Pleoptika II II. ročník, 3. semestr Hana Fraitová Bez výslovného souhlasu autora a MU je v rozporu se zákonem jakékoliv další šíření prezentace (kopírování, modifikace nebo využívání v jiných tištěných, elektronických publikacích) [USEMAP] Pleoptika •Pleoptika = léčba amblyopie, se kterou je třeba začít ve chvíli, kdy je stanovena diagnóza •léčba se skládá z mnoha kroků: ookluze – různé druhy oléčba kapkami opleoptická cvičení – aktivní a pasivní. •historie aktivní pleoptické léčby sahá do roku 1973 a její průkopníci byli Bangerter a Starkiewicz • [USEMAP] Pleoptika •Aktivní pleoptická léčba je založená na zraku, hmatu, sluchu, paměti – má být zajímavá, pestrá, zábavná a přizpůsobená stupni amblyopie •Kombinace: oko-ruka, oko-noha, oko-paměť •Tupozraké oko aktivně provádí různé úkoly většinou na blízko za pomoci hmatu, sluchu a paměti u dětí předškolního i mladšího školního věku, které jsou pod dohledem ortoptistek v ortoptické cvičebně, a také pod dohledem rodičů doma •Cvičení a udržení pozornosti dítěte – návaznost na věk dítěte [USEMAP] Pleoptika •U malých a předškolních dětí, které ještě neumí číst a psát, jsou v závislosti na věku a schopnostech dítěte doporučeny následující úkoly: •navlékání korálků: třídění a navlékání větších a postupně drobných i nejdrobnějších korálků na provázek nebo jemný drátek podle barvy a počtu za pomoci zraku, nikoli hmatem • [USEMAP] Pleoptika •obkreslování: nejlépe černobílých, přes kopírovací papír – zpočátku jednoduché, předkreslené na papíře fixem, nakonec složitější, předkreslené tužkou, později překreslování obrázků z dětských černobílých omalovánek nebo z obrázkových knih •vybarvování: volba barev, přetahování! •překreslování barevných obrázků je po technické stránce obtížné a složité, takže nevíme, co je na špatně obkresleném obrázku zaviněno malou zručností dítěte a co špatným zrakem [USEMAP] Pleoptika •sestavování stavebnic: nejrůznějšího druhu, pokud možno skládající se z jemných dílků, montování jednotlivých drobných částí dohromady podle vlastní fantazie nebo podle předlohy, sestavování obrazů z krychlových stavebnicových dílků s obrázky - podle předlohy - stavebnice ze dřeva, ale i z kovových součástek •modelování z plastelíny a hlíny: podle vlastní fantazie. Účinek cviku se zesílí, když by se dítěti mimo modelování podle vlastního nápadu pokusily o modelování podle předlohy, a to bud" předkreslené nebo vymodelované [USEMAP] Pleoptika •vypichování obrázkových předloh: ornamentů předkreslených na papíře, propočítávání a vyznačování čtverečků propichováním otvorů, zakreslováním ornamentů barevnými tužkami •zejména u dívek: vystřihování - obrázků, „krajkových,, pokrývek podle předkreslené nebo vlastní fantazie •u hochů: dlabání, pilování, šroubování • • • [USEMAP] Pleoptika •vyšívání - různých jednoduchých ornamentů na dírkovaném papíru nebo na kanavě, protahování kanavy vlnou - přesné odpočítávání otvorů určíme vždy dítěti předem sami - stačí propichovat např. přes 2 až 3 otvory, neumí-li dítě více počítat •našívání předem přebraných korálků podle barvy a velikosti na papír do určitých tvarů, např. domeček se zahrádkou, stůl, židle... podle dovednosti dítěte •sešívání různých předmětů, vystřihovaných ze složitějšího papíru podle předem připravených otvorů • [USEMAP] Pleoptika •Orientace v prostoru: ke cvičení zraku můžeme využít dětské zvídavosti •Hledání, co se v místnosti změnilo a např. určit, co chybí •dítě nám bude vyjmenovávat předměty na neznámých ilustracích, které mu budeme ukazovat ze vzdálenosti 30-40cm •na vycházce se může dítě pokusit o poznávání různých drobnějších předmětů nebo jejich odlišovacích znaků, např. poznávání velikosti, tvaru, barvy •čím větší bude předmět nebo nějaký jeho znak, tím větší musí být i jeho vzdálenost od oka. Je nutno postupovat pokud možno zábavnou formou hry, hádanky, soutěže [USEMAP] Pleoptika •U školou povinných dětí je doporučeno: •denně číst knihy nebo časopisy •psát přesně do linek, dotahovat, nepřetahovat •překreslovat obrázky z omalovánek přes průhledný papír •různé druhy mozaiky •hrát počítačové hry na televizi, tabletu, mobilu s okluzorem • [USEMAP] Pleoptika •Lokalozačních cvičení podle Starkiewicze: •oko-ruka využívá míčové hry: •házenou •odbíjenou •košíkovou •stolní tenis •hru s kroužky a prohazování míčků otvorem •oko-noha: •chůze po čáře •kopání do balónu • •V širším pojetí lze užít jako aktivní pleoptiku všechna pohybová cvičení v tělesné výchově, kde se ruka nebo noha dotýká cvičebního nářadí • • • [USEMAP] Pleoptika •aktivní pleoptická léčba – jednoduché přístroje = lokalizátor, korektor, mnemoskop •přístroje pro aktivní pleoptiku využívají koordinace •ruka – paže – oko (lokalizátor, korektor) •paměť – oko (mnemoskop) •vedoucí oko je vždy opatřeno okluzí • [USEMAP] Pleoptika •u malých dětí se provádí jednoduchá zraková cvičení, poněvadž aktivní přístrojová pleoptika se pro tento věk nehodí •AP využívá přirozenou hravost a fantazii dětí • [USEMAP] Pleoptika •Lokalizátor •k upevnění foveolární fixace se používá u těžkých amblyopií cvičení na lokalizátoru •ortoptistka postupně rozsvěcuje jednotlivé otvory v kovové desce, které dítě zakrývá prstem •velikost otvorů se může postupným předkládáním různých desek měnit od největších po nejmenší •pomocí hmatu se učí fixovat a lokalizovat •cvičením se dítě učí aktivně foveolárně fixovat •ke ztížení cvičení se použíjí průhledné desky, která se položí na otvory. Dítě se nyní musí řídit při ukazování pouze zrakem •v dalších cvičeních se pod desku vkládají pestře kreslené obrázky, jež mají na souhlasných místech 12 otvorů. [USEMAP] Pleoptika •Korektor •dítě obtahuje kovovou tužkou, zapojenou do proudového okruhu, obrázkové kontury vyznačené izolační barvou •dostane-li se hrotem mimo izolující čáru, je upozorněno světelným a zvukovým signálem •na začátku cvičení se používají jednoduché obrázky se silnými konturami •postupně se zařazují složitější obrázky se stále tenčími čarami •korektor lze použít po dokonalém zvládnutí cvičení na lokalizátoru •Tyto přístroje využívají principu koordinace ruka - paže - oko [USEMAP] Pleoptika •Mnemoskop •na šikmý kreslící pult se promítají obrázky, které má dítě obkreslovat •velikost obrázků se postupně zmenšuje od 25 x 25 cm do 5 x 5 cm a obrázky mohou být i složitější •dá se měnit i osvětlení obrázků •Mnemoskop trenažér •dítě sleduje film přes zadní projekci a samo si určuje bod obratu (rozmlžení), který ortoptistka může při sledování filmu dítěti pomalu posouvat •fovea je tak aktivně nucena k maximálnímu výkonu • [USEMAP] Pleoptika •VLIVY NA SENZORICKÉ UČENÍ •Vliv na senzorické učení má především únava •Kontrast úloh a možnost porovnání •Obtížnost úkolů •Zpětná vazba • [USEMAP] Pleoptika •CAM využívá percepčního učení = senzorické učení (stimulace plasticity zrakového kortexu), a to díky opakovatelnosti předem definovaných prostorových frekvencí o známém kontrastu •Toto učení totiž využívá zlepšení senzorických schopností na základě praxe a zkušeností • [USEMAP] Pleoptika •CAM Campbellův zrakový stimulátor •(Campbell’s vision stimulator) •v roce 1978 byl vytvořen týmem odborníků Ferguse W. Campbella •Navrhl okluzi jen 7 minut týdně •Po tuto dobu se má dítě dívat amblyopickým okem na otáčející se terč Campbellova zrakového stimulátoru CAM s černobílými pruhy •Kolektivem lékařů z Hradce Králové byly pruhy změněny v šachovnici se zmenšujícími se šachovými poli •Přístroj obsahuje 7 terčů, kdy se každý otáčí 1 minutu •Možnost kreslení na průhlednou a smazatelnou plochu • • • [USEMAP] Pleoptika •Novinky •nové možnosti s rozvojem aplikací na tablety, počítače (nejen pro CAM) •různé herní formy cvičení pro zmíněnou elektroniku a mobilní telefony • [USEMAP] Pleoptika •BRS – barevná šachovnicová reverzační stimulace •Barevné čtverečky stimulují zrak •Neotáčí se – nemají otáčivý efekt •Má však výraznou amplitudu barevné oscilace •Černá – bílá, červená, zelená, modrá, žlutá •Nejúčinnější je v anaglyfických barvách červená – zelená •Agresivnější než CAM – nutné od neurologa, že pacient není fotosenzitivní • [USEMAP] Pleoptika •CAM stimuluje celou sítnici •BRS stimuluje hlavně makulu •Studie CAM x BRS v rámci disertační práce (MUDr. Varadyová ve spolupráci s ortoptistkou J. Stehlíkovou) potvrdila rychlejší úpravu amblyopie v souvislosti s léčbou BRS [USEMAP] Pleoptika •Programy pro rehabilitaci strabismu (Ing. Novák) oortoptické cvičebny odomácí prostředí • •Příručky pro rodiče dostupné na www.ortoptika.cz • • [USEMAP] • • • •Děkuji za pozornost [USEMAP]