.com/canon/6d/D3S_9073-0600.jpg Digitalizace obrazu Polovodiče – volné elektrony vedou proud CCD - elektroda je od polovodiče izolována vrstvou oxidu křemičitého – izolant. Elektrony nemohou být odvedeny. http://www.techmania.cz/edutorium/data/fil_1760.gif Pořízení obrazu – základy fotografie Je-li světla příliš mnoho: Snímek bude světlý, bude obsahovat „vypálená místa“ (bílé plochy bez barvy – okna focená z místnosti) Je-li světla příliš málo: Snímek bude tmavý, nezřetelný, bude obsahovat černé plochy Správné dávkování světla zajišťuje kombinace clony a času Také udává (převráceně)velikost otvoru, kterým objektiv propouští světlo na snímač Označuje se písmenkem f Např.: f8 (přesněji 1:8)znamená, že ke snímači projde 1/8 světla, které zachytí objektiv, f2 objektiv propustí polovinu světla Žádný objektiv není schopen propustit 100% světla, profesionální fotoaparát f1,2, běžné levné f8 CLONA OBJEKTIVU Clona udává poměr zachyceného světla k propuštěnému světlu ke snímači Běžný čas je 1/100 vteřiny Většina lidí udrží v ruce bez rozmazání čas 1/60 vteřiny, profesionál 1/30 vt. Pod 1/10 vt. Již nikdo nerozmazaný obrázek neudrží – stativ – sportovní záběry, zvířata v pohybu potřebují 1/250 vt. Nastavení: znamená správné určení clony a správného času (většinou umí nastavit automatika zažízení) Čas expozice Tato doba musí být tak dlouhá, aby na snímač dopadlo „přiměřené“ množství světla Hloubka ostrosti • Čím větší clona, tím je větší hloubka ostrosti • Malá hloubka ostrosti – popředí ostré, vzdálenější předměty jsou rozmazané • Velká hloubka ostrosti – popředí i pozadí je ostré, celý snímek je rovnoměrně ostrý Základní úprava obrazu Doplňkové úpravy (většinou nejsou nutné pro hodnocení) Digitální zpracování obrazu za účelem zlepšení jeho kvality Vyhlazení (redukce šumu), detekce rozhraní – možnost nastavení vhodných parametrů pro optimální zobrazení EXIF data Vektorový a rastrový obraz Vektorový obraz je tvořen pomocí geometrických objektů (tj. body, přímky, křivky, polygony) Rastrový obraz je popsán pomocí jednotlivých bodů – pixelů (pixel – je elementární část obrazu z angl. picture element) Datové formáty obrazu Obrázek je pospán pomocí jednotlivých barevných bodů (pixelů) uspořádaných do (pravoúhlé) mřížky Každý bod má definovanou přesnou polohu a hodnotu (např. barvu) Kvalitu záznamu určuje zejména rozlišení (plošná hustota obrazových bodů) a barevná hloubka (počet hodnot, kterých může každý obrazový bod nabývat). S rastrovou grafikou pracují monitory, skenery, tiskárny, fotoaparáty atd. Obrazový formát Typy obrazových formátů Který použít? BMP, GIF, JPEG, PNG a TIFF, RAW Výběr formátu zvolit dle zamýšleného použití obrázku (pro web, pro tisk, fotografie) BMP (Bitmap) je výchozím grafickým formátem ve Windows. BMP může znázornit jednobarevnou kresbu, šedou škálu nebo True Color. Formát BMP by neměl být používán pro webové stránky a pro archivaci obrázků by měl být použit pouze plnobarevný mód. Soubory BMP jsou obvykle velmi veliké. Pro archivaci obrázků se dává přednost formátu TIFF. Obrázky jsou ukládány po jednotlivých pixelech. Počet bitů pro každý pixel udává množství barevných odstínů: 1 bit= 2 barvy 8 bitů= 256 barev 24 bitů= 16,7 milionů barev atd. BMP Jpeg JPEG (Joint Photographic Experts Group) je grafický formát, který zkomprimuje až 16 miliónů barev (True Color) v obrázku na relativně malý soubor. Ačkoli JPEG může dosáhnout mnohem větší komprese než jiné metody, obrázky mohou utrpět znatelnou ztrátu kvality. JPEG je na internetu preferovaný formát pro barevné fotografie Formát ztrátové komprese datové informace, kterou lidské oko nevnímá, nebo vnímá jen velmi slabě. Volitelná míra komprese určuje výslednou velikost datového souboru Vhodný pro fotografii, nevhodný pro ukládání grafických prvků Výhodou je velká rozšířenost formátu. Práci s tímto formátem umožňuje velká řada editorů a aplikací gif GIF (Graphics Interchange Format) je běžným grafickým formátem pro kresby na internetu, který mají plnobarevné velké plochy nebo transparentní pozadí nebo které jsou animovány. GIF obsahuje informace komprimované do relativně malého formátu souboru. To proto, že obrázky GIF jsou omezeny na 256 barev (8 bitů). Černobílé fotografie a fotografie, které mají paletu méně než 256 barev, mohou však být ve formátu GIF uloženy bez problémů. (JPEG má v současné době přednost před GIF jako formát pro obrázky s více než 256 barvami.) Formát vhodný pro internetovou grafiku (loga, tlačítka, nápisy,...) Nevhodný pro fotografii TIFF (Tagged Image File Format) je formát pro ukládání rastrové grafiky, který obsahuje vysokou úroveň informací o každém bitu nebo pixelu. Obrázky TIFF mohou mít několik variant: jednobarevné, 8-0bitové nebo 24-bitové. Formát TIFF navíc podporuje průhlednost. Tento formát byl vyvinut pro publikační aplkace pro Macintosh a PC/Windows, jako jsou Adobe PageMaker a QuarkExpress. Vaše obrázky uložte jako TIFF, pokud je zamýšlíte publikovat v tištěné formě. TIFF je také upřednostňován jako formát pro archivační účely; vytváří však velmi veliké soubory. Formát TIFF podporuje několik kompresních metod, včetně JPEG, ale při archivování se vyhněte ztrátové kompresní metodě JPEG. TIFF PNG (Portable Network Graphic) dobrá volba pro archivování obrázků, protože využívá bezeztrátovou kompresní metodu a podporuje až 48-0bitovou True Color. Ve 24-bitových obrázcích True Color podporuje PNG průhlednost a uvažuje se o něm, jako o případné náhradě patentovaného formátu GIF, který je vlastněn společností Compuserve. Důležitou výhodou formátu PNG je, že obrázky obsahují informaci o gamma korekci, která pomáhá obrázkům udržet stejný jas na různých monitorech a tiskárnách. Pokud vaše obrázky vypadají dobře na obrazovce, ale jsou vytištěny příliš tmavě, zkuste použít formát PNG. Formát PNG získává na webu rychle popularitu a je kompatibilní s většinou současných verzí webových prohlížečů. Protože soubory PNG jsou bezeztrátové, nedochází při kompresi obrázku ke zhoršení kvality. Formát PNG vytváří větší soubory než jeho protějšky JPEG nebo GIF. Velikost obrazu – rozlišení. Vhodný pro fotografii a pro archivaci PNG Vektorová grafika Obrázek je složen z vektorů – základních geometrických útvarů (body, křivky, přímky, mnohoúhelníky) Uzavřené křivky mohou mít různou barevnou výplň Slouží k tvorbě ilustrací, diagramů a počítačových animací Zpracování: CorelDraw, Inkspace, Zoner Callisto, Výhody: při zvětšování a zmenšování obrázku nedochází ke ztrátě kvality; s každým objektem možno pracovat odděleně, paměťová náročnost je menší než u rastrové grafiky Nevýhody: složitější pořízení obrázku Formáty: EPS, PDF, CDR, SVG, ZMF pdf Vyvinut společností Adobe Slouží pro ukládání nezávisle na hardwaru a softwaru, kde byl pořízen. Vždy stejné! Může obsahovat text i grafiku Pro vytváření je třeba mít vhodný software Základní charakteristika obrazu Jas pixelu poskytuje informaci o svítivosti plošky reálného obrazu. Černá barva (nulová svítivost) je obvykle prezentována v paměti číslem 0, úplně bílá pak nejvyšších použitelným číslem. Nejvyšší použitelná hodnota jasu určuje schopnost dane reprezentace obrazu rozlišit různé úrovně jasu = hloubka obrazu (počet bitů char. Jas jednoho pixelu) rozlišení Obraz určuje matice, jejíž prvky jsou hodnoty jasu jednotlivých pixelů. Rozlišení je šířka a výška obrazu vyjádřená v počtu pixelů (640x480) Rozlišení není fyzický rozměr! Vlastní informaci o fyzickém rozměru nese údaj o velikosti jednoho pixelu (DPI – dots per inch), odpovídá šířce jednoho palce (2.54cm) Kontrast a dynamický rozsah Kontrast obrazu je spojen s fyziologií vidění. Definuje rozdíl nebo podíl mezi nejsvětlejším a nejtmavším oblastí v obrazu, Podíl nejvyššího a nejnižšího jasu, jaké je schopen daný formát rozlišit (nejvyšší dosažitelný kontrast obrazu) je dynamický rozsah Histogram obrazu Histogram je grafické zobrazení velikosti plochy (četnosti) jednotlivých stupňů jasu od bílé (R,G,B=255) po černou (R,G,B=0). Na vodorovné ose je 256 bodů (0-255), které odpovídají počtu odstínů od černé vlevo po bílou vpravo. Na svislé ose je znázorněn počet pixelů příslušného jasu v obrázku. Výška sloupců v histogramu znázorňuje, jakou plochu v obrázku jednotlivé odstíny zabírají. Použití histogramu Histogram poskytuje základní informaci o úrovni jasu v obrázku Příliš světlý (přeexponovaný) – pravá část Příliš tmavý (podexponovaný) – levá část Nízká úroveň kontrastu – pouze střední část Úprava histogramu (ekvalizace) Tak, aby byl co nejvíce plochý Posun histogramu Zvyšování jasové úrovně obrázku posouvá histogram doprava POSUN HISTOGRAMU Pozor na ztrátu obrazové informace ve velmi jasných a tmavých úrovních barev při operacích s histogramem Zvýraznění obrazu Obraz se vylepšuje pro další interpretaci (upraví se jeho vzhled a zvýší se vizuální odlišení mezi jednotlivými prvky obrazu, čímž se zvětší množství informace, které lze vizuálně interpretovat). Úpravy je vhodné provádět pouze na monitoru a nezasahovat do zdrojových dat. Základní skupiny digitálního zvýraznění obrazového záznamu: Bodové (radiometrické) zvýraznění Prostorové zvýraznění (filtrace) Spektrální zvýraznění Zvýraznění kontrastu úprava histogramu: Lineárním roztažením v celém využitém rozsahu, nebo v některé jeho části Vyrovnání histogramu – četnějším hodnotám se přisoudí větší prostor Zvýraznění části histogramu Barevný model Informace o barvě pixelu je prezentována jako bod barevného prostoru (obvykle trojrozměrný až čtyřrozměrný) Barevné vlastnosti prezentuje trojice nebo čtveřice čísel RGB model – barvu pixelu prezentuje odpovídající jas červené, zelené a modré barvy (RGB), výsledná barva je dána adicí všech tří barev Barevný model CMYK model – výsledná barva je dána rozdílem složky azurové, fialové a žluté (CMY). Používá se při tisku a pro úsporu barvy ještě informace o černé složce (K)