Zápatí prezentace1 Proces edukace - plánovaní, hodnocení PhDr. Natália Beharková, Ph.D. Náležitosti Ed. plánu Stanovení priorit v Ed. – sestavení pořadí ed. témat dle důležitosti Stanovení učebních cílů v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické Počet předpokládaných lekcí vzhledem k ed. potřebě (1 lekce=1téma) Zodpovědná/é osoba/y v jednotlivých lekcích U jednotlivých lekcí vytýčení krátkodobých cílů Stanovení vhodných edukačních metod Stanovení obsahu v jednotlivých lekcích (osnova) Harmonogram Organizace a pomůcky Způsob hodnocení výsledků v jednotlivých lekcích a na závěr edukačního procesu Písemná forma plánu součást dokumentace P/K • plán ed. upravovat dle individ. potřeb P/K, délka a čas jsou flexibilní • předem si přemyslet a připravit pomůcky • vhodné prostředí a soukromí • spolupráce s P/K zvýší jeho motivaci Realizace I. ̶ Vychází z ed. plánu, kt. byl stanoven v projektové fázi, respektuje individualitu a specifické potřeby P/K ̶ Edukační jednotka - edukační setkání s P/K nebo rodinou pro P/K v nemocnici cca 10-20´ v domácím prostředí cca 20-30´ skupinová edukace cca 45-90´ (vždy platí zohlednění individuality P/K, zdravotního a mentálního stavu) - jedna edukační hodina - ne více než 4 důležité výsledky, kt. má P/K nebo rodina dosáhnout Realizace I. Fáze: ̶ Příprava ZP ̶ Příprava edukanta ̶ Příprava prostředí, materiálního zabezpečení Realizace – příprava ZP ̶ dlouhodobá z hlediska vytýčených dlouhodobých cílů Ed. u P/K, ̶ bezprostřední – příprava na konkrétní lekci) ̶ způsob přípravy – ovlivněn charakterem konkrétní edukační lekci, formě edukace, materiálních didaktických prostředků, organizačních podmínkách zařízení ̶ písemné zpracování – téma, cíl, metoda, forma a obsah edukace, použití pomůcek a způsob hodnocení edukační lekce Realizace – příprava edukanta ̶ P/K pozná důvod Ed. a edukační cíle akutní fáze nemoci – bariéra Ed. - poskytnutí nezbytných info, týkající se aktuální situace/problémů P/K - při stabilizaci stavu – P/K vyčerpán předchozí akutní fází = čas, trpělivost, postupné předávání info. chronické onemocnění – vleklé symptomy, střídající se fáze kompenzace/ dekompenzace nemoci - pocity strachu, obav, negativizmus …- častokrát neochota, snížená motivace k Ed., po stabilizaci stavu, přijetí nemoci (naučí se sní žít) – ochota ke spolupráci - střídání období pro dodržování doporučení Realizace (Petlák, 2004) Fáze: ̶ Motivační – vyvolat zájem ̶ Expoziční – seznámení s novým učivem prostřednictvím adekvátní organizační formy, metod, pomůcek a didakt. techniky ̶ Fixační – prvotní opakování a upevňování osvojených poznatků, postupů, návyků ̶ Diagnostická – prověření získaných poznatků … ̶ Aplikační – cíl - edukant prakticky využívá to, co si v procesu Ed. osvojil Realizace II. Struktura edukační lekce (Juřeníková, 2010, s. 54-55) ̶ seznámení s cílem Ed. a motivace k edukaci ̶ opakování dříve probraného tématu (např. rozhovor) ̶ seznámení s novým učivem ̶ opakování a procvičení nového učiva ̶ shrnutí podstatných bodů Ed. a případné samostatné zadání práce (nastudování letáku, brožury související s tématem) ̶ seznámení s tématem příští Ed. Hodnocení Ed. procesu ̶ Edukanta (co říká, řeč těla, reakce) ̶ Ed. procesu ̶ organizační zajištění edukace ̶ Edukační výstupy Produkty vzdělávání Výsledky = bezprostřední změny vlastnosti - kognitivní (osvojené znalosti, změny v intelekt. úrovni aj.) - kognitivně-motorické (dovednosti senzomotorické, manuální, řečové, komunikativní aj.) - kognitivně afektivní (zájmy, postoje, přesvědčení, hodnot. orientace aj.) Efekty = dlouhodobý charakter - u jedinců - v celé společnosti Evaluace Hodnocení Ed. procesu Individuální, bez komparace s dalšími edukanty Cíl: • ověření aktuálních znalostí, dovedností, pokroku edukanta • detekce nedostatků/chyb/ slabých míst/aktivity v průběhu Ed. procesu • zpětná vazba pro zúčastněné • motivace pro dosažení vytýčených cílů na závěr Ed. procesu, před propuštěním P/K Odpověď na dotaz: „Co se P/K naučil? Má požadované vědomosti, zručnosti, postoje, které byli v cílech vytýčené?“ formativní (průběžné) sumativní (závěrečné) z hlediska stanovených cílů – krátkodobé, dlouhodobé Verbální (písemné, ústní), neverbální zejména u dětí (nálepky, razítka, smajlíky apod.) Hodnocení Ed. procesu Výběr metody pro hodnocení závisí od typu učení: ̶ Kognitivní – kladení otázek (rozhovor, dotazník, test) ̶ Senzomotorické – pozorování P/K při výkonu ̶ Afektivní – obtížnější hodnocení (např. posouzení odpovědí na cílené otázky, vyslechnutí názoru, cílené pozorování) ̶ Realizace zápisu o Ed. P/K; součástí je i hodnocení záznamů v dokumentaci (institucionální, domácí péče) ̶ Sebaevaluace edukátora (adekvátnost zvolené strategie, připravenost apod.) Hodnocení Ed. procesu Nejčastější důvody vedoucí k nedosažení cílů (Závodná, 2005) ̶ nevhodný odhad potřeb ̶ nereálně stanovené cíle ̶ nevhodná strategie učení ̶ nedostatečná motivace ̶ nepřiměřený časový plán ̶ množství informací / nedostatek informací ̶ neefektivní komunikace Literatura: ̶ Bastable S., Essential of patient Education, Jones & Bartlett Learning, 2005, s. 502 ISBN-13: 978-0763748425 ̶ Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80 ISBN 978-80-247-2171-2 ̶ Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155 ISBN 978-80-8063-326-4 ̶ Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259 ISBN 978-80- 8063-321-9 ̶ Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 Literatura: ̶ Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936 ISBN 978-80-7367-546-2. ̶ Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013 ISBN 978-80-262-0456-5. ̶ Raudenská J, Javůrková A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví, Praha: Grada, 2011, s. 304 ISBN 978-80- 247-2223-8. ̶ Závodná V. Pedagogika v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2005, s. 117 ISBN 808063193X ̶ NANDA International Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2015-2017, 10. vydání Ed. Herdman, H et Kamitsuru, S, Praha: Grada, s. 439 ISBN 978-80-247-5412-3.