VÝZKUMNÝ PROCES A JEHO FÁZE Výsledek obrázku pro výzkumný proces obrázek Výsledek obrázku pro výzkumný proces obrázek Výsledek obrázku pro výzkumný proces obrázek Výsledek obrázku pro výzkumný proces obrázek Fáze výzkumného procesu Související obrázek KONCEPČNÍ FÁZE 1. fáze: koncepční – vymezení výzkumného problému ›Dimenze podstaty ›Je problém důležitý? ›Budou mít s jeho vyřešení prospěch PA/ZA, pacienti nebo společnost? ›Lze výsledky uplatnit v teorii nebo praxi PA/ZA? ›Dimenze metodologická ›Je problém řešitelný? ›Je možné sledovat jevy a vztahy mezi nimi? ›Je možné problém zkoumat za využití vědeckých metod? ›Praktická dimenze ›Mám dostatečné znalosti a dovednosti potřebné k řešení problému? ›Stihnu problém vyřešit v rámci časové dotace? ›Jsou k dispozici osoby, které budou na výzkumu participovat? ›Jsou dostatečné materiální a finanční zdroje na výzkum? ›Etická dimenze ›Je možné problém studovat tak, aby nedošlo k porušení lidských práv a svobod? ›Jsem schopný ochránit anonymitu výzkumného souboru? › › › › › › Kritické myšlení › › Myšlenkový proces posuzující adekvátnost informací a adekvátnost a efektivitu postupů získávání informací. Vyznačuje se logikou uvažování a seberegulací. 1. fáze: koncepční – vymezení výzkumného problému › ›Jedná se o tázací větu, která se ptá na vztah mezi dvěma nebo více proměnnými. › Výzkumník přesně formuluje, co chce zkoumat, koho chce zkoumat, kdy a v jakých situacích. Jasná definice je stavebním prvkem pro kvalitní výzkum. Obsah výzkumného problému ovlivňuje volbu výzkumné metody. 1.Je proměnná A ve vztahu k proměnné B? 2.Za jakých podmínek vzniká vztah mezi proměnnou A a B? Odpověď na tuto otázku je to co hledáme výzkumem. Obsah výzkumného problému ovlivňuje formulaci hypotéz a výzkumné otázky. 1. fáze: koncepční – pojmy, konstrukty, proměnné 1. fáze: koncepční – pojmy, konstrukty, proměnné ›Ovlivňuje vzdělání sester znalosti o EBN? › ›Ovlivňuje délka praxe ve zdravotnictví schopnost aktivního naslouchání? › ›Zdravotní setry pracující na jednotkách intenzivní péče udávají vyšší zájem o vzdělávání v oblasti péče o centrální venózní vstupy nežli setry pracující na standartních lůžkových zařízeních. › ›Věk respondentů bude ovlivňovat sebehodnocení v oblasti schopnosti posouzení stavu pacienta. › ›Počet káv vypitých za směnu ovlivňuje typ oddělení, kde sestry pracují. › ›Sestry pracující na lůžkovém oddělení vykouří za směnu více cigaret, než sestry pracující v ambulantní sféře. › ›Ovlivňuje aplikace intravenózní terapie vitamínu C výskyt infekcí u příjemců? üČerveně označ nezávislé proměnné üZeleně závislé proměnné üVymysli příklad intervenující proměnné üZamysli se, zda lze stanovené proměnné dobře operacionalizovat üJe výzkumný problém správně formulován? P - populace I – intervence E – expozice C - srovnání O – co chci zjistit T - čas S - prostředí Vyjádření výzkumné otázky větou Pojmy, které musím operacionalizovat = přesně definovat jejich obsah na základě odborné literatury Výzkumná otázka – kvantitativní výzkum Výzkumná otázka – Kvalitativní výzkum P - populace I – intervence E – expozice C – srovnání – v kvalitativním výzkumu nemusí být O – co chci zjistit T - čas S - prostředí Vyjádření výzkumné otázky větou Pojmy, které musím operacionalizovat = přesně definovat jejich obsah na základě odborné literatury 1. fáze: koncepční – studium teoretických východisek ›Volba rešeršní strategie ›Databáze/vyhledávače ›Klíčová slova ›Česky ›Anglicky ›Vyřazující kritéria ›Rok publikace ›Jazyk ›Strukturovaný abstrakt nebo fulltext ›Duplicita vyhledaných výsledků - preference primárního zdroje ›Hayesova pyramida evidence důkazů › Související obrázek ›Ovlivňuje vzdělání sester znalosti o EBN? › ›Ovlivňuje délka praxe ve zdravotnictví schopnost aktivního naslouchání? › ›Zdravotní setry pracující na jednotkách intenzivní péče udávají vyšší zájem o vzdělávání v oblasti zajištění centrálních venózních vstupů nežli setry pracující na standartních lůžkových zařízeních. › ›Věk respondentů bude ovlivňovat sebehodnocení v oblasti schopnosti posouzení stavu pacienta. › ›Počet káv vypitých za směnu ovlivňuje typ oddělení, kde sestry pracují. › ›Sestry pracující na lůžkovém oddělení vykouří za směnu více cigaret než sestry pracující v ambulantní sféře. › ›Ovlivňuje aplikace intravenózní terapie vitamínu C výskyt infekcí u příjemců? Na základě tvrzení stanov vhodná klíčová slova pro rešeršní strategii Demonstruj vyhledávací strategii za využití databáze KUK elektronické zdroje: https://ezdroje.muni.cz/ Rešeršní strategie Klíčová slova česky: Klíčová slova anglicky: Vyřazující kritéria: Zdroje BÁRTLOVÁ S., SADÍLEK P., TÓTHOVÁ V. Výzkum v ošetřovatelství. Brno, Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. BRABCOVÁ, J a kol. Skoč! Aneb reálný život, Plzeň: Grafia 2005, ISBN 80 -902340-7-9 http://knihovna.upol.cz/lf (vzdělávání, DSP). DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 1993, 2005. FARKAŠOVÁ, D. A kol. Výzkum v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-80632-286. HENDL, J. Kvantitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HUŠÁK, V. Jak napsat publikaci? Jak připravit prezentaci?, Olomouc: LF UP 2007, ISBN 978-80-44-1736-3. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. MAZALOVÁ, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství, Olomouc: Fakulta zdravotních věd 2016. Dostupné: http://old.fzv.upol.cz/fileadmin/user_upload/FZV/DSP_Osetrovatelstvi/Skripta/Kapitoly_z_vyzkumu_v_o setrovatelstvi.pdf PLEVOVÁ I, et al. Ošetřovatelství. I Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735573. PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 230 s. ISBN 9788073674687. ŽIAKOVÁ, K et al. Ošetrovateľstvo teóra a vedecký výzkum, Martin: Osveta 2003, ISBN 80-8063-131-X http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/index.php/o-ucebnici/ako-citovat.php https://www.google.cz/search?q=Testov%C3%A9+krit%C3%A9rium&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gf e_rd=cr&dcr=0&ei=GEe6WeTHCKGE8QfBkYXoCQ http://home.ef.jcu.cz/~birom/stat/cviceni/09/p_value.pdf Hodně zdaru při výzkumu Výsledek obrázku pro obrázek konec