 Páteří NSK je soustava kvalifikačních standardů.  kvalifikační standard je strukturovaný popis odborných způsobilostí pro řádný výkon určité pracovní činnosti nebo určitých pracovních činností v určitém povolání.  je realizován prostřednictvím elementárních prvků NSK, tedy kompetencí (způsobilostí).  kvalifikační standard je souborem kompetencí (způsobilostí) požadovaných pro příslušnou kvalifikaci.  Kvalifikační standard profesní kvalifikace (zákonem stanovenou normou pro profesní kvalifikace).  co by pracovník měl po odborné stránce umět, aby zvládl pracovní činnosti příslušné profesní kvalifikace.  Kvalifikační standard úplné profesní kvalifikace (obsahové východisko pro tvorbu kurikula oborů vzdělání).  umožňují rozvoj dalšího vzdělávání a profesního zdokonalování, obvykle rozšiřují odborný základ.Týkají se vesměs kvalifikací vyšších úrovní.  Kvalifikační standardy pro profesní a pro úplné profesní kvalifikace (mají společné jádro v odborných kompetencích (způsobilostech) vycházejících z pracovních činností vykonávaných v příslušných povoláních).  Podrobněji na https://www.narodnikvalifikace.cz  Doklad (certifikát) o úspěšném vykonání zkoušky z profesní kvalifikace evidované v Národní soustavě kvalifikací má stejně jako výuční list statut veřejné listiny – prokazuje, že jeho držitel je kompetentní vykonávat povolání, pro které je stanovena daná kvalifikace, a jako takový je zaměstnavateli uznáván. Avšak podobně jako občanský průkaz není totéž jako cestovní pas, není tento doklad totéž jako výuční list.  Je-li pro výkon nějakého povolání kvalifikačním předpokladem výuční list v daném oboru, nelze ho tímto dokladem nahradit  Proces vytváření standardů se vyvíjí od roku 2005.  Standardy vytvářejí zástupci zaměstnavatelů, tzn. skupiny odborníků v sektorových radách nebo jinak ustavených reprezentacích zaměstnavatelů.Tyto odborné skupiny nejprve analyzují potřeby trhu práce pro jednotlivá odvětví, z nichž vyplývají návrhy na vymezení nových profesních kvalifikací.  Návrhy kvalifikačních a hodnoticích standardů profesních kvalifikací vznikají v pracovních skupinách složených z expertů v daném odvětví.  Ve standardu se také stanovuje kvalifikační úroveň jednotlivých kompetencí i profesní kvalifikace jako celku.Výchozím zdrojem dat je Národní soustava povolání  Pro zdravotnický sektor najdeme standardy na stránkách MZ ČR:  https://www.mzcr.cz/category/osetrovatelstvi-a-nelekarska-povolani/vzdelavani- akreditace/kvalifikacni-vzdelavani-odborna-zpusobilost/kvalifikacni-standardy/  https://www.mzcr.cz/wp- content/uploads/wepub/16928/36813/STANDARD%20ZDRAVOTNICK%C3%9D% 20Z%C3%81CHRAN%C3%81%C5%98-OK.pdf  Vytvořeno: 13. 3. 2019 Poslední aktualizace: 24. 6. 2020  Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vydává v návaznosti na ustanovení §18 č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.) a ustanovení §17 vyhlášky č. 39/2005, kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů, kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání zdravotnického záchranáře v nejméně tříletém akreditovaném zdravotnickém bakalářském studijním programu, v němž se specifikují podrobněji minimální požadavky na výše uvedený studijní program.  Cílem je, aby absolventi daného programu byli odpovídajícím způsobem připraveni k výkonu zdravotnického povolání zdravotnický záchranář.