Ochrana veřejného zdraví - BPOZ051 + BSVZ051
02 - Ochrana zdraví před fyzikálními vlivy - hluk, vibrace, záření (neionizující a ionizující), světlo a osvětlení. - 9.11. - doc. Šimůnek
Hluk a vibrace jsou významnými škodlivými faktory, především v pracovním prostředí. Normy a limity zohledňují jednak fyziologické působení hluku, jednak jeho působení jako zhoršujícího faktoru některých chorob, jednak jako samostatného patogenního činitele.
Mikroklima je důležité jak v běžném prostředí tak i v pracovním. V pracovním prostředí se ovšem častěji setkáváme s výraznými odchylkami parametrů mikroklimatu od příznivých hodnot. Přednáška ukazuje principy, na nichž limity stojí, a doporučení především pro horké mikroklima.
Dalším fyzikálním faktorem je záření. Je důležité jak pro fyziologii (vidění), tak i jako zdroj nejrůznějších zdravotních rizik
Následující video uvádí základní definici záření a dále se zabývá UV zářením a viditelným světlem.
Následuje infračervené záření a jeho vliv na zdraví.
Zde naleznete úvodní definice a vlastnosti ionizujícího záření.
Následují informace o měření ionizujícího záření a dozimetrii.
Biologické účinky ionizujícího záření jsou popsány v následující videosekvenci.
Jsou dokončeny následující sekvencí o stochastických účincích a hormezi:
Následují sekvence o radiačním riziku pro populaci a jeho snižování.
Zbývá zhodnotit zrádnosti smyslové nepostřehnutelnosti ionizujícího záření, z níž plynou jak případy fatálního nedocenění tohoto rizika, tak i nesmyslného nadhodnocení. Stejně tak se smyslová nezjistitelnost promítá i do sociální odezvy.
Ve středu 9. 11. v době od 17:00 do 18:15 budu sledovat dění na e-mailu. Pište na jsim@med.muni.cz nebo na 1007@mail.muni.cz. Do subjectu e-mailu prosím uveďte "Fyzikální faktory bakaláři", případně další informaci (prosba o doplnění, vysvětlení, nejasnost či nesrozumitelnost apod. Takto vyplněný předmět e-mailu prosím proto, aby se mi e-maily od vás nepletly do ostatní pošty. Na základě vaší odezvy ještě připravím písemný komentář ke slajdům, kterým zde uvedené materiály doplním. Pochopitelně budu reagovat i na dotazy apod. vznesené později.
Využijte příležitosti ptát se vyučujícího dříve, než se začne vyptávat on vás.