Hygiena zdravotnických zařízení Specifika provozu, provozní dokumentace MUDr. Bohdana Rezková, Ph.D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení Zdroje nákazy Kdo? Záchyt infekcí u „zdravých“ dárců krve Pozitivita HIV SVRAB! –infestace roztočem – zákožka svrabová –vysoce nakažlivé onemocnění (samička se rychle přesouvá) –přenos kontaktem nebo prádlem, předměty (potahy, matrace,..) –nejčastější profesionální nákaza zdravotníků! –počet případů narůstá zvláště v zimním období –netypické projevy - děti, ležící pacienti, svrab čistotných,… – – – – – Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení Zdroje nákazy Kdy? –s infekčním onemocněním: – - chybná diagnóza – - v inkubační době – - abortivní či latentní průběh – - podcenění rizika onemocnění – –Nosič (MRSA, TBC, VHB,VHC,…) – – –Každý pacient je potenciálně infekční!!! Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení Přenos –Ve zdravotnickém zařízení převažuje přenos nepřímý! – –není přítomen zdroj –původce má schopnost přežít mimo tělo hostitele –nutná je existence vhodného prostředku přenosu – vehikula – –Základním principem prevence je nekřížení čistého a špinavého procesu! Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení ? Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení Vehikula nepřímého přenosu –NESPECIFICKÉ prostředky –Ovzduší –Voda –Strava –Prádlo –Plochy, předměty –Odpady –Hmyz – –SPECIFICKÉ –prostředky –Invazivní zákroky –Nefyziologické vstupy (cévní, močové katetry,…) –Diagnostické přístroje (endoskopy) –Léčiva (infuzní roztoky) –Instalace cizích těles –Lékařské nástroje Hygienické požadavky na výstavbu a provoz zdravotnických zařízení Cíle 1.Ochrana pacienta před vznikem a šířením infekcí. 2.Ochrana pacienta před nežádoucími událostmi a vlivy (např. pády, poranění,..) včetně vhodné světelné a hlukové pohody a vhodných mikroklimatických podmínek. 3.Ochrana zdraví pracovníků i dalších vstupujících osob. Provozní řád –Účelem je stanovení hygienických a protiepidemických požadavků jejichž dodržování tvoří základ bezpečného provozu zdravotnického zařízení (pacientů, zaměstnanců i dalších přítomných osob). –Schválený provozní řád orgánem ochrany veřejného zdraví je podmínkou zahájení provozu. –Základní interní dokument pro všechny zaměstnance. Každý musí být prokazatelně seznámen! –Jednotlivá pracoviště často zapracovávají vlastní specifické postupy a vytváří provozní řády pro vlastní účely (operační sály, JIP, ….) –Pro některé oblasti může být zpracován zvláštní dokument, stává se tak součástí provozního řádu (např. manipulace s odpady, s prádlem, klimatizace, izolační opatření…) – Provozní řád (hygienicko – epidemiologický řád) Obsah 1.popis organizace provozu zařízení a spektrum poskytovaných služeb 2.provozně – technické podmínky provozu 3.dezinfekce a sterilizace 4.manipulace s prádlem 5.stravování pacientů 6.úklid a malování 7.likvidace odpadů 8.vodní hospodářství 9.obecné zásady minimalizace rizika infekce, příjem pacientů 10.režim zaměstnanců 11.ošetřovací režim 12.zajištění Programu prevence a kontroly infekcí – Provozně – technické podmínky provozu –Výstavba a rekonstrukce objektů, při které došlo ke změně účelu užívání místností pracovišť, vychází z projektové dokumentace, která musí být předem dle platné legislativy posouzena podle předpokládaného účelu užívání a schválena KHS. –Uvolnění prostor k provozování je podmíněno souhlasným rozhodnutím KHS (vyžaduje měření hlučnosti, odběry vody, měření prašnosti atd.) –Provoz musí splňovat vyhlášku č. 92/2012 Sb. o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče. –Při přípravě stavby nebo rekonstrukce a v jejich průběhu je nutné uplatňovat protiepidemická opatření v souvislosti s rizikem kontaminace provozu (protiprašné zábrany, určení komunikačních cest, navýšení úklidu,…). – – –2012 Sb. Základní hygienické požadavky a Nespecifické prostředky přenosu Nespecifické prostředky přenosu infekcí –Ovzduší –Voda –Strava –Prádlo –Plochy, předměty + problematika dezinfekce a sterilizace –Odpady OVZDUŠÍ a mikroklimatické podmínky –Pobytové místnosti musí mít zajištěno přímé (přirozené) nebo nucené větrání (klimatizace). –Nucené větrání se použije tam, kde přímé větrání je nedostačující k odvodu vznikajících škodlivin a tepelně-vlhkostní zátěže prostoru a v prostorách s řízenou kvalitou ovzduší (čisté prostory). –Kvalitu ovzduší a mikroklimatické podmínky řeší Vyhláška č. 6/2003 Sb. , kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb (netýká se operačních sálů a dalších prostor vyžadujících zvýšené nároky na čistotu). – - čistota prostředí: limit bakterií - 500 KTJ/m³ – limit plísní – 500 KTJ/m³ – - teplotní limity - léto: 24°C ± 2°C – - zima: 22°C ± 2°C OVZDUŠÍ Vzduchotechnika ve zdravotnictví –Zajišťuje dodržení předepsaných parametrů vzduchu (koncentraci mikroorganismů, prašnost, teplotu, vlhkost) –např. ochranu otevřené operační rány proudem filtrovaného vzduchu a ochranu operačního týmu před narkotizačními plyny. –Nežádoucí částice z rozváděného vzduchu se odstraňují filtrací. –Pro tzv. „čisté prostory“ se volí třístupňová filtrace. níží se tím zanášení následujících, dražších filtračních vložek a současně se dosáhne jistoty v zamezení průniku částic do čistého prostoru. –Zvlhčování vzduchu ve farmacii a zdravotnictví se uskutečňuje výhradně parou. – – OVZDUŠÍ Čisté prostory –je ohraničený prostor, v němž je koncentrace prachových částic a mikroorganismů řízena. Je konstruován a využíván takovým způsobem, aby se minimalizoval vstup, vytváření a usazování částic uvnitř prostoru a v němž jsou řízeny i ostatní relevantní parametry, např. teplota, vlhkost a tlak, – – – – – – A1 OVZDUŠÍ Čisté prostory ve zdravotnictví I Stanoveny „dohodou“ mezi OOVZ, projektanty a uživateli (legislativa definující požadavky na čisté prostory v ČR je zaměřena pouze na výrobní prostory a zacházení s léčivy!!!). OVZDUŠÍ Čisté prostory ve zdravotnictví II –Pro čisté prostory ve zdravotnictví jsou dodávány klimatizační jednotky s třístupňovou filtrací (hrubý filtr, jemný filtr, koncový HEPA filtr – „high efficiency particulate arrestance“). –Musí být zajištěno jednosměrné proudění vzduchu udržováním trvalého přetlaku (15 kPa). –Tlak musí být nejvyšší v prostoru nejvyšší třídy čistoty. –Pro ochranu operační rány využívány panely pro laminární proudění: – – – – – OVZDUŠÍ Čisté prostory a Třídy čistoty PRÁDLO Manipulace s prádlem I (Vyhláška č. 306/2012 Sb.) –Prádlo čisté –Prádlo má obdobný charakter jako zdravotnický materiál určený pro opakované použití. Výsledkem pracího postupu a procesu musí být prádlo prosté chemické a bakteriální kontaminace. –Materiály, které přicházejí do přímého styku s operační ránou, se nesmí klasifikovat jako prádlo. –Čisté prádlo se při přepravě chrání před znečištěním a druhotnou kontaminací vhodným obalem. Použít lze obaly vhodné k praní nebo obaly na jedno použití. –Čisté prádlo se skladuje v čistých a pravidelně dezinfikovaných skříních nebo regálech v uzavřených skladech čistého prádla. PRÁDLO Manipulace s prádlem II (Vyhláška č. 306/2012 Sb.) –Prádlo použité: –Prádlo se třídí v místě použití a nepočítá se. –Před uložením do obalů na odděleních se prádlo neroztřepává. –Odkládá se do pytlů podle stupně znečištění, druhu prádla a zbarvení. –Počítání prádla je možné ve vyčleněném prostoru za použití osobních ochranných pracovních pomůcek. PRÁDLO Manipulace s prádlem III (Vyhláška č. 306/2012 Sb.) –Personál manipulující s použitým prádlem používá ochranný oděv, rukavice a ústenku a dodržuje zásady hygieny. –Při manipulaci s prádlem u lůžka pacienta se používají pouze základní ochranné pomůcky, a to ochranný oděv a rukavice. Po skončení práce provede hygienickou dezinfekci rukou. –Prádlo, které bylo v kontaktu s tělními parazity, se ošetří vhodným insekticidem a po 24 hodinách se předá do prádelny. K ošetření je možné použít dezinfekční komoru. – – – PRÁDLO Praní nemocničního prádla (Vyhláška č. 306/2012 Sb.) – –Prádlo se pere procesem termodezinfekce nebo chemotermodezinfekce podle návodu výrobce. U chemotermodezinfekce se koncentrace, teplota a doba působení řídí návodem k použití dezinfekčního prostředku. –Prádlo v mokrém stavu se dále bezprostředně tepelně zpracovává postupy na principu fyzikální dezinfekce, a to sušení, mandlování, tvarování. –Operační roušky, pláště a operační oděvy do čistých prostor, používané jako zdravotnické prostředky pro pacienty, personál a zařízení musí splňovat všechna kritéria zaručující sterilitu zdravotnických prostředků. PRÁDLO Lůžko a lůžkoviny (Vyhláška č. 306/2012 Sb.) ( –Ve zdravotnických zařízeních se na pokrytí vyšetřovacích stolů a lehátek, kde dochází ke styku s obnaženou částí těla pacienta, používá jednorázový materiál, který je měněn po každém pacientovi. –Výměna osobního prádla a lůžkovin pacienta ve zdravotnických zařízeních se provádí podle potřeby, nejméně však jednou týdně, vždy po kontaminaci a po operačním výkonu, popřípadě převazu a vždy po propuštění nebo přeložení pacienta. –Při výměně lůžkovin se po propuštění nebo úmrtí pacienta dezinfikuje lůžko a matrace. Nevypratelné, hrubě znečistěné a poškozené matrace a lůžkoviny se vyřadí z používání. –Použitá lůžka a matrace jsou dezinfikovány buď v pokoji omytím dezinfekčním prostředkem nebo v centrální úpravně lůžek po každém propuštění pacienta. –Lůžko se po provedené dezinfekci a kompletaci lůžkovin přikryje čistým prostěradlem nebo obalem do příchodu dalšího pacienta. – PRÁDLO Lůžkoviny a lůžko infekční – – – –Zvláštní hygienický režim u infekčních pacientů –(včetně rezistentních bakteriálních kmenů,…) – Ložní prádlo – Lůžkoviny – Lůžko – – volba dezinfekce dle typu patogena, zvláštní režim – manipulace při přesunu lůžka, ochranné prostředky, atd. STRAVA Příprava a transport stravy –Výrobu a distribuci obvykle zajišťuje ústavní kuchyně –Provoz ústavní kuchyně podléhá běžné legislativě v oblasti stravování –Vyšší důraz kladen na minimalizaci rizika kontaminace stravy – – – – –Strava je dodávána nejčastěji tabletovým systémem –Tablety s pokrmem se otevírají až u pacienta –Teplota teplých hotových jídel nesmí do doby konzumace klesnout pod 60°C!!! POVRCHY Úklid I –Úklid všech prostor zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče se provádí denně na vlhko, v případě potřeby i častěji. –Na operačních a zákrokových sálech, kde jsou prováděny invazivní výkony, se úklid provádí vždy před začátkem operačního programu a vždy po každém pacientovi. –Na pracovištích akutní lůžkové péče intenzivní a v místnostech, kde je prováděn odběr biologického materiálu, se úklid provádí třikrát denně. –Na pracovištích akutní lůžkové péče intenzivní, na operačních a zákrokových sálech, na chirurgických a infekčních pracovištích, v laboratořích a tam, kde je prováděn odběr biologického materiálu a invazivní výkony, na záchodech a v koupelnách a na dalších pracovištích stanovených provozním řádem se používají běžné čisticí prostředky a dezinfekční přípravky s virucidním účinkem. POVRCHY Úklid II –Každé pracoviště má vyčleněny podle účelu použití vlastní úklidové prostředky nebo úklidové stroje, výjimkou jsou pouze standardní ambulantní a lůžková oddělení stejného typu a charakteru skladby fyzických osob. – – – – –Při kontaminaci ploch biologickým materiálem se provede okamžitá dekontaminace potřísněného místa zejména překrytím buničitou vatou, papírovou jednorázovou utěrkou navlhčenou virucidním dezinfekčním roztokem nebo zasypáním absorpčními granulemi s dezinfekčním účinkem. Kontaminované místo se očistí obvyklým způsobem. ODPADY ze zdravotnictví –odpad z nemocnic a ostatních typů zdravotnických nebo jim podobných zařízení –zahrnuje komponenty různého fyzikálního, chemického a biologického materiálu –vyžaduje zvláštní nakládání a zvláštní způsob odstranění vzhledem ke specifickému zdravotnímu riziku ODPAD ze zdravotnictví Rizika? N:\ONH\Odpady FN Brno\Fotky\P2080001.JPG ODPAD ze zdravotnictví Rizika –infekční agens –genotoxické a karcinogenní látky –toxické chemické látky –nepoužitelná léčiva –radioaktivní látky –ostré předměty –specifické zdravotnické odpady – části těla, orgány,… ODPADY ze zdravotnických zařízení (Vyhláška č. 306/2012 Sb.) –Odpad se třídí v místě vzniku, nebezpečný odpad se ukládá do označených, oddělených, krytých, uzavíratelných, nepropustných a mechanicky odolných obalů, podle možnosti spalitelných bez nutnosti další manipulace s odpadem. –Ostrý odpad se ukládá do označených, spalitelných, pevnostěnných, nepropíchnutelných a nepropustných obalů. –Nebezpečný odpad vznikající u lůžek pacientů se odstraňuje bezprostředně, z pracoviště se odstraňuje průběžně, nejméně jednou za 24 hodin. –Shromáždění odpadu před jeho konečným odstraněním ve vyhrazeném uzavřeném prostoru je možné nejdéle 3 dny. Skladování nebezpečného odpadu (anatomického a infekčního) je možné po dobu 1 měsíce v mrazicím nebo chlazeném prostoru při teplotě maximálně 8 °C. ODPAD Epidemiologicky nejvýznamnější 1.INFEKČNÍ ODPADY - jsou kontaminovány biologickými činiteli (bakterie, viry, plísně, paraziti apod.), krví, močí, hnisem a dalšími tělními tekutinami. 2.OSTRÝ ODPAD – kombinuje nebezpečnou vlastnost : infekčnost a ostrost! – – – ODPADY ze zdravotnických zařízení Provozní řád – –A. NAKLÁDÁNÍ S JEDNOTLIVÝMI DRUHY HUMÁNNÍCH MATERIÁLŮ A – ODPADŮ PODLÉHAJÍCÍCH REŽIMU PODLE ZVLÁŠTNÍCH ZÁKONŮ 1.nakládání s humánním materiálem 2.nakládání s nepoužitelnými léky, léčivými přípravky, návykovými látkami 3.nakládání s radioaktivními odpady –B. NAKLÁDÁNÍ S ODPADY V REŽIMU ZÁKONA O ODPADECH - – SPECIFICKÉ ODPADY ZE ZDRAVOTNICKÝCH ÚTVARŮ 1.Ostré předměty, katalogové číslo 18 01 01 2.Odpady, na jejichž sběr a odstraňování jsou kladeny zvláštní požadavky s ohledem na prevenci infekce (infekční odpad), katalogové číslo 18 01 03* 3.Chemikálie, které jsou nebo obsahují nebezpečné látky, katalogové číslo 18 01 06* 4.Chemikálie neuvedené pod číslem 18 01 06*, katalogové číslo 18 01 07 5.Odpadní amalgám ze stomatologické péče, katalogové číslo 18 01 10* – VODA Voda pro zdravotnictví? – –Pitná voda – odpovědnost za vnitřní vodovod –Teplá voda - možný zdroj infekce –Upravené vody – pro laboratorní provozy, sterilizaci, dialýzu,… – – – – – – – VODA Teplá voda Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví, část 1., §3 –Teplá voda musí splňovat hygienické limity mikrobiologických, biologických, fyzikálních, chemických a organoleptických ukazatelů jakosti. –Za splnění této povinnosti odpovídá výrobce teplé vody. –Teplou vodu dodávanou potrubím užitkové vody nebo vnitřním vodovodem6a), které jsou konstrukčně propojeny směšovací baterií s vodovodním potrubím pitné vody, může výrobce vyrobit jen z vody pitné. … – – – – – VODA Zdravotní rizika teplé vody Legionelóza –Je-li teplá voda vyráběná z vody pitné, hlavní zdravotní riziko představují patogenní a podmíněně patogenní bakterie schopné pomnožování v teplé vodě, tedy především LEGIONELY. –Legionela má vyšší odolnost vůči chlóru, vytváří sliz (biofimy) –Legionelóza - u oslabených jedinců (Legionářská nemoc, Pontiacká horečka) –Nejčastější mechanismus nákazy: – - vdechnutím kontaminovaného aerosolu – - aspirace po požití kontaminované vody, nápojů –Riziková místa: – - sprchy, fontány, zvlhčovače, inhalátory, … Obrazek VODA Teplá voda - hygienické limity – – – – – – – –2. Limit jako mezní hodnota platí pro zdravotnická a ubytovací zařízení, pro teplou vodu dodávanou do sprch umělých nebo přírodních koupališť a pro pitnou vodu použitou pro výrobu teplé vody; pro ostatní objekty platí jako doporučená hodnota, o kterou je nutné pomocí technických opatření usilovat. –3. Limit jako nejvyšší mezní hodnota platí pro oddělení nemocnic, kde jsou umístěni imunokompromitovaní pacienti, jako jsou například oddělení transplantační, nedonošenecká, anestezioresuscitační, dialyzační, onkologie, hematoonkologie, jednotky intenzivní péče. – Režim návštěv a květiny (Vyhláška č. 306/2012 Sb.) –Návštěvy u pacientů musí být řízeny s ohledem na provoz, zaměření pracoviště a stav pacienta v době, kterou určí lékař. –Návštěvy používají ochranný oděv při vstupu na pracoviště akutní lůžkové péče intenzivní; –Na pracovištích akutní lůžkové péče intenzivní a operačních oborů se neumisťují žádné květiny a jiné rostliny; Omezování přenosu infekcí při poskytování zdravotní péče Specifické prostředky přenosu MOŽNOSTI Standardní opatření dle WHO –Organizačně – režimová opatření (stanovení odpovědnosti, režim návštěv,…) –Hygiena rukou a používání rukavic –Používání ochranných pracovních pomůcek –Respirační etiketa –Bezpečná manipulace s předměty a pomůckami používanými při poskytování péče –Úklid –Prevence poranění ostrým kontaminovaným předmětem – – Obecné zásady minimalizace rizika infekce, příjem pacientů I Vyhláška č. 306/2012 Sb. –Pokud je s ohledem na zdravotní stav fyzické osoby přijetí nezbytné i při podezření na počínající infekční onemocnění, je třeba provést izolační a bariérová opatření, popřípadě přijímající lékař zajistí přeložení na příslušné oddělení. Obdobná povinnost platí i pro praktického lékaře, odborného lékaře a lékaře v poradně ambulantního zařízení. Obecné zásady minimalizace rizika infekce, příjem pacientů II Vyhláška č. 306/2012 Sb. –Fyzické osoby se umisťují do péče poskytovatele zdravotních služeb lůžkové péče především podle zdravotního stavu a způsobu nebo rozsahu zdravotní péče při zvážení a realizaci epidemiologických hledisek, zejména při riziku přenosu infekce, kolonizaci multirezistentními mikroorganismy, nosičství patogenních mikroorganizmů nebo pobytu v ohnisku nákazy. –Při zjištění infekce nebo kolonizace multirezistentními mikroorganismy se toto zjištění vyznačí ve zdravotnické dokumentaci pacienta a do propouštěcí zprávy. Kolonizace pacienta multirezistentními mikroorganismy není důvodem k odmítnutí hospitalizace pacienta nebo přijetí do ústavu sociální péče. – – Režim zaměstnanců I Vyhláška č. 306/2012 Sb. –Zdravotničtí pracovníci poskytovatelů zdravotních služeb jednodenní nebo lůžkové péče včetně pracovníků laboratoří musí nosit čisté osobní ochranné pracovní prostředky vyčleněné pouze pro vlastní oddělení. –Vyčleněnou pracovní obuv lze použít i pro další pracoviště obdobného charakteru. –Při práci na jiném pracovišti používají jen osobní ochranné pracovní prostředky tohoto pracoviště. –Zdravotnický pracovník nesmí v osobních ochranných pracovních prostředcích opustit areál poskytovatele zdravotních služeb. Režim zaměstnanců II Vyhláška č. 306/2012 Sb. –Pro operační výkony musí zdravotničtí pracovníci používat sterilní ochranný oděv a sterilní rukavice, masku, čepici (ochranná ústní rouška a čepice musí být používána tak, aby zakryla vlasy, vousy, bradu, nos a ústa), obuv vyčleněnou pouze pro dané pracoviště; –Na operačních sálech nesmí být používány a volně ukládány šperky, hodinky a jiné osobní předměty, mobilní telefony lze používat pouze ve vyhrazených prostorech operačních sálů; –U ostatních výkonů, při kterých je porušována nebo již porušena integrita kůže a sliznic nebo provedena komunikace s tělesnými dutinami, popřípadě nefyziologický vstup do organizmu, se ochranné pomůcky volí ve vztahu k výkonu, zátěži a riziku pro pacienta; –Ochranné pomůcky musí být individualizovány pro každou osobu a je nutno je odkládat ihned po výkonu; –Na pracovištích, kde je prováděna chirurgická nebo hygienická dezinfekce rukou, nesmí zdravotničtí pracovníci nosit na rukou žádné šperky. Zdravotničtí pracovníci v operačních provozech nesmí nosit na rukou hodinky. . 306/2012 Sb. Ošetřovací režim I Vyhláška č. 306/2012 Sb. –Při ošetřování pacientů musí zdravotničtí pracovníci využívat bariérové ošetřovací techniky na všech pracovištích, musí být používány pouze dekontaminované pomůcky. –Pracovní plochy na všech pracovištích zdravotnických zařízení musí být vyčleněny podle charakteru vykonávané činnosti. –Bariérová ošetřovací technika musí být používána i při překladu a převozu pacientů a při výkonech na společných vyšetřovacích a léčebných pracovištích. –K parenterálním zákrokům včetně drenáže ran a tělních dutin, zavádění močových katetrů musí zdravotničtí pracovníci používat pouze sterilní zdravotnické prostředky a dodržovat při každém parenterálním zákroku zásady asepse. –Při výměně sběrných vaků musí používat uzavřený systém odvodu a sběru tekutin se zabezpečením před možným zpětným tokem. Ošetřovací režim II Bariérová ošetřovací technika –soubor opatření a postupů, které jsou cíleny na minimalizaci rizika přenosu mikroorganismů –tyto postupy zabraňují nežádoucí kontaminaci rukou personálu, pomůcek, prostředí, pacientů a dalších lokalit. –jednotlivé postupy mohou být rozpracovány v interní dokumentaci firmy – „standardní ošetřovatelské postupy - SOP“ – –Například: oProtiepidemické zásady ošetřování pacientů – s parenterálně přenosnými onemocněními oPříprava pacienta k operačnímu výkonu oKatetrizace močového měchýře atd. – Ošetřovací režim III Vyhláška č. 306/2012 Sb. –Pro každého pacienta je nutno používat vždy samostatnou sterilní jehlu a sterilní stříkačku; u insulinových per se postupuje podle návodu výrobce. –Jednorázové stříkačky a jehly se likvidují bez ručního oddělování; k oddělení jehly od stříkačky může sloužit pouze speciální pomůcka nebo přístroj. Vracení krytů na použité jehly je s výjimkou inzulínových per nepřípustné. – – – –U osob v péči poskytovatelů zdravotních služeb lůžkové péče a ústavech sociální péče musí být zajištěn dohled nad dodržováním zásad osobní hygieny; před výkony a operacemi a i po nich musí být zajištěna řádná hygienická očista. Odběr biologického materiálu (Vyhláška č. 306/2012 Sb.) –odběry biologického materiálu u poskytovatele zdravotních služeb lze provádět v místnostech nebo prostorech, určených pro manipulaci s biologickým materiálem, splňujících základní hygienické požadavky pro odběr biologického materiálu, –k odběru biologického materiálu se používají sterilní zdravotnické prostředky včetně jednorázových rukavic, a to vždy pouze pro jednu ošetřovanou fyzickou osobu; prostupnost rukavic musí odpovídat jejich použití a míře rizika biologických činitelů, –biologický materiál je nutno ukládat do standardizovaných nádob a do dekontaminovatelných přepravek, s vyloučením rizika kontaminace žádanek, –biologický materiál se transportuje tak, aby nedošlo k jeho znehodnocení fyzikálními vlivy a k ohrožení fyzických osob. Poranění ostrým kontaminovaným předmětem Povinnosti poskytovatele –Postup při poranění ostrým kontaminovaným předmětem nebo nástrojem –Poskytovatel zdravotních služeb a poskytovatel sociálních služeb je povinen bezodkladně oznámit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví každé poranění zdravotnického nebo jiného odborného pracovníka, které vzniklo při manipulaci s ostrým kontaminovaným předmětem nebo nástrojem použitým k provádění zdravotních výkonů během poskytování zdravotní péče nebo sociálních služeb, v jehož důsledku by mohlo dojít ke vzniku infekčního onemocnění přenosného krví. Příslušný orgán ochrany veřejného zdraví rozhodne o nařízení lékařského dohledu nad poraněným pracovníkem. –Poskytovatel zdravotních služeb je povinen postupovat při laboratorní diagnostice u poraněného pracovníka v souladu se systémem epidemiologické bdělosti pro vybrané infekce. – Postup při poranění ostrým kontaminovaným předmětem –Sundání rukavic a omytí rukou vodou a mýdlem –Desinfekce poranění přípravkem s virucidním účinkem –Ponechání spontánního krvácení po dobu několika minut, pak zopakování desinfekce –Nahlášení úrazu, zápis do knihy / databáze úrazů –Do 72 hod od poranění návštěva lékaře pracovnělékařských služeb Poranění ostrým kontaminovaným předmětem Vyšetření Do 72 hodin po poranění 90 dnů od poranění 180 dnů od poranění HBV Anti - HBs ANO ANO ANO HBs Ag (pouze u neočkovaných) ANO ANO ANO HCV Anti - HCV ANO ANO ANO HIV Anti – HIV 1,2 ANO ANO X Jaterní testy ALT, AST ANO ANO ANO Sledování zaměstnance po poranění –Prováděno výhradně příslušným lékařem pracovnělékařské služby (PLS), není možnost výběru lékaře ze strany zaměstnance –Sledováni všichni zdravotničtí a jiní odborní pracovníci i studenti na praxi, u nichž došlo k poranění kontaminovaným předmětem či nástrojem –Vyšetření a odběry dle stanoveného harmonogramu Izolační opatření – –zavádí se při zjištění infekce nebo podezření na ni, je-li třeba vyloučit (izolovat) zdroj, případně jako ochranná –cíleně při známé etiologii nebo empiricky do prokázání původce –volí se postupy dle cesty přenosu ( jedna nebo i více): – - přenos kontaktem – - přenos kapénkami – - přenos vzduchem –izolace musí být indikovaná uvážlivě s ohledem na: – - možné negativní dopady na pacienta – - nároky kladené na personál! Izolační opatření Zvláštní režim •Úklid - poslední v pořadí, vyčleněné úklidové pomůcky, osobní – ochranné prostředky pro personál, cílená dezinfekce…. •Individualizované zdravotní pomůcky. •Vizity – omezení počtu osob, poslední v pořadí. •Návštěvy – omezení nebo zákaz návštěv, používání ochranný pomůcek, edukace. •Výuka – omezení nebo zákaz vstupu studentů. •Označení pokoje a informace pro vstupující personál (rehabilitace, konsiliáři,…). – Izolační opatření u původců přenosných kontaktem Kdy: ihned při suspekci/potvrzení původce s touto cestou přenosu Indikace: multirezistentní bakterie, Clostridium difficile, průjmová onemocnění, infekce ran s hnisavou sekrecí Pokoj: jednolůžkový, příp. prostorové oddělení 1 metr Ochranné pomůcky: empír, rukavice Pacient: u průjmů – WC etiketa Izolační opatření u původců přenosných kapénkami Kdy: ihned při suspekci/potvrzení původce s touto cestou přenosu Indikace: Bordetella pertusis, virus chřipky, adenoviry, rinoviry, jiné respirační viry, meningokoky, streptokoky Pokoj: jednolůžkový, příp. prostorové oddělení 1, 5 metr a zástěna mezi lůžky Ochranné pomůcky: empír, rukavice, ústenka Pacient: mimo pokoj - respirační hygiena, ústenka Izolační opatření u původců přenosných vzduchem Kdy: ihned při suspekci/potvrzení původce s touto cestou přenosu Indikace: Mycobacterium tuberculosis, virus SARS, varicella,… Pokoj: jednolůžkový s podtlakovým ventilačním režimem, příp. překlad na plicní nebo infekční oddělení Ochranné pomůcky: respirátor FFP3 (ochrana proti původcům infekce), ostatní dle výše rizika (BLS – 3, BLS – 4) Pacient: minimalizace pohybu mimo pokoj (příp.respirátor FFP3) Výsledek obrázku pro respirátor FFP3 Výskyt mimořádně závažného infekčního onemocnění Úkoly zdravotnického zařízení –Provedení základního vyšetření a stanovení pracovní anamnézy příp. konzultace s infekcionistou (do 30 min). –Okamžitě po stanovení podezření na VN použít osobní ochranné pomůcky. –Ohlášení podezření na VNN orgánu ochrany veřejného zdraví - KHS (do 30 min). –Izolace nemocného v samostatné místnosti + zajištění jeho základních životních funkcí. –Zabránit vstupu dalších osob do prostor ZZ, kde byla osoba podezřelá z VNN. –Zajištění kontaktů. –Vyčkat do příjezdu pracovníků KHS a dále se řídit jejich pokyny. –Po odjezdu pacienta provést ohniskovou dezinfekci dle pokynů KHS. Výskyt mimořádně závažného infekčního onemocnění Ochranné pomůcky