Lékařská biofyzika – cvičení Obor: Všeobecná sestra Vytvořeno v rámci projektu Fond rozvoje MU 1383/2019. Zadání společného cvičení: 11.Vlivy vnějšího prostředí Klíčové pojmy: Katatermometr, wind chill, refrigerace, absolutní a relativní vlhkost vzduchu, anemometr. Bezkontaktní infračervená termografie, emisivita. Praktický význam: Parametry vnějšího prostředí výrazně ovlivňují zdravotní stav pacienta, a to i v nemocničním prostředí. Pochopení základních principů vlivů okolí na lidské tělo nám pomáhá předvídat zdravotní rizika a zátěž pro pacienta v takovémto prostředí. 11.1 Refrigerace – ochlazující účinek prostředí Cíl: Vysvětlení principu měření ochlazovacího účinku prostředí, princip katatermometru a výpočtu katohodnoty, principy měření rychlosti větru, Beaufortova stupnice, Pomůcky: online wind- chill kalkulator, anemometr, teploměr Postup: Pomocí fouknutí do turbínky anemometru simulujte 3 hodnoty rychlost větru, vyhledejte nejnižší dnešní teplotu (případně si vymyslete hodnotu), údaje zadejte do wind chill kalkulatoru, který najdete na internetu. Výstup: Vytvořte tabulku se simulovanými rychlostmi větru, teplotou, vypočtenou pocitovou teplotou a katahodnotou. Diskuze: Zamyslete se nad ochlazujícím účinkem proudícího vzduchu, jakými přirozenými mechanismy se bráníme ztrátě tepla v prostředí. 11.2. Vlhkost vzduchu Cíl: Stanovení vlhkosti vzduchu pomocí Asmannova aspiračního psychrometru. Lékařská biofyzika – cvičení Obor: Všeobecná sestra Vytvořeno v rámci projektu Fond rozvoje MU 1383/2019. Pomůcky: Asmannův aspirační psychrometr, nomogram, destilované voda, barometr Postup: 1) Destilovanou vodou navlhčíme punčošku vlhkého teploměru psychrometru. 2) Natáhneme hodinový strojek a tím udržujeme ventilátor několik minut v chodu. Během této doby se ustálí teplota t' vlhkého teploměru. 3) Přečteme hodnoty teploty na suchém (t) a vlhkém (t') teploměru. 4) Na barometru v laboratoři odečteme atmosférický tlak. 5) V nomogramu odečteme vlhkost vzduchu. Diskuze: Srovnejte naměřenou hodnotu vlhkosti vzduchu s hodnotou vlhkosti z meteostanice. Z pozorovaného uvažujte nad vztahem vlhkosti povrchu těla a jeho ochlazováním. 11.3. Bezkontaktní termografie Cíl: Vyzkoušet způsoby ovlivnění přesnosti měření teploty pomocí bezkontaktní infračervené termografie Pomůcky: Termokamera, skelněná výloha skříně, průhledný plastikový obal, hliníková folie, oblečení, voda… Postup: Do zorného pole mezi infračervenou kameru a dobrovolníka vkládejte různé průhledné materiály a zaznamenávejte, zde je přes ně sledované osoba, ještě patrná či o kolik stupňů se přibližně mění jeho naměřená povrchová teplota. Vyzkoušejte měřit teplot u čela po zvlhčení vodou, po pár desítkách sekund tření…. Výstup: Zhodnoťte testované průhledné materiály a jiné zásahy do měřené oblasti na změně naměřené teploty. Diskuze: Na základě pozorování diskutujte praktické využití termografie v medicíně a jak snadno je výsledek ovlivnitelný.