www.fss.muni.cz Autorita a moc: kdo koho poslouchá Sociologie (Porodní asistentky – PS) (Zdravotničtí záchranáři – PS) Tomáš Doseděl dosedel@fss.muni.cz Jak vzniká autorita? Jak vzniká autorita? Jak vzniká autorita? http://images6.fanpop.com/image/photos/39800000/Anastasia-Steele-fifty-shades-of-twilight-E2-9D-A4- 39866660-414-428.jpg Jak vzniká autorita? Jak vzniká autorita? Jak vzniká autorita? Jak vzniká autorita •Gender (pohlaví) •Věk •Bohatství (oblečení) •Fyzické vlastnosti • •Více vlastností (starší bohatá žena): intersekcionalita Panství •Tradiční •Charismatické •Legální Panství •Tradiční • autoritu má ten, kdo ji zdědil •Charismatické • autoritu má ten, kdo je „typ vůdce“ •Legální / byrokratické • autoritu má ten, komu ji dají pravidla • • Max Weber Panoptikon •Model vězení •Kruhový půdorys •Uprostřed temná věž •Po okraji cely se dvěma okny Příliš mnoho dohledu Panoptikon Panoptikon Panoptikon Příliš mnoho autority Stanfordský experiment •Phillip Zimbardo (Zimbardův experiment) •12 vězňů + 12 dozorců z řad studentů •Pravidla chování vězňů •Dozorci mají za úkol ovládnout vězně, zjednat si autoritu bez použití násilí •Všichni vědí, že se jedná o hru • Stanfordský experiment •Po šesti dnech experiment předčasně zastaven •Vzpoura vězňů •Kruté tresty dozorců •Pět vězňů předčasně odešlo •Jeden vězeň se psychicky zhroutil • Stanfordský experiment •Závěr: I obyčejný psychicky zdravý člověk bez násilných sklonů může pod tlakem okolností jednat nestandardně • Příliš mnoho autority Milgramův experiment Milgramův experiment •Respondent má za úkol trestat (neexistujícího) žáka elektrickým šokem za špatné odpovědi •Maximální hodnota 435 V •Od 75 V „žák“ naříká, od 120 V křičí bolestí •Pokud respondent váhá, vedoucí experimentu ho povzbuzuje • Milgramův experiment •63 % respondentů došlo až k nejvyšším hodnotám •Pokud žák nevydával žádný zvuk, došlo k nejvyšším hodnotám 100 % respondentů •Pokud byl respondent a žák v jedné místnosti, došlo k nejvyšším hodnotám 40 % respondentů •Pokud se experimentu účastnily jen ženy, došlo k maximům 65 % • Milgramův experiment •Závěr: i obyčejný psychicky zdravý člověk je schopen působit bolest, pokud k tomu dostane pokyn (striktní příkaz není potřeba) • Vlna Vlna •Ron Jones, 1967, Kalifornie •Střední škola, snaha ukázat, jak snadno běžní lidé podlehnou autoritářskému režimu •Po čtyřech dnech experiment přerostl zakladatele, po pěti dnech zrušeno •Film Die Welle (2008) • Vysoce funkční byrokracie Modernita a holocaust •Zygmunt Bauman •Holocaust jako příklad dokonalé byrokratické organizace •Bez moderní průmyslové společnosti a dokonalého byrokratického systému by nebyl možný • Modernita a holocaust •Byrokratická definice 1.Splňuje určité charakteristiky: židovský původ ve třech předchozích generacích 2.Je uveden v odděleném registru obyvatel 3.Je označen: písmeno J v cestovním pasu, hvězda na oblečení • Modernita a holocaust •Byrokratická definice •Dehumanizace 1.Propaganda o šíření nemocí 2.Propaganda o čisté rase 3.Propaganda o vraždách dětí • Modernita a holocaust •Byrokratická definice •Dehumanizace •Rozkaz autority 1.Rozhodnutí o konečném řešení židovské otázky 2.Nacističtí zločinci se odvolávali na to, že „jen plnili rozkazy“ • Modernita a holocaust •Byrokratická definice •Dehumanizace •Rozkaz autority •Roztříštěná zodpovědnost 1.Kdo dá razítko do pasu, není vrah 2.Kdo napíše jméno do seznamu, není vrah 3.Kdo vyvěsí seznam na nádraží, není vrah 4.Kdo řídí vlak, není vrah •… Modernita a holocaust •Byrokratická definice •Dehumanizace •Rozkaz autority •Roztříštěná zodpovědnost • •Kategoriální vražda (Bauman) 6 milionů Židů, celkem 11-17 milionů lidí Dotazy a připomínky? • • • • • • • • dosedel@fss.muni.cz