Věda Výzkum Empirie Mgr. Alena Pospíšilová, Ph.D. RainStar University Student Services Požadavky k ukončení předmětu › ›Prezentace výzkumného plánu bakalářské práce Rozvrhové informace › ›Výuka online do odvolání ›5. 10. 2020 – 7. 12. 2020 ›Čas: 11:00 -13:30 › › › ›Vyučující: ›Mgr. Alena Pospíšilová, Ph.D. 5. 10. 2020 – 9. 11. 2020 ›PhDr. Radka Wilhemová, Ph.D. 16. 11. 2020 – 23. 11. 2020 ›Mgr. Alena Pospíšilová, Ph.D. 30. 11. 2020 – 7. 12. 2020 › › VĚDA A LIDSKÉ POZNÁNÍ •Empirie •Věda •Výzkum Poznání, znalost, Vědění…. Zdroje lidského poznání Poznání, znalost, vědění…. Ale já chci vědět určitě že to tak je Zmatený smajlík bez výplně EMPIRICKÉ POZNÁNÍ Je získáno za využití vědeckého přístupu = pozorování, pokus…. Zdroje lidského poznání ›Metoda tradice - existence všeobecné základy akceptovaných pravd, které znaly již předchozí generace. ›Metoda autority – považujeme za pravdu to, co nám řekl někdo koho považujeme za autoritu. ›Metoda pokusů a omylů (vlastní zkušenosti) - zkoumání všech alternativ, dokud nenajdeme dopověď na nové otázky. ›Metoda logického uvažování – metoda logického uvažování - induktivní a deduktivní uvažování. › ›Metoda vědeckého přístupu = empirické poznání - nejvyšší forma lidského poznání. Za použití vědeckého přístupu dospíváme k objektivním poznáním. › Poznání, vědění Empirické poznání Výzkum Věda Proč výzkum v porodní asistenci a „záchranářství“? Související obrázek Empirie ›Zkušenost získaná pozorováním nebo pokusem. › › ›Vyjadřuje cílený a řízený způsob získávání informací. › › › Empirie vnitřní - empirická zkušenost týkající se procesů v jedinci (uvnitř jedince). ›Empirie vnější – empirická zkušenost týkající se procesů a předmětu mimo jedince (v okolí). › › Empirie › ›Empirie konstruktivní – tvorba nového názoru, postoje na základě empirické zkušenosti. ›Empirie ověřující – potvrzení již zjištěného názoru, postoje na základě empirické zkušenosti. ›Empirie korektivní – úprava/změna stávajícího názoru, postoje na základě empirické zkušenosti. ›Empirie falzifikační – vyvrácení stávajícího názoru, postoje na základě empirické zkušenosti. › › › Cílený a řízený způsob získávání informaci může být prováděn za účelem Definice vědy › ›Věda je organizovaný (systematický a metodologický) způsob získávání poznání. › ›Cílem vědy je vytvoření systému poznatků v němž podstatnou roli hraje formulace vědeckých zákonů jejich výklad. › ›Výsledný produkt vědeckého bádání podléhá verifikaci. › › › Věda „produkuje“ empirické poznání. Empirické poznáni je nejvyšším stupněm lidského poznání. Vědecká teorie Teorie Soubor tvrzení o předmětu jevu, které považujeme za pravdivá na základě vědeckého/empirického poznávání nebo pokusu = výzkumu. •Představuje systematický pohled na jev. •Snaha o obecné vysvětlení přirozených jevů. •Snaha o vysvětlení vztahu mezi jevy (co, s čím souvisí a jak). Cílem je vysvětlit a předpovědět jevy a vztahy mezi nimi. Ověřit pravdivost/nepravdivost vytyčené teorie. Rozvinout teorii Na základě výzkumného bádání (tedy empirického poznání) vyslovím teorii Vztah empirie a teorie – výzkumný cyklus Empirií Získám Informace/data Informace/data Analyzuji , pokud to lze matematické/statistické ověření Vysvětlení jevů a vztahů mezi nimi Vyslovení teorie Indukce Ověření platnosti teorie Dedukce Tvorba teorie Tvorba a ověřování teorie Indukce •Konkrétní data ® zevšeobecnění •Teorie není většinou absolutní, ale je pouze pravděpodobná - ojediněle lze sledovat všechny proměnné ® neúplná indukce Všechna data/proměnné Pozorovaná data/proměnné Riziko odlišnosti od pozorovaného, se kterým teorie nepočítá. Dedukce •Z teorie/premise vyvozuji konkrétní závěry •Teorii rozložím na dílčí data/proměnné a pomocí jejich ověření lze zjistit platnost teorie • • Všechna data/proměnné Pozorovaná data/proměnné na základě kterých byla formulována teorie Hledám odlišnost pozorovaného od teorie, abych teorii falzifikoval/ověřil. Předpoklady kvalitní vědecké teorie VÝZKUM Výzkum ›Intelektuální proces ›Systematický proces bádání ›Aktivní a vytrvalý děj ›Využívá vědeckých metod ›Základním cílem výzkumu je fakta ›Objevit ›Interpretovat ›Porozumět ›Vysvětlit ›Předpovídat ›Kategorizovat ›Verifikovat › Výzkumné myšlení › ›Zkoumavý kritický přístup k vlastní práci. ›Schopnost rozlišit význam výzkumu pro určitý obor. ›Schopnost a touha hodnotit význam a zaměření výzkumu. ›Schopnost a touha participovat na výzkumu. ›Schopnost a touha aplikovat výsledky výzkumu. Výsledek obrázku pro obrázek mozek Účel výzkumu Účel výzkumu Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Identifikace určení neznámých jevů Co je zkoumaný jev? Jak se nazývá? Deskripce Popis charakteristik jevu Jaká je prevalence jevu? Jaké jsou charakteristiky jevu? Jaké jsou dimenze jevu? Co je na jevu důležité? Explorace Výzkum podstaty jevu Které faktory s jevem souvisí? Jaký má jev původ? Z čeho jev vychází? Jaká je podstata jevu? Co se skutečně děje? Jaký je proces vývoje jevu? Jaké jsou zkušenosti s jevem? Explanace Vysvětlení jevu – vznik teorie Co bylo příčinou jevu? Vysvětluje jev stávající teorie? Jak jev funguje? Proč jev existuje? Jaký má jev význam? Jak a proč se jev objevil? Predikce Předvídání průběhu jevu Co se stane pokud se změní jev nebo nastane intervence? Pokud bude jev x nastane jev y? Kontrola Řízení jevu pomocí intervencí Jak můžeme ovlivňovat výskyt jevu? Druhy výzkumu – dle zaměření Základní výzkum •Slouží k shromažďování informací za účelem formulace nebo dalšího rozvoje teorie. •Slouží k rozvoji poznatkové základny dané disciplíny a k jejímu pochopení. •Jeho prioritním úkolem není rychlé vyřešení daného problému. •Aplikace výsledků v praxi je v dlouhodobém horizontu. • • • Aplikovaný výzkum •Hledání řešení bezprostředního problému. •Aplikace výsledku v klinické praxi krátkodobý horizont. •Využití teoretických výsledků (získaných prostřednictvím základního výzkumu) v podmínkách konkrétní praxe. • • Metodologický výzkum •Vyvíjí nové metody vědecké práce. •Ověřuje stávající metody vědecké práce. Druhy výzkumu – dle rozsahu zaměření Komplexní výzkum •Zkoumá všechny stránky a znaky jevu. Parciální nebo částečný výzkum •Zkoumá jen některé stránky a znaky jevu. • Monografický výzkum •Zkoumá všechny stránky a znaky jevu ovšem v omezeném prostoru (např. jedna nemocnice) Omezení výzkumu › ›Neexistuje dokonalý výzkum. ›Každý výzkumný problém může být řešen různými výzkumnými postupy. ›Výběr postupu je ovlivňován finančními možnostmi a časovou náročností. Definice empirie & vědy & výzkum Věda je organizovaný (systematický a metodologický) způsob získávání poznání. Empirie je cílený a řízený způsob získávání informaci. Výzkum je systematické, řízené, empirické a kritické zkoumání hypotetických tvrzení o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy. Výzkum v porodní asistenci „záchranářství“ Výzkum ve zdravotnictví ›Teoretická základna každého vědní disciplíny se vytváří , rozšiřuje a aktualizuje výzkumem. › › › › › › › › › › › Výzkum v porodní asistenci ›Teoretická základna každého vědní disciplíny (i porodní asistence) se vytváří , rozšiřuje a aktualizuje výzkumem. › › › › › › › › ›Porodní asistence je mladá společenskovědní disciplína, která přebírá mnohé s metodologie výzkumu v sociologii, psychologii, pedagogice a medicíny. Jedinec musí být vnímán holisticky jako bio-psycho-sociální- spirituální bytost. › › › Stavební kameny výzkumu ve zdravotnictví Metapardigma ošetřovatelství • • Holistická filozofie • Teorie motivace Teorie lidských potřeb ? Co je a co není výzkum ve zdravotnictví Nejsložitější je odlišit, zda se zaměření výzkumu týká opravdu daného specifického oboru ve zdravotnictví, nebo jiného příbuzného oboru např. medicíny. Vaše role ve výzkumu Výzkumná témata PRAXE ZALOŽENÁ NA DŮKAZECH Související obrázek Výsledek obrázku pro obrázek evidence based practice 1 krok: posouzení situace › ›Posouzení konkrétní klinické situace. Snaha o maximální benefity pro všechny zúčastněné strany. › ›Posouzení zohledňuje: ›Pacienta ›Zdravotníky ›Zdravotnický systém › 2 krok: formulace klinické otázky 3 krok: hledání nejlepších důkazů ›Stanovení klíčových slov na základě formulace klinické otázky PICO(T) ›Anglicky ›Česky ›Volba vyhledávače ›Google, SCOPUS, Web of Science, Medline, CINAHL… ›Využití vyhledávače v KUK – prohledává cca 150 databází současně › › › › › › › › › Stanovení limitů vyhledávání ›Rok vydání ›Jazyk ›Strukturovaný abstrakt nebo full text … Výsledek obrázku pro obrázek evidence based practice https://www.youtube.com/watch?v=Cephh8yXk3I 4 krok: kritické posouzení důkazů › ›Rozhodování o síle (validitě a reliabilitě) důkazů. › ›Ideální stav: více posuzovatelů vybírá dle předem stanovených parametrů, které informace jsou validní a relevantní ›Zdroje informací, které vyberou všichni se uplatní k tvorbě výstupu › › › › › Hayesova pyramida evidence důkazů (Čím výš, tím větší váha důkazu) Posuzované parametry ›Relevantnost uvedených zdrojů ›Rok výzkumu ›Metodologie ›Charakteristika cílového souboru ›Sběr dat a jejich analýza ›Závěry a interpretace › 5 krok: aplikace důkazů › ›Aplikace důkazů v konkrétním klinickém prostředí. › ›Aplikace zohledňuje: ›Klinické prostředí ›Preference pacienta a jeho blízkých ›Klinické zkušenosti sestry › 6 krok: zhodnocení Hodnocení efektivnosti a účinnost aplikace důkazu v klinické praxi. Klinické doporučené postupy = KDP ›Systematicky vytvářená stanoviska usnadňující rozhodnutí o vhodné a přiměřené zdravotní péči v určité klinické situaci. ›Formulace na základě poznatků definovaných prostřednictvím EBM, EBP, EBN. ›Kvalita KDP je závislá na postupu procesu EBM, EBP, EBN. Zdroje BÁRTLOVÁ S., SADÍLEK P., TÓTHOVÁ V. Výzkum v ošetřovatelství. Brno, Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. BRABCOVÁ, J a kol. Skoč! Aneb reálný život, Plzeň: Grafia 2005, ISBN 80 -902340-7-9 http://knihovna.upol.cz/lf (vzdělávání, DSP). DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 1993, 2005. FARKAŠOVÁ, D. A kol. Výzkum v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-80632-286. HENDL, J. Kvantitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HUŠÁK, V. Jak napsat publikaci? Jak připravit prezentaci?, Olomouc: LF UP 2007, ISBN 978-80-44-1736-3. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. MAZALOVÁ, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství, Olomouc: Fakulta zdravotních věd 2016. Dostupné: http://old.fzv.upol.cz/fileadmin/user_upload/FZV/DSP_Osetrovatelstvi/Skripta/Kapitoly_z_vyzkumu_v_o setrovatelstvi.pdf PLEVOVÁ I, et al. Ošetřovatelství. I Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735573. PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 230 s. ISBN 9788073674687. ŽIAKOVÁ, K et al. Ošetrovateľstvo teóra a vedecký výzkum, Martin: Osveta 2003, ISBN 80-8063-131-X http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/index.php/o-ucebnici/ako-citovat.php https://www.google.cz/search?q=Testov%C3%A9+krit%C3%A9rium&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gf e_rd=cr&dcr=0&ei=GEe6WeTHCKGE8QfBkYXoCQ http://home.ef.jcu.cz/~birom/stat/cviceni/09/p_value.pdf Děkuji za pozornost Pracovní úkol ›Rozvaha na příští hodinu üVymezte výzkumný problém kterému byste se chtěli věnovat v rámci diplomové práce. ü üVyužijte při formulaci PICO(T) rámec ›