Etický kodex zdravotnického pracovníka nelékařských oborů Etické zásady zdravotnického pracovníka  Práce zdravotnického pracovníka je založena na úctě k životu, na respektování lidských práv a důstojnosti každého jednotlivce bez ohledu na národnost, rasu, víru, barvu kůže, pohlaví, politické přesvědčení nebo sociální postavení.  Zdravotnický pracovník dbá na dodržování lidských práv u jednotlivců i skupin, tak jak jsou vyjádřena v Chartě lidských práv Spojených národů a v Úmluvě o právech dítěte. Stejně tak zdravotnický pracovník dbá na dodržování práv pacientů, tak jak jsou vyjádřena v Chartě práv pacientů a v Chartě práv hospitalizovaných dětí.  Zdravotnický pracovník je povinen chránit informace o těch, kterým poskytuje své služby, a to i v případech počítačového (elektronického) zpracování informací.  Zdravotnický pracovník je povinen znát a dodržovat zákony a zákonné předpisy platné pro jeho profesi. Etické zásady zdravotnického pracovníka Etické zásady zdravotnického pracovníka  Zdravotnický pracovník je povinen převzít profesionální odpovědnost za podporu zdraví, prevenci nemocí, za obnovu zdraví a zmírňování utrpení, přispívat ke klidnému umírání a důstojné smrti.  Zdravotnický pracovník poskytuje zdravotnické služby jednotlivcům, rodinám, skupinám a společnosti a spolupracuje s odborníky jiných oborů. Zdravotnický pracovník a spoluobčané  Zdravotnický pracovník zodpovídá za péči, kterou v rozsahu své odbornosti a pravomocí poskytuje těm, kteří zdravotní péči potřebují.  Zdravotnický pracovník při poskytování péče respektuje náboženské přesvědčení a životní hodnoty občanů, jejich životní zvyky a duchovní potřeby, a snaží se vytvářet takové podmínky, které by odrážely individuální potřeby jednotlivců.  Zdravotnický pracovník v rozsahu své odbornosti a pravomocí poskytuje občanům informace, které jim pomáhají převzít spoluzodpovědnost za jejich zdravotní stav a případnou léčbu.  Zdravotnický pracovník považuje informace o pacientech za důvěrné a tyto informace předává pouze se souhlasem pacienta nebo vyplývá-li to ze zákona.  Zdravotnický pracovník poskytuje péči v rozsahu své odbornosti a pravomocí, má schopnost autoregulace a empatie.  Zdravotnický pracovník aktivně usiluje o vlastní odborný, osobní a intelektuální růst po celou dobu svého profesionálního života a své nové znalosti a dovednosti se snaží využít v praxi. Zdravotnický pracovník a praxe  Zdravotnický pracovník za každé situace usiluje o co nejvyšší kvalitu a úroveň poskytované zdravotní péče.  Zdravotnický pracovník poskytne nezbytně nutnou zdravotní péči i nad rámec svých pravomocí, pokud ji nemůže poskytnout způsobilý zdravotnický pracovník a pokud nebezpečí, které plyne z prodlení, je větší než možné nebezpečí plynoucí z nedostatečných znalostí a dovedností zdravotnického pracovníka. Zdravotnický pracovník a společnost  Zdravotnický pracovník se podílí na zdravotním uvědomění jednotlivců i společnosti.  Zdravotnický pracovník spolupracuje při těch aktivitách, které směřují ke zlepšení zdravotního a sociálního zabezpečení obyvatelstva. Zdravotnický pracovník a spolupracovníci  Zdravotnický pracovník spolupracuje v rámci multidisciplinárního týmu s ostatními profesionály tak, aby byly splněny všechny cíle plánu komplexní péče o pacienta.  Zdravotnický pracovník respektuje znalosti a zkušenosti svých kolegů i spolupracovníků jiných odborností.  Zdravotničtí pracovníci se navzájem podporují ve svých odborných rolích a aktivně rozvíjejí úctu k sobě i druhým.  Zdravotnický pracovník podle nutnosti vystupuje jako ochránce pacienta, pokud je péče o něho ohrožena nevhodným chováním nebo jednáním jiného zdravotníka či občana. Zdravotnický pracovník a profese  Zdravotnický pracovník je odpovědný za vysokou kvalitu jím poskytované zdravotní péče a za co nejvyšší odbornou úroveň svého vzdělávání.  Zdravotnický pracovník dbá na udržování a zvyšování prestiže své profese.  Zdravotnický pracovník se neustále snaží o rozvoj své profese a zvýšení její odborné úrovně.  Zdravotnický pracovník soustavně pracuje na definování a kultivaci vnitřního obsahu zdravotní péče. DESATERO DŮVĚRYHODNÉ SESTRY 1. Nebuď anonymní. 2. Při prvním setkání s nemocným se představ plným jménem. Nos trvale jmenovku. 3. Dohodni se s nemocným předem, jak se budete oslovovat. Nezapomeň, že každý člověk má své příjmení - nikdo není bezejmenný, ale není pro tebe děda, babička či Frantík či Andulka (s výjimkou dětí), a to bez ohledu na jeho věk, nemoc či postižení. Teprve vzájemná dohoda vám umožní jiné oslovení! Oslovuj nemocné často, čekají na projev tvého zájmu. 4. Dospělému člověku vždy vykej. Ani ty si nenechej tykat. 5. Chovej se kultivovaně. Nepokřikuj, nebuď vulgární. Pacient i veřejnost tě slyší, i když si to neuvědomuješ. 6. Podporuj spolupráci, buď kolegiální. Nepomlouvej, ani neverbálně nedevalvuj své spolupracovníky. DESATERO DŮVĚRYHODNÉ SESTRY 7. fyzickým postojem - “Nestojím často nad nemocným či spolupracovnicí s rukama v bok, rozkročeně, apod?”  gestikulací - “Nehrozím často či nevyhrožuji?”  proxemikou - “Na jakou vzdálenost komunikuji?”  haptikou - “Pokládám občas laskavě ruku na pacienta? Podtrhuji svůj pokyn dotekem?”  mimikou - “Mám ve tváři výraz vstřícnosti a porozumění?”  mluv co nejčastěji očima. Nikdo nemůže chtít, abys měla stále na tváři úsměv. Ale tvoje oči mohou být pozorné, laskavé a vstřícné vždycky. DESATERO DŮVĚRYHODNÉ SESTRY 8. Pamatuj, že důležitou vizitkou důvěryhodnosti zdravotníka jsou jeho ruce. Ošetřeným, přiměřeně dlouhým a čistým nehtům nevadí jemná barva laku. Tmavé dlouhé nehty, ale i zanedbané ruce důvěru nebudí. 9. Ve službě buď vždy čistý a upravený. Přiměřená délka sukně mírně nad kolena působí seriózně. Nedoplňuj služební oděv obnošenými věcmi (svetry, tričky, pantoflemi). Neklapou zbytečně tvoje boty? Jen lehké nalíčení tě zkrášlí a vyvolá pocit důvěry. Přiměřenost patří i k nošení šperků a volbě účesu. Malé náušnice zpravidla nevadí, kroužky v nose a uchu vadí, stejně jako několik řetězů na krku a velké prsteny. 10. Před nástupem do služby se podívej do zrcadla a polož si otázku: “Vypadám a chovám se tak, že bych jako pacientka měl/a k takové sestře důvěru?” Nezapomínej, že důvěryhodnost podporují i tvoje neverbální projevy. Využívej pozitivně všech forem neverbální komunikace. Nezapomeň, že sděluješ mnoho