Životní cyklus léčiva • Preklinický výzkum • Klinické hodnocení • • Registrace • Propagace léčiv • Mgr. Jana Kubátová, Ph.D. jana.kubatova@med.muni.cz Výzkum a vývoj nových léčiv • Výběr kandidátní látky, lékový design: • Modifikace struktury známých léčiv • Vyhledávání nových účinků známých léčiv • Analoga endogenních látek • Testování látek přírodního původu 2 Výzkum a vývoj nových léčiv • In silico metody – molekulové modelování • Interakce látek s enzymy, iontovými kanály, receptory… • Nutná znalost struktury cílového místa účinku • Fyzikální a fyz-chemické vlastnosti • Klíčové: afinita, rozpustnost, přechod přes biomembrány • Screeningové testy – testování velkého množství látek • Odhad účinků, vč. toxických 3 Preklinický výzkum • Cíl: předpovědět terapeutický účinek a toxicitu látky • Nezbytný před prvním podání člověku • In silico – výpočetní technika (modelování, „superpočítače“) • In vitro – mikroorganismy, buněčné a tkáňové kultury, izolované orgány • In vivo – animální modely onemocnění • Farmakokinetické a farmakodynamické vlastnosti • (Ne)bezpečnost • Účinnost u cílového onemocnění 5 Preklinika: toxikologické testy • In vitro a in vivo metody • Akutní toxicita a letální dávka (LD50) • Subakutní a chronická toxicita • Reprodukční toxicita, teratogenita • Kancerogenita, mutagenita • Speciální testy: kožní a oční dráždivost apod. • Člověk ≠ laboratorní zvíře 6 Preklinika: využití zvířat • 1986, závazné pokyny pro EU země k ochraně obratlovců užívaných pro experimentální účely • Zásada 3R = replacement, reduction, refinement • Zákon 246/1992 Sb. na ochranu zvířat proti týrání • Vyhláška o ochraně, chovu a využití pokusných zvířat • Člověk ≠ hlodavec → nutnost 1 nehlodavčího modelu • Savci: • Hlodavci (myš, potkan, křeček, morče) • Zajícovci (králík) • Šelmy (pes, kočka, fretka) • Opice (makak, kočkodan) × nikdy lidoopi 7 Klinické hodnocení • Systematické testování léčivých přípravků s účastí lidských subjektů – nemocných nebo zdravých osob • Dobrovolná účast ve výzkumu • Schvaluje etická komise a SÚKL • Cíle: • Získat informace o farmakokinetice • Zjistit správné dávkování • Ověřit účinnost, ev. srovnat účinnost • Zjistit bezpečnostní profil 8 Placebo Nejlepší léčba „Komparátor“ Klinické hodnocení I. fáze • První podání člověku • Vždy za hospitalizace • Hodnotí se bezpečnost, toxicita a farmakokinetika • Stanovuje se maximální tolerovaná dávka (MTD) • Nejprve nižší dávka • Postupně se zvyšuje až k prvním projevům toxicity • Navrhuje se dávka pro další fázi výzkumu • Zdraví dobrovolníci, příp. i nemocní • Krátké trvání 9 Klinické hodnocení II. fáze • Zjišťuje se optimální dávkování • Ověřuje se účinnost na dané onemocnění • Sledují se nežádoucí účinky • Nemocní – desítky až stovky • Často více ramen a randomizace • Náhodné přiřazení subjektu do ramene • Omezení zkreslení výsledků 10 Klinické hodnocení III. fáze • Srovnání účinnosti a bezpečnosti HLP se standardem léčby nebo placebem • Předchází registraci – posouzení SÚKL a uvedení na trh • Nemocní – až tisíce → mezinárodní multicentrická KH • Randomizace, zaslepení klinického hodnocení • Omezení zkreslení výsledků • Dvojité zaslepení – ani zkoušející lékař ani subjekt neví, jakou léčbu dostává 11 Klinické hodnocení IV. fáze • Probíhá až po registraci přípravku • Ověřují se účinky a bezpečnost v přípravku v reálné klinické praxi → velké a různorodé skupiny nemocných • Zpřesnění lékových interakcí, léčby ve specifických populacích (děti, senioři, porucha funkce ledvin a jater) • Vzácné nežádoucí účinky 12 Registrace nového LP = schvalovací řízení před uvedením na trh • Schvalovatel: SÚKL / EMA • Žadatel: výrobce → budoucí držitel rozhodnutí o registraci • Dokumentace o LP – doklad bezpečnosti, účinnosti a jakosti • SÚKL dokumentaci posoudí → vydá pro něj rozhodnutí o registraci • Platí 5 let, poté ho lze prodloužit 14 Dokumentace k registraci LP 15 Výsledky z preklinického testování Výsledky z klinického hodnocení Informace o chem. struktuře, fyz. a biol. vlastnostech léčivé látky a přípravku LP vs. doplňky stravy • Zákon o léčivech „Má léčebné nebo preventivní vlastnosti […] nebo lze použít za účelem obnovy, úpravy či ovlivnění fyziologických funkcí prostřednictvím farmakologického, imunologického nebo metabolického účinku.“ • Zákon o potravinách „Potravina, jejímž účelem je doplňovat běžnou stravu a která je konc. zdrojem […] látek s nutričním nebo fyziologickým účinkem […] určená k přímé spotřebě v malých […] množstvích.“ V praxi může být hranice mezi LP/DS tenká – např. https://www.puurex.cz/ Doplňky stravy nejsou léky Léčivé přípravky: • Klinická hodnocení • Registraci provádí SÚKL/EMA • Posuzuje se účinnost, bezpečnost a jakost přípravku • Národní/evropská autorita potvrdila, že léčivo léčí • Výroba – režim GMP: pravidelné kontroly obsahu přípravku, mikrobiologické čistoty, proškolení pracovníků atd. Doplňky stravy: • Nemusí se provádět žádné klinické studie • Notifikace Min. zemědělství + posudek SZÚ: • Soulad složení a označení s platnou legislativou • Schválená zdravotní tvrzení • Laboratorní zkouška zdravotní nezávadnosti • Nesmí deklarovat, že léčí • Národní autorita potvrdila, že produkt je zdravotně nezávadný • Výroba: aplikuje se HACCP, někteří výrobci mají i GMP Schválená zdravotní tvrzení • http://ec.europa.eu/food/safety/labelling_nutrition/claims/regis ter/public/?event=search • Pro vitamíny, minerály, některé přírodní látky… • Tato tvrzení lze použít pro indikaci a propagaci přípravků • „VitaminC contributes to normal collagen formation for the normal function of cartilage.“ • „Chromium contributes to the maintenance of normal blood glucose levels.“ • „Plant sterols / stanol esters have been shown to lower/reduce blood cholesterol.“ • „Oat grain fibre contributes to an increase in faecal bulk.“ • „EPA and DHA contribute to the normal function of the heart.“ Reklama na léčivé přípravky = prezentace LP za účelem podpory zvýšení předepisování a spotřeby • Formy: internet, televize, tisk, rádio, návštěvy medicínských reprezentantů, plakáty/televizní spoty v čekárnách u lékaře, materiály lékáren (slevové letáky)… • Medicínský reprezentant = obchodní zástupce firmy • Z. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy • Předmětem reklamy může být pouze registrovaný LP • Informace v reklamě musí být v souladu s SPC 19 Reklama: LP na Rp. ×VP • LP na předpis – reklama pouze pro odborníky • Odborníci: osoby oprávněné LP předepisovat či vydávat = lékař, lékárník (ne sestry, ostatní zdravotníci, studenti) • Šíření pouze komunikačními prostředky určenými pro odborníky • Omezení neplatí pro vakcíny – lze i pro veřejnost • Informace musí být přesné, aktuální, ověřitelné a úplné 20 Reklama: LP na Rp. ×VP • Volně prodejné LP – reklama pro širokou veřejnost • Nesmí obsahovat odborné pojmy, doporučení odborníka, odb. společnosti či veřejně známých osobností • Nesmí být zaměřena na děti • Musí obsahovat určité povinné informace: • Výrobek je určen pro člověka • Název LP • Informace nezbytné pro správné použití • Čitelná výzva k pečlivému pročtení PIL 21 Reklama na doplňky stravy • Nesmí uvádět v omyl = nesmí doporučovat potraviny k prevenci či léčbě onemocnění, odvolávat se na nekonkrétní klinické studie • Musí obsahovat dobře čitelný text „doplněk stravy“ • Z. 110/1997 Sb., o potravinách • Vyhl. 58/2018 Sb. o doplňcích stravy a složení potravin Dohled nad reklamou: • Léčivé přípravky • SÚKL (Oddělení dozoru nad reklamou) • Rada pro rozhlasové a televizní vysílání • Doplňky stravy • Krajské živnostenské úřady, Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) 22