Historie a teorie ošetřovatelství Natália Beharková, Miroslava Kyasová Katedra ošetřovatelství a porodní asistence nbehar@med.muni.cz, mkyasova@med.muni.cz Požadavky pro ukončení předmětu ➢ zápočet 1 kredit ➢ podmínky splnění: * aktivní podíl na výuce * průběžné plnění zadaných úkolů/testů * splnění kritérií zápočtového test (75% úspěšnost) Literatura: ➢ Ošetřovatelství. Edited by Ilona Plevová. 1. vydání. Praha: Grada, 2011. 223 stran. ISBN9788024735580. ➢ PAVLÍKOVÁ, Slavomíra. Modely ošetřovatelství v kostce. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 150 s. ISBN8024712113 ➢ E-learning IS MU Vývojové linie ošetřovatelské péče a ošetřovatelství ➢ neprofesionální/laická péče ➢ charitativní péče ➢ organizovaná péče ➢ profesionální péče ➢kulturní tradice ➢vliv náboženství (zakládání špitálů) ➢vědecké objevy, rozvoj medicíny ➢sociální faktory a celkový stav zdraví obyvatel ➢politické faktory a války ➢ekonomické faktory ➢významné osobnosti, jejich nadšení, elán a osobní nasazení Faktory ovlivňující vývoj Definujte zápatí – název prezentace nebo pracoviště4 Neprofesionální/laická péče ➢ historicky nejdelší ➢ vnitřní potřeba pečovat o sebe, své zdraví a zdraví svých blízkých → souvislost s přežitím jedince, rodiny i sociální skupiny ➢ ženy – generační předávání vědomostí – ošetřování v domácnosti – přírodní zdroje Charitativní ošetřovatelství ➢ vývoj spolu s křesťanstvím ➢ péče orientovaná na specifickou skupinu lidí – nemocných, chudých, opuštěné děti, jedinci odkázaní na pomoc jiných ➢ saturace základních potřeb života ➢ zakládání mnišských řádů, klášterů, útulků, hospitálů a nemocnic Významné osobnosti ošetřovatelství ve světě Florence Nightingale (1820-1910) ➢ nejvýznamnější osobnost v historii ošetřovatelství ➢ studovala ošetřovatelské systémy v Anglii, Německu a Francii ➢ získala hluboké poznatky a zkušenosti o péči o nemocné ➢ vyslána na západní frontu s vyškolenými ošetřovatelkami ➢ zavedla hygienická opatření, pravidelné stravování ➢ všechny údaje a skutečnosti evidovány ➢ pokles úmrtnosti v lazaretu ze 42 % na 2,2 % ➢ sestrou může být jen vzdělaná, inteligentní, samostatná tvořivá bytost Významné osobnosti ošetřovatelství ve světě Nikolaj Ivanovič Pirogov (1810 – 1881) ➢ ruský lékař, chirurg, generál ➢ profesor univerzity v Petrohradě ➢ význam ženy při ošetřování raněných ➢ ošetřovatelskou činnost jako krok k řešení ženské otázky ➢ prvních třicet ruských vyškolených ošetřovatelek ➢ východní bojiště Sevastopol r. 1854 Významné osobnosti ošetřovatelství ve světě Henri Dunant (1828 – 1910) ➢ obchodník a bankéř ➢ zakladatel Mezinárodního červeného kříže 1864 ➢ organizace zajišťující první pomoc raněným ➢ odbornou průpravu laických ošetřujících osob Začátky ošetřovatelství v ČR ➢ 10. století – vláda knížete Boleslava (935 – 967) ➢ na území Prahy vznikají první hospice (útulky pro chudé, nemajetné, nemocné osoby – civilní sestry poskytovaly charitativní pomoc v saturaci základních potřeb) ➢ náboženské řády a kongregace – pomoc trpícím a potřebným → zakládání špitálů ➢ (1. špitál v Týně – tč. Staroměstské náměstí, o 12 osob pečovalo 7 žen) Týnský dvůr (Ungelt) na konci 19. století Týn ohrada, ohrazené místo Ungelt povinné clo Začátky ošetřovatelství v ČR 10. století Svatá Anežka Česká Přemyslovna (1211-1282) ➢ dcera Přemysla Otakara I a druhé manželky Konstancie Uherské, mladší sestra Václava II ➢ patronka českého ošetřovatelství ➢ r. 1233 - klášter sv. Haštala i špitál ➢ 12.11. 1989 svatořečení ➢ první žena, která: ➢ založila mužský řád, ➢ český ošetřovatelský řád, ➢ založila špitální bratrstvo –papežem uznáno za samostatný ošetřovatelský řád: Řád křižovníků s červenou hvězdou ➢ vypracovala účelný systém a konkrétní pravidla pro ošetřování nemocných ➢ celý život zasvětila péči a pomoci o chudobné a nemocné. Začátky ošetřovatelství v ČR Svatá Zdislava z Lemberka (1220 – 1252) ➢ česká šlechtična a zakladatelka klášterů a špitálů ➢ v roce 1907 byla prohlášena za blahoslavenou ➢ roku 1995 papežem Janem Pavlem II. vyhlášena za svatou Začátky ošetřovatelství v ČR Eliška Přemyslovna ➢ dcera českého a polského krále Václava II. a Gut Habsburské ➢ manželka Jana Lucemburského ➢ r. 1317 - klášter Hortus regia, tvrz s věží (klášter u sv. Anny) Karolína Světlá 24. února 1830 - 7. září 1899 ➢ Johanna Rottová ➢ česká spisovatelka, věnovala se emancipačnímu hnutí – zlepšení sociálního postavení žen a dívek ➢ 1871 – založení Ženského výrobního spolku, účel: opatřit práci nemajetným ženám (nejčastěji vdovy po vojácích rakousko-pruské války) → zřízení obchodní a průmyslové školy a kurzy pro vychovatelky a ošetřovatelky ➢ svým smýšlením ovlivnila vznik 1. ošetřovatelské školy Eliška Krásnohorská 18. listopad 1847 - 26. listopad 1926 ➢ Alžběta Pechová ➢ básnířka, spisovatelka, překladatelka ➢ založení 1. dívčího gymnázia Minerva (1890) ➢ s K. Světlou přispěla ke vzniku 1. ošetřovatelské školy PhDr. Alice Masaryková 3. květen 1879 Vídeň – 29. listopad 1966, Chicago, USA ➢ veřejná činitelka, bojovala za zlepšení sociální situace a vzdělávaní žen ➢ založila Československý červený kříž (1919) – 20 let byla jeho předsedkyní, za jejího působení vyvíjela organizace rozsáhlou zdravotnickou, charitativní a sociální činnost. ➢ angažovala se v ošetřovatelském školství, založila Českou ošetřovatelskou školu, aktivně podporovala vzdělávání ošetřovatelek a financování školy, ➢ její zásluhou přijely do Prahy v roce 1920 tři americké sestry (pomáhaly vybudovat na vysoké úrovni ošetřovatelskou školu v Praze) ➢ 1. česká ošetřovatelská škola byla po mnoho let zdrojem dobře vzdělaných diplomovaných sester nejprve pro Všeobecnou nemocnici v Praze, později pro další zdravotnické služby v nemocniční i v komunitní péči na celém území republiky ➢ s pražskou ošetřovatelskou školou byla spjata po celý život pravidelně se účastnila sjezdů absolventek, předávání diplomů a dalších významných událostí až do r. 1948, kdy byla nucena odejít do ústraní. Doc. PhDr. Marta Staňková, CSc. 12. únor 1938 Boskovice - 13. říjen 2003 Praha ➢ 1953 studovala na SZŠ ve Svitavách, po maturitě a snaze studovat LF se zaměstnala jako zdravotní sestra, po 3 letech byla vyslána na 1 rok studovat Vyšší ošetřovatelskou školu v Praze, po návratu začala na SZŠ učit jako sestra instruktorka (pedagogická dráha) začala již dálkově studovat obor péče o nemocné – psychologie na Karlově univerzitě ➢ 1968 oddělení péče o nemocné III. Interní klinika Všeobecné fakultní nemocnice 30 let ➢ po pádu komunistického režimu – pracovala v mezinárodních sesterských organizacích, zasloužila se o informovanost českých sester o moderních trendech v ošetřovatelství ➢ rozvoj ošetřovatelského vzdělávání, autorka koncepce ošetřovatelství v ČR, zajímala se o historii ošetřovatelství ➢ rozvoj ošetřovatelství chápala jako „nutný prostředek ke zkvalitnění péče o pacienta, partnerství a týmovost práce všech zdravotnických profesí.“ ➢ za celoživotní práci byla oceněna Sestra roku 2001 ➢ Bohatá publikační činnost 160 odborných článků, 4 ošetřovatelské učebnice, spoluautorka 51 monografií/učebnic a skript Vzdělávání sester v ČR ➢ r. 1874 - První česká ošetřovatelská škola - PRAHA (1. v Rakousko – Uhersku, trvání 7 let ➢ r. 1916 Česká (zemská) škola pro ošetřování nemocných při Všeobecné nemocnici v Praze ➢ r. 1920 Česká zemská škola pro ošetřování nemocných na 10 let pod správu ČSČK (Miss M. G. Parsons + 2 další americké sestry (zásluha A. Masarykové) začátek koncepce výuky a výchovy ošetřovatelství, (r.1931 přejmenování Česká státní ošetřovatelská škola v Praze) ➢ r. 1922 ošetřovatelská škola pro dětské sestry Praha – Krči nemocnice – zřízení oddělení Ochrany matek a dětí, délka studia: 1 rok - ↓ zájem = půlroční ➢ sociální postavení sester: ➢ ↓ příjem, bydlení a strava v nemocnici, ➢ v době osobního volna – propustky z nemocnice, ➢ pracovní doba 70 –90 hod/týden, Vývoj zdravotnického školství v letech 1948 –1960 ➢ Zákon č. 95/1948 o jednotné škole ➢ Zákon č. 103/1951 o jednotné léčebně preventivní péči ➢ r. 1951 – 3 roky, 11 oborů SZP ➢ r. 1953 školy do působnosti ministerstva zdravotnictví ➢ 1956/1957 – abiturientské studium Vysokoškolské vzdělávání sester ➢ r. 1960 vznik VŠ studia pro sestry při III. interní klinice 1. LF UK v Praze (dálkové) ➢ r. 1981 (denní) ➢ r. 1987 – jednooborové dálkové ➢ r. 2004 vstup do EU – změny ve vzdělávání a legislativě VLIV HOPE (Health Opportunities for People Everywhere) ➢ r. 1990 monitorování situace, výsledky ➢ zásadní obsahové změny, důraz kladen na společenskovědní předměty, rozšíření psychologie, komunikace, psychologie, etiky ➢ r. 1991 září Modra – vzorový kurz ➢ r. 1992/1993 – změna v obsahu a ve struktuře vzdělávání jednotlivých oborů SZP ➢ ŽS – porodní asistentka ➢ zánik DS + ZS, vznik VS (4leté +2leté PKS) ➢ RP – ergoterapeut, fyzioterapeut ➢ zubní technik ➢ dentální hygienistka ➢ 1. 10. 1996 Kompetenční zákon převádí zdravotnické školy pod MŠMT ➢ 9. 4. 1998 Koncepce českého ošetřovatelství (věstník 9/2004) ➢ 1. 9. 2000 vznik odboru ošetřovatelství na MZ ČR (www.mzcr.cz) ➢ Evaluační mise EU – duben 2002 Studijní program: Ošetřovatelství obor: všeobecná sestra, porodní asistentka ➢ 2001/2002 ❖ Jihočeská univerzita, České Budějovice, ❖ Ostravská univerzita, Ostrava ➢ 2002/2003 ❖ 3. LF UK Praha, LF MU Brno, LF UP Olomouc, ❖ Soukromá vysoká škola Dr. Ilony Mauritzové v Plzni ❖ Pardubická univerzita, Pardubice ❖ VZŠ Duškova, Praha Další vzdělávání sester ➢ r. 1960 Střediska pro další vzdělávání SZP ➢ r. 1963 Ústav pro další vzdělávání SZP (ÚDV SZP) ➢ r. 1986 Institut pro další vzdělávání SZP (IDV SZP) ➢ r. 1991 Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví (IDVPZ) ➢ r. 2003 Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů (NCO NZO) Vstup ČR o EU ➢ 1. 4. 2004 - Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) ➢ r. 2004 koncepce ošetřovatelství Věstník 9/2004 (zavedení OP) Ošetřovatelství Dělat správné věci správným způsobem na správném místě se správnými lidmi Ošetřovatelství je samostatná vědná disciplína aktivní vyhledávání a uspokojování na zaměřen a Biologických Psychických Sociálních Spirituálních potřeb nemocného a zdravého člověka v péči o jeho zdraví Ošetřovatelství se podílí na prevenci, diagnostice, terapii a rehabilitaci Ošetřovatelství je zaměřeno (z toho plynou cíle ošetřovatelství) na udržení a podporu zdraví navrácení zdraví a rozvoj soběstačnosti zmírňování utrpení nevyléčitelného nemocného člověka a zajištění klidného umírání a smrti Charakteristické rysy ošetřovatelství: ➢ poskytování - aktivní ošetřovatelské péče - individualizované péče prostřednictvím OP - ošetřovatelské péče na základě vědeckých poznatků podložených výzkumem, ➢ péče ošetřovatelským týmem složeným z různě kvalifikovaných pracovníků (vícestupňový způsob) ➢ holistický přístup k nemocnému ➢ preventivní charakter péče Ošetřovatelství jako vědní obor ➢ samostatná vědní disciplína s vlastní teoretickou základnou (integruje poznatky z přírodních, humanitních a společenských vědních oborů) ➢ rozmanitý záběr – žádný vědní obor, který se zabývá člověkem, jej neposuzuje tak komplexně, z tolika různých hledisek, jako ošetřovatelství ➢ vychází z filozofických teorií a uznává, že lidé jsou součástí přírodního a společenského prostředí, s nímž jsou v neustálé interakci Teorie umožňuje: ➢ třídit informace do logických systémů ➢ odhalovat mezery ve vědomostech ➢ poskytovat logický návod na sběr relevantních informací ➢ stanovit kritéria hodnocení ➢ koncipovat nový obsah a organizaci vzdělávání ➢ iniciovat a realizovat výzkum Ošetřovatelství - integrovaná vědní disciplína Využívá poznatky z mnoha dalších vědeckých disciplín Syntetizuje poznatky zabývající se studiem člověka, lidského zdraví, společnosti a prostředí jedinec rodina skupina biologie pedagogika psychologie ………..Sociologie Právní vědy fyziologie Obory ošetřovatelství Základní obory ošetřovatelství ➢ Všeobecné ošetřovatelství ➢ Dějiny ošetřovatelství ➢ Ošetřovatelská faleristika ➢ Metodologie ošetřovatelství Aplikované obory v ošetřovatelství ➢ Ošetřovatelství v interní péči ➢ Ošetřovatelství v chirurgii ➢ Ošetřovatelství v gynekologii ➢ Ošetřovatelství v porodnictví … Charakteristika ošetřovatelské péče ➢ Základní ošetřovatelská péče ➢ Specializovaná ošetřovatelská péče ➢ Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče ➢ Specifická ošetřovatelská péče Vyhláška č. 391/2017 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění vyhlášky č. 2/2016 S Ošetřovatelství a ošetřovatelská péče ➢ má systém typicky ošetřovatelských činností, týkajících se jednotlivce, rodin a skupin, který jim pomáhá, aby byli schopni pečovat o své zdraví a pohodu Přímá péče → za účasti nemocného ➢ péče o tělesné pohodlí nemocného hygienická péče, péče o polohu, stravování, vyprazdňování, individuální péče vzhledem k symptomům a diagnóze, zvyšování tělesné aktivity a soběstačnosti ➢ péče o duševní pohodu Nepřímá péče → nemocný není přítomen ➢ informovanost o nemocném, znalost diagnózy, sledování výsledků vyšetření a terapie, aktivní předávání informací ve zdravotnickém týmu, aktivní spolupráce s rodinou nemocného Vědeckost ošetřovatelské péče Teoretický vědecký základ z: ➢ ošetřovatelství, ➢ lékařských oborů, ➢ psychologie, ➢ pedagogiky a sociologie………… Ošetřování na základě vědeckého poznání ➢ uvědomělejší přístup k práci ➢ poznání příčiny jevů ➢ předvídání následků změn stavu nemocného ➢ správná rozhodnutí pro způsob práce Jako každý obor má svoji 1. Filozofii 2. Metaparadigma 3. Paradigma 4. Metodologie 5. Výzkum 6. Systém univerzitního pre- a post-graduálního vzdělávání 7. Národní a mezinárodní profesní organizace Filozofie ošetřovatelství zahrnuje představy: ➢ o lidech → každý člověk je jiný, každý má svou vnitřní hodnotu → je individuum ➢ o učení → učení je celoživotní proces ➢ o zdraví a nemoci → zdraví, chápeme jako opak nemoci, kterou můžeme definovat jako dysfunkci kteréhokoliv biologického, psychického, sociálního nebo osobního systému jedince Tyto názory jsou pak východiskem pro koncepci ošetřovatelství Filozofie ošetřovatelství vychází z: ➢ Humanismu - hnutí, které je orientováno na člověka, uznává jeho hodnotu, právo na svobodu a štěstí, na rozvoj jeho sil a schopností (humanismus se vyvíjel od starověku, zasahoval do oblasti společenské, literární, vědecké), základní principy humanismu tvoří vlastní podstatu ošetřovatelství ➢ Holizmus - charakterizován je celostním přístupem k lidské bytosti ▪ biologickou ▪ společenskou ▪ kognitivní ▪ emocionální ▪ duchovní ▪ behaviorální Metaparadigma ošetřovatelství předmět zkoumání tvoří: ➢ člověk – jedinec či komunita ➢ zdraví (popř. nemoc) ➢ prostředí, ve kterém žije ➢ ošetřovatelská péče reprezentovaná sestrou Paradigma ošetřovatelství Teorie oboru je tvořena: ➢ koncepčními modely ➢ teoriemi Metodologie ošetřovatelství ➢ metoda ošetřovatelského procesu Výzkum v ošetřovatelství ➢ nezbytný pro rozvoj oboru, ➢ umožňuje poskytovat ošetřovatelskou péči založenou na důkazech ➢ sestra může sama zkoumat, může být objektem výzkumu, může se i podílet na klinickém výzkumu (práce s respondenty, odběry materiálu apod.) Systém pre- a postgraduálního vzdělávání ➢ respektuje mezinárodní doporučení, ➢ umožňuje sestrám pracovat v zemích EU jako plně kvalifikované sestry Národní a mezinárodní profesní organizace ➢ Národní – ČAS (Česká asociace sester)……… ➢ Mezinárodní – ICN ( Mezinárodní rada sester) …….. Děkuji za pozornost.